Wtryskiwacze diesel.doc

(439 KB) Pobierz
D4EA0299P0 - 16 - 16/12/2014

D4EA0299P0 - 16 - 16/12/2014

Opis - Działanie : Wtryskiwacze diesel

1. Opis

(1) Wtryskiwacz diesel .

"a" Etykietka charakterystyk wtryskiwacza diesla.

"b" Powrót paliwa.

"c" Złącze 2-stykowe szare .

producent : DELPHI Diesel Système.

Wtryskiwacze diesla składają się z 2 części :

·         Część sterowana elektrycznie

·         Część rozpylająca paliwo

Wtryskiwacze diesla posiadają 8 otworów o symetrycznym strumieniu, które umożliwiają polepszenie mieszanki powietrze/paliwo.

Wtryskiwacze diesla są połączone ze sobą układem powrotnym paliwa.

Kod alfanumeryczny (C3I) naniesiony na etykietkę charakterystyk wtryskiwacza diesla określa jego klasyfikację.

Kod alfanumeryczny wskazuje odchyłkę produkcyjną wtryskiwaczy diesla w stosunku do wzorcowego wtryskiwacza.

Każdy wtryskiwacz diesla jest sterowany przez kalkulator silnika w funkcji tej odchyłki.

2. Zadanie

Wtryskiwacze diesla wtryskują paliwo niezbędne do funkcjonowania silnika.

3. Działanie

"d" Iglica wtryskiwacza diesla.

"e" Komora ciśnieniowa.

"f" Sprężyna iglicy wtryskiwacza diesla.

"g" Komora sterująca.

"h" Zawór .

"j" Cewka .

"k" Sprężyna zaworu.

"l" Trzpień regulacyjny.

LEGENDA :

·         "A" Powrót paliwa  (niskie ciśnienie)

·         "B" Spadek ciśnienia paliwa

·         "C" Zasilanie paliwem  (wysokie ciśnienie)

3.1. Wtryskiwacz silnika diesla w stanie spoczynku

Zawór jest zamknięty.

Komora sterująca poddana jest ciśnieniu pochodzącemu z wspólnego kolektora wtrysku wysokiego ciśnienia paliwa.

Ciśnienie panujące w komorze sterującej wspomagane przez sprężynę iglicy wytwarzają nacisk pozwalający utrzymać iglicę dociśniętą do jej gniazda : Brak wtrysku paliwa.

3.2. Sterowanie cewki sterującej zaworu

Gdy cewka jest wzbudzona, zawór podnosi się i łączy otwory wewnętrzne wtryskiwacza diesla.

Paliwo zawarte w komorze sterującej jest usuwane przez otwór opróżniania.

Tak długo jak siła przyłożona na iglicy jest większa od siły przyłożonej pod iglicą, iglica pozostaje dociśnięta do swojego gniazda : Nie ma wtrysku.

3.3. Początek wtrysku

W momencie gdy siła przyłożona na iglicy staje się mniejsza od siły przyłożonej pod iglicą, iglica podnosi się i zaczyna się wtrysk.

Iglica wtryskiwacza diesla pozostaje podniesiona w czasie fazy otwarcia zaworu.

Wtryskiwacz diesla jest zasilany i przepływ paliwa przez otwór zasilania wtryskiwacza powoduje stratę obciążenia, która zależy od ciśnienia w kolektorze ciśnieniowym zasilania wtryskiwaczy.

Gdy ciśnienie w wspólnym kolektorze wysokiego ciśnienia paliwa jest maksymalne, spadek obciążenia przekracza 100 barów : Ciśnienie działające na stożek iglicy (ciśnienie wtrysku) jest więc niższe od ciśnienia pochodzącego z wspólnego kolektora wtrysku wysokiego ciśnienia.

3.4. Koniec wtrysku

Cewka nie jest już wzbudzona, otwory połączeniowe nie są już zgrane, komora sterująca napełnia się przez otwór napełniania.

Gdy ciśnienie panujące w komorze sterującej, wspomagane przez siłę sprężyny, staje się większe od ciśnienia przyłożonego na stożek iglicy, iglica dociska się do swojego gniazda i zatrzymuje wtrysk paliwa.

UWAGA : Czas napełniania komory sterującej powoduje okres czasowy dla całkowitego zamknięcia wtryskiwacza po zatrzymaniu zasilania cewki "j" . Charakterystyka elektryczna.

"S" Prad (Ampères).

"T" Trwanie.

"Ta" Prąd pobudzania.

"Tm" Prąd podtrzymania.

Prąd pobudzania jest funkcją napięcia akumulatora.

Prąd o zmiennym przebiegu pozwala na zmniejszenie strat w wyniku dławienia na poziomie kalkulatora i wtryskiwacza silnika diesla.

W fazie podtrzymania, prąd pobudzania jest większy od prądu podtrzymania :

·         Szczelina pomiędzy zaworem i cewką jest zmniejszona i ogranicza wartość skoku zaworu, siła elektromagnetyczna do zastosowania na zaworze może być zmniejszona

·         Nie ma potrzeby pokonywania bezwładności zaworu

Oznaczenie

Wartość

Napięcie znamionowe

Napięcie akumulatora  ( V)

Prąd pobudzania

22 do 26 A

Prąd podtrzymania

6 do 8 A

Impedancja

0,170 omów

dysza (Ilość otworów )

8

 

 

"c" Złącze 2-stykowe szare

Numer styku

Przypisanie styków złącza

1

Sygnał +

2

Sygnał -

 

4. Przyuczenie/inicjalizacja

W przypadku demontażu/montażu elementu konieczne jest wykonanie procedury uczenia ; Odwołać się do dokumentacji narzędzi diagnostycznych : Przyuczenie/inicjalizacja.

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin