SCENARIUSZ ZAJĘĆ OTWARTYCH W GRUPIE DZIECI 5- LETNICH
PROWADZĄCA: Katarzyna Rakowska
DATA: 26.11.2013r.
GRUPA: 5- latki
TEMAT: „W co się bawić gdy na dworze plucha”- rozwiązywanie i układanie zagadek
CELE EDUKACYJNE:
Dziecko:
- rozpozna i nazwie odgłosy przyrody,
- rozwiązuje zagadki słowne,
- nazwie głoski w nagłosie i wygłosie,
- wymieni kolejne głoski w wyrazach jednosylabowych i dłuższych,
- rozpozna wyrazy wprowadzone do czytania globalnego w powiązaniu z obrazkiem (Jaś S.)
- potrafi zastosować instrumenty perkusyjne dla zilustrowania zjawisk przyrody, rytmu piosenki,
- wyznacza wynik dodawania i odejmowania w zakresie 10, pomagając sobie liczeniem na liczmanach,
- zauważa powtarzające się sekwencje i kontynuuje występujące w danym układzie regularności,
- potrafi za pomocą liczebników porządkowych określić miejsce przedmiotu,
- reaguje prawidłowo ruchem na zmiany metrum w czasie zabaw z akompaniamentem muzycznym,
- umie dokładnie narysować po linii i wykropkowanym śladzie,
- posługuje się sprawnie nożyczkami, wycinając wzory po wyznaczonej linii.
CELE WYCHOWAWCZE:
- rozumie kierowane do niego polecenia i wykonuje je zgodnie z oczekiwaniami,
- słucha uważnie poleceń i wypowiedzi innych,
- aktywnie uczestniczy w zajęciach.
METODY PRACY:
- zadań stawianych do wykonania,
- oglądowa (pokaz).
FORMY PRACY:
- grupowa (praca z całą grupą),
- indywidualna.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
Nagranie piosenek (marsz, „Czas rozpocząć już zabawę”, odgłos deszczu, „Deszczowa orkiestra”, „Wiatr, parasolki, mgła” ), treść zagadek, obrazki- rozwiązania zagadek, tablica magnetyczna, karty pracy do rysowania po śladzie, pisaki, instrumenty (bębenki, butelki- grzechotki, trójkąty), dywaniki, liczmany (kropelki, chmurki dla każdego dziecka), liczmany dla n-lki, parasolki, kolorowe chusteczki, nożyczki, upominki dla dzieci.
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
I. CZĘŚĆ WSTĘPNA
1. Wejście dzieci do sali przy akompaniamencie muzyki marszowej.
2. Przywitanie Rodziców i zaproszenie do wspólnej zabawy przy piosence- powitance „Czas rozpocząć już zabawę”
II. CZĘŚĆ GŁÓWNA
1. Dzieci rozwiążą zagadkę słuchową- deszcz. Następnie odpowiedzą na pytania dotyczące obecnej pory roku- jesieni.
2. Rozwiązywanie zagadek słownych związanych z jesienną pogodą. W odgadniętych wyrazach dzieci dokonają analizy słuchowej- wskażą głoski w nagłosie, wygłosie, podejmą próbę podziału wyrazów na głoski.
o Podejmie próbę odczytania wyrazu- Jaś S.
3. „Deszczowa orkiestra”- instrumentalizacja piosenki.
4. „Deszczyk”- zagadki matematyczne. Dzieci wysłuchają opowiadania n-lki i zilustrują jego treść przy użyciu liczmanów.
5. „Deszczowe kropelki”- dzieci ułożą zagadki- rytmy. Następnie przy pomocy liczebników porządkowych wskażą odpowiednie kropelki.
6. „Wiatr, parasolki, mgła”- inscenizacja utworu muzycznego
7. „Kolorowe parasole”- dzieci przy użyciu flamastrów narysują po śladzie. Następnie wytną parasolki wg wzoru.
III. CZĘŚĆ KOŃCOWA
1. Podsumowanie zajęć- rozmowa z dziećmi na temat zajęć
2. Podziękowanie Rodzicom za udział w zajęciach
kasiazabka123