Robert Trafny - Odczytywanie hieroglifów (2015).pdf

(956 KB) Pobierz
Niniejszy e-book pochodzi ze strony www.chomikuj.pl/e-Darmo
Licencja: Creative Commons BY-NC-SA 3.0 PL
Internet 2014-2015
 
1313285832.004.png
Na pewno widzieliście nie raz jakieś starożytne inskrypcje pokry-
te mnóstwem tajemniczych znaków. Część z Was zapewne zasta-
nawiała się cóż takiego może być na nich napisane. Na przykład
na takim papirusie:
Ta inskrypcja ma ponad 3,5 tysiąca lat a jej autorem jest niejaki
Ahmes. W świecie nauki papirus ten nosi nazwę „Papirusu Rhin-
da", ponieważ w 1858r znalazł go angielski uczony o nazwisku
Rhind.
Jeżeli chcemy odczytać jakąś inskrypcję musimy najpierw wie-
dzieć w jakim języku jest ona napisana. W tym akurat przypadku
nie jest to trudne, ponieważ w znakach tych rozpoznajemy od razu
pismo hieroglificzne a pismem tym posługiwali się tylko Egipcjanie.
Teraz zobaczmy od której strony należy zacząć czytać tekst. Dla-
czego? Ano dlatego, ponieważ Egipcjanie pisali -mówiąc krótko-
jak chcieli.Raz pisali od lewej do prawej (czyli tak, jak my piszemy),
raz od prawej do lewej, a raz już zupełnie odmiennie, tzn. z góry do
dołu. Sprawa ta nie jest jednak problemem, ponieważ Egipcjanie
zaznaczali sobie od której strony ma być ich tekst odczytywany.
Przyjrzyjcie się rysunkowi, a dokładnie ptakom. Wszystkie zwróco-
1313285832.005.png
ne są w prawo. To samo jest ze znakiem wyobrażającym źdźbło
trawy w czwartym rzędzie, pierwszy znak licząc od prawej strony.
Przy innych znakach nie można tutaj akurat odróżnić, w którą
stronę są zwrócone. Ten właśnie fakt mówi nam, od której strony
należy zacząć czytać dany tekst. Papirus ten należy więc czytać
od prawej do lewej, ponieważ znaki zwrócone są w prawo.
Zobaczmy teraz o czym on jest. To, co nas od razu w nim ude-
rza, to duża ilość ptaków i kresek. Kreski, jak wiemy oznaczają
liczby. Na przykład te dziewięć kresek na końcu drugiego rzędu to
oczywiście liczba 9. To samo jest z tymi sześcioma, czy pięcioma
kreskami w trzecim rzędzie. Ostatni znak w czwartym rzędzie to
liczba 10. Teraz zauważmy, że niektóre liczby występują pod ta-
kim owalem (np. pierwszy lub czwarty znak w pierwszym rzędzie),
a w dodatku zawsze po nich umieszczony jest , albo sam ptak,
albo razem z takim szlaczkiem. Takie zestawienia znaków muszą
oznaczać, że liczby te nie są zwykłymi liczbami, tylko ułamkami.
Po tych wszystkich wyjaśnieniach spróbujmy odczytać nasz pa-
pirus. Zaczynamy od pierwszego rzędu na górze, od prawej stro-
ny.Pierwsze dwa znaki informują nas, że jest to ułamek 2/3 (dwie
części). Trzeci znak wyobrażający nogi człowieka, oznacza bądź
dodawanie (powiększanie), bądź odejmowanie (pomniejszanie)- to
zależy w którą stronę jest on skierowany. Tak więc trzeci znak
oznacza, że należy powiększyć o 2/3, a szósty znak, że należy
odjąć. Ile? Z rysunku wynika, że trzecią część, czyli 1/3. Po tym
jest wynik, liczba 10, którą należy zapisać tak, jak to mówią końco-
we znaki pierwszego rzędu. Zatem pierwszy rząd odczytamy tak:
„Powiększ o 2/3, odejmij od tego (tzn. od całości- R.T.) 1/3 i
zapisz wynik jako liczbę 10".
W drugim rzędzie czytamy dalej: „Weź dziesiątą część (drugi
znak) tej dziesiątki (czwarty znak). Będzie 1 (ósmy znak) i zosta -
nie (9,10,11 znak, gdzie 10 znak nie oznacza tutaj ułamka) liczba
9". W trzecim rzędzie mamy dalszy ciąg: „2/3 tego to 6. Doda-
ne (szósty znak) do poprzedniej liczby (znaki 7, 8, 9) da 15,
trzecia część tego..." Dokończenie czytamy w następnym rzę-
dzie: ,,... to liczba 5 i jest to ta liczba, która była odjęta i
zostało 10".
Podsumujmy teraz to, co odczytaliśmy: „Powiększono o 2/3,
odjęto 1/3, zostało 10. Weź dziesiątą część tej 10. Będzie 1 i
zostanie 9. 2/3 tego to 6, dodane do tej 9, da 15. Trzecia część
tego to 5 i jest to ta liczba, która była odjęta i zostało 10".
Tak więc nasz Ahmes zapisał na swym papirusie normalne za-
danie matematyczne i jest to obecnie jedno z najstarszych zadań
matematycznych jakie znamy. W podobny sposób, jak ten możemy
także odczytywać i inne teksty, nie tylko staroegipskie. Na zakoń-
czenie wypada jeszcze przedstawić zadanie Ahmesa w postaci
bardziej nam współczesnej. A więc dzisiaj zapisalibyśmy je tak:
x + 2/3 x -1/3 (x+2/3 x) = 10,
gdzie x+2/3 x =15, a 1/3 (x+2/3x)=5
Należy więc obliczyć ile wynosi niewiadoma „x". Zachęcamy do
wykonania odpowiednich działań i przekonanie się o tym.
Teraz, na przykładzie innej inskrypcji uzupełnimy naszą wiedzę.
Jako przykład posłuży nam króciutka inskrypcja z reliefu przedsta-
wiającego królową Nefertari przy stoliku do gry senet, znajdującego
się w Tebach, a mającego 3300 lat (poniżej).
1313285832.006.png 1313285832.001.png
Jak można logicznie wnioskować, hieroglify umieszczone obok
rysunku królowej będą jego opisem lub podpisem,o czym też zaraz
się przekonamy. To, co wyróżnia się w tych hieroglifach to fakt
umieszczenia części z nich w takim podłużnym obramowaniu zako-
ńczonym podstawą. Od dawien dawna wiedziano, że w ten sposób
Egipcjanie otaczali imiona królewskie. Wiedza ta pomogła nam też
swego czasu do nauczenia się w ogóle odczytywać hieroglify, po-
nieważ przez wiele stuleci pismo to było pismem martwym. Nikt go
nie używał, więc nie potrafiono go także odczytywać, nawet Egip-
cjanie, ponieważ hieroglify w takiej postaci jakie znamy i jakie wi-
dzimy je powyżej na rysunku były wykorzystywane tylko do zapisy-
wania ważnych lub uroczystych tekstów. Rysowanie tych wszystki-
ch rysuneczków jako słów zajmowało bardzo dużo czasu, więc aby
usprawnić zapisywanie informacji pisarze i urzędnicy zaczęli bar-
dzo upraszczać te znaki. Na przykład zamiast rysować znak wody
w postaci lini zygzakowatej rysowano linię prostą skracając
czas zapisywania tego znaku prawie trzykrotnie. W końcu hieroglify
uległy tak dużemu uproszczeniu, że w ogóle nie były podobne do
oryginału. Wraz z upadkiem starożytnej kultury Egiptu, zmiany sys-
temu wierzeń, a więc i pozbyciem się dawnych kapłanów, nie było
już nikogo kto umiałby odczytywać te stare, oryginalne hieroglify.
Panuje przekonanie, że hieroglify to pismo obrazkowe, ideogra-
ficzne, czyli że znak odpowiada całemu słowu, zazwyczaj odpowia-
dającemu rysunkowi pod jakim się kryje. Jest to pogląd błędny. Do-
syć szybko okazało się, że taki system zapisywania myśli nie nadą-
ża za szybkim rozwojem kultury i cywilizacji starożytnego Egiptu.
Pismo zaczynało się stawać coraz bardziej fonetyczne, alfabety-
czne, choć trochę inaczej niż u nas. Oprócz dobrze znanego nam
systemowi znaków jednozgłoskowych posiadali jeszcze znaki dwu-
i trójzgłoskowe tak, jak np. w imieniu królowej mamy znak trójzgło-
skowy „nfr”- nefer . Nie brakowało też pozostałości z dawnych
czasów w postaci znaków obrazkowych, symbolicznych, jak np.
kółko z kropką w środku, nadal oznaczało słońce lub boga słońca
Ra. Pismo hieroglificzne jest więc mieszaniną pisma obrazkowego,
alfabetycznego i symbolicznego. Odczytywanie tekstu polega więc
na podstawieniu wartości fonetycznej pod dane znaki i czytanie
1313285832.002.png 1313285832.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin