Wykład-3.02.15.docx

(15 KB) Pobierz

Wykład 3.02.2015 WPŁYW INTERNETU NA PRACĘ UMYSŁU

Internet stanowi system szybkiego udzielania odpowiedzi i nagradzania (występuje wzmocnienie pozytywne):

·         Wpis słowa kluczowego – natychmiastowa lista informacji do zweryfikowania

·         Klikając link – nowe informacje do oceny i zapoznania się z nimi

·         Wysyłając e-mail – szybka odpowiedź

·         Facebook – nawiązywanie nowych znajomości, ich odnowienie, podtrzymanie więzi ze znajomymi

·         Twitter – zdobywanie nowych fanów itp.

Internet zmienia nas w szczury laboratoryjne, które ciągle naciskają różne dźwignie, aby dostać drobne granulki społecznego lub intelektualnego pożywienia – jest to umysł konsumowany przez media.

Paradoksy komunikacji internetowej:

Ø      Sieć skupia naszą uwagę tylko po to aby ją zaraz rozproszyć – sprzyja to procesom poznawczym, ale i im szkodzi;

Ø      Ludzie pragną coraz więcej informacji, wrażeń, poziomów złożoności, jednocześnie muszą w jednym czasie wykonywać wiele czynności, które nas przytłaczają;

Gdy kultura wywołuje zmiany w tym, jak wykorzystujemy nasze umysły tworzy w istocie ODMIENNE mózgi.

Częste wykorzystywanie Internetu  wywołuje pewne konsekwencje na poziomie neurologicznym.

Im częściej przeglądamy strony internetowe, tym rzadziej czytamy książki.

Im częściej wymieniamy krótkie wiadomości tekstowe tym rzadziej komponujemy pełne zdania i akapity.

Im częściej przeskakujemy z linku na link, tym rzadziej oddajemy się cichej refleksji i kontemplacji.

Dlatego obwody neuronalne, które wspierały wykonywanie „starszych” czynności intelektualnych, słabą i zanikają. Zyskujemy nowe umiejętności i świeże spojrzenie, ale tracimy stare.

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin