metody analizy danych iloÂciowych.docx

(37 KB) Pobierz

Egzamin z metod analizy danych ilościowych

Wersja MAD!2/UMK/007IIST

TEST I

Zadanie 1.

Dana jest tabela wartości kwadratów różnic pomiędzy liczebnościami empirycznymi i teoretycznymi:

Pyt. 1 zawsze, często, czasem, razem

1. przygotowanie takiej tabeli jest krokiem składającym się na oszacowanie: (s. 210)

a)      średniej arytmetycznej

b)      wartości testu chi kwadrat

c)      elementu wchodzącego w skład współczynnika kontyngencji

d)      estymatora na poziomie nominalnym

2. Kolejnym krokiem po obliczeniu kwadratów różnic z tej tabeli jest: (s. 214)

a)      obliczenie sum ilorazów kwadratów różnic

b)      obliczanie pierwiastka z sum ilorazów kwadratów różnic

c)      wyznaczenie mediany dla każdej sumy

3. Wartości obu zmiennych zamieszczonych w tabeli pokazują, że: (s. 214)

a)      obie zmienne pozostają skorelowane ze sobą w takiriamym stopniu

b)      jedna z tych zmiennych jest ustalona

c)      można na tej podstawie szacować związek przyczynowy między zmiennymi z tabeli

Zadanie 2.

Dana jest hipoteza badawcza… Uczniowie, którzy wezmą udział w zajęciach z psychodramy, uzyskają wyższe wartości stenowe z badania nad testem zdolności

zdecydowanie tak

0

22,09

J

14.44 J 132,25

8,41      187,69

raczej tak

158,76

88,36

          27,04

raczej nie

88,36

23,04

10,24

0,16      112,36

zdecydowanie nie

64,0

82,81

15,21

40,96  J j  6,09

razem

 

 

 

 

 

mimicznych niż uczniowie, którzy nie wezmą udziału w zajęciach psychodramy.
Odpowiedz na pytania:

1. Która z miar współzmienności będzie najlepsza do weryfikacji tej hipotezy badawczej: (s. 210)

a)      współczynnik kontyngencji

b)      współczynnik zbieżności cech Czuprowa

c)      współczynnik Pearsona

2. Jaki jest poziom pomiaru  obu zmiennych: (s. 210)

a)      nominalny porządkowy

b)      nominalny i interwałowy

c)      porządkowy i interwałowy

3. Czy dla pierwszej z wymienionych w hipotezie zmiennych można obliczyć średnią arytmetyczną?

a)      Tak

b)      Nie

TEST II

I zad.  Dokonano pomiaru dwóch zmiennych losowych X- czas pracy studenta nad testem, wyrażony w minutach oraz Y- poziom aspiracji edukacyjnych wyrażony w stenach. Dla obu zmiennych obliczono odchylenia standardowe. Dla X wynosi ono 12,04 a dla Y 3,4. Wskaż, która z poniższych formuł pozwala na porównanie odchyleń standardowych obu zmiennych:

a)      średnia arytmetyczna ( dla X= 15,24; dla Y= 5,3)

b)      mediana (dla X= 14,0; dla Y= 6,0)

c)      współczynnik zmienności (dla X= 79%, dla Y= 64%)

II zad. Dane jest pytanie badawcze: Czy odpowiedź na pytanie kwestionariusza ankiety dotyczące częstości oglądania filmów popularno- naukowych koreluje z aktywnością na lekcjach fizyki mierzoną przy pomocy obserwacji etnograficznej?

Odpowiedz na pytania:

1. Która z miar współzmienności może być użyta do weryfikacji tego pytania badawczego: (s. 210)

a)      współczynnik kontyngencji

b)      współczynnik zbieżności cech Czuprowa

c)      współczynnik Pearsona

2. Jaki jest poziom pomiaru obu zmiennych: (s. 210, 214)

a)      nominalny

b)      interwałowy

c)      porządkowy

3. Czy dla pierwszej z wymienionych w pytaniu zmiennych można obliczyć średnią arytmetyczną?

a)      tak

b)      nie

TEST III

1.Jeżeli liczba badanych jest mniejsza niż 30, to: (s. 227)

a)      standaryzowanie zmiennej w rozkładzie normalnym jest nieefektywne

b)      standaryzowanie zmiennej w rozkładzie normalnym jest efektywne

c)      zmienna powinna być standaryzowana w rozkładzie Gossetta

d)      zmienna nie powinna być standaryzowana w rozkładzie Gossetta

2. Wymaganie liniowości związku między zmiennymi jest charakterystyczne dla: (s. 218)

a)      odchylenia standardowego

b)      współczynnika korelacji Pearsona

c)      współczynnika korelacji rang Spearmana

3. Statystyka opisowa jest zbiorem metod służących do: (s. 203)

a)      szacowania właściwości populacji na podstawie właściwości próbki (indukcyjna)

b)      szacowania właściwości próbki (opisowa)

4. Który z poniższych współczynników, typowy dla nominalnego poziomu pomiaru, dał podstawy do przyjęcia następującej hipotezy?

H1: Płeć wyraźnie współwystępuje z wyborem koła zainteresowań w szkole podstawowej.

a)      t- Studenta: t =-6,7; przy p = 0,01

b)      r- Spearmana: r = 0,56; przy p = 0,02

c)      współczynnik kontyngencji: C = 0,89; przy p = 0,03

d)      t – Studenta: t = 9,1; przy p = 0,67

e)      r = Pearsona: r = -0,89; przy p = 0,012

5. Na podstawie obliczonych współczynników odpowiedz na następujące pytania:

Jaki jest związek pomiędzy poziomem wykształcenia a poziomem zarobków wśród Polaków we wczesnej dorosłości?

a)      Wraz ze wzrostem wykształcenia rośnie poziom zarobków

b)      Wraz ze spadkiem wykształcenia rośnie poziom zarobków

c)      Nie ma związku pomiędzy poziomem wykształcenia a poziomem zarobków

6. Etapy analizy danych jakościowych mają charakter: (s. 260)

a)      kołowy

b)      liniowy

7. Jeśli badacz po zbudowaniu teorii ugruntowanej, na podstawie analizy czasopism, dokonał analizy kolejnych czasopism, sprawdzając, czy teoria ugruntowana potwierdza się w nowych czasopismach,
to przeprowadził: (s. 280)

a)      triangulację badaczy

b)      triangulację źródeł

c)      indukcję analityczną

8. Teoria ugruntowana służy: (s. 279)

a)      wyjaśnieniu zjawisk w populacji generalnej

b)      wyjaśnieniu zjawisk konkretnego miejsca i czasu

9. Kodowanie otwarte stanowi: (s. 264)

a)      ostatni etap kodowania

b)      podstawę budowania kodów teoretycznych

10. Reprezentowanie danych to: (s. 275)

a)      procedura analityczna zmierzająca do zestawienia kodów w celu zbudowania teorii ugruntowanej

b)      prezentacja teorii ugruntowanej

c)      procedura zmierzająca do weryfikacji zgromadzonych danych

d)      prezentowanie źródeł na których oparto analizę jakościowo

TEST IV

1. Znamy wynik pomiaru egzaminacyjnego w losowej próbce 384 studentów. Chcemy teraz estymować średnią z wyniku dla próbki na populację, do której należą studenci.

Pytanie 1. Co musimy zrobić dalej? ( s. 223)

a)      obliczyć odchylenie standardowe

b)      obliczyć medianę

c)      obliczyć modalną

Pytanie 2. Mając średnią i miarę z pytania 1, musimy: ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin