mgr Katarzyna Brzuszkiewicz
ZAGADNIENIA - wiedza praktyczno-teoretyczna
ZAGADNIENIA PORUSZANE PODCZAS LABORATORIUM 1
1. Wymień układy sali konferencyjnej wykorzystywane do prowadzenia warsztatów
psychologicznych (wymienić trzy).
- podkowa
- łuki ( pacjenci blisko siebie)
- kręgi (pacjenci blisko siebie) – tylko przy pacjentach ustabilizowanych emocjonalnie
Zalecenia:
psycholog powinien zawsze siedzieć najbliżej drzwi, wchodzi zawsze ostatni, nie zostawiamy klucza w drzwiach, optymalna grupa 12 osób
2. Co „kryje się” pod terminem „popcorn”, „pełzająca śmierć/szczęście”, „cisza”
wykorzystywanym w warsztatach motywacyjnych? (należy znad przebiegowych
technik)
Za pomocą w/w technik rozpoczynamy warsztaty.
w/w terminy oznaczają sposób/formę zaktywizowania grupy do otwierania się.
3. Jakim narzędziem terapeutyczno-edukacyjnym zaczniesz i zakończysz warsztaty
motywacyjne?
„rundka”
Co to jest koło emocji Plutchika?
Przykładem tego podejścia jest model emocji Roberta Plutchika, który zaproponował model ośmiu podstawowych emocji. Emocje te są wrodzone i bezpośrednio odnoszą się do zachowań adaptacyjnych, które mają na celu pomoc w przetrwaniu. Emocje podstawowe znajdują się w środku koła emocji (rys.1) i z nich wynikają wszystkie inne emocje. Wymiar pionowy koła reprezentuje intensywność, natomiast wymiar poziomy stopień podobieństwa. Emocje przeciwległe na kole są emocjami przeciwstawnymi i według Plutchika nie możemy ich doświadczać w tym samym czasie.
ZAGADNIENIA PORUSZANE PODCZAS LABORATORIUM 2 I 3
1. Jakie cechy będziesz badał u klienta/pacjenta w zakresie motywacji osiągnięć (7).
- stosunek do ryzyka
- reakcja na sukces lub niepowodzenie
- postrzeganie swojej aktywności w czasie
- stosunek do wykonywanych zadań
- wiara w sukces
- stosunek do zadań i ludzi
- awans zawodowy i społeczny
2. Wymieć reakcje osób o przewadze motywacji osiągnięć (7).
- preferują zadania o średnim stopniu ryzyka
- po sukcesie podnoszą poziom swoich aspiracji, a po niepowodzeniu obniżają
- zdarzenia przyszłe traktują teraźniejsze, angażują się w działanie
- dłużej pamiętają i analizują zadania nie dokończone lub nie zakończone sukcesem
- mają tendencją do zawyżania swojego wyobrażenia o sukcesie
- bardziej koncentrują się na zadaniach niż na ludziach, wykazują większą niezależność
- są aktywni zawodowo, często wykonują pracę o wyższym prestiżu niż ich rodzice, szybciej
„pną się w górę”
3. Wymieć reakcje osób o przewadze unikania niepowodzeń (niskiej motywacji
osiągnięć – wymienić siedem).
- wybierają zadnia albo łatwe, albo zbyt trudne
- często postępują nielogicznie, po sukcesie obniżają swoje aspiracje, a po niepowodzeniu
podwyższają
- mają tendencję do odkładania spraw na później
- chętniej rozpamiętują swoje sukcesy niż porażki
- zaniżają ocenę prawdopodobieństwa sukcesu
- ważniejsze są dla nich relacje międzyludzkie niż zadania, są skłonni do uległości,
- reprezentują postawy zachowawcze, nie maja wygórowanych ambicji, są zadowolone
z istniejącego stanu rzeczy
4. Podaj nazwę i autora narzędzia kwestionariuszowego służącego do pomiaru nasilenia
motywacji osiągnięć
M. Widerszal- Bazyl
„Kwestionariusz do mierzenia motywu osiągnięć”
5. Technika SMART:
co oznaczają poszczególne litery w nazwie techniki?,·
Zgodnie z akronimem tworzącym nazwę koncepcji, sformułowany cel powinien być:
S-SZCZEGÓŁOWY Skonkretyzowany (ang. Specific) – jego zrozumienie nie powinno stanowić kłopotu, sformułowanie powinno być jednoznaczne i nie pozostawiające miejsca na luźną interpretację,
M- Mierzalny (ang. Measurable) – a więc tak sformułowany, by można było liczbowo wyrazić stopień realizacji celu, lub przynajmniej umożliwić jednoznaczną „sprawdzalność” jego realizacji,
A - AMBITNY (ang. Achievable) – cel zbyt ambitny podkopuje wiarę w jego osiągnięcie i tym samym motywację do jego realizacji,
R- Realny (ang. Realistic) – cel powinien być ważnym krokiem naprzód, jednocześnie musi stanowić określoną wartość dla tego, kto będzie go realizował,
T- Terminowy Określony w czasie (ang. Time-bound) – cel powinien mieć dokładnie określony horyzont czasowy w jakim zamierzamy go osiągnąć.
do czego służy?
koncepcja formułowania celów w dziedzinie planowania, będąca zbiorem pięciu postulatów dotyczących cech, którymi powinien się charakteryzować poprawnie sformułowany cel.
po jakim narzędziu motywacyjnym można ją stosować?·
po mowie motywacyjnej
6. Wymieć inne (poza SMART) techniki wykorzystywane w treningach motywacji- omawiane podczas zajęć.
mowa motywacyjna
test na motywację
7. W jakich książkach będziesz szukał informacji nt. motywacji: wymienić dwie (autor i
tytuł).
MOTYWACJA OSIĄGNIĘĆ- A.Bańka
PSYCHOLOGIA MOTYWACJI – R.E. Franken
8. TESTY MIERZĄCE INTELIGENCJĘ EMOCJONALNĄ
PKIE (5*6 - test)
TRE ( popularny kwestionariusz mierzący inteligencję, 94 pyt. 1-5odp)
INTE ( 33 pyt.1-5)
CECS ( 3*7 pyt.1-4 odp )
SIE-T
test diagnostyczny
9. KOMUNUKAT JA
Zasady budowania komunikatu JA :
1.krótko,
2. prosty język,
3. bez zapalników: jednak, wreszcie, wcale, oczywiście
4. zasada TU i TERAZ
5. bez generalizowania
6. jedność czasu i miejsca
7. odpowiedzialność za swoje uczucia
BUDOWA KOMUNIKATU JA
1. Opis moich uczuć
2. Konkretny opis zachowania drugiej osoby
3. Opis konsekwencji dla mnie
4. Opis oczekiwanego zachowania
5. Ewentualne sankcje, konsekwencje
ASERTYWNOŚĆ jest zachowaniem, które najłatwiej przedstawić zestawiając z stylem agresywnym i uległym
AGRESJA
ASERTYWNOŚĆ
ULEGŁOŚĆ
- zmuszanie innych ludzi do robienia rzeczy, których nie chcemy,
- przerywanie innym,
- dążenie do wygranej za wszelka cenę,
- sarkazm, krytykanctwo,
- manipulowanie i oszukiwanie innych
- bycie otwartym i uczciwym w odniesieniu do siebie i do innych ludzi,
- słuchanie i akceptowanie punktu widzenia innych osób,
-jasne wyrażanie swoich poglądów bez narzucania ich innym,
- podejmowanie i konstruktywne rozwiązywanie problemów i konfliktów,
- akceptowanie siebie i innych
- mówienie TAK kiedy chce sie powiedzieć NIE,
- nie wyrażanie swoich potrzeb, uczuć i pomysłów,
- przedkładanie potrzeb innych nad własne,
- wewnętrzna złość i frustracja,
- nadmierne przepraszanie
ZACHOWANIA ULEGŁE wiążą się z brakiem pewności siebie. Pozostawiają po sobie uczucie niezadowolenia, stawiają nas w pozycji obserwatora, a nie uczestnika wydarzeń, osoby nie branej poważnie pod uwagę.
Pomogą zachować relację, ale mogą nas pozostawić z poczuciem frustracji i brakiem szacunku do własnej osoby.
ZACHOWANIA AGRESYWNE wbrew pozorom nie biorą się z nadmiernej pewności siebie lecz również z braku wiary we własne możliwości, siły i leku przed porażką czy okazaniem się niekompetentnym. Mówimy i robimy rzeczy, których potem żałujemy, psuja one nasze związki z innymi i czasem uniemożliwiają konstruktywne rozwiązanie zaistniałej sytuacji.
Zachowania agresywne często pozostawiają trudna sytuację nierozwiązaną, a dodatkowo potrafią doprowadzić do zerwania relacji.
ZACHOWANIA ASERTYWNE demonstrują zarówno twoją pewność siebie jak i szacunek dla innych, to znaczy, że asertywność polega w równej mierze na dążeniu do celu, jak i respektowaniu własnych uczuć dotyczących siebie i innych osób.
Zachowania asertywne dają szansę na rozwiązanie problemu, z zachowaniem dobrej relacji z druga stroną konfliktu.
MOJE PRAWA ASERTYWNE
Jako człowiek mam prawo:
- sam ustalać swoje cele i samodzielnie podejmować decyzje,
- być traktowany z szacunkiem,
- posiadać i wyrażać własne opinie i odczucia,
- odpowiadać NIE na prośby,
- prosić o różne rzeczy,
- popełniać błędy,
- zachowywać się asertywnie,
- NIE zachowywać się asertywnie,
- zmieniać zdanie,
- zastanawiać się
qbgirl