D6AA010JP0 - 24 - 20/01/2017
Informacje ogólne : Tryb oszczędzania energii
1. Przypomnienie działania : Tryb oszczędzania energii
Klient jest poinformowany o przejściu w tryb oszczędzania energii, albo przez wyświetlenie komunikatu typu "tryb oszczędzania energii aktywny", w czasie maksimum 7 sek na wyświetlaczu wielofunkcyjnym, albo przez miganie kontrolki akumulatora, w czasie maksimum 7 sek.
Tryb oszczędzania energii składa się z 2 poziomów :
· Tryb oszczędzania energii standardowy, który pozwala gwarantować długość życia akumulatora
· Tryb oszczędzania energii zaostrzony, który pozwala gwarantować dostateczną dostępność energii elektrycznej akumulatora dla następnego rozruchu silnika
Aktywacja trybu oszczędzania energii standardowego pociąga za sobą między innymi :
· Wyłączenie radia lub modułu telematyki (zależnie od wyposażenia)
· Wyłączenie gniazd akcesoriów 12 V
· Ograniczenie ilości manewrów klapą bagażnika z napędem (jeżeli występuje)
Aktywacja trybu oszczędzania energii zaostrzonego pociąga za sobą między innymi :
· Zatrzymanie przygotowania cieplnego kabiny (jeżeli występuje)
· Zatrzymanie oznakowania bocznego
2. Zarządzanie stanu silnik pracujący
Funkcja zarządzająca trybem oszczędzania energii uznaje że silnik jest pracujący w następujących przypadkach :
· Silnik termiczny pracuje lub jest w fazie Stop : Samochód Stop and Start
· Tryb READY jest aktywny : Pojazd hybrydowy
· Silnik spalinowy pracuje : Pojazd bez Stop & Start i niehybrydowy
Funkcja zarządzająca trybem oszczędzania energii uznaje że silnik nie jest pracujący w następujących przypadkach :
· Gdy silnik termiczny jest zatrzymany i nie jest w fazie Stop : Samochód Stop and Start
· Gdy tryb READY nie jest już aktywny : Pojazd hybrydowy
· Gdy silnik termiczny jest zatrzymany : Pojazd z silnikiem bez Stop & Start i niehybrydowy
3. Licznik czasu
Przejście w tryb oszczędzania energii jest zarządzane przez licznik czasu wbudowany w inteligentny moduł sterujący.
Przy każdym przejściu w tryb silnik pracujący, licznik czasu jest ponownie inicjowany na wartość idącą od 5 do 35 min (Zmienną w funkcji licznych parametrów i stanów samochodu).
W momencie przejścia w tryb silnik nie pracujący, licznik czasu zmniejsza wartość :
· Tak długo jak sieci CAN LS kabiny pozostają przebudzone (zapłon włączony lub nie)
· Tak długo jak oznakowanie boczne jest aktywne
Licznik czasu przestaje zmniejszanie wartości :
· Gdy licznik dojdzie do 0
· W momencie uśpienia sieci CAN LS kabiny przy wyłączonej stacyjce
4. Kryteria aktywacji / dezaktywacji
4.1. Samochody bez modułu stanu naładowania akumulatora
Aktywacja trybu oszczędzania energii zależy od poniższych czynników :
· Czas trwania stanu "silnik pracujący"
· Czas trwania unieruchomienia samochodu
4.1.1. Tryb oszczędzania energii standardowy
Poczynając od momentu, w którym sieci CAN LS kabiny są przebudzone, czas przed przejściem do trybu oszczędzania energii jest następujący :
· 35 min maksimum jeżeli silnik został uznany jako pracujący przez ponad 5 min
· Pomiędzy 5 i 35 min jeżeli silnik pracował pomiędzy 1 sek i 5 min
4.1.2. Tryb oszczędzania energii zaostrzony
Począwszy od momentu gdy sieci CAN LS kabiny są przebudzone, czas przed przejściem w tryb oszczędzania energii wynosi 5 min, jeżeli samochód pozostawał z silnikiem nie pracującym przez ponad 30 kolejnych dni.
4.2. Samochody z modułem stanu naładowania akumulatora
· Stan ładowania akumulatora
· Temperatura akumulatora
· Oceniane napięcie akumulatora przy następnym rozruchu silnika termicznego
4.2.1. Tryb oszczędzania energii standardowy
· 5 min maksimum jeżeli temperatura akumulatora jest niższa od 11 °C
Próg stanu naładowania akumulatora poniżej którego tryb oszczędzania energii standardowy jest aktywowany.
Temperatura akumulatora
Stan naładowania dla samochodów bez Stop and Start
Stan naładowania dla samochodów z Stop and Start
Równa lub wyższa od -1 °C
70 %
65 %
Od -4 do mniej od -1 °C
75 %
Od -7 do mniej od -4 °C
80 %
Od -10 do mniej od -7 °C
85 %
Niższa od -10 °C
100 %
4.2.2. Tryb oszczędzania energii zaostrzony
Począwszy od momentu gdy sieci CAN LS kabiny są przebudzone, czas przed przejściem w tryb oszczędzania energii wynosi 5 min w następujących przypadkach :
· Samochód pozostawał przez ponad 30 kolejnych dni z silnikiem nie pracującym
· Oceniane napięcie akumulatora przy następnym rozruchu silnika jest niższe od 1 V
· Utrata stanu naładowania akumulatora pomiędzy uśpieniem i przebudzeniem inteligentnego modułu sterującego jest większa od 40 %
· Stan naładowania akumulatora zmniejszył się o ponad 15 % od początku przygotowania cieplnego kabiny (jeżeli występuje)
· Moduł stanu naładowania akumulatora jest w trybie zdegradowanym na skutek niesprawności lub odłączenia akumulatora
Próg stanu naładowania akumulatora poniżej którego tryb oszczędzania energii zaostrzony jest aktywowany.
Równa lub wyższa od -10 °C
45 %
40 %
Od -18 do mniej od -10 °C
55 %
50 %
Niższa od -18 °C
60 %
mimi31