Doświadczenie wewnętrzne.doc

(2431 KB) Pobierz

THOMAS MERTON

ZAPISKI O KONTEMPLACJI

Opracowanie i wprowadzenie WILLIAM H. SHANNON

WYDAWNICTWO

homini

Kraków 2005


Tytuł oryginału: The Inner Experience. Notes on Contemplation

Tłumaczenie: Izabela i Piotr Zarębscy

Redakcja: Krzysztof Bieławski

Redakcja techniczna: Ewa Czyżowska


 


Łamanie: Joanna Łazarów

Korekta:

Magdalena Maziarz Marcin Kicki

Okładka: Pracownia AA


Copyright © 2003 by the Merton Legacy Trust

Ali rights reserved. No part of this book may be used or reproduced in any

manner whatsoever without written permission except in the case of brief

quotations embodied in critical articles and reviews. For information address

HarperCollins Publishers, Inc., 10 East 53rd Street, New York, NY 10022.

Published by arrangement with HarperSanFranciseo, an imprint

of HarperCollins Publishers Inc. Ali right reserved.

© Copyright for the Polish edition by Wydawnictwo M, Kraków 2004

ISBN 83-7221-650-9 ISBN 83-89598-53-1


Wydawnictwo M

ul. Kanonicza 11, 31-002 Kraków

tel. (012) 431-25-50; fax 431-25-75

e-mail: mwydawnictwo@mwydawnictwo.pl

www.mwydawnictwo.pl www.ksiegarniakatolicka.pl


Wydawnictwo Homini S.C.

ul. św. Sebastiana 336, 31-051 Kraków

tel./faks. (12) 430-74-27

http:/Avww.homini.com.pl

e-mail: homini@homini.com.pl

zamówienia: marketing@homini.com.pl


Spis treści

Wprowadzenie 7

JEDEN Wstępne ostrzeżenie 23

DWA Przebudzenie jaźni głębokiej 31

TRZY Społeczeństwo i jaźń głęboka 51

CZTERY Kontemplacja chrześcijańska 77

PIĘĆ Rodzaje kontemplacji 111

SZEŚĆ Kontemplacja wlana 133

SIEDEM Pięć tekstów o modlitwie kontemplacyjnej 147

OSIEM Paradoks drogi oświecenia 161 DZIEWIĘĆ Jak postępować - nauczanie św. Jana od Krzyża 171

DZIESIĘĆ Kilka zagrożeń 179 JEDENAŚCIE Kontemplacja i nerwice 193 DWANAŚCIE Pragnienie kontemplacji 201

TRZYNAŚCIE Poczucie grzechu 207 CZTERNAŚCIE Problemy życia kontemplacyjnego 215

PIĘTNAŚCIE Perspektywy i wnioski 247

ANEKS Wzmianki o „Doświadczeniu wewnętrznym" 267

Przypisy 271

Indeks 291


"Wprowadzenie

Czym jest kontemplacja? To pytanie zajmowało Thomasa Mertona przez większość jego dojrzałych lat. Był to także tytuł jednej z jego najwcześniejszych książek. O kontemp­lacji dla wszystkich (What Is Contemplation?)* - książka napisana dla studentów St. Mary's College Uniwersytetu Notre Damę w stanie Indiana, ukazała się w roku, w któ­rym Merton zyskał sławę i fortunę dzięki publikacji swojej bestselerowej autobiografii Siedmiopiętrowa góra (The Seven Storey Mountain, 1948)". What Is Contemplation? zajęłoby pewnie dosyć niską pozycję w rankingu pism mertonowskich dotyczących życia kontemplacyjnego. Nie­wiele tam było rzeczy wyjątkowych. Praktycznie wszystko, co książka zawiera, można znaleźć w prawie każdej pracy dotyczącej kontemplacji, napisanej w pierwszej połowie dwudziestego wieku. Nie była szeroko rozpowszechniona



Wyd. polskie: O kontemplacji dla wszystkich, tłum. ks. S. Bista, w: Szukanie Boga, Kraków 1988. Fragmenty z tego dziełka zawarte w The Inner Erperierwe zostały przetłumaczone ponownie, nie dlatego że przekład ks. Bisty ma jakieś braki, lecz z powodu przeplatania się w kilku istotnych miejscach tekstów The Inner Erperience i What Is Contemplation?, co silą rzeczy wymagało nowego przekładu. (Wszystkie przypisy oznaczone gwiazdkami pochodzą od tłumacza).

Wyd. polskie: Siedmiopiętrowa góra, tłum. M. Morstin-Górska, Kraków 1971, 1972; Poznań 1998.


8       THOMAS MERTON

i wkrótce ustąpiła miejsca lepszej pracy, Posiew kontemp­lacji (Seeds of Contemplation), jakkolwiek trzeba powie­dzieć, że nawet ta książka nie była wcale jego najlepszą pracą na ten temat.

Mimo to Merton nigdy całkowicie nie zapomniał o pier­wszym spośród swoich pism na temat kontemplacji. Jede­naście lat po jego pierwszym wydaniu, w lecie 1959 roku, postanowił napisać tę książkę od nowa. Przed końcem lata stworzył dłuższe i inne dzieło, chociaż wciąż zawierało ono większość tekstów z oryginału. Określił je jako książkę ukończoną, ale dodał, że potrzebuje paru zmian. Takie stwierdzenie narzuca kilka oczywistych pytań. Czy kiedy określił książkę jako „ukończoną", ale jednak wymagającą poprawek, miał na myśli znaczne czy drobne zmiany? Czy rzeczywiście dokonał tych zmian, a jeśli tak, to kiedy?

'Dozuód z kanonu dziel Mertona

12 lipca 1959 roku Merton zapisał w swoim dzienniku: „W tym tygodniu nanosiłem poprawki w What Is Contem­plation?, oczywiście praca ta ukazywała się do tej pory ze trzy razy i jest już całkowicie inną książką". Dużo wody przepłynęło pod mostem, jak mówi, od roku 1948, kiedy to po raz pierwszy napisał wcześniejsze dzieło. Tam jego przemyślenia na temat kontemplacji były nadmiernie uproszczone. „Jak bardzo się myliłem, czyniąc kontempla­cję jedynie częścią ludzkiego życia. Dla kontemplatyka całe jego życie jest kontemplacją"1. Osiem dni wcześniej



Wyd. polskie: Posiew kontemplacji, tłum. M. Morstin-Górska, Kraków 1973, 1982, 1989.


WPROWADZENIE        9

wspomniał o swoim projekcie siostrze Therese Lentfoehr: „Obecnie, wyobraź sobie, przerabiam O kontemplacji dla wszystkich. Nie będzie to jednolita praca, ale chcę to zrobić. Poprawię być może także inny, wcześniejszy mate­riał. Prawie wszystko mnie tu nie zadowala, w zasadzie większość z tego napawa mnie obrzydzeniem". Mówił, że we wcześniejszej pracy był zdecydowanie zbyt powierz­chowny i intelektualny, koncentrując się na „czymś w ro­dzaju anielskości w kontemplacji". „Miało to miejsce wtedy, gdy byłem, jak mi się zdaje, oszołomionym trapis-tą. Teraz, kiedy jestem nieco mniej doskonały, mam najwyraźniej zdrowszą perspektywę"2.

Początek w jego dzienniku z dnia 21 lipca 1959 roku wskazuje, że powziął zobowiązanie dotyczące swojego projektu. Już przyznaje się do błędnego rozumienia tego, co pisał: „Poprawiając O kontemplacji dla wszystkich - robię zbyt wiele hałasu o «wielkie klasztory», które są «jak fabryki»"3. Najwyraźniej spędził sporą część lata, pracując nad tą przeróbką. W ten sposób pod koniec lata, 6 września 1959 roku, mógł powiedzieć, że dokonał „kilku poprawek w Doświadczeniu wewnętrznym, która jest te­raz, jak sądzę, porządną książką"4.

Trzeba zaznaczyć, że poprawki, o których wtedy mó­wił, wychodzą poza O kontemplacji... Jest to korekta nowej pracy, powstałej z poprawiania pracy wcześniejszej. Obec­nie dokonuje zmian w Doświadczeniu wewnętrznym.

Sześć dni po tej pracy, 12 września 1959 roku, pisząc do Czesława Miłosza, mówi o tej „godnej uwagi książce": „Właśnie kończę następną książkę - Doświadczenie we­wnętrzne". Streszcza Miłoszowi zawartość książki: „[Jest to]


10       THOMAS MERTON

szersze i głębsze spojrzenie na tę samą rzecz - kontempla­cję, z silniejszym nawiązaniem do idei wschodnich. Tylko to się dla mnie liczy, ale wszystko może się w tym zmieścić"5.

Istnieje jeszcze inne nawiązanie do tej nowo ukoń­czonej książki. Dnia 29 września 1959 roku mógł donieść siostrze Therese: „Latem ukończyłem książkę pod tytułem Doświadczenie wewnętrzne, która miała być zwykłą po­prawką O kontemplacji dla wszystkich, a przemieniła się w coś zupełnie nowego". Chociaż stwierdził, że ukończył tę książkę, najwidoczniej czuł, że wymaga ona jeszcze doszlifowania. Wciąż bowiem powtarzał: „Trzeba ją prze­jrzeć, a ona leży tu na biurku, czekając na swój czas, ale nie mogę pracować w domu, kiedy rozwalają wszystko naokoło młotami pneumatycznymi i innymi maszynami, aż niemożliwością jest myśleć. Wielką zasługę w robieniu tego hałasu mają nowicjusze, którzy próbują zainstalować w naszej ciasnej piwnicy parę nowych pryszniców"...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin