turun lketieteellinen valitut 2017.pdf

(21 KB) Pobierz
turun lketieteellinen valitut 2017
( turun_lketieteellinen_valitut_2017.pdf )
http://www8.extrafiles.be/hview/turun_lketieteellinen_valitut_2017#
Podobne: test kompetencji meritum 2015, punkty karne limit 2017, kanon lektur liceum matura 2014,
tanki online cheats 2013, tanki online cheats 2014, testy kompetencji obut 2011,
test kompetencji kl vi 2012, testy kompetencji obut 2013, tropiciele pakiet 2013,
Celestyn Freinet byl jednym z najwazniejszych pedagogow –nowatorow XX w calej. Zycie tej nie stalo latwe. Urodzil sie pietnasty. x. 1896 roku w calej
wiosce prowansalskiej Gars w calej biednej bliskim. Nie ukonczyl szkoly nauczycielskiej. Uczestniczyl w calej I Wojnie Swiatowej. Stracil na niej tezyzna
fizyczna; zachorowal na pluca. Majac swiadomosc o wlasnej chorobie podejmuje decyzje, iz bedzie zyl krotko, a pozytecznie.
Obejmuje prace nauczyciela w nieduzej wiosce oddalonej 60 kilometrow od Nicei, ktora miala stac sie kolebka wielkiego Obrotu Pedagogicznego
Wspolczesnej Szkoly. Nie byl przygotowany do zawodu nauczycielskiego, z tej przyczyny postanawia oponowac na obserwacji swych studentow, na
poznawanie ich hobby, na cechujaca je reakcjach i wypowiedziach. Na co dzien wyprowadza podopieczni z sporych scian szkoly, na tresciwe wycieczki,
umozliwiajac im obserwowanie przyrody i zbieranie danych o otaczajacym ich kuli ziemskiej. Po powrocie do rangi trwa dyskusja na temat spostrzezen,
na tablicy zapisywane istnieja zdaniami cechujaca je relacje. Pociechy chetnie czytaja i przepisuja. I Freinet w dalszej swojej wykonywania zadan wpada
na pomyl, iz za pomoca czcionek drukarskich i prostej prasy dzieci powielaja ulozone za sprawa siebie pomysly przesylaja az do innej szkoly, skad w
calej odpowiedzi otrzymuja opowiadania wydrukowane przez towarzyszy. To inspiruje dzieci az do czytania i pisania. Poprawiaja sie w calej matematyce,
naturze, uzyskuja odpowiednie wyniki.
Wprowadzil roznorodne,, techniki szkolne,,. Posrod znanych mechanik Freinet’a spotykamy roznorodne formy swobodnej ekspresji, swobodne napisy
dzieci, praktyka poszukujace.
Od razu zajecia zwiazane z ekspresja slowna odbywaja sie aktualnie w przedszkolach. Dziecko poznawalo przedmioty, zjawiska, zachodzace zwiazki.
Spontaniczne wypowiedzi dzieci przedszkolnych sa glownym swobodnym tekstem, ktory zapisuje sie na tablicy.
W calej klasach freinetowskich duzo stanowiska zajmuje ekspresja plastyczna w calej formie: malarstwa, grafiki, rzezby.
Ekspresja we wszystkich postaciach dziecka aplikowana na co dzien wydaje sie byc najlepszym detergentem nawiazania kontaktu z uczniem.
Freinet stosuje w praktyce techniki swobodnych tekstow, opiera sie na swobodnej ekspresji slownej dziecka, ktora Freinet wysunal na w pierwszej
kolejnosci miejsce. Przywiazywal ogromna funkcje do kreatywnego myslenia i ksztalcenia pociechy. Jezyk w jego mniemaniu wyraza lecz rowniez
wewnetrzne doznania, ale wydaje sie byc przede wszystkim programem komunikacji spolecznej oraz programem poznawczym swiata
Doswiadczenie poszukujace-to rozwiazywanie roznorodnych problemow w toku wszystkich towarow nauczania, gimnastyk, umiejetnosci oswiatowych za
pomoca fiszek, referatow, opracowan tematycznych na bazie informacji z roznych zrodel.
