Art. 39
Środowisko – ogół elementów przyrodniczych, w tym także przekształconych w wyniku działalności człowieka, a w szczególności:
powierzchnię ziemi, kopaliny, wody, powietrze, krajobraz, klimat oraz pozostałe elementy różnorodności biologicznej, a także wzajemne oddziaływanie pomiędzy tymi elementami.
Ogół elementów przyrodniczych, także te elementy, które zostały przekształcone przez człowieka
Krajobraz, kopaliny, wody, powietrze, klimat oraz pozostałe elementy różnorodności biologicznej
- oddziaływanie pomiędzy tymi elementami
Art.50
Zrównoważony rozwój – rozumie się przez to rozwój społeczno – gospodarczy, w którym następuje proces ingerowania działań politycznych, gospodarczych i społecznych, z zachowaniem równowagi przyrodniczej oraz trwałości podstawowych procesów przyrodniczych, w celu zagwarantowania możliwości zaspokajania podstawowych potrzeb poszczególnych społeczności lub obywateli zarówno współczesnego pokolenia, jak i przyszłych pokoleń.
- rozwój społeczno – gospodarczy,
- proces ingerowania działań politycznych, społecznych i gospodarczych,
- zachowanie równowagi przyrodniczej
- zaspokojenie podstawowych potrzeb społeczności
Zawsze z myślą o środowisku – obowiązki środowiskowe
Radykalizm biocentryczny – tylko przyroda np. zmiana nomenklatury
Zasada prewencji – kto powoduje działalność mogącą negatywnie oddziaływać na środowisko, jest obowiązany do zapobiegania temu oddziaływaniu.
Zasada prewencji – zapobieganie
2. Kto podejmuje działalność, której negatywne oddziaływanie na środowisko nie jest jeszcze w pełni rozpoznane, jest obowiązany, kierując się przezornością, podjąć wszelkie możliwe środki zapobiegawcze.
Negatywne oddziaływanie na środowisko nie jest jeszcze w pełni rozpoznane.
Art. 7
Kto może spowodować zanieczyszczenie środowiska, ponosi koszty zapobiegania temu zanieczyszczeniu.
Art. 12
Podmioty korzystające ze środowiska oraz organy administracyjne są obowiązane do stosowania metodyk referencyjnych, jeżeli metodyki takie zostały określone na podstawie ustaw.
Jeżeli na podstawie ustawy wprowadzono obowiązek korzystania z metodyki referencyjnej, jest dopuszczalne stosowanie innej metodyki, pod warunkiem:
1. Że umożliwia ona uzyskanie dokładniejszych wyników, a uzasadnieniem jej zastosowania są zjawiska meteorologiczne, mechanizmy fizyczne i procesy chemiczne, jakim podlegają substancje lub energie.
Na co dzień działa zasada prewencji.
Dział III
Polityka ochrony środowiska oraz programy ochrony środowiska.
Art.13
Polityka ochrony środowiska to zespół działań mających na celu stworzenie warunków niezbędnych do realizacji ochrony środowiska, zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju.
1. Funkcja prewencyjna
2. Funkcja restytucyjna
3. Funkcja kompensacyjna
Ad 1. Reguły dobrego zachowania
Ad 2. Człowiek podejmuje aktywność i chce coś wprowadzić – zanieczyszczenia, emisja
Prawo emisyjne Prawo o odpadach Prawo ochrony klimatu
Ad. 3Funkcja prewencyjna ma przede wszystkim na celu zapobieganiu naruszeniom środowiska
Instrumenty prawa cywilnego mają na celu powstrzymanie przed dalszymi naruszeniami środowiska, czyli przed dalszym pogarszaniem tego stanu.
Prewencja – podmiot, który poniósł już odpowiedzialność cywilną za naruszenie środowiska, powinien powstrzymać się przed dokonaniem naruszen w przyszłości, mając na uwadze poniesione wcześniej konsekwencje.
Cel: zapobieganie naruszeniom środowiska. Kto powoduje działalność mogącą negatywnie oddziaływać na środowisko, jest zobowiązany do zapobieganiu temu oddziaływaniu.
Funkcja kompensacyjna
- jest najmniej pożądana z punktu widzenia ochrony środowiska, niezbędna funkcja odpowiedzialności cywilnej
- występuje po naruszeniu środowiska,
- na celu ma naprawienie szkody poprzez skompensowanie szkody, gdy przywrócenie stany poprzedniego jest możliwe
Funkcja restytucyjna
Restytucja oznacza przywrócenie do stanu, jaki istniał przed naruszeniem środowiska
Podmiot na własny koszt musi dokonać przywrócenia środowiska do stanu właściwego
Kompensacja
- np. wycinka drzew, zanieczyszczenie wód
- powinna być wspierająca
Zasada zrównoważonego rozwoju
Partycypacja
Społeczeństwo powinno dbać o środowisko,
- dać człowiekowi instrumenty prawne,
- aktywizacja społeczeństwa
Mechanizmy prawne
Prawa do dowiedzenia się czegoś o środowisku,
Jakie są ograniczone działania,
Co robi władz
Art. 74 ust. 3
Art. 4 Prawo do informacji o środowisku i jego ochronie na warunkach
Każdy ma prawo uczestniczenia na warunkach określonych ustawą
Art. 5 Prawo uczestniczeniu w postępowaniu
Wymagającym udziału społeczeństwa
2. Udział społeczeństwa
Udział do sprawiedliwości
Ustawa z 2008 roku
1. Fakt do przystąpienia konwencji Aarhus
a partycypacja społeczna
Konwencja o dostępie do informacji
Udziale społeczeństwa w sprawach dotyczących środowiska, podpisana 25 czerwca 1998 a Aarhus, w Danii, podczas IV Paneuropejskiej Konwencji Ministrów Ochrony Środowiska
Weszła w życie 30 października 2001
Rozdział 2 Definicja i zasady ogólne
Uprawniony i Zobowiązany
Obowiązek udostępniania informacji o środowisku i jego ochronie
1. Władza publiczne są obowiązane do udostępniania każdemu informacji o środowisku i jego ochronie, które są informacjami znajdującymi się w posiadaniu władz publicznych lub informacjami przeznaczonymi dla władz publicznych, w zakresie, jakim nie dotyczy to działalności ustawodawczej
2. Władze publiczne są obowiązane do udzielania niezbędnej pomocy u wskazówek przy wyszukiwaniu informacji,
Informowanie
Czynne i bierne
Bierne- kontrola środowiska
Forma elektroniczna
BIP
Władza publiczna
Organizowanie, zebranie, przygotowanie
Zakres przedmiotowy
Czego mogę żądać?
Art.9
Kategorie inf. Podlegające udostępnieniu
1. Stanu elementu środowiska, powietrze, woda, powierzchnia ziemi, kopaliny, krajobraz
2. Emisji, w tym odpadów promieniotwórczych, zanieczyszczeń
3. Środków, takich jak środki administracyjne
4. Raportów na temat realizacji przepisów
5. Analiz kosztów i korzyści
6. Stanu zdrowia, bezpieczeństwa, warunków życia,
7. Stany elementów środowiska,
Forma, jakość
Informacja
- forma jest niezależna
Ustna, pisemna, wizualna, elektrowizualna
Informacja przestrzenna
Metodyka referencyjna
Określa na podstawie ustawy metodę pomiarów lub badań, która może obejmować w szczególności sposób poboru próbek, sposób interpretacji uzyskanych danych, a także modelowania rozprzestrzeniania substancji oraz energii w środowisku
Wytwórcą informacji są często organy, które badają
Podmioty prywatne
Obowiązki pomiarowe
Przymusowo i bezpłatnie przekazywane
Wojewódzki Inspektor Ochrony środowiska
Dane do systemu
Dane, które władza powinna mieć
Państwo może kupić informacje
Analiza, raporty
Art., 5, art. 9
Obowiązek pomiarowy,
Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska
Art.8
Władze publiczne są obowiązane do udostępniania każdemu informacji o środowisku i jego ochronie, które są informacjami znajdującymi się w posiadaniu władz publicznych lub informacjami przeznaczonymi dla władz publicznych, w zakresie, jakim nie dotyczy to ich działalności ustawodawczej, a w przypadku sędziów i trybunałów – działalności orzeczniczej
Władze publiczne są obowiązane do udzielenia niezbędnej pomocy
Tryb udostępniania informacji o środowisku i jego ochronie do Sejmu i Senatu określają ich regulaminy
Ary. 10
Osoby właściwe do udostępniania informacji
Władze publiczne wyznaczają osoby, które zajmują się udostępnianiem informacji o środowisku i jego ochronie
Art. 11 Źródło udostępniania informacji
Władze publiczne udostępniają informacje o środowisku i jego ochronie przekazane przez osoby trzecie, wskazują źródło ich pochodzenia
Art. 13
Interes prawny lub faktyczny
Od pomiotu żądającego inf. O środowisku i jego ochronie nie wymaga się..
