prawo ochrony środowiska.docx

(31 KB) Pobierz

 

Art. 39

 

Środowisko – ogół elementów przyrodniczych, w tym także przekształconych w wyniku działalności człowieka, a w szczególności:

powierzchnię ziemi, kopaliny, wody, powietrze, krajobraz, klimat oraz pozostałe elementy różnorodności biologicznej, a także wzajemne oddziaływanie pomiędzy tymi elementami.

Ogół elementów przyrodniczych, także te elementy, które zostały przekształcone przez człowieka

Krajobraz, kopaliny, wody, powietrze, klimat oraz pozostałe elementy różnorodności biologicznej

- oddziaływanie pomiędzy tymi elementami

Art.50

Zrównoważony rozwój – rozumie się przez to rozwój społeczno – gospodarczy, w którym następuje proces ingerowania działań politycznych, gospodarczych i społecznych, z zachowaniem równowagi przyrodniczej oraz trwałości podstawowych procesów przyrodniczych, w celu zagwarantowania możliwości zaspokajania podstawowych potrzeb poszczególnych społeczności lub obywateli zarówno współczesnego pokolenia, jak i przyszłych pokoleń.

 

- rozwój społeczno – gospodarczy,

- proces ingerowania działań politycznych, społecznych i gospodarczych,

- zachowanie równowagi przyrodniczej

- zaspokojenie podstawowych potrzeb społeczności

 

Zawsze z myślą o środowisku – obowiązki środowiskowe

Radykalizm biocentryczny tylko przyroda np. zmiana nomenklatury

Zasada prewencji kto powoduje działalność mogącą negatywnie oddziaływać na środowisko, jest obowiązany do zapobiegania temu oddziaływaniu.

Zasada prewencji – zapobieganie

2. Kto podejmuje działalność, której negatywne oddziaływanie na środowisko nie jest jeszcze w pełni rozpoznane, jest obowiązany, kierując się przezornością, podjąć wszelkie możliwe  środki zapobiegawcze.

Negatywne oddziaływanie na środowisko nie jest jeszcze w pełni rozpoznane.

Art. 7

Kto może spowodować zanieczyszczenie środowiska, ponosi koszty zapobiegania temu zanieczyszczeniu.

Art. 12

Podmioty korzystające ze środowiska oraz organy administracyjne są obowiązane do stosowania metodyk referencyjnych, jeżeli metodyki takie zostały określone na podstawie ustaw.

Jeżeli na podstawie ustawy wprowadzono obowiązek korzystania z metodyki referencyjnej, jest dopuszczalne stosowanie innej metodyki, pod warunkiem:

1.       Że umożliwia ona uzyskanie dokładniejszych wyników, a uzasadnieniem jej zastosowania są zjawiska meteorologiczne, mechanizmy fizyczne i procesy chemiczne, jakim podlegają substancje lub energie.

Na co dzień działa zasada prewencji.

Dział III

Polityka ochrony środowiska oraz programy ochrony środowiska.

Art.13

Polityka ochrony środowiska to zespół działań mających na celu stworzenie warunków niezbędnych do realizacji ochrony środowiska, zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju.

1.       Funkcja prewencyjna

2.       Funkcja restytucyjna

3.       Funkcja kompensacyjna

Ad 1. Reguły dobrego zachowania

Ad 2. Człowiek podejmuje aktywność i chce coś wprowadzić – zanieczyszczenia, emisja

Prawo emisyjne Prawo o odpadach Prawo ochrony klimatu

Ad. 3Funkcja prewencyjna ma przede wszystkim na celu zapobieganiu naruszeniom środowiska

Instrumenty prawa cywilnego mają na celu powstrzymanie przed dalszymi naruszeniami środowiska, czyli przed dalszym pogarszaniem tego stanu.

Prewencja – podmiot, który poniósł już odpowiedzialność cywilną za naruszenie środowiska, powinien powstrzymać się przed dokonaniem naruszen w przyszłości, mając na uwadze poniesione wcześniej konsekwencje.

Cel: zapobieganie naruszeniom środowiska. Kto powoduje działalność mogącą negatywnie oddziaływać na środowisko, jest zobowiązany do zapobieganiu temu oddziaływaniu.

Funkcja kompensacyjna

- jest najmniej pożądana z punktu widzenia ochrony środowiska, niezbędna funkcja odpowiedzialności cywilnej

- występuje po naruszeniu środowiska,

- na celu ma naprawienie szkody poprzez skompensowanie szkody, gdy przywrócenie stany poprzedniego jest możliwe

Funkcja restytucyjna

Restytucja oznacza przywrócenie do stanu, jaki istniał przed naruszeniem środowiska

Podmiot na własny koszt musi dokonać przywrócenia środowiska do stanu właściwego

Kompensacja

- np. wycinka drzew, zanieczyszczenie wód

- powinna być wspierająca

Zasada zrównoważonego rozwoju

Partycypacja

Społeczeństwo powinno dbać o środowisko,

- dać człowiekowi instrumenty prawne,

- aktywizacja społeczeństwa

Mechanizmy prawne

Prawa do dowiedzenia się czegoś o środowisku,

Jakie są ograniczone działania,

Co robi władz

Art. 74 ust. 3

Partycypacja

Art. 4 Prawo do informacji o środowisku i jego ochronie na warunkach

Każdy ma prawo uczestniczenia na warunkach określonych ustawą

Art. 5 Prawo uczestniczeniu w postępowaniu

Wymagającym udziału społeczeństwa

2.       Udział społeczeństwa

Udział do sprawiedliwości

Ustawa z 2008 roku

1.       Fakt do przystąpienia konwencji Aarhus

a partycypacja społeczna

Konwencja o dostępie do informacji

Udziale społeczeństwa w sprawach dotyczących środowiska, podpisana 25 czerwca 1998 a Aarhus, w Danii, podczas IV Paneuropejskiej Konwencji Ministrów Ochrony Środowiska

Weszła w życie 30 października 2001

Rozdział 2 Definicja i zasady ogólne

Uprawniony i Zobowiązany

 

Obowiązek udostępniania informacji o środowisku i jego ochronie

1.       Władza publiczne są obowiązane do udostępniania każdemu informacji o środowisku i jego ochronie, które są informacjami znajdującymi się w posiadaniu władz publicznych lub informacjami przeznaczonymi dla władz publicznych, w zakresie, jakim nie dotyczy to działalności ustawodawczej

2.       Władze publiczne są obowiązane do udzielania niezbędnej pomocy u wskazówek przy wyszukiwaniu informacji,

 

Informowanie

Czynne i bierne

Bierne- kontrola środowiska

 

Forma elektroniczna

BIP

 

Władza publiczna

Organizowanie, zebranie, przygotowanie

Zakres przedmiotowy

Czego mogę żądać?


Art.9

Kategorie inf. Podlegające udostępnieniu

1.       Stanu elementu środowiska, powietrze, woda, powierzchnia ziemi, kopaliny, krajobraz

2.       Emisji, w tym odpadów promieniotwórczych, zanieczyszczeń

3.       Środków, takich jak  środki administracyjne

4.       Raportów na temat realizacji przepisów

5.       Analiz kosztów i korzyści

6.       Stanu zdrowia, bezpieczeństwa, warunków życia,

7.       Stany elementów środowiska,

 

Forma, jakość

Informacja

- forma jest niezależna

Ustna, pisemna, wizualna, elektrowizualna

Informacja przestrzenna

Metodyka referencyjna

Określa na podstawie ustawy metodę pomiarów lub badań, która może obejmować w szczególności sposób poboru próbek, sposób interpretacji uzyskanych danych, a także modelowania rozprzestrzeniania substancji oraz energii w środowisku


Wytwórcą informacji są często organy, które badają

Podmioty prywatne

Obowiązki pomiarowe

Przymusowo i bezpłatnie przekazywane

Wojewódzki Inspektor Ochrony środowiska

Dane do systemu

Dane, które władza powinna mieć

Państwo może kupić informacje

Analiza, raporty

Art., 5, art. 9

Obowiązek pomiarowy,

Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska

Art.8

Władze publiczne są obowiązane do udostępniania każdemu informacji o środowisku i jego ochronie, które są informacjami znajdującymi się w posiadaniu władz publicznych lub informacjami przeznaczonymi dla władz publicznych, w zakresie, jakim nie dotyczy to ich działalności ustawodawczej, a  w przypadku sędziów i trybunałów – działalności orzeczniczej

Władze publiczne są obowiązane do udzielenia niezbędnej pomocy

Tryb udostępniania informacji o środowisku i jego ochronie do Sejmu i Senatu określają ich regulaminy

Ary. 10

Osoby właściwe do udostępniania informacji

Władze publiczne wyznaczają osoby, które zajmują się udostępnianiem informacji o środowisku i jego ochronie

Art. 11 Źródło udostępniania informacji

Władze publiczne udostępniają informacje o środowisku i jego ochronie przekazane przez osoby trzecie, wskazują źródło ich pochodzenia

Art. 13

Interes prawny lub faktyczny

Od pomiotu żądającego inf. O środowisku i jego ochronie nie wymaga się..

Art. 14 art. 15 – inf. Bierne

- kwestia wniosku, kwestia terminu, uprawnienia wnioskodawcy

Czynne

Art. 21

Publicznie dostępne wykazy

Biuletyn Informacji Publicznej

System teleinformatyczny

Forma elektroniczna

Elektroniczne bazy danych

Wizualizacja danych

Wykaz danych – publicznie dostępne wykazy

Dane o danych

- o decyzjach odmawiających udostępnianiu informacji

- o projektach dokumentów

Decyzje indywidualne, o wnioskach wydania decyzji, odmowa decyzji

Art. 22

Organy właściwe do prowadzenia wykazów

Art., 23 Forma prowadzenia publicznie dostępnych wykazów

Art. 24, art. 25 Elektroniczne bazy danych

Dokumenty udostępniane w BIP

Bierne inf.

Art. 12 Udostępnianie informacji na wniosek, inf. Niewymagające wniosku

Art. 14

Termin udostępniania informacji – bez zbędnej zwłoki, nie później niż w ciągu miesiąca

Art. 16

Obligatoryjna odmowa udostępniania informacji

Art. 15 Sposób i forma udostępniania informacji

Postępowanie odwoławcze administracyjne

Art. 20

Odmowa udostępniania informacji o środowisku i  jego ochronie następuje w drodze decyzji

30 sierpnia 2002 r.

Art.16
Obligatoryjna odmowa udostępniania informacji o środowisku i jego ochronie po rozważeniu interesu publicznego przemawiającego za udostępnieniem informacji w konkretnym przypadku, jeżeli udostępnienie tych informacji może naruszyć

1.       Ochronę danych przewidzianą przepisami o ochronie informacji niejawnych

2.       Art. 19 Czynności podejmowane w związku z odmową udostępniania informacji

3.       Ochrona interesu prywatnego

4.       Prawa autorskie, prawo majątkowe

Ochrona danych osobowych art. 16 pkt. 5

Art. 18 Wyłączenie stosowania art. 16

Art. 26 informacje bezpłatne

Art. 27 Stawki opłat

 

Dział III Udział społeczeństwa w ochronie środowiska

Art. 29 Prawo składania uwag i wniosków w postępowaniu wymagającym udziału społeczeństwa

Art. 30 Zapewnienie możliwości udziału społeczeństwa

Organy administracji właściwe do wydawania decyzji lub opracowania projektów dokumentów, w przypadku których przepisy nieniejszej ustawy lub innych ustaw wymagają zapewnienia możliwości udziału społeczeństwa odpowiednio przed wydaniem tych decyzju lub ich zmianą oraz przed przyjęciem tych dokumentów lub ich zmianą

Art. 31odpowiednie stosowanie

Do prowadzenia postępowań wymagających udziały społeczeństwa przepisy art. 16 – 20 stosuje się odpowiednio.

Art. 32 Wyłączenia stosowania przepisów VIII KPA

Rozdział 2

Udział społeczeństwa w podejmowaniu decyzji

Selektywność

Art. 33 Obowiązek informacyjny

Niezbędna dokumentacja sprawy

1.       Przed wydaniem i zmianą decyzji wymagających udziału społeczeństwa organ właściwy do wydania decyzji, bez zbędnej zwłoki, podaje do publicznej wiadomości informacje o :

a.       Przystąpieniu do przeprowadzeniu oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko

b.       Wszczęcie postępowania

c.       Przedmiocie decyzji, która ma być wydana w sprawie

d.       Organie właściwym do wydani decyzji

e.       Możliwościach zapoznania się z niezbędną dokumentacją

f.        Możliwość składania uwag i wniosków

g.       Sposobie i miejscu składania uwag i wniosków

h.       Organie właściwym do rozpatrzenia uwag i wniosków

 

 

Form udziału społeczeństwa w postępowaniu

1.       Forma powszechna – rozproszona

Informacje o środowisku

Uwagi, wnioski

Forma specjalna – szczególna

 

Organizacje ekologiczne informacje o  środowisku

Uwagi / wnioski

Podmioty na prawach strony/możliwość zaskarżenia decyzji


Art. 34 Uwagi, wnioski, forma wnoszenia

Uwagi i wnioski mogą być wnoszone:

W formie pisemnej,

Ustanie do protokołu

Za pomocą środków komunikacji elektronicznej

Bez konieczności opatrywania ich kwalifikowanym podpisem elektronicznym

Art. 39 katalog informacji podawanych do publicznej wiadomości

Art. 37 Obowiązki organu prowadzącego postępowanie

Organ prowadzący postępowanie

1.       Rozpatruje uwagi i wnioski

 

Art. 44 Udział organizacji ekologicznej na prawach strony

1.       Organizacje ekologiczne, które powołując się na cele statutowe, zgłoszę chęć uczestniczenia w określonym postępowaniu wymagającym udziału społeczeństwa.

 

Kontrola emisji

Z funkcją prewencyjną

Energia

Hałas , pole elektromagnetyczne

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin