Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji
Instytut Nauk o Edukacji
Zakład Pedagogiki Ogólnej
Wykłady
Stopień/tytuł naukowy Prof. UŚ dr hab.
Imię Alina
Nazwisko Szczurek-Boruta
Ćwiczenia
Stopień/tytuł naukowy
mgr
Imię
Aleksandra
Nazwisko Ganczarz
Specjalność
Kierunek studiów Pedagogika
ZEW i WP, PO-W
5
Rodzaj zając Wykłady, ćwiczenia
Nazwa przedmiotu Pedagogika społeczna
Suma godzin we wszystkich semestrach Wykłady: 15 Ćwiczenia: 15
Tryb studiów
Studia niestacjonarne I st.
Punkty ECTS 4
Forma zaliczenia Egzamin, zaliczenie z oceną
Semestry, w których realizowany jest przedmiot
Opis przedmiotu z uwzględnieniem założeń, celów
Celem realizacji programu pedagogiki społecznej jest.
próba nowego naświetlenia tradycyjnych i wskazanie nowych obszarów zainteresowań pedagogiki społecznej;
przekazanie studentom wiedzy o mechanizmach i sposobach konstruowania środowiska wychowawczego oraz o czynnikach, które temu sprzyjają lub utrudniają ten proces; kształtowanie u studentów aktywnej postawy stymulującej środowisko do korzystnych oddziaływań wychowawczych i przeciwdziałającej jego wpływom destrukcyjnym; rozwijanie u studentów umiejętności i kompetencji:
• rozumienia procesów zachodzących w otoczeniu i środowisku człowieka;
• dostrzegania czynników regulujących przemiany instytucji, zbiorowości, społecznych, globalnych procesów kultury i zjawisk gospodarczych;
• dostrzegania i określania negatywnych skutków czynników rozwojowych;
• rozumienia „geografii" administracji państwowej i instytucji zobligowanych do pomocy, profilaktyki i wsparcia społecznego osób, grup wymagających opieki i troski pedagogicznej;
rozwijanie potrzeby studiowania i umiejętności analizy tekstów naukowych, samodzielnego formułowania, klasyfikowania i rozwiązywania problemów pedagogicznych i sytuacji wychowawczych.
Tematyka zajęć
Treści programowe wykładów
1. Geneza, rozwój i kształtowanie się dyscypliny.
2. Helena Radlińska - twórczyni polskiej szkoły pedagogiki społecznej.
3. Przedmiot i zadania pedagogiki społecznej.
4. Współczesne zadania i reprezentanci pedagogiki społecznej (m.m. W. Ambrozik, T. Frąckowiak, E. Marynowicz-Hetka, J. Modrzewski, A. Radziewicz-Winnicki, J. Piekarski, T. Pilch, W. Theiss i inni).
5. Podstawowe pojęcia i kategorie dyscypliny: profilaktyka, kompensacja, wsparcie społeczne, praca w środowisku, siły społeczne i ich organizacja itd..
6. Środowisko wychowawcze i jego podstawowe komponenty.
7. Rodzina środowiskiem życia i rozwoju człowieka.
8. Ocena i diagnozowanie sytuacji zagrożenia dla pomyślnego rozwoju jednostki i grup społecznych. Analiza warunków umożliwiających zaspokojenie potrzeb rozwojowych człowieka w różnych fazach jego życia i w różnych sytuacjach życiowych.
9. Aksjologiczne korzenie i współczesne odniesienia pedagogiki społecznej.
10. Kryzys więzi społecznych i wartości - konflikt w relacjach międzyludzkich.
1 i. Wybrane dziedziny aktywności człowieka. Uczestnictwo społeczne człowieka - aktywność społeczna, obywatelska.
12. Problemy edukacji równoległej w teorii i praktyce oświatowej (jako obszar zainteresowań badawczych pedagogów społecznych).
13. Problemy kształcenia ustawicznego.
14. Zagrożenia globalne i lokalne oraz sytuacje ryzyka dla jednostek, grup i środowiska, (bezrobocie, ubóstwo, deprywacja potrzeb, rozwarstwienie społeczne, niesprawiedliwość społeczna, dziedziczenie położenia społecznego, starość, dezorganizacja rodziny).
15. Pedagogika społeczna wobec procesów marginalizacji.
Treści programowe ćwiczeń
1. Wprowadzenie w problematykę przedmiotu- zajęcia organizacyjne.
2. Prekursorzy i twórcy pedagogiki społecznej - wybór (S. T. Szacki, Z. Mysłakowski, J. C. Babicki, A. Kamiński, R. Wroczyński, S Kowalski).
3.4. Społeczne uwarunkowania problemów wychowawczych w środowisku lokalnym: amerykanizacja życia; tendencje nacjonalistyczne; kultura pieniądza, biznes i bezrobocie; hedomzm i konsumpcja; wychowanie do rywalizacji i przemocy itd.. 5. 6. Główne środowiska życia człowieka, ich funkcje, przemiany i zagrożenia - rodzina, społeczność lokalna, grupa rówieśnicza, środowiska intencjonalne.
7. Metodologia badań środowiskowych.
8. Wybrane instytucje pracy kulturalnej i opiekuńczej (dom kultury, kluby, świetlice; domy dziecka, rodzinne domy dziecka, rodziny zastępcze, domy małego dziecka, policyjne izby dziecka, pogotowie opiekuńcze, dom społeczny dla ludzi starych, kolonie i obozy letnie dla dzieci i młodzieży, domy wczasowe, parki i ogrody jordanowskie, miejsca i parki rekreacji itp.).
9. 10. Negatywne skutki ubóstwa, sieroctwa społecznego, deficytów więzi międzyludzkich itp - przegląd dostępnych programów profilaktyki, wsparcia.
11. 12. Organizowanie sił społecznych i rzeczowych składników środowiska na rzecz dzieci, młodzieży i osób niewydolnych - pomoc, profilaktyka, wsparcie społeczne - zajęcia warsztatowe. 13. 14. Dysfunkcjonalność instytucji i państwa - prezentacja artykułów z czasopism pedagogicznych.
15. Weryfikacja wiadomości - kolokwium sprawdzające.
Sposoby oceny pracy studenta
Ćwiczenia - średnia z czterech ocen: aktywności; znajomości bieżących artykułów z czasopism
Literatura uzupełniająca
Ambrozik W., Przyszczypkowski K. (red ): Uniwersytet. Społeczeństwo. Edukacja. Poznań 2004, UAM.
Borowska T. (red.): Pedagogika wobec zagrożeń, kryzysów i nadziei. Kraków 2002, OW „Impuls".
Budajczak M.: Edukacja domowa. Gdańsk 2004, GWP.
Darzyńska J.: Jakość życia w perspektywie pedagogicznej. Kraków 2007, Oficyna Wydawnicza „Impuls".
Dzikowska A.: Funkcjonowanie pedagoga szkolnego w polskim systemie edukacyjnym. Opole 2006, Wyd. UO.
Frąckowiak T. (red ): Koncepcje pedagogiki społecznej. Poznań 1996, Wyd. ERUDITUS.
Gajewska G., Szczęsna A., Doliński A.: Warsztat pracy pedagoga. Zielona Góra 2000, „Cogito".
Gaś Z. B.: Młodzieżowe programy wsparcia rówieśniczego. Warszawa 1995, Wyd. SCHOLAR.
Górmkowska - Zwolak E., Radziewicz - Winnicki A. (red ): Pedagogika społeczna w Polsce - między stagnacją a zaangażowaniem. Katowice 1999, Wyd. US.
Grochmal-Bach B , Knobloch-Gali A. (red.): Kryzysy rozwojowe wieku dziecięco- młodzieżowego a możliwości wsparcia społecznego. Kraków 2005, „Impuls".
Judt T.: Zmieniająca się Europa. Wielkie złudzenie? Esej o Europie. Warszawa - Kraków 1998, PWN
Juszczyk S., Musioł M., Watoła A. (red.): Edukacja w społeczeństwie wiedzy.
Niejednoznaczność rzeczywistości edukacyjnej, społecznej i kulturowej. Katowice 2007, Wyd. AA PARA
Kamiński A.: Funkcje pedagogiki społecznej. Warszawa 1980.
Kawula S., Machel H. (red.): Młodzież a współczesne dewiacje i patologie społeczne. Gdańsk - Toruń 1994, Wyd. UG.
Kawula S.: Człowiek w relacjach socjopedagogicznych. Toruń 1999.
Konopczyński M., Theiss W., Winiarski M. (red ): Pedagogika społeczna. Przestrzenie życia i
edukacji. Warszawa 2010. PEDAGOGIUM Wyższa Szkoła Pedagogiki Resocjalizacyjnej
Kwieciński Z.: Między patosem a dekadencją. Studia i szkice socjopedagogiczne. Wrocław 2007, WN DSWE TWP we Wrocławiu.
Kosowska-Rataj J., Nycz E. (red.): Edukacyjny wymiar tożsamości kulturowej. Raporty z badań. Opole 2008, Wyd. UO.
Kosowska-Rataj J., Nycz E. (red ): Podmiotowość i tolerancja w społecznościach lokalnych pogranicza polsko-czeskiego. Opole 2008, Wyd. UO.
Kowalski W.: Wioski dziecięce SOS w świecie i w Polsce 1949- 1999. Kraśniki999.
Kromolicka B , Radziewicz-Winnicki A., Noszczyk-Bernasiewicz M. (red ): Pedagogika społeczna w Polsce po 1989 roku. Katowice 2007, WŚ WSZ im. gen. J. Ziętka w Katowicach.
Kwieciński Z. . Socjopatologia edukacji. Warszawa 1992.
Lalak D, Pilch T.: Elementarne pojęcia pedagogiki społecznej i pracy socjalnej. Warszawa 1999, Wyd. „Żak".
Lewowicki T., Szczurek-Boruta A., Grabowska B. (red ): Przemiany społeczno-cywilizacyjne a edukacja szkolna - problemy rozwoju indywidualnego i kształtowania się tożsamości. Cieszyn - Warszawa - Kraków 2005, Oficyna Wydawnicza „Impuls".
Lewowicki T.: Grabowska B. (red.): Młodzież i tolerancja. Cieszyn 1998, US.
Marody M. (red.): Wymiary życia społecznego. Warszawa 2002, „Scholar".
Marody M., Gucwa - Leśny E. (red ): Podstawy życia społecznego w Polsce. Warszawa 1996, ISS.
...
LAKI.LUKE