wala (stan końcowy na 24.05.).docx

(92 KB) Pobierz

Anna Dopierała, Alicja Karpiak, Justyna Kleist, Patrycja Peszko

 

Znalezione obrazy dla zapytania citibank handlowy logo

Społeczna odpowiedzialność banku
w jego działaniach wizerunkowych

              Anna Dopierała, Alicja Karpiak,

              Justyna Kleist, Patrycja Peszko

              FiR rok II SS

5

 


Według definicji odpowiedzialnością społeczną (CSR) nazywamy postawę, w której dany podmiot w sposób bezinteresowny i aktywny pozytywnie działa na rzecz pozytywnych zmian w najbliższym otoczeniu społecznym. Mówiąc inaczej jest to zachowanie każdego podmiotu, który swym zaangażowaniem ingeruje w lepszą rzeczywistość społeczną. Obywatele posiadają nie tylko prawa, ale także obowiązki wobec społeczeństwa i wspólnoty.

Postawa społecznie odpowiedzialna przyczyniająca się do lepszej jakości życia i dobrostanu społecznego. Pomaga ona w kształtowaniu społeczeństwa obywatelskiego, w którym każdy podmiot wpływa na toczące się na różnych poziomach procesy decyzyjne i działania. Tym samym odpowiedzialni, aktywni obywatele kreują zmianę w jakości życia w społeczeństwie, która prowadzi do większej szczęśliwości.

Aktywności banku Citi Handlowy w zakresie CSR obejmują miejsca pracy i otoczenie rynkowe, społeczności lokalne, a także ochronę środowiska. Celem strategicznym jest zdobycie pozycji firmy wyznaczającej standardy  instytucjonalnej odpowiedzialności społecznej, zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz organizacji. Kontynuowane są inwestycje wspierające społeczności lokalne, realizowane dla dobra publicznego w takich dziedzinach, jak edukacja finansowa, promocja przedsiębiorczości, rozwój lokalny i ochrona dziedzictwa kulturowego. Misja banku w tym obszarze realizowana jest za pośrednictwem Fundacji Kronenberga przy Citi Handlowy założonej w 1995 roku w 125. rocznicę otwarcia Banku Handlowego w Warszawie. Prowadzi szereg własnych programów, a także wspiera wartościowe inicjatywy realizowane przez inne organizacje na terenie całego kraju, w tym szczególnie te o wymiarze lokalnym. W ciągu 20 lat działalności odbiorcami prowadzonych przez nich programów stało się ponad 10 mln Polaków.

Swoje zadania realizują między innymi poprzez:

· udzielanie wsparcia stowarzyszeniom i fundacjom skutecznie działającym w zakresie edukacji i rozwoju lokalnego oraz działającym na rzecz zreformowania edukacji ekonomicznej i nauki przedsiębiorczości w celu dostosowania jej do potrzeb gospodarki rynkowej,

· dotowanie szczególnie wartościowych działań edukacyjnych w zakresie kultury, ze szczególnym uwzględnieniem muzyki i dziedzictwa kulturowego, 

· tworzenie nowoczesnych programów edukacyjnych,

· upowszechnianie idei wolontariatu pracowniczego,

· przyznawanie nagród osobom zasłużonym na polu ekonomii oraz ochrony dziedzictwa kulturowego,

· aktywną działalność na polu organizacji pozarządowych, między innymi w European Foundation Centre, Forum Darczyńców w Polsce, Forum Odpowiedzialnego Biznesu.

Celem działań Fundacji jest kształcenie świadomego wyedukowanego ekonomicznie konsumenta, wsparcie dla przedsiębiorców na różnym etapie rozwoju ich firm oraz instytucjonalne wspieranie kultury innowacji w polskiej gospodarce.

Edukacja ekonomiczna obejmuje zatem zarówno przekazywanie w atrakcyjny sposób wiedzy finansowej, kształtowanie odpowiedzialnych postaw w zarządzaniu swoimi pieniędzmi, jak i wspieranie postaw przedsiębiorczych i oferowanie narzędzi wzmacniających potencjał istniejących firm na rynku. W każdym z tych obszarów Fundacja nawiązuje realizuje szereg działań współpracując z partnerami społecznymi realizującymi zarówno pionierskie, jak i ugruntowane, długofalowe projekty.

Działania Fundacji Kronenberga przy Citi Handlowy koncentrują się na aktywności w obszarze edukacji finansowej, w ramach której szczególny nacisk kładziony jest na kształtowanie kompetencji z zakresu finansów osobistych. Wspieranie przedsiębiorczości poprzez przygotowywanie młodych ludzi do uruchomienia własnego biznesu oraz wzmacnianie potencjału istniejących firm, to wkład banku w rozwój polskiej gospodarki. Szczególna uwaga przykładana jest do startupów , mając na uwadze ich innowacyjność. Uzupełnieniem działań są konkursy dla mikroprzedsiębiorców, wybitnych ekonomistów  oraz polskich firm dokonujących ekspansji na rynkach zagranicznych oraz podmiotów z rynków wschodzących inwestujących w Polsce.

Jedną z ważnych zasad postępowania w Banku jest dbałość o środowisko naturalne. Bank zobowiązał się do prowadzenia działalności zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju. W 2007 roku uchwałą Zarządu wprowadził kompleksowy Plan Zarządzania Środowiskiem. W 2012 roku przyjął Politykę Środowiskową oraz wdrożył System Zarządzania Energią. W ramach wprowadzonych Polityk Bank określił  następujące cele: zwiększenie poziomu segregacji odpadów i ich recyklingu, ograniczenie emisji CO2, dążenie do jak najefektywniejszego zarządzania mediami, minimalizowanie zużycia surowców energetycznych, wspieranie zakupu energooszczędnych produktów i usług oraz zapewnienie poprawy wyniku energetycznego.

Jednym z najważniejszych obszarów działania Fundacji Kronenberga przy Citi Handlowy jest ochrona dziedzictwa kulturowego.

Głównym przedsięwzięciem na tym polu, jest przyznawanie Nagrody im. prof. Aleksandra Gieysztora. W ten sposób już od 18 lat honorują osoby lub instytucje szczególnie zasłużone na polu ochrony dziedzictwa kulturowego. Nagroda przyznawana jest za wybitne osiągnięcia mające na celu ochronę polskiego dziedzictwa kulturowego, a w szczególności za działalność muzealną i konserwatorską oraz pracę na rzecz gromadzenia pamiątek polskiej kultury. Celem przedsięwzięcia jest promocja oraz wsparcie tych, którzy podejmują się działań służących ochronie dorobku polskiej kultury zarówno w kraju, jak i za granicą.

Wraz z Ministerstwem Kultury i Dziedzictwa Narodowego Fundacja prowadzi program Odzyskiwanie dzieł sztuki, którego celem jest odzyskiwanie dóbr kultury utraconych przez Polskę w czasie i w wyniku II wojny światowej, uruchomiony w czerwcu 2012 roku. W ramach programu Korzenie” Fundacja przypomina osobę i dokonania Leopolda Kronenberga oraz jego dziedziców. W roku 2011 Fundacja rozpoczęła projekt mający na celu odnalezienie i digitalizację dokumentów dotyczących historii Banku Handlowego w Warszawie oraz rodziny Kronenbergów.

Program Wolontariatu Pracowniczego Citi został uruchomiony w czerwcu 2005 roku i od tego czasu rozwinął się w największy program tego typu w Polsce oraz zdobył pozycję najlepszego w swojej dziedzinie. Fundacja zachęca pracowników do dzielenia się swoją wiedzą, doświadczeniem i umiejętnościami oraz wspierania różnorodnych przedsięwzięć społecznych.

Konstrukcja programu oparta jest na poszczególnych filarach:

· Dniu Wolontariusza - możliwości otrzymania przez pracownika dodatkowego dnia wolnego w roku z przeznaczeniem na pracę społeczną

· Wsparciu wolontariuszy poprzez:

o     ubezpieczenie OC i NNW

o     zwroty kosztów podróży, wyżywienia i noclegu, poniesionych w ramach pracy wolontariackiej

· Systemie VMS (Volunteer Management System - System Wspomagania Wolontariatu), dzięki któremu wolontariusze w łatwy sposób - przy pomocy Internetu -mogą skorzystać z bazy projektów wolontariackich, by wyszukać interesujące ich działania, śledzić własne zaangażowanie w pracę w ramach wolontariatu oraz poznawać inicjatywy wspierane przez Fundację.

Pracownicy banku - dzięki systemowi VMS - mają szeroki wybór ofert zaangażowań wolontariackich nadsyłanych z Centrum Wolontariatu, organizacji pozarządowych oraz zbieranych przez Fundację. Wolontariusze chętnie tworzą autorskie projekty w ramach wolontariatu indywidualnego; pracują z osobami starszymi, niepełnosprawnymi, dziećmi; pomagają w schroniskach dla zwierząt.

Fundacja koordynuje udział wolontariuszy Citi w działaniach grupowych. Najważniejszym z nich jest Światowy Dzień Citi dla Społeczności - ogólnoświatowy projekt Citi, w ramach którego pracownicy banku wraz z rodzinami, znajomymi i wszystkimi chętnymi starają się rozwiązać konkretne problemy społeczne, które występują w bliskich im społecznościach.

Fundacja Kronenberga przy Citi Handlowy dużo uwagi poświęca rozwojowi społeczności lokalnych. Główną rolę na tym polu odgrywają pracownicy Citi Handlowy, którzy w ramach Programu Wolontariatu Pracowniczego realizują liczne projekty na rzecz bliskich im placówek wychowawczych, edukacyjnych i kulturalnych, schronisk dla zwierząt, stowarzyszeń seniorów i wielu innych społeczności. Ponadto od lat, w ramach Programu Dotacji finansuje wartościowe projekty organizacji pozarządowych.

Jednym z najstarszych  programów prowadzonych przez Citibank jest Program Dotacji. W ramach jego co roku przyznawanych jest kilkadziesiąt dotacji na projekty realizowane przez organizacje pozarządowe w całym kraju. Dotacje mogą otrzymać podmioty, które działają nie dla zysku takie jak: biblioteki, domy kultury, fundacje, jednostki samorządu terytorialnego, stowarzyszenia i szkoły.

Dotacje mogą zostać przyznane na projekty w kilku obszarach programowych:

· innowacje w edukacji,

· edukacja ekonomiczna i przedsiębiorczość,

· dziedzictwo kulturowe,

· twórczość artystyczna dzieci i młodzieży,

· priorytety ochrony zdrowia,

· polityka społeczna.

Już od wielu lat działania banku na rzecz społecznej odpowiedzialności biznesu są zauważane i nagradzane przez niezależne komisje.  W 2017 roku Citi Handlowy uzyskał tytuł „Etycznej Firmy” Pulsu Biznesu. Z pośród 200 aplikacji od firm i przedsiębiorstw z całego kraju Konkurs wyróżnił marki prowadzące działania na rzecz budowy i wzmacniania kultury organizacyjnej opartej na etyce i wartościach w sposób najbardziej kompleksowy, oraz wykazujący największą aktywność w tym rejonie. Od 2014 roku bank notorycznie trafia do grona laureatów. Tytuł „Etyczna Firma” przyznany został Citi Handlowy za działania na rzecz budowy i wzmacniania kultury organizacyjnej opartej na etyce i zasadach społecznej odpowiedzialności biznesu wyróżniające się na tle innych przedsiębiorstw w Polsce.

Warto w tym miejscu również wspomnieć, że nie tylko nagrody jakie bank otrzymuje, ale również rankingi świadczą o wysokiej wartości działań banku na rzecz społecznej odpowiedzialności biznesu. W 2015 roku Citi Handlowy otrzymał najwyższe miejsce w IX Rankingu Odpowiedzialnych Firm przygotowanym przez Dziennik Gazeta Prawna we współpracy z ekspertami z firmy PwC. Ranking Odpowiedzialnych Firm to zestawienie największych spółek w Polsce, ocenianych pod względem jakości zarządzania społeczną odpowiedzialnością biznesu. Jak zawsze ankieta składała się z kilkudziesięciu pytań weryfikujących działanie firmy w czterech obszarach: odpowiedzialne przywództwo, dialog z interesariuszami, zaangażowanie społeczne, odpowiedzialne zarządzanie i innowacyjność społeczna.

 Citi Handlowy doceniony został za silne zaangażowanie społeczne, które realizuje poprzez bankową Fundację Kronenberg. Bank prowadzi przy tym intensywne działania z zakresu kształtowania wizerunku pracodawcy i pozostaje jedną z najbardziej aktywnych instytucji finansowych, posiada on dużą  liczbę studentów i absolwentów, którzy  przyjmowani na płatne staże i praktyki. W banku można również spotkać się z wysoką liczbę kobiet zatrudnionych na stałe. W rankingu wysoko oceniono  przejrzyste zasady jakimi bank się posługuje we współpracy ze swoimi klientami, ale także partnerami biznesowymi i podwykonawcami. Audytorzy zauważyli też wysokie standardy w obszarze relacji pracowniczych, w których jedną z ważniejszych wartości pozostaje różnorodność. Citi Handlowy konsekwentnie realizują politykę komunikacji z klientami bez tak zwanych. gwiazdek i haczyków. Zasada ta stosowana jest  na poziomie  komunikacji produktów i usług, projektowaniu produktów oraz systemu wynagradzania pracowników, który opiera się na premiowaniu pracowników za jakość relacji z klientem, a nie wedle wyników sprzedaży wysokomarżowych produktów.

 

Bibliografia:

Ø   https://pl.wikipedia.org/wiki/Odpowiedzialno%C5%9B%C4%87_spo%C5%82eczna

Ø   http://www.citibank.pl/poland/homepage/raport_roczny_2014/raport/files/186.html

Ø   http://www.citihandlowy.pl/poland/kronenberg/polish/1207.htm

Ø   http://www.citibank.pl/poland/homepage/polish/press1/informacje-prasowe-2017-03-27.htm?cat=10195

Ø   http://www.citihandlowy.pl/poland/kronenberg/polish/9637.htm

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin