psychologia kierowania 1.docx

(16 KB) Pobierz

Mail Rosmus: renata_rosmus@wp.pl

Telefon: 500 234 434

 

661 677 430 – Dorota

 

Kierowanie – proces planowania, organizowania, przewodzenia i kontrolowania działalności członków organizacji oraz wykorzystania wszystkich innych jej zasobów do osiągnięcia ustalonych celów – Stoner, 1992

Wpływ przez pobudzenie i koordynację działalności zespołowej, zmierzającej do realizacji stojących przed zespołem celów – Tokarski, 1998

 

Kierowanie odbywa się przez:

  1. Planowanie
  2. Organizowanie – koordynacja
  3. Przewodzenie
  4. Kontrolowanie

8 cech doskonałych kierowników:

  1. Skłonność do działania
  2. Trzymanie się blisko klienta
  3. Autonomia i przedsiębiorczość
  4. Wydajność dzięki ludziom (rozwijanie umiejętności podwładnych i znać ich możliwości, dostosowywać zadania do umiejętności)
  5. Bezpośredni kontakt motywacja przez wartości
  6. Trzymanie się swojej specjalności
  7. Prosta struktura
  8. Dyscyplina i swoboda

Osobowościowe uwarunkowania kierowania:

  1. Inteligencja
  2. Wiedza
  3. Odpowiedzialność w spełnianiu swych obowiązków
  4. Aktywność i uczestnictwo w życiu społecznym
  5. Pozycja społeczna

Dodatkowe cechy pożądane:

Towarzyskość, inicjatywa, wytrwałość, pewność siebie, wrażliwość i wnikliwość wobec powstających sytuacji, uspołecznienie, popularność, elokwencja, zaangażowanie i przyjemność odczuwana z kierowania ludźmi.

 

Sprawności kierownicze – Katz, 1971:

Sprawności: techniczne, interpersonalne, konceptualne

 

Orientacje: na władzę-ideologiczna, emocjonalność-obiektywność, kreatywność-konwencjonalny zdrowy rozsądek, orientacja na działanie-skłonność do kontemplacji

 

Kierownik:

  1. Autorytatywny
  2. Dyrektywny
  3. Sytuacyjny
  4. Zezwalający
  5. Dezorganizujący

Rola kierownika:

Nadana: oczekiwania osób wchodzących w relacje z osobą grającą rolę (zwierzchnicy, kierownicy tego samego szczebla, podwładni)

Grana: oczekiwania własne osoby grającej daną rolę z uwzględnieniem nadawców ról

Konflikt ról

 

Role kierownicze Henri Minzberg:

Formalny autorytet i pozycja

Role międzyludzkie: reprezentant, przywódca, łącznik

Informacyjne: monitor, upowszechniający, rzecznik

Decyzyjne: przedsiębiorca, przeciwdziałający zakłóceniom, rozdzielający zasoby, negocjator

 

Teoria X: McGregor

·         Ludzie z natury są leniwi

·         Ludzie pracują przeważnie dla pieniędzy

·         Głównym narzędziem utrzymywania efektywności działania pracowników jest strach

·         Ludzie dorośli przypominają wyrośnięte dzieci – są z natury zależni od kierownictwa

·         Ludzie oczekują wskazówek z góry

·         Ludziom należy dokładnie powiedzieć, pokazać co mają robić, przyuczyć do wykonywania pracy

·         Ludzie potrzebują takich kierowników, którzy będą ich dokładnie obserwować, aby pochwalić prawidłowe wykonanie, a zganić za błędy

·         Ludzie w niewielkim stopniu dbają o to co wykracza poza ich materialne interesy

·         Ludzie potrzebują dokładnych instrukcji dotyczących tego co należy robić i jak, szersze spojrzenie na sprawę nie interesuje ich

·         Ludzie lubią być traktowani w sposób grzeczny

·         Ludzie mają tendencję do szufladkowania, wymagania pracy są dla nich czymś zupełnie różnym od form aktywności w czasie wolnym

·         Ludzie nie lubią zmian i lubią chodzić utartymi ścieżkami

·         Praca jest na pierwszym planie, ludzie muszą być dobrani, wyszkoleni, dostosowani do niej

·         Ludzie kształtowani są przez dziedziczenie i w młodości

·         Ludzie muszą być inspirowani, popychani lub zmuszani

Teoria Y:

·         Ludzie są z natury aktywni, sami ustalają cele i cieszą się z ich osiągnięcia

·         Ludzie dążą do wielu satysfakcji z pracy: duma z osiągnięć, zadowolenia z samego uczestnictwa w procesie pracy, sensu pracy itp.

·         Głównym narzędziem utrzymania efektywności pracowników jest ich dążenie do osiągnięć osobistych i społecznych celów

·         Ludzie dążą do samodzielności i samorealizacji

·         Ludzie działając w określonej sytuacji, oceniają ją i są zdolni do samodzielnego kierowania

·         Ludzi, rozumiejąc i oceniając to, co się dzieje, potrafią udoskonalić swoje metody działania

·         Ludzie potrzebują poczucia, że maja prawo do odpowiedzialności i poprawy błędów

·         Ludzie poszukują sensu życia za pośrednictwem identyfikowania się ze społeczeństwem

·         Ludzie pragną zrozumieć jak najwięcej, pragną znać sens tego, co robią dla całej organizacji

·         Ludzie pragną autentycznego szacunku ze strony swoich współpracowników

·         Ludzie mają tendencję do integracji, jeśli zabawa i praca zbyt wyraźnie różnią się od siebie, cierpi na tym jedno i drugie

·         Na pierwszym planie są ludzie, stanowiska muszą być dostosowane do człowieka

·         Ludzie podlegają ciągłemu rozwojowi, nigdy nie jest za późno, by się uczyć

·         Ludzie powinni mieć dużo swobody

 

Style kierowania: zainteresowanie ludźmi, zainteresowanie produkcją

Styl autorytarny, demokratyczny

 

Sposoby kierowania zespołem:

·         Polecanie

·         Sprzedawanie

·         Testowanie

·         Konsultowanie

·         Współpraca

·         Delegowanie

Style kierowania: modele VH Vroom, PH Yetton

Wybór wariantu kierowania NR Maier

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin