ODPOWIEDZI
Zadanie 41.Na podstawie tekstu Ewy Dereń sformułuj trzy zdania w trybie rozkazującym, będąceradami, jak uczyć się szybciej i skuteczniej.Przykłady poprawnych odpowiedzi– Poznaj techniki pamięciowe (mnemotechniki).– Dla lepszego zapamiętania wykorzystuj rymowanki.– Unikaj nudnego powtarzania.– Wykorzystuj skojarzenia.– Ćwicz pamięć długotrwałą.Wskazówki do rozwiązania zadaniaPrzypomnij sobie, czym charakteryzuje się tryb rozkazujący (wiedza zdobyta w szkole podstawowej).Przeczytaj dokładnie tekst oraz wyszukaj informacje na temat skutecznego i szybkiego uczenia się.Przekształć te informacje, zapisując je w formie zdań w trybie rozkazującym.Ćwiczenie pamięci jest ważne nie tylko dla zdobywania i zapamiętywania szkolnych informacji, lecztakże dla sprawnego funkcjonowania przez całe świadome życie. Współcześni naukowcy twierdzą, żenajlepszych sposobem na ćwiczenie pracy mózgu jest uczenie się języków obcych.
Zadanie 42.Uzupełnij brakujące punkty planu tekstu Ewy Dereń.1. Legenda o początkach mnemotechniki.2.3. Zalety technik pamięciowych.4.5.6. Pochwała mnemotechniki.Przykład poprawnej odpowiedzi1. Legenda o początkach mnemotechniki.2. Definicja mnemotechniki.3. Zalety technik pamięciowych.4. Starożytny przykład wykorzystania mnemotechniki.5. Sztuczki mnemotechniczne i ich rola.6. Pochwała mnemotechniki.Wskazówki do rozwiązania zadaniaPrzeczytaj uważnie artykuł Ewy Dereń i podane już punkty planu. Pamiętaj, że lektura całego tekstujest konieczna, aby oddać jego sens oraz zachować logiczną strukturę wypowiedzi. Uogólnianie sensuniektórych części tekstu (np. akapitów) uczy syntezy, pomaga w komasowaniu refleksji. Przyczyniasię także do doskonalenia umiejętności skrótowego, konkretnego i logicznego wypowiadania się wmowie i piśmie. Uczy planowania.
Zadanie 43.Przekształć poniższe zdanie, zastępując podkreślone słowa synonimami.Techniką mnemotechniczną są także metody bardziej wyrafinowane, służące np. astronomomdo zapamiętania typów widmowych gwiazd.Przykłady poprawnych odpowiedziwyrafinowane – wyszukane, finezyjne, kunsztownezapamiętania – utrwaleniatypów – rodzajów, odmian
Wskazówki do rozwiązania zadaniaPrzypomnij sobie, czym są synonimy (wyrazy bliskoznaczne) – środki językowe, które poznałeśw gimnazjum. Zastąp podkreślone wyrazy synonimami tak, aby zachować sens przytoczonego zdania.Różnorodność polszczyzny, jej bogactwo to efekt synonimiczności. Możesz swobodnie modyfikowaćsłownictwo swoich wypowiedzi m.in. dzięki synonimom, stworzysz wówczas wypowiedź emotywną,żywą, obrazową i sugestywną.
Zadanie 44.Znajdź w akapicie 4. dwa czasowniki pochodne zbudowane za pomocą tego samegoformantu. Uzupełnij tabelę, wypisując te czasowniki, ich formant oraz wyrazypodstawowe.
Wyrazy pochodne (czasowniki)
Formant
Wyrazy podstawowe
narodzić
na-
rodzić
napisać
pisać
Wskazówki do rozwiązania zadaniaPrzypomnij sobie wiedzę zdobytą w gimnazjum na temat budowy słowotwórczej wyrazówi mechanizmu ich powstawania (m.in. o czasownikach pochodnych, formantach). Zwróć uwagę naczasowniki występujące w akapicie czwartym i wyszukaj dwa, które mają ten sam formant. Nie bierzpod uwagę imiesłowów czy rzeczowników odczasownikowych. Uzupełnij pierwszą i drugą kolumnętabeli. W trzecią kolumnę tabeli wpisz wyrazy podstawowe dla wypisanych wyrazów pochodnychutworzonych za pomocą tego samego formantu. Wykorzystując to ćwiczenie, możesz przy okazjizaobserwować, jak formanty zasilają zasób leksykalny polszczyzny.
Zadanie 45.Wybierz i zaznacz odpowiedź A, B albo C i jej uzasadnienie 1–3.Artykuł napisany jest stylem
Poprawna odpowiedźC2Wskazówki do rozwiązania zadaniaPrzypomnij sobie cechy stylów (stylów funkcjonalnych polszczyzny, np.: potocznego, urzędowego,naukowego, artystycznego) oraz typowe dla nich środki językowe. Zastanów się, na czym polegaspecyfika języka tekstów popularnonaukowych. Przeanalizuj styl wypowiedzi Ewy Dereń pod kątemstylu. Przypisz mu cechę dla niego charakterystyczną.
Zadanie 46.Której informacji należy szukać w Słowniku wyrazów obcych?A. Zasad odmiany wyrazu mnemotechnika.B. Antonimów do pojęcia mnemotechnika.C. Pochodzenia słowa mnemotechnika.D. Znaczenia wyrazu mnemotechnika.Poprawna odpowiedźDWskazówki do rozwiązania zadaniaPrzypomnij sobie, jakie znasz słowniki i jakie informacje można w nich znaleźć. Wiedzę tę zdobyłeśw gimnazjum.
Zadanie 47.Zacytuj dwa zdania, w których autorka wyraża swoją opinię na temat mnemotechniki.Przykłady poprawnych odpowiedzi1. W praktyce najbardziej przydatne są rozmaite rymowanki i zdania, które pomagają zapamiętywaćte informacje, których nie sposób nauczyć się inaczej, jak tylko na pamięć.2. Tu mnemotechniki oddają wielkie usługi, pomagając uniknąć pamięciowego „kucia”.3. Warto chyba, aby nie pozostawały jedynie „sztuczkami”, lecz zdobyły sobie prawo obywatelstwaw programach nauczania.Wskazówki do rozwiązania zadaniaPrzypomnij sobie, czym różni się opinia od informacji. Wiedzę tę zdobyłeś w gimnazjum. Przeczytajuważnie jeszcze raz tekst. Pamiętaj, że dla opinii charakterystyczny jest subiektywizm. Wypisz całewybrane zdania mające charakter opinii. W tekście jest więcej zdań zawierających opinię. Typroszony jesteś o znalezienie przynajmniej dwóch.
Zadanie 48.Wymień dwie funkcje, jakie pełnią cudzysłowy w akapitach 4. i 5.Przykłady poprawnych odpowiedziakapit 4. – Cudzysłów podkreśla nazwę jednej z technik szybkiego uczenia się.akapit 5. – Cudzysłów wyodrębnia wyraz o charakterze kolokwialnym.Wskazówki do rozwiązania zadaniaZauważ, że polecenie wymaga określenia funkcji cudzysłowu w dwóch konkretnych akapitach,chociaż ten znak interpunkcyjny występuje także w innych. Zastanów się, dlaczego zaznaczonocudzysłowem sformułowania w akapicie 4. i 5.
Zadanie 49.Mnemotechniki oddają wielkie usługi, pomagając uniknąć pamięciowego „kucia”.Przekształć zdanie, zastępując metaforę i kolokwializm oficjalną odmianą polszczyzny.Przykład poprawnej odpowiedziMnemotechniki bardzo pomagają, bowiem pozwalają uniknąć pamięciowego żmudnego utrwalaniasobie wiedzy / intensywnego uczenia się.Wskazówki do rozwiązania zadaniaPrzeczytaj dokładnie zdanie, które musisz przekształcić. Przypomnij sobie, czym są metaforai kolokwializm. Rozpoznaj je w zdaniu. Zmień zdanie tak, by zachować jego sens i uniknąćsformułowań metaforycznych oraz potocznych.
Zadanie 50.a) Wymień dwa zabiegi językowe, które podkreślają subiektywny charakter zdania:Gdy tylko rozgadam się szerzej z kimkolwiek, choćby to był ktoś, kogo postępki i poglądydrażnią mnie i gniewają, zapoznawszy się z jego światem psychicznym, z jego motywami,z jego przeżyciami, z jego sposobem myślenia, muszę przyznać, że on ma – na swój sposób– rację.b) Zacytowane wyżej zdanie jest uporządkowane następująco:A. wyrażenie stosunku do rozmówcy, określenie sytuacji komunikacyjnej, zrozumienierozmówcy, zaakceptowanie poglądów rozmówcy.B. wyrażenie stosunku do rozmówcy, zrozumienie rozmówcy, zaakceptowanie poglądówrozmówcy, określenie sytuacji komunikacyjnej.C. określenie sytuacji komunikacyjnej, zrozumienie rozmówcy, wyrażenie stosunku dorozmówcy, zaakceptowanie poglądów rozmówcy.D. określenie sytuacji komunikacyjnej, wyrażenie stosunku do rozmówcy, zrozumienierozmówcy, zaakceptowanie poglądów rozmówcy.Przykłady poprawnej odpowiedzia)1. Stosowanie 1 os. l.p.2. Stosowanie słownictwa wartościującego.3. Stosowanie słownictwa nacechowanego emocjonalnie.4. Stosowanie wtrąceń (podkreślają m.in. naturalność, dygresyjność toku wypowiedzi).5. Stosowanie powtórzeń (jego).6. Stosowanie myślników.b)D.Wskazówki do rozwiązania zadaniaPoprawne rozwiązanie zadania wymaga od ciebie rozpoznania środków językowych, które w tekścierealizują określoną funkcję – w przypadku zacytowanego zdania – służą nadaniu wypowiedzisubiektywnego charakteru. Musisz przypomnieć sobie, co znaczy określenie „subiektywny”. Jeżeliuznasz, że jest wieloznaczne, to zastanów się, w jakim znaczeniu zostało użyte w poleceniu.Następnie zwróć uwagę na te cechy języka tekstu, które pozwalają podkreślić, że wyrażane sądy mająosobisty charakter, tzn. wynikają raczej z przekonań osoby niż z wartości i prawdziwości użytychargumentów. Należy także uwzględnić formę zdania, naśladującą niejako tok wypowiedzi
Zadanie 51.Zawarte w nawiasie wtrącenie prosię, mimo najlepszych chęci, nie nauczy się gęgać jakgęś służyA. alegoryzacji wypowiedzi.B. zdyskredytowaniu rozmówcy.C. podkreśleniu komizmu sytuacji.D. zilustrowaniu wyrażanego poglądu.Poprawna odpowiedźD.Wskazówki do rozwiązania zadaniaPoprawne rozwiązanie zadania wymaga określenia funkcji tak charakterystycznej częściwypowiedzenia, jaką jest wtrącenie. Zanim rozwiążesz zadanie, przypomnij sobie, czemu służyłowtrącenie w sytuacjach komunikacyjnych, w których uczestniczyłeś. Zastanów się, czy funkcjawtrącenia przytoczonego w poleceniu jest podobna do tej, którą realizowały twoje wypowiedzi, czyinna. Jeśli inna, to jaka? Zaznacz poprawną odpowiedź.
Zadanie 52.a) Wyjaśnij sens wyrażenia święty obowiązek.b) Określ cel użycia tego wyrażenia w tekście.Przykłady poprawnej odpowiedzia)1. Wyrażenie oznacza, że obowiązek jest bardzo ważny.2. Powinność wynika z istnienia niekwestionowanych zasad.3. Święty obowiązek to taki, którego nie można lekceważyć.b)1. Podkreślenie kategoryczności wypowiedzianych słów.2. Taki frazeologizm ożywia język.3. Wyrażenie „święty obowiązek” wprowadza formy typowe dla języka mówionego.Wskazówki do rozwiązania zadaniaPoprawne rozwiązanie zadania wymaga wyjaśnienia sensu i określenia funkcji frazeologizmu, tzn.ustalonego związku wyrazów, w którym wyrazy oddzielnie znaczą co innego i najczęściej odnoszą siędo różnych sfer rzeczywistości. Przypomnij sobie, czy znasz inne frazeologizmy utworzone z użyciemwyrazu święty lub obowiązek. Zastanów się nad ich znaczeniem i ustal znaczenie wyrażenia „świętyobowiązek”. Określ jego funkcję
Zadanie 53.a) Wypisz z tekstu trzy wyrazy sygnalizujące wnioskowanie.b) Obecność wyrazów sygnalizujących wnioskowanie wskazuje, że tekst StefanaKisielewskiego ma charakterA. epicki.B. opisowy.C. fabularny.D. argumentacyjny.Przykłady poprawnej odpowiedzia)1. w rezultacie2. wynika to3. wynikałby4. zatemb)D.Wskazówki do rozwiązania zadaniaWnioskowanie to czynność, która polega na wyprowadzaniu prawd – wniosków wynikającychz obserwacji różnych aspektów rzeczywistości. Dla wnioskowania charakterystyczne są takie zwrotyjak: więc, zatem, jeżeli, ponieważ, w takim przypadku itd. Pamiętaj, że wnioskowanie często jestwykorzystywane w wypowiedziach, w których chcemy przekonująco przedstawić i uzasadnić swojeracje (wymagające użycia argumentów).
Zadanie 54.Wypisz z tekstu trzy wyrazy kluczowe.Przykłady poprawnej odpowiedzi1. dyskusja2. racja3. przekonywanieWskazówki do rozwiązania zadaniaPoprawne rozwiązanie zadania wymaga rozumienia, czym są wyrazy kluczowe występujące w tekściei odróżniania ich od słów-kluczy (takich, które nadbudowują treści metaforyczne, pozwalają naprzywołanie różnych skojarzeń, rozszerzają pole znaczeniowe tekstu). Aby wyszukać wyrazykluczowe, należy zwracać uwagę na te, które występują w tekście częściej niż inne i są powiązanez tematem i przesłaniem tekstu.
Zadanie 55.Sformułuj główną tezę, którą w tekście uzasadnia autor.Przykład poprawnej odpowiedziPrzekonywać innych do swoich racji należy własnym językiem.Wskazówki do rozwiązania zadaniaRozwiązanie tego zadania wydaje się proste. Wymaga przecież ułożenia tylko jednego zdania. Jednakjego prawdziwa trudność polega na tym, że zanim udzielisz odpowiedzi, musisz określić temat tekstu,wyróżnić przywołane w nim argumenty i dopiero po wykonaniu tych czynności możesz odkryć, jakigłówny pogląd na daną kwestię wyraża autor. Pamiętaj, że czasami główna myśl tekstu nie jestwyrażona wprost. Wówczas należy ją zrekonstruować na podstawie analizy poszczególnychfragmentów.
Zadanie 56.Wymień dwie cechy osobowości autora i wyjaśnij, jak ujawniają się w tekście.Przykłady poprawnej odpowiedziCechy osobowości, np.:1. otwartość2. przyjazność3. życzliwość4. szacunek dla innych5. uczciwość6. skromność (dystans do siebie)Wyjaśnienie, np.:1. Autor szanuje i ceni poglądy innych.2. Stefan Kisielewski potrafi słuchać.3. Osoba wypowiadająca się tekście zauważa wartość wypowiedzi innych osób.4. Kisielewski nie używa nieetycznych sposobów do przekonywania innych.5. Kisielewski akceptuje to, że inni mogą wypowiadać się lepiej i efektywniej od niego.Wskazówki do rozwiązania zadaniaRozwiązując to zadanie, musisz pamiętać, że komunikat językowy zawsze w pewien sposóbcharakteryzuje nadawcę. Czasami zawiera charakterystykę pośrednią (ujawniającą się choćby przezstosowane słownictwo, np. typowe dla określonej zbiorowości), a czasami bezpośrednią (np. wtedy,gdy autor, wypowiadając się w pierwszej osobie, ujawnia swoje poglądy). Przed sformułowaniemrozwiązania zastanów się i odpowiedz na pytanie: jakim człowiekiem jest autor tekstu? Następniewyjaśnij, co w tekście jest źródłem informacji o autorze-nadawcy.
Zadanie 57.felieton – jeden z gatunków publicystyki, swobodny w charakterze, często posługujący sięliterackimi środkami ekspresji. […] składają się nań raczej swobodne dywagacje, częstoniepozbawione zabarwienia satyrycznego.Na podstawie: Słownik terminów literackich, Wrocław 2002, s. 151.Odwołując się do przedstawionych wyżej informacji, sformułuj argumentpotwierdzający, że tekst Kisielewskiego jest felietonem.Przykłady poprawnej odpowiedzi1. Tekst jest felietonem, ponieważ zawiera swobodne rozważania, związane z różnymi aspektamikomunikacji między ludźmi.2. O tym, że wypowiedź jest felietonem, świadczy jej dygresyjność i mówienie o problemieporozumienia z innymi przez pryzmat własnych doświadczeń.3. Mamy do czynienia z felietonem, ponieważ w tekście występują elementy komiczne,np. porównanie się autora do prosięcia, które nie nauczy się gęgać.Wskazówki do rozwiązania zadaniaPoprawne rozwiązanie zadania wymaga zapoznania się z zamieszczoną w zadaniu informacją natemat cech felietonu. Rozwiązując zadanie, przeczytaj tekst Stefana Kisielewskiego i wskaż tę jegocechę, którą wskazano w informacji. Argument możesz zbudować, np. wskazując cechę felietonui ilustrując ją odpowiednim cytatem z tekstu.
Zadanie 58.Napisz streszczenie felietonu Stefana Kisielewskiego liczące 40–60 słów.Przykład poprawnej odpowiedzi...
nikas97