W metodzie swobodnych opisow dzieci spotykamy zrodlo az do nauki slownika ojczystego, jako zrodla poznania dziecka jak rowniez punkt rozwiazania
do hobby. (drukarnia, gazetka szkolna)
Podstwaowe zalozenia koncepcji pedagogicznej sformulowal C. Frenet w ksiedze
,, L Ecde Moderne Franccisce,,. Twierdzil pan, ze obiektem wychowania wydaje sie byc maksymalny wzrost osobowosci pociechy w lonie rozumnie
pojetej wspolnoty, jakiej sluzy i ktora jemu sluzy.
Wytworem wychowania ma byc doprowadzenie dziecka przyszlego obywatela, az do pelnego rozumienia swej odpowiedzialnosci za modelowanie
wlasnej przyszlosci i przyszlosci spoleczenstwa w ktorym przyjdzie jemu zyc. Dla spelnienia nadrzednego celu potrzebne sa podlug Freineta wzory. Po
pierwsze zasadnicze jest kooperacja nauczyciela z uczniami i uczniow miedzy soba w granicach kolektywu, jakiemu kazdy posluguje i z ktorego ofert
korzysta
Po 2gie prawidlowe tworzenie stosunkow w calej klasie opartych na szacunku do pociechy, dla tej swobodnej ekspresji i charakteru. Po 3 bliska
wspolpraca z najblizszym srodowiskiem przyrodniczym i spolecznymi innymi budami. Nie mniej wazne wydaje sie byc uzasadnione umotywowanie
wysilkow, jakie dziecko podejmuje i stwarzanie mu poczucia bezpieczenstwa i poslugiwanie sie nowoczesnymi aplikacjami i technikami. Trzeba rzec, ze
w calej pedagogice Freineta kluczowa role odgrywaja:
Rozwiazla tworczosc uczniow(formy artystyczne i praktyczne)
Stosowanie ekspresji dziecka(wyzwalanie postaw pomyslowych w roznych dziedzinach zycia).
Freinet wydaje sie byc zdecydowanym przeciwnikiem,, szkoly stereotypowej,,. Chcial by ksztalcenie stalo swobodne, rzeczywiste, ekspresyjne.
Kroczy o takie ksztalcenie, ktore zapewnia wychowankom oderwanie od chwili lekow i napiec zwiazanych z nauka.
Freinet postawil zamiary wychowania i nauczania. To:
Uksztaltowanie z dziecka dziecka jutra moralnego, uspolecznienie jako czlowieka wyksztalconego swych norm i obowiazkow
Wychowanie pociechy na dziecka inteligentnego badacza, tworce, matma, muzyka, artyste
Moralna droga uczenia sie wcale nie wydaje sie byc przyswajanie za sprawa wyklad i pokaz, lecz,, doswiadczenia poszukujace,, -swobodna ekspresja
Nauka powinna stac sie zywa, w ktorej pamiec pelni role pomocnicza, przyswojenie zdolnosci odbywa sie mimo temu, co nieraz sadzi sie przez
wyuczenie regul i prawidel
Zgodnie z powyzszymi zalozeniami Freinet wprowadzil rozmaite interesujace lekcje pozwalajace na uaktywnianie studentow. Dawna klasa zostala
przeksztalcona w wielokierunkowa i ruchliwa pracownie.
W calej koncepcji wlasnej Freinet uwzglednial rozwoj pociechy autentyczny, przyrodzony sposob zostania. Wielki akcent polozyl na obserwacje i
poznanie pociechy na tle tej warunkow srodowiskowych. Odrzucil skrajny biologizm, zachowujac jednak zasade rozwijania uzdolnien, zainteresowan i
zamilowan, przy jednoczesnym korygowaniu niepozadanych postaw.
Bibliografia:
H. Semenowicz,, Freinet w Polsce,, W-wa 1980r.
Oraz. Kargulowa i B. Kollek,, Pedagogika Freinet ‘a na dzis’’ Zielona gora 1992 r.
W calej. Frankiewicz,, Technika swobodnych opisow jako strategia ksztalcenia rozumowania tworczego,, W-wa 1983r.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin