B. Forte - Istota chrześcijaństwa.pdf
(
4841 KB
)
Pobierz
(X
\ )
ł
)I
,
I,U B ELSK I JANA PAWŁA. II
BRUNO FORTE
ISTOTA
TŁUMACZENIE
KRYSTYNA KOZAK
KONSULTACJA T E O LOG ICZ NA TŁUMACZEŃ 1A
KS. KRZYSZTOF GUZOWSK1
Opracowanie redakcyjne
ANTONI FETKOWSKI
Opracowanie komputerowe
EWA KARAŚ
Projekt okładki i stron tytułowych
AGNIESZKA GAWRYSZUK
O pracow anie graficzne tekstu
AGNIESZKA SMRECZYŃSKA-GĄBKA
Na okładce Święta Trójca - fragment XIV-wiecznego fresku
z Kaplicy Zamkowej w Lublinie
Tłum aczenie z oryginału włoskiego
L/ESSENZA DEL CRISTIANESIMO
©Arnoldo Mondadori Editore S.p.A., Milano 2002
Tłumacz nie ponosi odpowiedzialności za rozbieżności
w stosunku do oryginału
©Polish edition Wydawnictwo KUL, Lublin 2007
ISBN 978-83-7363-583-8
W ydawnictwo KUL
ul. Zbożowa 61, 20-827 Lublin
tel. 0-81 740-93-40, fax 0-81 740-93-50
e-mail: wydawnictwo@kul.lublin.pl
http://wydawnictwo.kul.edu.pl
Druk i oprawa:
Wydawnictwo Diecezjalne i Drukarnia w Sandomierzu
ul. Żerom skiego 4, 27-600 Sandomierz
tel. 0-15 644-04-00, fax 0-15 832-77-87
Wstęp
ydawnictwo KUL nie mogło wybrać aktualniejsze
go tematu niż istota chrześcijaństwa ani bardziej
:
’ ' kompetentnego autora niż Bruno Forte, najbardziej
znany współczesny teolog włoski. Problem istoty chrześcijań
stwa to problem tożsamości każdego chrześcijanina, ale też
problem tożsamości europejskiej, wyrosłej na personalizmie
ewangelicznym, podkreślającym godność każdej osoby ludz
kiej, jej podmiotowość, niezbywalne jej prawa z nadania Bo
skiego i podmiotowość społeczną. Arcybiskup Bruno Forte
jest bodaj jedynym współczesnym teologiem, który wchodzi
konstruktywnie w dialog z ponowoczesnością, określając
fundament metafizyczny poszukiwania prawdy transcendent
nej, której ponowoczesność (postmodernizm) sama z siebie
nie jest w stanie odszukać. Tym fundamentem według Forte-
go jest problem „innego”, bowiem tylko w tej relacji rozum
ponowoczesny jest w stanie uznać istnienie tego, co obiek
tywne, istniejące realnie i niebędące wytworem subiektyw
nym rozumu. Przeczuwamy tu podobieństwo do struktury
objawienia chrześcijańskiego, w którym najistotniejszy jest
fakt przychodzenia Boga w historię - ostatecznie przez Syna
- i dlatego trudno by było zredukować osobę Innego do
jednej z kategorii rozumowych. Ponadto Bóg oświeca auto
rów natchnionych, aby interpretowali wydarzenia i słowa po
chodzące od Boga, a więc objawienie skłania do tego, by
wierzyć w Boga jako Innego i ku Niemu kierować swoje
kroki. Zasadniczo dla Fortego tłem wypowiedzi są dwie epo
ki: nowoczesność i następująca po niej ponowoczesność,
i dwie postawy intelektualne: modernistyczna i postmodernis
tyczna1. Dla pełnego zrozumienia wymowy tej interesującej
książki warto zapoznać się z zastosowaną w niej metodą.
Forte buduje zgrabnie parabolę współczesności rozdartej
pomiędzy ideologie i nihilizm i wyjaśnia na ich tle to, czym
rzeczywiście jest chrześcijaństwo. Zarówno ideologie pooś-
: wieceniowe głoszące triumf rozumu, jak i tendencje nihilis-
/ tyczne negujące sens rozstrzygnięć rozumowych - w imię tych
f samych racji rozumowych - ogłosiły zupełną nieprzydatność
■ chrześcijaństwa w rozumieniu istoty człowieka i świata, pro
ponując jako jedynie sensowne i uprawnione własne racje.
Przy tym negatywny stosunek do chrześcijaństwa naznaczony
awersją i nieznajomością podstawowych jego założeń sprawi
ły, że prawie niemożliwy stał się dialog w imię prawdy. W tym
kontraście światopoglądów lepiej widać samą istotę chrześci-
jaństwa, które ani nie jest wytworem rozumu (jedną z ideoło-
- gii), ani nie jest wytworem tęsknot serca ludzkiego doświad
czającego dramatu śmierci i przemijania. Chrześcijaństwo, bę
dąc w świecie, wskazuje na dobra przekraczające wymiar do
czesności, zachęcając równocześnie swoich wyznawców do
zaangażowania w przemianę świata, bowiem centralną jego
prawdę stanowi miłość. Nowoczesność i ponowoczesność -
dwie epoki nakładające się na siebie - stanowią wzajemną
(
kaiykaturę siebie. W obu opiewa się samowystarczalność czło-
^ wieka i puste niebo. Miejsce zdetronizowanego Absolutu przy
znano rozumowi. Nowoczesność z zapasem wizji świetlanej
przyszłości i ponowoczesność bez wizji, ale z nastawieniem
pragmatycznym, nie przyniosły uspokojenia ludzkiemu sercu
ani raju na ziemi.
1
Zdecydowaliśmy się na użycie terminów „nowoczesność” i „ponowo
czesność” zamiast „modernizm” i „postmodernizm” głównie z powodów mery
torycznych: ponowoczesność jest okresem po... nowoczesności. Nie jest to zbyt
ostry termin, gdyż termin „postmodernizm” - z charakterystyczną końcówką
„-izm” - oznacza pewien system myślowy, trend filozoficzny, a wreszcie pewną
kulturę umysłową. Mówi się dlatego o kryzysie „-izmów” jako kryzysie pewnych
systemów i wyłanianiu się nowych stylów czy systemów myślenia cechujących
daną epokę. Jednak mieliśmy problem w języku polskim z uzgodnieniem
okresu poprzedzającego postmodernizm. Używa się albo terminu „moderna”,
albo „nowożytność”, albo „modernizm”. Dlatego zdecydowaliśmy się na termin
„ponowoczesność”, nieco słabszy znaczeniowo od postmodernizmu.
Plik z chomika:
Belias
Inne pliki z tego folderu:
Ratzinger - Chrześcijańskie Braterstwo.pdf
(27591 KB)
7 slow Rys.pdf
(15067 KB)
szybkosc_bezpieczna.PDF
(12715 KB)
Suder - Moja droga do kapłaństwa.pdf
(4010 KB)
Kolinek, Wspomnienie o krakowskim seminarium.pdf
(10138 KB)
Inne foldery tego chomika:
D.B
Dokumenty
Filmy
Gry
Music D.B
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin