PRÓBY KONSTRUKCJI p21p_01_2016_p_4ed0.pdf

(371 KB) Pobierz
PRZEPISY
PUBLIKACJA NR 21/P
PRÓBY KONSTRUKCJI KADŁUBÓW OKRĘTOWYCH
2016
styczeń
Publikacje P (Przepisowe) wydawane przez Polski Rejestr Statków
są uzupełnieniem lub rozszerzeniem Przepisów i stanowią
wymagania obowiązujące tam, gdzie mają zastosowanie.
GDAŃSK
Publikacja Nr 21/P – Próby konstrukcji kadłubów okrętowych – styczeń 2016,
której podstawą są ujednolicone
wymagania (UR) S14 IACS, stanowi rozszerzenie wymagań
Części II – Kadłub, Przepisów klasyfikacji i budowy
statków morskich.
Publikacja ta została zatwierdzona przez Zarząd PRS S.A. w dniu 22 grudnia 2016 r. i wchodzi w
życie
z dniem 1 stycznia 2016 r.
Niniejsza Publikacja zastępuje
Publikację Nr 21/P – Próby konstrukcji kadłubów okrętowych – 2013.
©
Copyright by Polski Rejestr Statków S.A., 2015
PRS/OP, 12/2015
SPIS TREŚCI
str.
1 Zasady ogólne
..................................................................................................................................... 5
1.1 Zastosowanie
............................................................................................................................... 5
1.2 Definicje
...................................................................................................................................... 5
2 Przebieg prób
.....................................................................................................................................
2.1 Wymagania ogólne
.......................................................................................................................
2.2 Przebieg próby konstrukcyjnej
.......................................................................................................
2.3 Przebieg próby szczelności
............................................................................................................
2.4 Sposoby wykonywania prób
..........................................................................................................
2.5 Stosowanie powłok
.......................................................................................................................
2.6 Bezpieczny dostęp do połączeń
......................................................................................................
3
W
ymagania dotyczące statków/zbiorników o specjalnym przeznaczeniu
............................................
3.1 Wymagania ogólne
.......................................................................................................................
3.2 Szczegółowe wymagania dotyczące gazowców
...............................................................................
3.3 Próby zbiorników ciśnieniowych
...................................................................................................
4
W
ymagania dotyczące furt i drzwi wodoszczelnych
............................................................................
4.1 Wymagania ogólne
.......................................................................................................................
4.2 Próby ciśnieniowe
........................................................................................................................
4.3 Kryteria szczelności drzwi
.............................................................................................................
4.4 Próba strumieniem wody
...............................................................................................................
6
6
6
7
8
9
9
12
12
13
14
15
15
15
15
16
1
1.1
ZASADY OGÓLNE
Zastosowanie
1.1.1
Wymagania niniejszej
Publikacji
dotyczą wszystkich statków objętych zakresem
Przepisów
klasyfikacji i budowy statków morskich, Część II – Kadłub,
dla których kontrakt podpisano w dniu
1
stycznia 2016
roku lub po tej dacie
1
.
Celem niżej opisanych prób jest potwierdzenie wodoszczelności zbiorników oraz wodoszczelnych
przegród końcowych
i
konstrukcyjnej wytrzymałości zbiorników, w których skład wchodzą
wodoszczelne przegrody statku.
Niniejsze próby mogą być również stosowane do sprawdzenia
strugoszczelności konstrukcji
i
wyposażenia statku. Szczelność
wszystkich
zbiorników i
wodoszczelnych
przegród końcowych
statków nowobudowanych i tych poddawanych znacznym przebudowom lub
poważnym
2
remontom powinna być potwierdzona tymi próbami przed dostarczeniem statku armatorowi.
1.1.2
Wszystkie zbiorniki opadowe
3
i przegrody końcowe, od których wymagana jest wodoszczelność
lub strugoszczelność, powinny być sprawdzane zgodnie z niniejszą publikacją i uznane za szczelne
i wystarczająco mocne, w następujący sposób:
– zbiorniki opadowe na szczelność i wystarczającą wytrzymałość;
– wodoszczelne przegrody końcowe inne niż przegrody zbiorników – na ich wodoszczelność;
– przegrody strugoszczelne na ich strugoszczelność.
Próby konstrukcji kadłuba podpierającej zbiorniki gazowców powinny być zgodne ze
standardami uznanymi za odpowiednie przez PRS.
Próby konstrukcji niewymienionych w tabelach 2.6-1 lub 3.1 podlegają specjalnemu rozpatrzeniu
przez PRS.
1.2
Definicje
P o w
ł
o k a p i e r w o t n a – cienka powłoka nakładana po przygotowaniu powierzchni przed fabrykacją
jako zabezpieczenie przed korozją podczas fabrykacji.
P o w
ł
o k a o c h r o n n a – ostateczna powłoka chroniąca konstrukcję przed korozją.
P r ó b a k o n s t r u k c y j n a – próba przeprowadzona w celu sprawdzenia wytrzymałości konstrukcyjnej
zbiornika. Może być to próba hydrostatyczna lub, gdy sytuacja na to pozwala, próba hydropneumatyczna
(patrz tabela 1.2).
P r ó b a s z c z e l n o
ś
c i – próba przeprowadzona w celu wykazania szczelności przegrody końcowej.
Jeżeli nie jest wskazany konkretny typ próby, może być ona próbą hydrostatyczną/
hydropneumatyczną lub powietrzną.
Próba strumieniem wody może być uznana za dopuszczalną formę
próby szczelności dla niektórych przegród końcowych, na co wskazuje odwołanie 3 w tabeli 2.6-1.
P r z e g r o d y k o
ń
c o w e – części pokładów/grodzi/dna, stanowiące fizyczne ograniczenie objętości
danej przestrzeni (zbiornika, przedziału, pomieszczenia).
1
2
3
Data kontraktu na budowę oznacza datę podpisania kontraktu na zbudowanie statku pomiędzy jego przyszłym właścicielem
a stocznią. Dalsze szczegóły dotyczące daty „kontraktu na budowę” można znaleźć w IACS Procedural Requirement (PR)
No. 29.
Poważny remont oznacza remont wpływający na integralność konstrukcji.
Zbiornik opadowy oznacza zbiornik poddawany ciśnieniu par nie większemu niż 70 kPa.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin