Anna Dopierała, Alicja Karpiak, Justyna Kleist, Patrycja Peszko
Społeczna odpowiedzialność banku w jego działaniach wizerunkowych
Anna Dopierała, Alicja Karpiak,
Justyna Kleist, Patrycja Peszko
FiR rok II SS
5
Według definicji odpowiedzialnością społeczną (CSR) nazywamy postawę, w której dany podmiot w sposób bezinteresowny i aktywny pozytywnie działa na rzecz pozytywnych zmian w najbliższym otoczeniu społecznym. Mówiąc inaczej jest to zachowanie każdego podmiotu, który swym zaangażowaniem ingeruje w lepszą rzeczywistość społeczną. Obywatele posiadają nie tylko prawa, ale także obowiązki wobec społeczeństwa i wspólnoty.
Postawa społecznie odpowiedzialna przyczyniająca się do lepszej jakości życia i dobrostanu społecznego. Pomaga ona w kształtowaniu społeczeństwa obywatelskiego, w którym każdy podmiot wpływa na toczące się na różnych poziomach procesy decyzyjne i działania. Tym samym odpowiedzialni, aktywni obywatele kreują zmianę w jakości życia w społeczeństwie, która prowadzi do większej szczęśliwości.
Aktywności banku Citi Handlowy w zakresie CSR obejmują miejsca pracy i otoczenie rynkowe, społeczności lokalne, a także ochronę środowiska. Celem strategicznym jest zdobycie pozycji firmy wyznaczającej standardy instytucjonalnej odpowiedzialności społecznej, zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz organizacji. Kontynuowane są inwestycje wspierające społeczności lokalne, realizowane dla dobra publicznego w takich dziedzinach, jak edukacja finansowa, promocja przedsiębiorczości, rozwój lokalny i ochrona dziedzictwa kulturowego. Misja banku w tym obszarze realizowana jest za pośrednictwem Fundacji Kronenberga przy Citi Handlowy założonej w 1995 roku w 125. rocznicę otwarcia Banku Handlowego w Warszawie. Prowadzi szereg własnych programów, a także wspiera wartościowe inicjatywy realizowane przez inne organizacje na terenie całego kraju, w tym szczególnie te o wymiarze lokalnym. W ciągu 20 lat działalności odbiorcami prowadzonych przez nich programów stało się ponad 10 mln Polaków.
Swoje zadania realizują między innymi poprzez:
· udzielanie wsparcia stowarzyszeniom i fundacjom skutecznie działającym w zakresie edukacji i rozwoju lokalnego oraz działającym na rzecz zreformowania edukacji ekonomicznej i nauki przedsiębiorczości w celu dostosowania jej do potrzeb gospodarki rynkowej,
· dotowanie szczególnie wartościowych działań edukacyjnych w zakresie kultury, ze szczególnym uwzględnieniem muzyki i dziedzictwa kulturowego,
· tworzenie nowoczesnych programów edukacyjnych,
· upowszechnianie idei wolontariatu pracowniczego,
· przyznawanie nagród osobom zasłużonym na polu ekonomii oraz ochrony dziedzictwa kulturowego,
· aktywną działalność na polu organizacji pozarządowych, między innymi w European Foundation Centre, Forum Darczyńców w Polsce, Forum Odpowiedzialnego Biznesu.
Celem działań Fundacji jest kształcenie świadomego wyedukowanego ekonomicznie konsumenta, wsparcie dla przedsiębiorców na różnym etapie rozwoju ich firm oraz instytucjonalne wspieranie kultury innowacji w polskiej gospodarce.
Edukacja ekonomiczna obejmuje zatem zarówno przekazywanie w atrakcyjny sposób wiedzy finansowej, kształtowanie odpowiedzialnych postaw w zarządzaniu swoimi pieniędzmi, jak i wspieranie postaw przedsiębiorczych i oferowanie narzędzi wzmacniających potencjał istniejących firm na rynku. W każdym z tych obszarów Fundacja nawiązuje realizuje szereg działań współpracując z partnerami społecznymi realizującymi zarówno pionierskie, jak i ugruntowane, długofalowe projekty.
Działania Fundacji Kronenberga przy Citi Handlowy koncentrują się na aktywności w obszarze edukacji finansowej, w ramach której szczególny nacisk kładziony jest na kształtowanie kompetencji z zakresu finansów osobistych. Wspieranie przedsiębiorczości poprzez przygotowywanie młodych ludzi do uruchomienia własnego biznesu oraz wzmacnianie potencjału istniejących firm, to wkład banku w rozwój polskiej gospodarki. Szczególna uwaga przykładana jest do startupów , mając na uwadze ich innowacyjność. Uzupełnieniem działań są konkursy dla mikroprzedsiębiorców, wybitnych ekonomistów oraz polskich firm dokonujących ekspansji na rynkach zagranicznych oraz podmiotów z rynków wschodzących inwestujących w Polsce.
Jedną z ważnych zasad postępowania w Banku jest dbałość o środowisko naturalne. Bank zobowiązał się do prowadzenia działalności zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju. W 2007 roku uchwałą Zarządu wprowadził kompleksowy Plan Zarządzania Środowiskiem. W 2012 roku przyjął Politykę Środowiskową oraz wdrożył System Zarządzania Energią. W ramach wprowadzonych Polityk Bank określił następujące cele: zwiększenie poziomu segregacji odpadów i ich recyklingu, ograniczenie emisji CO2, dążenie do jak najefektywniejszego zarządzania mediami, minimalizowanie zużycia surowców energetycznych, wspieranie zakupu energooszczędnych produktów i usług oraz zapewnienie poprawy wyniku energetycznego.
Jednym z najważniejszych obszarów działania Fundacji Kronenberga przy Citi Handlowy jest ochrona dziedzictwa kulturowego.
Głównym przedsięwzięciem na tym polu, jest przyznawanie Nagrody im. prof. Aleksandra Gieysztora. W ten sposób już od 18 lat honorują osoby lub instytucje szczególnie zasłużone na polu ochrony dziedzictwa kulturowego. Nagroda przyznawana jest za wybitne osiągnięcia mające na celu ochronę polskiego dziedzictwa kulturowego, a w szczególności za działalność muzealną i konserwatorską oraz pracę na rzecz gromadzenia pamiątek polskiej kultury. Celem przedsięwzięcia jest promocja oraz wsparcie tych, którzy podejmują się działań służących ochronie dorobku polskiej kultury zarówno w kraju, jak i za granicą.
Wraz z Ministerstwem Kultury i Dziedzictwa Narodowego Fundacja prowadzi program Odzyskiwanie dzieł sztuki, którego celem jest odzyskiwanie dóbr kultury utraconych przez Polskę w czasie i w wyniku II wojny światowej, uruchomiony w czerwcu 2012 roku. W ramach programu ”Korzenie” Fundacja przypomina osobę i dokonania Leopolda Kronenberga oraz jego dziedziców. W roku 2011 Fundacja rozpoczęła projekt mający na celu odnalezienie i digitalizację dokumentów dotyczących historii Banku Handlowego w Warszawie oraz rodziny Kronenbergów.
Program Wolontariatu Pracowniczego Citi został uruchomiony w czerwcu 2005 roku i od tego czasu rozwinął się w największy program tego typu w Polsce oraz zdobył pozycję najlepszego w swojej dziedzinie. Fundacja zachęca pracowników do dzielenia się swoją wiedzą, doświadczeniem i umiejętnościami oraz wspierania różnorodnych przedsięwzięć społecznych.
Konstrukcja programu oparta jest na poszczególnych filarach:
· Dniu Wolontariusza - możliwości otrzymania przez pracownika dodatkowego dnia wolnego w roku z przeznaczeniem na pracę społeczną
· Wsparciu wolontariuszy poprzez:
o ubezpieczenie OC i NNW
o zwroty kosztów podróży, wyżywienia i noclegu, poniesionych w ramach pracy wolontariackiej
· Systemie VMS (Volunteer Management System - System Wspomagania Wolontariatu), dzięki któremu wolontariusze w łatwy sposób - przy pomocy Internetu -mogą skorzystać z bazy projektów wolontariackich, by wyszukać interesujące ich działania, śledzić własne zaangażowanie w pracę w ramach wolontariatu oraz poznawać inicjatywy wspierane przez Fundację.
Pracownicy banku - dzięki systemowi VMS - mają szeroki wybór ofert zaangażowań wolontariackich nadsyłanych z Centrum Wolontariatu, organizacji pozarządowych oraz zbieranych przez Fundację. Wolontariusze chętnie tworzą autorskie projekty w ramach wolontariatu indywidualnego; pracują z osobami starszymi, niepełnosprawnymi, dziećmi; pomagają w schroniskach dla zwierząt.
Fundacja koordynuje udział wolontariuszy Citi w działaniach grupowych. Najważniejszym z nich jest Światowy Dzień Citi dla Społeczności - ogólnoświatowy projekt Citi, w ramach którego pracownicy banku wraz z rodzinami, znajomymi i wszystkimi chętnymi starają się rozwiązać konkretne problemy społeczne, które występują w bliskich im społecznościach.
Fundacja Kronenberga przy Citi Handlowy dużo uwagi poświęca rozwojowi społeczności lokalnych. Główną rolę na tym polu odgrywają pracownicy Citi Handlowy, którzy w ramach Programu Wolontariatu Pracowniczego realizują liczne projekty na rzecz bliskich im placówek wychowawczych, edukacyjnych i kulturalnych, schronisk dla zwierząt, stowarzyszeń seniorów i wielu innych społeczności. Ponadto od lat, w ramach Programu Dotacji finansuje wartościowe projekty organizacji pozarządowych.
Jednym z najstarszych programów prowadzonych przez Citibank jest Program Dotacji. W ramach jego co roku przyznawanych jest kilkadziesiąt dotacji na projekty realizowane przez organizacje pozarządowe w całym kraju. Dotacje mogą otrzymać podmioty, które działają nie dla zysku takie jak: biblioteki, domy kultury, fundacje, jednostki samorządu terytorialnego, stowarzyszenia i szkoły.
Dotacje mogą zostać przyznane na projekty w kilku obszarach programowych:
· innowacje w edukacji,
· edukacja ekonomiczna i przedsiębiorczość,
· dziedzictwo kulturowe,
· twórczość artystyczna dzieci i młodzieży,
· priorytety ochrony zdrowia,
· polityka społeczna.
Już od wielu lat działania banku na rzecz społecznej odpowiedzialności biznesu są zauważane i nagradzane przez niezależne komisje. W 2017 roku Citi Handlowy uzyskał tytuł „Etycznej Firmy” Pulsu Biznesu. Z pośród 200 aplikacji od firm i przedsiębiorstw z całego kraju Konkurs wyróżnił marki prowadzące działania na rzecz budowy i wzmacniania kultury organizacyjnej opartej na etyce i wartościach w sposób najbardziej kompleksowy, oraz wykazujący największą aktywność w tym rejonie. Od 2014 roku bank notorycznie trafia do grona laureatów. Tytuł „Etyczna Firma” przyznany został Citi Handlowy za działania na rzecz budowy i wzmacniania kultury organizacyjnej opartej na etyce i zasadach społecznej odpowiedzialności biznesu wyróżniające się na tle innych przedsiębiorstw w Polsce.
Warto w tym miejscu również wspomnieć, że nie tylko nagrody jakie bank otrzymuje, ale również rankingi świadczą o wysokiej wartości działań banku na rzecz społecznej odpowiedzialności biznesu. W 2015 roku Citi Handlowy otrzymał najwyższe miejsce w IX Rankingu Odpowiedzialnych Firm przygotowanym przez Dziennik Gazeta Prawna we współpracy z ekspertami z firmy PwC. Ranking Odpowiedzialnych Firm to zestawienie największych spółek w Polsce, ocenianych pod względem jakości zarządzania społeczną odpowiedzialnością biznesu. Jak zawsze ankieta składała się z kilkudziesięciu pytań weryfikujących działanie firmy w czterech obszarach: odpowiedzialne przywództwo, dialog z interesariuszami, zaangażowanie społeczne, odpowiedzialne zarządzanie i innowacyjność społeczna.
Citi Handlowy doceniony został za silne zaangażowanie społeczne, które realizuje poprzez bankową Fundację Kronenberg. Bank prowadzi przy tym intensywne działania z zakresu kształtowania wizerunku pracodawcy i pozostaje jedną z najbardziej aktywnych instytucji finansowych, posiada on dużą liczbę studentów i absolwentów, którzy są przyjmowani na płatne staże i praktyki. W banku można również spotkać się z wysoką liczbę kobiet zatrudnionych na stałe. W rankingu wysoko oceniono przejrzyste zasady jakimi bank się posługuje we współpracy ze swoimi klientami, ale także partnerami biznesowymi i podwykonawcami. Audytorzy zauważyli też wysokie standardy w obszarze relacji pracowniczych, w których jedną z ważniejszych wartości pozostaje różnorodność. Citi Handlowy konsekwentnie realizują politykę komunikacji z klientami bez tak zwanych. gwiazdek i haczyków. Zasada ta stosowana jest na poziomie komunikacji produktów i usług, projektowaniu produktów oraz systemu wynagradzania pracowników, który opiera się na premiowaniu pracowników za jakość relacji z klientem, a nie wedle wyników sprzedaży wysokomarżowych produktów.
Bibliografia:
Ø https://pl.wikipedia.org/wiki/Odpowiedzialno%C5%9B%C4%87_spo%C5%82eczna
Ø http://www.citibank.pl/poland/homepage/raport_roczny_2014/raport/files/186.html
Ø http://www.citihandlowy.pl/poland/kronenberg/polish/1207.htm
Ø http://www.citibank.pl/poland/homepage/polish/press1/informacje-prasowe-2017-03-27.htm?cat=10195
Ø http://www.citihandlowy.pl/poland/kronenberg/polish/9637.htm
alakarpiak1