Art. 14 art. 15 – inf. Bierne
- kwestia wniosku, kwestia terminu, uprawnienia wnioskodawcy
Czynne
Art. 21
Publicznie dostępne wykazy
Biuletyn Informacji Publicznej
System teleinformatyczny
Elektroniczne bazy danych
Wizualizacja danych
Wykaz danych – publicznie dostępne wykazy
Dane o danych
- o decyzjach odmawiających udostępnianiu informacji
- o projektach dokumentów
Decyzje indywidualne, o wnioskach wydania decyzji, odmowa decyzji
Art. 22
Organy właściwe do prowadzenia wykazów
Art., 23 Forma prowadzenia publicznie dostępnych wykazów
Art. 24, art. 25 Elektroniczne bazy danych
Dokumenty udostępniane w BIP
Bierne inf.
Art. 12 Udostępnianie informacji na wniosek, inf. Niewymagające wniosku
Art. 14
Termin udostępniania informacji – bez zbędnej zwłoki, nie później niż w ciągu miesiąca
Art. 16
Obligatoryjna odmowa udostępniania informacji
Art. 15 Sposób i forma udostępniania informacji
Postępowanie odwoławcze administracyjne
Art. 20
Odmowa udostępniania informacji o środowisku i jego ochronie następuje w drodze decyzji
30 sierpnia 2002 r.
Art.16 Obligatoryjna odmowa udostępniania informacji o środowisku i jego ochronie po rozważeniu interesu publicznego przemawiającego za udostępnieniem informacji w konkretnym przypadku, jeżeli udostępnienie tych informacji może naruszyć
1. Ochronę danych przewidzianą przepisami o ochronie informacji niejawnych
2. Art. 19 Czynności podejmowane w związku z odmową udostępniania informacji
3. Ochrona interesu prywatnego
4. Prawa autorskie, prawo majątkowe
Ochrona danych osobowych art. 16 pkt. 5
Art. 18 Wyłączenie stosowania art. 16
Art. 26 informacje bezpłatne
Art. 27 Stawki opłat
Dział III Udział społeczeństwa w ochronie środowiska
Art. 29 Prawo składania uwag i wniosków w postępowaniu wymagającym udziału społeczeństwa
Art. 30 Zapewnienie możliwości udziału społeczeństwa
Organy administracji właściwe do wydawania decyzji lub opracowania projektów dokumentów, w przypadku których przepisy nieniejszej ustawy lub innych ustaw wymagają zapewnienia możliwości udziału społeczeństwa odpowiednio przed wydaniem tych decyzju lub ich zmianą oraz przed przyjęciem tych dokumentów lub ich zmianą
Art. 31odpowiednie stosowanie
Do prowadzenia postępowań wymagających udziały społeczeństwa przepisy art. 16 – 20 stosuje się odpowiednio.
Art. 32 Wyłączenia stosowania przepisów VIII KPA
Rozdział 2
Udział społeczeństwa w podejmowaniu decyzji
Selektywność
Art. 33 Obowiązek informacyjny
Niezbędna dokumentacja sprawy
1. Przed wydaniem i zmianą decyzji wymagających udziału społeczeństwa organ właściwy do wydania decyzji, bez zbędnej zwłoki, podaje do publicznej wiadomości informacje o :
a. Przystąpieniu do przeprowadzeniu oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko
b. Wszczęcie postępowania
c. Przedmiocie decyzji, która ma być wydana w sprawie
d. Organie właściwym do wydani decyzji
e. Możliwościach zapoznania się z niezbędną dokumentacją
f. Możliwość składania uwag i wniosków
g. Sposobie i miejscu składania uwag i wniosków
h. Organie właściwym do rozpatrzenia uwag i wniosków
Form udziału społeczeństwa w postępowaniu
1. Forma powszechna – rozproszona
Informacje o środowisku
Uwagi, wnioski
Forma specjalna – szczególna
Organizacje ekologiczne informacje o środowisku
Uwagi / wnioski
Podmioty na prawach strony/możliwość zaskarżenia decyzji
Art. 34 Uwagi, wnioski, forma wnoszenia
Uwagi i wnioski mogą być wnoszone:
W formie pisemnej,
Ustanie do protokołu
Za pomocą środków komunikacji elektronicznej
Bez konieczności opatrywania ich kwalifikowanym podpisem elektronicznym
Art. 39 katalog informacji podawanych do publicznej wiadomości
Art. 37 Obowiązki organu prowadzącego postępowanie
Organ prowadzący postępowanie
1. Rozpatruje uwagi i wnioski
Art. 44 Udział organizacji ekologicznej na prawach strony
1. Organizacje ekologiczne, które powołując się na cele statutowe, zgłoszę chęć uczestniczenia w określonym postępowaniu wymagającym udziału społeczeństwa.
Kontrola emisji
Z funkcją prewencyjną
Energia
Hałas , pole elektromagnetyczne
...
meurtrier1