Czy porozumienie między pokoleniami jest możliwe? Rozważ problem i uzasadnij swojezdanie, odwołując się do fragmentu dramatu Jacka Suta www.dom.pl i do innychtekstów kultury. Twoja praca powinna liczyć co najmniej 250 słów.
Jacek Sutwww.dom.pl
Dzwonek do drzwi. Kilkakrotnie. Słychać mocowanie się kluczami w zamku, otwieraniei zamykanie zasuwy. Po chwili wchodzi Ala z walizką, jest czymś zaniepokojona. Rozglądasię. Nagle z innego pokoju wchodzi Andrzej.ALABoże jedyny! Ale mnie przestraszyłeś. Dzwoniłam… mógłbyś zamykać drzwi… nawet jakjesteś w domu.ANDRZEJ (wygląda na zmęczonego, jest trochę chaotyczny)Cześć! Jestem, jestem, ale nie mogłem otworzyć.ALAUczysz się?ANDRZEJNie. Tak. Trochę się uczyłem. Wieczorem skończę. Teraz czatuję.ALANa co?ANDRZEJ (wybucha śmiechem, co ją trochę deprymuje)Nie – na co, tylko z kim. Czat to taki mejling w czasie rzeczywistym.ALAMe – co?ANDRZEJNo tak. Pisanie listów. Potem ci wszystko wytłumaczę. (chce wyjść)ALAPoczekaj! Jak sobie dawałeś radę?ANDRZEJCo? No… jadłem i… ten… zaraz powiem, muszę sprawdzić pocztę.ALAZaglądałam na dole do skrzynki i nic nie było oprócz reklam. (Andrzej znów wybuchaśmiechem)ANDRZEJBo nie masz żadnego antyspamu.ALANa Boga! Mów po ludzku!ANDRZEJSpam, to wszystkie śmieci, które różne firmy albo osoby przysyłają ci mejlem do skrzynki.Głównie reklamy. A program antyspamowy to taki, który je wyrzuca bez czytania. Jak tyulotki. Tylko szybciej.ALA (niepewnie)W komputerze?ANDRZEJTak. Oj, sporo czasu minie, zanim przestaniesz być lamerem.ALA (bezradnie)Przestań.ANDRZEJJa też jestem jeszcze lamerem. Ale się staram.
ALADzwonił ojciec?ANDRZEJDo mnie na komórkę. Posłałem mu SMS-a z komputera, pewno się zdziwi od kogo. Kurczę,mama, jaki ja jestem zapóźniony. Teraz dziesięcioletni gówniarze mają komputery w małympalcu. Moje dziecko będzie się uczyło od małego.ALANie mieliśmy pieniędzy. Dopiero niedawno tata…ANDRZEJTo nie o to chodzi. Wiem przecież. Ogólnie się skarżę.ALAMasz podkrążone oczy. Byłeś choć raz na spacerze?ANDRZEJTyle co do sklepu, a jedzenie zamawiałem na telefon. Raz spróbowałem przez komputer, alecoś nie wyszło. […] Jemy coś?ALAZaraz zrobię, tylko trzeba coś kupić. Co byś chciał?ANDRZEJObiad. Wszystko jedno.ALAWszystko jedno. Zobaczę, czy to mają w supersamie.ANDRZEJA ty czemu taka?ALAPrzywitaliśmy się chociaż? (pauza, Andrzej podchodzi do Ali, obejmuje ją)ANDRZEJWitaj w domu.ALAW domu. Co ojciec mówił, kiedy dzwonił?ALNDRZEJNiewiele. Że spóźni się jeden dzień, bo coś tam. Szczerze mówiąc, nie słuchałem, bozadzwonił w środku poziomu i musiałem się na gwałt sejwować.ALATrochę mnie to denerwuje.ANDRZEJAkurat grałem i trochę mi przeszkodził.ALACzyli nie wiesz dlaczego? […] Zmęczona jestem. Może byś poszedł do sklepu?ANDRZEJMamo.ALAIdź, idź, przewietrzysz się.ANDRZEJTylko mi nic nie ruszaj na komputerze. (wychodzi)
Źródło: Jacek Sut, www.dom.pl, [w:] http://literatura.wywrota.pl/dramat/8031-jacek-wwwdompl.html,[dostęp w dniu: 23.01 2015 r.].
WprowadzenieOgólna refleksja nad odwiecznym konfliktem pokoleń i utrudnionymi kontaktami spowodowanymiróżnicami technologicznymi, kulturowymi, politycznymi, językowymi. Omówienie przyczyn brakuporozumienia: skłonność młodych do buntu i pragnienie zmiany zastanego świata oraz skłonnośćludzi dojrzałych do pouczania nastolatków.Ustalenie stanowiskaPorozumienie między pokoleniami bywa trudne, ale nie jest niemożliwe.Rozwinięcie1. Argumenty związane z tekstem zaproponowanym w zadaniu (www.dom.pl Jacka Suta) język utrudniający porozumienie (Syn szydzi z matki, która nie rozumie używanych przez niegopojęć, jednak tłumaczy jej znaczenie nowoczesnych słów związanych z Internetem), chłodne uczucia syna (Syn jest roztargniony, nie wita się z matką, zajęty jest swoimi sprawami,dopiero na życzenie matki zdobywa się na czuły gest, przytula ją), brak wspólnych tematów, zamknięcie syna w osobnym świecie (Andrzej nie rozmawia zezmęczoną, wracającą z podróży matką o jej sprawach, cały czas mówi o sobie, o komputerze,którym jest zafascynowany. Spełnia prośbę matki i idzie po zakupy), lekceważenie ojca przez syna (Andrzeja nie interesują sprawy matki ani ojca, ale wykazujezrozumienie dla wcześniejszych problemów finansowych), emocje matki – wyrozumiałość wobec syna, cierpliwość (Andrzej liczy się z prośbami matki,poświęca jej swoją uwagę, bowiem matka wymusza to prośbami i cierpliwością).2. Argumenty związane z wybranymi tekstami (Eliza Orzeszkowa, Nad Niemnem) trudne stosunki młodego pozytywisty Witolda z ojcem – Benedyktem Korczyńskim i całkowitybrak kontaktu między synem a matką, wspieranie Bohatyrowiczów przez Witolda i konflikt Benedykta z nimi, nierozumienie przez ojca marzeń Witolda, jego fascynacji ludem wiejskim, mimo sporów wyznawanie przez syna i ojca tych samych wartości: praca, patriotyzm, troskao ziemię ojczystą, podobne cechy charakteru: pracowitość, fascynacja historią, dziejami przodków, pojednanie Witolda z ojcem.3. Argument związany z wybranym tekstem kultury (film Skazany na bluesa w reżyserii JanaKidawy-Błońskiego) brak porozumienia z ojcem w czasach młodości Ryszarda Riedla, nieakceptowanie przez Jana Riedla stylu życia syna, wyznawanych przez niego wartości, pasji, pretensje do ojca z powodu trudnego dzieciństwa i nieliczenia się z uczuciami syna, nagromadzenie przez lata żalów, porozumienie ojca z synem po latach: poczucie dumy Jana Riedla z syna i czułość Ryśka wobecojca.PodsumowanieKonkluzja o konieczności dążenia do porozumienia między pokoleniami należy do europejskichstandardów kulturowych, w kulturach odwołujących się do standardów religii bywa odmiennie.Konflikty, wynikające z różnych marzeń, zainteresowań, przyczyniają się do zmiany świata,najczęściej poprzez destrukcję, w cywilizacji Zachodu przyjmujemy, iż to zgodai porozumienie są większymi i konstruktywnymi siłami.
Wskazówki do rozwiązania zadaniaPrzystępując do realizacji zadania, pamiętaj, że formą wypowiedzi, którą będziesz realizować, jestrozprawka. Przeczytaj uważnie polecenie. Twoim zadaniem jest sformułowanie stanowiska, którebędzie wskazywać sposób rozwiązania problemu zawartego w temacie. Polecenie pozwala ci nasformułowanie różnych tez, np.: Różnice między pokoleniami są tak duże, że porozumienie między nimi nie jest możliwe. Mimo różnic dzielących pokolenia porozumienie między nimi jest możliwe. Porozumienie między pokoleniami raz jest możliwe, innym razem nie, bowiem wszystko zależyod dobrej woli przedstawicieli pokoleń.Polecenie pozwala ci na odwołanie się do wielu tekstów kultury, w których ukazano konflikty i próbyporozumienia się przedstawicieli pokoleń: powieści, np.: Chłopi Władysława Stanisława Reymonta, Granica Zofii Nałkowskiej, FerdydurkeWitolda Gombrowicza, Bracia Karamazow Fiodora Dostojewskiego, Krzyżacy HenrykaSienkiewicza, Buszujący w zbożu Jeromego Davida Salingera, Lalka Bolesława Prusa, Ludziebezdomni Stefana Żeromskiego, Zmierzch Stefana Żeromskiego, Przedwiośnie StefanaŻeromskiego, dramaty, np.: Tango Sławomira Mrożka, Moralność pani Dulskiej Gabrieli Zapolskiej, Romeoi Julia Williama Szekspira, Iwona księżniczka Burgunda Witolda Gombrowicza, AntygonaSofoklesa, Hamlet Williama Szekspira, wiersze, np.: Oda do młodości Adama Mickiewicza, Do młodych Adama Asnyka, filmy, np.: Zapach kobiety w reż. Martina Bresta, Chłopiec w pasiastej pidżamie w reż. MarkaHermana, Stowarzyszenie umarłych poetów w reż. Petera Weira, Buntownik bez powodu w reż.Nicholasa Raya, Pręgi w reż. Magdaleny Piekorz. inne, np.: przypowieść Syn marnotrawny, mit o Dedalu i Ikarze, epopeja Pan Tadeusz AdamaMickiewicza.Dobór materiału rzeczowego musi być taki, aby pozwolił ci na trafne i wnikliwie uzasadnieniestanowiska. Odnieś się do wszystkich elementów polecenia. Nie przywołuj tekstów kultury, któreznasz słabo, bowiem narażasz się na ryzyko popełnienia błędu rzeczowego i powierzchowneuzasadnienie stanowiska. Zastanów się, czy nowoczesne media nie wywierają destrukcyjnego wpływuna relacje pomiędzy ludźmi. Świat gier komputerowych powoduje m.in. tworzenie wspólnot owegotypu, w których praktycznie nie ma miejsca na starość i doświadczanie starości. Podobnie dzieje sięz odbiorcami seriali dla dzieci i konsumentami reklam tych seriali.
nikas97