PIU_PID_T_Walczykiewicz.pdf

(7029 KB) Pobierz
Powódź jako zjawisko w wymiarze
środowiskowym, społecznym i
gospodarczym
Tomasz Walczykiewicz
14.05.2012
Powódź jako zjawisko w wymiarze środowiskowym, społecznym i gospodarczym
Naturalne zagrożenia takie jak powodzie,
susze, trzęsienia ziemi, tsunami są co raz
częstsze i intensywne, a tym samym mają
co raz bardziej istotny wpływ na ludność i
infrastrukturę.
Kombinacja
błędnego
planowania
przestrzennego, ubóstwa oraz innych
często
nieznanych
czynników
zwiększa wrażliwość danego obszaru
na oddziaływania będące wynikiem
zagrożeń naturalnych i katastrof w
tym powodzi.
Powódź w Krakowie, maj 2010
Fot. Tomasz Walczykiewicz
2
Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej – PIB
Powódź jako zjawisko w wymiarze środowiskowym, społecznym i gospodarczym
Powódź jako zjawisko naturalne towarzyszyła ludzkości od
wieków, postępująca urbanizacja i rosnąca gwałtowność zjawisk
spowodowała zwiększenie strat powodziowych w ostatnich
dwóch dekadach.
Jak zjawisko naturalne ma swój wymiar:
środowiskowy
– wpływ powodzi na
środowisko,
wpływ technicznych
działań związanych z ochroną przed powodzią na
środowisko
naturalne;
społeczny
– zachowanie społeczności przed, w trakcie i po powodzi,
wpływ powodzi na zdrowie ludności, stan psychiczny lub fizyczny
wywołany zagrożeniem powodziowym, zmiany w zachowaniach,
przemieszczenia i przesiedlenia,
ekonomiczny
- straty, koszty działań na rzecz ochrony przed
powodzią;
3
Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej – PIB
Powódź jako zjawisko w wymiarze środowiskowym, społecznym i gospodarczym
Uwzględniając
potrzeby
wynikające
z
konieczności ograniczanie ryzyka klęsk
żywiołowych i katastrof technologicznych
wywołanych przez zjawiska naturalne w
wielu
krajach
podejmuje
się
różne
inicjatywy w tym zakresie.
Istotnym w świecie dokumentem programowym służącym ograniczaniu ryzyka
klęsk żywiołowych jest
Plan Działania z Hyogo (Hyogo Framework for Action -
HFA) na lata 2005-2015.
Tworzy go 5 priorytetowych działań, a wśród nich do
najważniejszych należą:
Zapewnienie,
że
ograniczanie ryzyka katastrof powinno być realizowane zarówno na
poziomie centralnym jak i lokalnym, oraz
że
powinno mieć mocne podstawy instytucjonalne
do jego realizacji.
Identyfikacja, oszacowanie i monitoring ryzyka oraz poprawa systemu wczesnego
ostrzegania.
Wzmocnienie gotowości na wypadek katastrofy w celu zapewnienia efektywnych działań na
wszystkich poziomach zarządzania.
4
Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej – PIB
Powódź jako zjawisko w wymiarze środowiskowym, społecznym i gospodarczym
5
Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej – PIB
Zgłoś jeśli naruszono regulamin