Recyrkulacja EGR.doc

(234 KB) Pobierz
D4EA02C6P0 - 17 - 20/05/2016

D4EA02C6P0 - 17 - 20/05/2016

Działanie : Recyrkulacja spalin (EGR)

1. Schemat ideowy

1.1.  Gazy spalinowe nie ochłodzone

 

Oznaczenie

Oznaczenie

Połączenie ze schematami elektrycznymi

"A"

Podciśnienie sterowania

-

"B"

Mieszanina powietrza dolotowego i spalin recyrkulowanych

-

"C"

Spaliny

-

"D"

Dolot powietrza

-

"E"

Połączenia elektryczne

-

1

Głowica

-

2

Elektrozawór sterowania by-passu wymiennika EGR

1253

3

Kalkulator sterujący silnikiem

1320

4

Elektrozawór sterowania dozownika ciepłego powietrza

1285

5

Elektrozawór sterowania dozownika ochłodzonego powietrza

1361

6

Podwójny dozownik dolotowy powietrza

-

7

Wymiennik ciepła recyrkulacji spalin (EGR)

-

8

Wyposażone w elektryczną przepustnicę recyrkulacji spalin (EGR)

1297

1.2.  Gazy spalinowe ochłodzone

 

Oznaczenie

Oznaczenie

Połączenie ze schematami elektrycznymi

"A"

Podciśnienie sterowania

-

"B"

Mieszanina powietrza dolotowego i spalin recyrkulowanych

-

"C"

Spaliny

-

"D"

Dolot powietrza

-

"E"

Połączenia elektryczne

-

"F"

Gazy spalinowe ochłodzone

-

1

Głowica

-

2

Elektrozawór sterowania by-passu wymiennika EGR

1253

3

Kalkulator sterujący silnikiem

1320

4

Elektrozawór sterowania dozownika powietrza (Cieply )

1285

5

Elektrozawór sterowania dozownika ochłodzonego powietrza

1361

6

Podwójny dozownik dolotowy powietrza

-

7

Wymiennik ciepła recyrkulacji spalin (EGR)

-

8

Zawór recyrkulacji spalin sterowany elektrycznie (EGR)

1297

2. Zadanie

Aby spełnić normy czystości spalin, ilość tlenków azotu (NOx) wydalana przez układ wydechowy powinna być jak najmniejsza.

Układ recyrkulacji spalin (EGR) pozwala ograniczyć ilość tlenku azotu (NOx) emitowanego do atmosfery.

3. Działanie

3.1. Recyrkulacja spalin

Wysokie temperatury, powodowane przez sposób spalania przy nadmiarze czystego powietrza w silnikach diesla, wytwarzają duże ilości tlenków azotu (NOx).

Doprowadzenie spalin do komory spalania pozwala zmniejszyć ilość tlenków azotu obecnych w czasie spalania.

Temperatura spalania jest więc obniżona, co zmniejsza wydalanie tlenków azotu (NOx).

Część spalin jest kierowana do specjalnego przewodu łączącego wydech z dolotem.

Ten przewód jest zamknięty przez zawór elektrycznego EGR.

Na skutek sterowania kalkulatora sterującego silnikiem, zawór elektrycznego EGR otwiera się, pozwalając na przepływ spalin do rozdzielacza dolotu.

UWAGA : Zbyt duża ilość spalin dostarczona przez recyrkulację pociąga za sobą wytwarzanie sadzy, tlenku węgla (CO) i niespalonych węglowodorów (CH), z powodu złego spalania na skutek braku powietrza.

Uzupełniając otwarcie elektrycznego EGR, kalkulator sterujący silnikiem steruje częściowe zamknięcie dozownika powietrza.

Zamknięcie dozownika powietrza powoduje :

·         Podciśnienie w rozdzielaczu dolotu ułatwiające pobieranie spalin

·         Zmniejszenie masy pobieranego powietrza

3.2. Chłodzenie spalin po recyrkulacji

Chłodzenie spalin pozwala na większe obniżenie wydalania tlenków azotu (NOx).

Spaliny mogą być ochłodzone aby uniknąć zbyt wysokiej temperatury ogólnej mieszaniny powietrza (Mieszanina powietrza dolotowego i spalin recyrkulowanych).

W niektórych fazach działania, spaliny nie muszą być ochłodzone przed doprowadzeniem do komory spalania (Szczególnie przy rozruchu na zimno, aby pozwolić na szybsze zagrzanie silnika).

Kalkulator sterujący silnikiem steruje, za pośrednictwem elektrozaworu sterowania pneumatycznego, by-passem pozwalającym na bezpośredni przepływ spalin do dolotu, bez przechodzenia przez wymiennik EGR.

3.3. Uczanie pozycji skrajnych

Aby zniwelować starzenie się i zanieczyszczenie zaworu EGR, automatyczne uczenie górnej i dolnej pozycji skrajnej jest wykonywane gdy zawór EGR jest w pozycji skrajnej od ponad 0,5 sek.

Biorąc pod uwagę pozycję ograniczeń skrajnych nauczonych automatycznie, w porównaniu z pierwszą pozycją nauczoną w fabryce, kalkulator sterujący silnikiem dopasowuje wartość zadaną sterowania zaworu EGR.

Uczenie pozycji skrajnych nie jest możliwe gdy napięcie akumulatora jest niższe od 10 V i wyższe od 14 V.

UWAGA : Uczenie może być wykonane przy pomocy narzędzia diagnostycznego, patrz Funkcje narzędzia diagnostycznego : System wtrysku DELPHI DCM 3.5 (Silnik DW10CTED4).

3.4. Oczyszczenie

Aby uniknąć zanieczyszczenia zaworu elektrycznego EGR, faza oczyszczania jest wykonywana po wyłączeniu zapłonu.

Ta faza oczyszczania polega na jednym lub paru cyklach kolejnego otwierania i zamykania zaworu.

W końcu cyklu oczyszczania kalkulator silnika stara się osiągnąć górną skrajną pozycję(otwarcie maksymalne)elektrycznego zaworu EGR..

Jeżeli w czasie tej próby wykryte jest blokowanie się, cykl oczyszczania jest ponowiony.

Jeżeli w wyniku drugiej próby zawór pozostaje sklejony, usterka zostaje odnotowana.

3.5. Zabezpieczenie przed sklejaniem

Kalkulator sterujący silnikiem ocenia stan sklejenia zaworu elektrycznego EGR w funkcji następujących elementów :

·         Prędkość przemieszczania się zaworu w zaworze elektrycznego EGR

·         Błędy regulacji pozycji zaworu elektrycznego EGR

W przypadku początku sklejania lub sklejenia zaworu elektrycznego EGR, kalkulator sterujący silnikiem steruje zaworem elektrycznego EGR przy pomocy klasycznego sygnału sterowania.

Po tym sygnale następuje sygnał wibracyjny, pozwalający zaworowi elektrycznego EGR drgać aby uniknąć sklejenia.

UWAGA : Amplituda sygnału wibracyjnego zależy od stanu sklejenia wykrytego przez kalkulator sterujący silnikiem Strategia zabezpieczenia przed sklejaniem jest używana wyłącznie w czasie faz gdy zawór elektrycznego EGR jest pobudzany.

4. Warunki aktywacji

"G" Strefa aktywacji zaworu elektrycznego EGR.

"N" Obroty silnika.

"T" Moment silnika .

Zawór elektrycznego EGR jest wyłączony w niektórych przypadkach działania :

·         Zgodnie z warunkami dotyczącymi obrotów i momentu obrotowego silnika, określonymi przez strefę aktywacji "G"

·         Na biegu jałowym w maksymalnym czasie 300 sek

Spaliny nie są chłodzone w następujących warunkach :

·         Moment obrotowy silnika mniejszy od 140 Nm

·         Obroty silnika niższe od 2500 n/min

·         Temperatura płynu chłodzącego silnik zawarta pomiędzy 15°C i 60°C

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin