Egzamin z metod analizy danych ilościowych
Wersja MAD!2/UMK/007IIST
TEST I
Zadanie 1.
Dana jest tabela wartości kwadratów różnic pomiędzy liczebnościami empirycznymi i teoretycznymi:
Pyt. 1 zawsze, często, czasem, razem
1. przygotowanie takiej tabeli jest krokiem składającym się na oszacowanie: (s. 210)
a) średniej arytmetycznej
b) wartości testu chi kwadrat
c) elementu wchodzącego w skład współczynnika kontyngencji
d) estymatora na poziomie nominalnym
2. Kolejnym krokiem po obliczeniu kwadratów różnic z tej tabeli jest: (s. 214)
a) obliczenie sum ilorazów kwadratów różnic
b) obliczanie pierwiastka z sum ilorazów kwadratów różnic
c) wyznaczenie mediany dla każdej sumy
3. Wartości obu zmiennych zamieszczonych w tabeli pokazują, że: (s. 214)
a) obie zmienne pozostają skorelowane ze sobą w takiriamym stopniu
b) jedna z tych zmiennych jest ustalona
c) można na tej podstawie szacować związek przyczynowy między zmiennymi z tabeli
Zadanie 2.
Dana jest hipoteza badawcza… Uczniowie, którzy wezmą udział w zajęciach z psychodramy, uzyskają wyższe wartości stenowe z badania nad testem zdolności
zdecydowanie tak
0
22,09
J
14.44 J 132,25
8,41 187,69
raczej tak
158,76
88,36
27,04
raczej nie
23,04
10,24
0,16 112,36
zdecydowanie nie
64,0
82,81
15,21
40,96 J j 6,09
razem
mimicznych niż uczniowie, którzy nie wezmą udziału w zajęciach psychodramy. Odpowiedz na pytania:
1. Która z miar współzmienności będzie najlepsza do weryfikacji tej hipotezy badawczej: (s. 210)
a) współczynnik kontyngencji
b) współczynnik zbieżności cech Czuprowa
c) współczynnik Pearsona
2. Jaki jest poziom pomiaru obu zmiennych: (s. 210)
a) nominalny porządkowy
b) nominalny i interwałowy
c) porządkowy i interwałowy
3. Czy dla pierwszej z wymienionych w hipotezie zmiennych można obliczyć średnią arytmetyczną?
a) Tak
b) Nie
TEST II
I zad. Dokonano pomiaru dwóch zmiennych losowych X- czas pracy studenta nad testem, wyrażony w minutach oraz Y- poziom aspiracji edukacyjnych wyrażony w stenach. Dla obu zmiennych obliczono odchylenia standardowe. Dla X wynosi ono 12,04 a dla Y 3,4. Wskaż, która z poniższych formuł pozwala na porównanie odchyleń standardowych obu zmiennych:
a) średnia arytmetyczna ( dla X= 15,24; dla Y= 5,3)
b) mediana (dla X= 14,0; dla Y= 6,0)
c) współczynnik zmienności (dla X= 79%, dla Y= 64%)
II zad. Dane jest pytanie badawcze: Czy odpowiedź na pytanie kwestionariusza ankiety dotyczące częstości oglądania filmów popularno- naukowych koreluje z aktywnością na lekcjach fizyki mierzoną przy pomocy obserwacji etnograficznej?
Odpowiedz na pytania:
1. Która z miar współzmienności może być użyta do weryfikacji tego pytania badawczego: (s. 210)
2. Jaki jest poziom pomiaru obu zmiennych: (s. 210, 214)
a) nominalny
b) interwałowy
c) porządkowy
3. Czy dla pierwszej z wymienionych w pytaniu zmiennych można obliczyć średnią arytmetyczną?
a) tak
b) nie
TEST III
1.Jeżeli liczba badanych jest mniejsza niż 30, to: (s. 227)
a) standaryzowanie zmiennej w rozkładzie normalnym jest nieefektywne
b) standaryzowanie zmiennej w rozkładzie normalnym jest efektywne
c) zmienna powinna być standaryzowana w rozkładzie Gossetta
d) zmienna nie powinna być standaryzowana w rozkładzie Gossetta
2. Wymaganie liniowości związku między zmiennymi jest charakterystyczne dla: (s. 218)
a) odchylenia standardowego
b) współczynnika korelacji Pearsona
c) współczynnika korelacji rang Spearmana
3. Statystyka opisowa jest zbiorem metod służących do: (s. 203)
a) szacowania właściwości populacji na podstawie właściwości próbki (indukcyjna)
b) szacowania właściwości próbki (opisowa)
4. Który z poniższych współczynników, typowy dla nominalnego poziomu pomiaru, dał podstawy do przyjęcia następującej hipotezy?
H1: Płeć wyraźnie współwystępuje z wyborem koła zainteresowań w szkole podstawowej.
a) t- Studenta: t =-6,7; przy p = 0,01
b) r- Spearmana: r = 0,56; przy p = 0,02
c) współczynnik kontyngencji: C = 0,89; przy p = 0,03
d) t – Studenta: t = 9,1; przy p = 0,67
e) r = Pearsona: r = -0,89; przy p = 0,012
5. Na podstawie obliczonych współczynników odpowiedz na następujące pytania:
Jaki jest związek pomiędzy poziomem wykształcenia a poziomem zarobków wśród Polaków we wczesnej dorosłości?
a) Wraz ze wzrostem wykształcenia rośnie poziom zarobków
b) Wraz ze spadkiem wykształcenia rośnie poziom zarobków
c) Nie ma związku pomiędzy poziomem wykształcenia a poziomem zarobków
6. Etapy analizy danych jakościowych mają charakter: (s. 260)
a) kołowy
b) liniowy
7. Jeśli badacz po zbudowaniu teorii ugruntowanej, na podstawie analizy czasopism, dokonał analizy kolejnych czasopism, sprawdzając, czy teoria ugruntowana potwierdza się w nowych czasopismach, to przeprowadził: (s. 280)
a) triangulację badaczy
b) triangulację źródeł
c) indukcję analityczną
8. Teoria ugruntowana służy: (s. 279)
a) wyjaśnieniu zjawisk w populacji generalnej
b) wyjaśnieniu zjawisk konkretnego miejsca i czasu
9. Kodowanie otwarte stanowi: (s. 264)
a) ostatni etap kodowania
b) podstawę budowania kodów teoretycznych
10. Reprezentowanie danych to: (s. 275)
a) procedura analityczna zmierzająca do zestawienia kodów w celu zbudowania teorii ugruntowanej
b) prezentacja teorii ugruntowanej
c) procedura zmierzająca do weryfikacji zgromadzonych danych
d) prezentowanie źródeł na których oparto analizę jakościowo
TEST IV
1. Znamy wynik pomiaru egzaminacyjnego w losowej próbce 384 studentów. Chcemy teraz estymować średnią z wyniku dla próbki na populację, do której należą studenci.
Pytanie 1. Co musimy zrobić dalej? ( s. 223)
a) obliczyć odchylenie standardowe
b) obliczyć medianę
c) obliczyć modalną
Pytanie 2. Mając średnią i miarę z pytania 1, musimy: ...
qbgirl