Klimatyzacja dwustrefowa.doc

(1621 KB) Pobierz
D4EA03WSP0

D4EA03WSP0

ZADANIE I USYTUOWANIE : Klimatyzacja prosta (RF)

1. Zadanie

System klimatyzacji prostej umożliwia użytkownikowi włączenie sprężarki klimatyzacji w celu wytwarzania zimnego powietrza, poprzez proste naciśnięcie dedykowanego przycisku.

Regulacja temperatury, wydatku powietrza, obiegu powietrza i rozdziału powietrza wykonywana jest ręcznie przez użytkownika.

UWAGA : Na panelu czołowym klimatyzacji umieszczone jest również sterowanie tylnej szyby ogrzewanej (Patrz : Zasada działania odszraniania).

2. Zabudowa

2.1. W samochodzie

(1)   sprężarka.

(2) Panel czołowy klimatyzacji prostej.

(2)   Zespół klimatyzacji.

(4) Lewy boczny nawiewnik.

(5) Nawiewniki przedniej szyby.

(6) Prawy boczny nawiewnik.

(7) Prawy regulowany boczny nawiewnik.

(8) Nawiewniki pod deską rozdzielczą (pasażer).

(9) Nawiewniki pod deską rozdzielczą (kierowca).

(10) Lewy regulowany boczny nawiewnik.

(11) Centralne regulowane nawiewniki .

(12) Nawiewniki na nogi pasażerów z tyłu.

2.2. Zabudowa : ELEMENTY ELEKTRYCZNE URZĄDZENIA

Rysunek : d4ea27wd

Wyświetl na pełnym ekranie

(13) Kalkulator klimatyzacji.

(14) Silnik krokowy wlotu powietrza.

(15) Silnik dmuchawy.

(16) Oporność grzejna powietrza kabiny.

(17) Czujnik temperatury parownika.

(18) Silnik krokowy mieszania.

(19) Silnik krokowy rozdzielania.

(20) Moduł sterujący dmuchawy .

 

 

D4EA045VP0 - 2 - 16/11/2016

Działanie : Układ klimatyzacji z regulacją automatyczną (Klimatyzacja dwustrefowa)

UWAGA : (*) W zależności od wersji.

1. Zarządzanie klimatyzacją

Panele sterujące klimatyzacji nie zawierają w sobie inteligencji funkcji, znajduje się ona w inteligentnym module sterującym.

Całe sterowanie na panelu czołowym klimatyzacji z regulacją automatyczną jest elektryczne.

Sterowania rozdziałem,temperaturą i wlotem powietrza są zarządzane przez motoreduktory.

Motoreduktory są sterowane przez kalkulator klimatyzacji na rozkaz przekazany przez BSI.

Silnik dmuchawy sterowany jest sygnałem cyfrowym za pośrednictwem elektronicznego modułu sterującego.

2. Czujnik temperatury kabiny

Temperatura w kabinie umożliwia, wraz z wyświetlaną wartością zadaną, ustalenie ilości doprowadzanego ciepła w celu ogrzania albo ochłodzenia kabiny do żądanej wartości.

Temperatura w kabinie obliczana jest w oparciu o następujące elementy :

·         Czujnik temperatury zewnętrznej

·         Czujnik nasłonecznienia

·         Wydatek i rozprowadzanie powietrza

Obliczenia są funkcją wielu parametrów, zapamiętanych w chwili zatrzymania pojazdu :

·         Temperatura zewnętrzna

·         Obliczona temperatura w kabinie

·         Dzień, data, godzina, sekunda (informacje te umożliwiają obliczenie czasu trwania postoju)

W tym pojeździe, temperatura w kabinie nie jest mierzona tylko obliczana w oparciu o bilans cieplny : Wynik sumy mocy doprowadzanej i odprowadzanej (Bilans ten jest sporządzany dla każdej strefy).

2.1. Działanie normalne

W przypadku klimatyzacji dwustrefowej, różnica wartości zadanych jest uwzględniania w procesie regulacji i wysterowanie dwustrefowych urządzeń wykonawczych jest obliczane niezależnie dla strony kierowcy i dla strony pasażera tak, aby osiągnąć żądaną wartość.

W przypadku jednostrefowych urządzeń wykonawczych, takich jak dmuchawa, ustalana jest równowaga w oparciu o obliczone cele, z pozostawieniem pierwszeństwa kierowcy.

2.2. Działanie po dłuższym postoju

Postój krótszy od 5 godz. :

·         Temperatury na zewnątrz i wewnątrz są zapamiętywane w momencie zatrzymania pojazdu

·         Po przebudzeniu inteligentny moduł sterujący określa czas trwania unieruchomienia pojazdu po odebraniu informacji od czujników nasłonecznienia i temperatury zewnętrznej

·         W oparciu o te informacje, kalkulator klimatyzacji/układu wytwarzania zimna oszacowuje temperaturę w kabinie

Postój dłuższy od 5 godz. :

·         Po przebudzeniu inteligentny moduł sterujący określa czas trwania unieruchomienia pojazdu

·         Po odebraniu informacji o temperaturze zewnętrznej, nasłonecznieniu, obliczana jest szacowana temperatura w kabinie

UWAGA : Odłączenie akumulatora powoduje utratę zapamiętanych wartości.

3. Funkcja : Temperatura

Funkcja temperatury działa i jest sterowana według następujących 2 trybów automatycznych :

·         "automatyczny komfort"

·         "automatyczna widoczność"

2 skrajne położenia "całe zimno" i "całe ciepło" oznaczone jako "LO" i "HI" na wyświetlaczu panelu czołowego klimatyzacji z regulacją automatyczną są wartościami zadanymi, które nie są regulowane.

Wartości zadanych "całe zimno" i "całe ciepło" nie można łączyć z jednym z 2 trybów automatycznych.

4. Funkcja : Rozdzial powietrza

 

Rysunek : d4ea30cd

Wyświetl na pełnym ekranie

"A" Wentylacja.

"B" Stopy / Wentylacja.

"C" Stopy / Odszranianie / Wentylacja.

"D" Stopy / Odszranianie.

"E" Stopy.

"F" Odszranianie.

"G" WIDOCZNOŚĆ.

"H" Wartość procentowa skoku kinematyki zespołu przesłon rozdzielania.

5. Funkcja : Dmuchawa

Tryb OFF zostaje włączony po ustawieniu na zero dmuchawy powietrza.

Gdy poziom dmuchawy powietrza ustawiony jest na 1, ustawienie na zero poziomu dmuchawy powietrza wymaga wykonania 2 operacji za pomocą sterowania prędkości dmuchawy powietrza.

Sterowanie powodujące wyjście z trybu "OFF" :

·         Naciśnięcie przycisku usuwania zaparowania/odszraniania przedniej szyby

·         Naciśnięcie przycisku klimatyzacji umożliwia przywrócenie stanu regulacji jaki był ustawiony zanim włączony został tryb OFF z włączoną klimatyzacją

·         Modyfikacja wartości zadanej temperatury lub modyfikacja rozdziału pozwala na powrót do istniejących regulacji przed przejściem w tryb "OFF"

Sterowanie, które nie powoduje wyjścia z trybu "OFF" :

·         Naciśnięcie sterowania tylnej szyby ogrzewanej powoduje włączenie tylnej szyby ogrzewanej bez wychodzenia z trybu OFF

·         Naciśnięcie sterowania recyrkulacji powietrza we wnętrzu pojazdu brane jest pod uwagę bez wychodzenia z trybu OFF

6. Tryb "automatycznego komfortu"

Gdy sterowanie usuwania zaparowania/odszraniania przedniej szyb jest wyłączone, naciśnięcie przycisku "AUTO" umożliwia włączenie trybu "automatycznego komfortu".

W trybie "automatycznego komfortu" układ klimatyzacji z automatyczną regulacją steruje funkcjami rozdzielania, mieszania i wlotu powietrza tak, aby utrzymać komfort termiczny we wnętrzu pojazdu możliwie jak najbliżej wartości zadanej temperatury wybranej przez pasażerów.

W trybie "automatycznego komfortu" parametry automatyki dotyczącej rozdzielania i wydatku powietrza nie są wyświetlane.

W trybie "automatycznego komfortu" lampki kontrolne sterowania układu chłodniczego i sterowania trybu "Auto" palą się przez cały czas.

W trybie "Auto komfort", następujące parametry są używane do zarządzania komfortem cieplnym :

·         Temperatura zewnętrzna

·         Oceniana temperatura kabiny

·         Temperatura materiałów

W trybie "Auto komfort", włączenie oporności powietrza kabiny dokonuje się w funkcji temperatury płynu chłodzącego silnik i zapotrzebowania cieplnego (*).

7. Tryb "automatycznej widoczności"

Naciśnięcie sterowania usuwania zaparowania/odszraniania przedniej szyby umożliwia włączenie trybu "automatycznej widoczności".

W trybie "automatycznej widoczności" układ klimatyzacji z automatyczną regulacją steruje funkcjami rozdzielania, mieszania i wlotu powietrza tak, aby szybko usunąć zaparowanie/odszronić przednią szybę i poprawić widoczność kierowcy.

W trybie "automatycznej widoczności" parametry automatyki dotyczącej rozdzielania i wydatku powietrza nie są wyświetlane.

W trybie "automatycznej widoczności", lampki kontrolne sterowania klimatyzacji, sterowania usuwania zaparowania / odszraniania przedniej szyby są zapalone na stałe.

Wyłączenie trybu "automatycznej widoczności" następuje w przypadku wykonania jednej z poniższych czynności :

·         Kolejne naciśnięcie sterowania usuwania zaparowania/odszraniania przedniej szyby

·         Ręczne sterowanie rozdzielaniem

·         Ustawienie na zero dmuchawy powietrza

8. Funkcja wlotu powietrza

W trybie automatycznym układ klimatyzacji może włączyć częściową lub całkowitą recyrkulację powietrza.

W trybie automatycznym układ klimatyzacji nie wymusza ustawienia wlotu powietrza z zewnątrz na 100 %.

W trybie automatycznym, naciśnięcie sterowania recyrkulacji powietrza we wnętrzu pojazdu nie powoduje wyłączenia trybu AUTO, zmianie ulega jedynie sterowanie wlotem powietrza.

9. Działanie : Zespół klimatyzacji

9.1. Bardzo gorący : Noga – Wentylacja

"J" Wylot odszraniania / Wentylacja (Przednie ).

"K" Wylot na nogi (Przednie ).

"L" Wylot na nogi (Do tyłu).

"M" Wylot wentylacji (Do tyłu).

"N" Powietrze umiarkowane.

"P" Powietrze gorące.

(a) Przesłona rozdziału) (Wentylacja / Odszranianie).

(b) Przesłona rozdziału) (Przednie słupki).

(c) Przesłony mieszania.

(d) Przesłona rozdziału) (Nogi z tyłu).

(1) Dmuchawa.

(2) Rezystancja ogrzewania powietrza we wnętrzu pojazdu (*).

(3) Nagrzewnica .

(4) Parownik chłodzenia (klimatyzacji).

(5) Filtr przeciwpyłkowy.

UWAGA : Klapka rozdziału na nogi z przodu (b) i klapka rozdziału na nogi z tyłu (d) są sterowane przez ten sam motoreduktor rozdzielania, aby się otworzyć i zamknąć w tym samym czasie.

9.2. Bardzo zimny : Odszranianie – Wentylacja

"J" Wylot odszraniania / Wentylacja (Przednie ).

"K" Wylot na nogi (Przednie ).

"L" Wylot na nogi (Do tyłu).

"M" Wylot wentylacji (Do tyłu).

"N" Powietrze umiarkowane.

"Q" Powietrze zimne.

(a) Przesłona rozdziału) (Wentylacja / Odszranianie).

(b) Przesłona rozdziału) (Przednie słupki).

(c) Przesłony mieszania.

(d) Przesłona rozdziału) (Nogi z tyłu).

(1) Dmuchawa.

(2) Rezystancja ogrzewania powietrza we wnętrzu pojazdu (*).

(3) Nagrzewnica .

(4) Parownik chłodzenia (klimatyzacji).

(5) Filtr przeciwpyłkowy.

UWAGA : Klapka rozdziału na nogi z przodu (b) i klapka rozdziału na nogi z tyłu (d) są sterowane przez ten sam motoreduktor rozdzielania, aby się otworzyć i zamknąć w tym samym czasie.

10. Działanie : Przesłony mieszania - Układ rozrządu

10.1. Układ rozrządu

 

(6) Przesłona rozdziału) : Nawiewnik środkowy i boczny lewy.

(7) Przesłona rozdziału) : Odszranianie - Usuwanie pary.

(8) Przesłona rozdziału) : Odszranianie - Usuwanie pary.

(9) Przesłona rozdziału) : Nawiewnik środkowy i boczny porawy.

(10) Przesłona rozdziału) : Noga (prawy przedni).

(11) Przesłona rozdziału) : Słupek tylny prawy.

(12) Przesłona rozdziału) : Słupek tylny lewy.

(13) Przesłona rozdziału) : Noga (lewy przedni).

(6) Przesłona rozdziału) : Nawiewnik środkowy i boczny lewy.

(7) Przesłona rozdziału) : Odszranianie - Usuwanie pary.

(8) Przesłona rozdziału) : Odszranianie - Usuwanie pary.

(9) Przesłona rozdziału) : Nawiewnik środkowy i boczny porawy.

(10) Przesłona rozdziału) : Noga (prawy przedni).

(11) Przesłona rozdziału) : Słupek tylny prawy.

(12) Przesłona rozdziału) : Słupek tylny lewy.

(13) Przesłona rozdziału) : Noga (lewy przedni).

(14) Kinematyka : Silnik rozdzielania (lewe).

(15) Kinematyka : Silnik rozdzielania (prawe).

10.2. Mieszanie

(16) Przesłony mieszania.

(17) Kinematyka : Silnik mieszania.

11. Działanie : Obieg termiczny

"R" Obieg zimnego powietrza.

"S" Obieg ciepłego powietrza.

(2) Rezystancja ogrzewania powietrza we wnętrzu pojazdu (*).

(3) Nagrzewnica .

(4) Parownik chłodzenia (klimatyzacji).

(18) Skraplacz klimatyzacji.

(19) Sprężarka klimatyzacji.

(20) Silnik spalinowy.

(21) Zawór rozprężny klimatyzacji.

12. Zabezpieczenia dotyczące sprężarki układu klimatyzacji

12.1. Zabezpieczenie przed zamarzaniem parownika klimatyzacji

Inteligentny moduł sterujący zakazuje włączenia sprężarki układu wytwarzania zimna w określonych warunkach temperatury zewnętrznej w celu uniknięcia oszronienia parownika układu wytwarzania zimna.

Zarządzanie zabezpieczeniem przed oszronieniem parownika jest realizowane przez BSI :

·         Jeżeli temperatura czujnika temperatury parownika jest niższa od -0,5°C przez 1 min, sprężarka klimatyzacji zostaje wyłączona

·         Sprężarka klimatyzacji zostaje ponownie włączona, gdy temperatura powróci powyżej 3,5 °C

12.2. Zabezpieczenie maksymalnej dopuszczalnej prędkości obrotowej (*)

Sprężarka klimatyzacji ze sprzęgłem :

·         Maksymalna dopuszczalna prędkość obrotowa szczytowa : 9000 obr/min

·         Maksymalna dopuszczalna prędkość obrotowa w trybie ciągłym : 8200 obr/min

12.3. Zabezpieczenie ciśnieniowe czynnika chłodniczego

Stan zarządzania zabezpieczenia ciśnieniowego układu klimatyzacji(wysokie i niskie ciśnienie)jest przekazywany przez BSI za pośrednictwem liniowego czujnika ciśnienia.

Liniowy czujnik ciśnienia mierzy ciśnienie czynnika chłodniczego.

Pobieranie informacji o ciśnieniu dokonywany jest przez kalkulator silnika przy pomocy połączenia przewodowego.

Sprężarka klimatyzacji ze sprzęgłem (*) :

·         Gdy ciśnienie czynnika chłodniczego jest niższe od 2,5 bar, sprężarka układu wytwarzania zimna zostaje wyłączona

·         Sprężarka układu wytwarzania zimna włącza się ponownie gdy ciśnienie czynnika chłodniczego wzrasta powyżej 3 bar

·         Gdy ciśnienie czynnika chłodniczego jest wyższe od 30 bar, sprężarka układu wytwarzania zimna zostaje wyłączona

·         Sprężarka klimatyzacji zostaje ponownie włączona, gdy ciśnienie czynnika chłodniczego spadnie poniżej 22 barów

12.4. Zabezpieczenie w funkcji temperatury zewnętrznej

Sprężarka klimatyzacji ze sprzęgłem : Gdy temperatura na zewnątrz jest niższa od 3°C, sprężarka układu wytwarzania zimna jest wyłączona.

We wszystkich przypadkach : Sprężarka układu wytwarzania zimna może być ponownie włączona ( w funkcji potrzeb termicznych lub na żądanie użytkownika), gdy temperatura zewnętrzna przejdzie powyżej 4,5°C.

12.5. Zabezpieczenie w funkcji temperatury płynu chłodzącego silnik (*)

Gdy temperatura płynu chłodzącego silnik jest wyższa od 80°C, oporności grzejne powietrza w kabinie są wyłączone.

Oporności grzejne powietrza w kabinie mogą być ponownie włączone, gdy temperatura płynu chłodzącego silnik jest niższa od 80 °C.

12.6. Zabezpieczenie w funkcji diagnostyki elektrycznej

Wyłączenie sprężarki klimatyzacji ma miejsce w następujących warunkach :

·         Usterka sprzęgła sprężarki klimatyzacji

·         Usterka elektrozaworu sprężarki klimatyzacji

·         Usterka czujnika ciśnienia czynnika chłodniczego

·         Usterka dmuchawy (Czas trwania 30 sekund)

·         Błąd komunikacji między kalkulatorem silnika i BSI

·         Defekt komunikacji między BSM a BSI

W przypadku usterki czujnika temperatury parownika, wartości przyjmowane przez elektrozawór sprężarki klimatyzacji są obliczane przez kalkulator klimatyzacji w funkcji temperatury zewnętrznej.

13. Uśpienie/przebudzenie systemu

System klimatyzacji zostaje obudzony przez "plusa" CAN wysyłanego przez inteligentny moduł sterujący.

UWAGA : System klimatyzacji nie może zainicjować żądania przebudzenia sieci.

 

 

C5HG019BP0 - 2 - 18/10/2013

Demontaż-montaż : Motoreduktor przesłony rozdzielczej - Motoreduktor przesłony mieszania - Czujnik jakości powietrza w kabinie

OBOWIAZKOWE : Przestrzegać zaleceń dotyczących bezpieczeństwa i czystości .

 

2. Demontaż

Odłączyć akumulator sterowania ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin