photoshop 7. ćwiczenia praktyczne helion.mobi

(6275 KB) Pobierz
4
Photoshop 7. Ćwiczenia praktyczne
Modyfikacja zaznaczenia ...........................................................................................................70
Dodawanie, odejmowanie i iloczyn zaznaczeń....................................................................70
Przemieszczanie i przekształcanie zaznaczenia...................................................................72
Rozdział 5. Warstwy i kompozycje......................................................................................................................... 75
Podstawowe operacje na warstwach ..........................................................................................76
Tworzenie nowej warstwy ...................................................................................................76
Usuwanie warstwy ...............................................................................................................77
Powielanie warstwy .............................................................................................................77
Łączenie warstw...................................................................................................................78
Zmiana kolejności warstw ...................................................................................................79
Wielowarstwowe kompozycje graficzne ...................................................................................80
Dodawanie cienia do płaskiego obrazu................................................................................80
Tworzenie przycisków na stronę WWW .............................................................................85
Dodatek A
Przygotowanie obrazów na potrzeby publikacji elektronicznej.................................... 91
Wybór właściwego formatu .......................................................................................................91
Format GIF...........................................................................................................................92
Format JPEG ........................................................................................................................94
Tworzenie galerii zdjęć ..............................................................................................................96
Dodatek B
Skróty klawiaturowe............................................................................................................................ 99
Próba szybkości — mysz .........................................................................................................100
Próba szybkości — klawiatura.................................................................................................100
Kilka wskazówek .....................................................................................................................100
Narzędzia ...........................................................................................................................101
Rozmiar pędzla ..................................................................................................................101
Narzędzie Move .................................................................................................................101
Wyświetlanie i ukrywanie palet.........................................................................................101
Zmiana wielkości podglądu ...............................................................................................102
Menu kontekstowe .............................................................................................................102
Kolor narzędzia i kolor tła .................................................................................................102
Wypełnianie .......................................................................................................................102
Warstwy .............................................................................................................................102
Polecenia Step Backward (Undo) i Step Forward .............................................................102
Polecenia menu Adjustments .............................................................................................103
Przycisk Reset ....................................................................................................................103
2.
Podstawy edycji obrazu
Rozdział
Teoria obrazu
Skoro ju omówiliśmy wygląd programu, czas zapoznać się z niezbędną teorią. Czy potra-
fisz powiedzieć, co kryje się pod pojęciem „obraz”? Z pewnością spotkałeś się z wieloma
ró nymi definicjami, jednak nie ka da była prawdziwa. Spróbujmy to wyjaśnić.
Najczęściej w czasie pracy z programem Photoshop mamy do czynienia z tzw. obrazem
rastrowym. Najogólniej rzecz biorąc obraz widoczny na ekranie monitora składa się z po-
jedynczych, maleńkich punktów, zwanych pikselami. Ka dy z pikseli mo e mieć odmienny
kolor — współczesne systemy komputerowe (w tym prawdopodobnie tak e i twój) pozwa-
lają na korzystanie z palety liczącej ok. 16,7 milionów kolorów. Oznacza to, e pojedynczy
piksel mo e mieć dowolny kolor ze wspomnianego zakresu. Piksele są zazwyczaj bardzo
małe, dlatego oko ludzkie nie dostrzega ka dego z nich, postrzegając je jako jedną, większą
całość. Zwykle układają się w większe grupy punktów o zbli onych kolorach, co daje efekt
płynnego przechodzenia jednego koloru w inny. Z tego powodu obrazy rastrowe, a więc zbu-
dowane z pojedynczych pikseli, nazywane są równie obrazami o jednolitej ciągłości barw.
W jaki sposób pozyskać obrazy odpowiednie do obróbki w Photoshopie? Istnieje wiele
mo liwości: skanowanie, fotografia cyfrowa, Internet, zdjęcia na płytach CD-ROM (tzw.
zdjęcia „royalty-free”). Mo na te samodzielnie narysować cokolwiek w programie do edycji
grafiki wektorowej (na przykład we wspomnianym na początku poprzedniego rozdziału
programie Adobe Illustrator bądź, popularnym pakiecie CorelDRAW) i później przenieść
taki obraz do Photoshopa, aby poddać go dalszej edycji. W poni szych przykładach posłu-
ymy się obrazami standardowo dołączanymi do programu przez jego producenta, firmę
Adobe.
20
Photoshop 7. Ćwiczenia praktyczne
W większości przypadków są to profesjonalnie przygotowane zdjęcia, przekształcone do po-
staci cyfrowej za pomocą wysokiej klasy skanerów. Dzięki temu świetnie nadają się do za-
prezentowania podstawowych mo liwości Photoshopa w zakresie edycji obrazów. W po-
ni szym ćwiczeniu nauczymy się zmieniać wielkość i rozdzielczość obrazu przez zmianę
liczby i gęstości tworzących go pikseli. Za pomocą tej techniki mo emy łatwo przygotować
obraz, który będzie mógł pełnić funkcję tapety pulpitu Windows.
Zmiana wielkości obrazu
Ćwiczenie 2.1.
1.
Korzystając ze wskazówek podanych w ćwiczeniu 1.1 (patrz poprzedni rozdział),
otwórz dowolny plik z obrazem spośród tych, które znajdziesz na oryginalnej płycie
CD-ROM z programem Adobe Photoshop 7.0 (folder
Goodies/Stock Art/Images).
W niniejszym ćwiczeniu mo esz oczywiście posłu yć się tak e obrazem ze swojej
własnej kolekcji. Zwróć jednak uwagę na to, by wybrany obraz miał układ poziomy.
2.
Kiedy wskazany przez ciebie obraz pojawi się ju w oknie dokumentu programu
Photoshop, kliknij myszą menu
Image
i wybierz z niego polecenie
Image Size.
Po chwili na ekranie pojawi się okno dialogowe o nazwie
Image Size.
Rysunek 2.1.
Okno dialogowe
Image Size
3.
W oknie dialogowym
Image Size
znajduje się szereg opcji umo liwiających zmianę
wymiarów obrazu. Poniewa naszym zamiarem jest przygotowanie obrazka do
wyświetlania na pulpicie, istotne dla nas parametry znajdują się w sekcji
Pixel
Dimensions.
Zauwa , e znajdują się tam dwa pola tekstowe,
Width
(szerokość)
oraz
Height
(wysokość). Umo liwiają one zmianę parametrów określających wielkość
obrazka. Spróbujmy zmienić na przykład wysokość obrazu. W tym celu wpisz w polu
Height
nową, większą wartość (na przykład
1800).
4.
Zanim klikniesz przycisk
OK,
zwróć uwagę na napis
Pixel Dimensions,
widoczny
w górnej części okna dialogowego
Image Size.
Okazuje się, e znajduje się tam równie
informacja o aktualnej wielkości pliku z obrazem (w moim przypadku —
6,61M,
czyli 6,61 megabajta). Wprowadzając nową wartość w polu tekstowym
Height,
z pewnością zauwa yłeś, e w trakcie wpisywania kolejnych cyfr liczby 1800
(lub tej, którą wprowadziłeś) zmieniały się wskazania wielkości pliku. Dzieje się tak,
poniewa program na bie ąco oblicza końcową wielkość pliku na podstawie jego
wymiarów. Po wpisaniu wartości 1800 wielkość mojego pliku będzie wynosić 9,59 MB.
Zwróć uwagę, e obok nowej wartości widnieje tak e (w nawiasie) wskazanie pierwotnej
wielkości pliku, tzn. określonej przez program przed wywołaniem okna
Image Size.
Teraz kliknij przycisk
OK
— rysunek 2.2.
Rozdział 2.
Podstawy edycji obrazu
21
Rysunek 2.2.
W oknie dialogowym
Image Size znajdziesz
równie informacje
o przewidywanej
wielkości pliku
po dokonaniu zmian
5.
Co się stało? Obrazek zrobił się kwadratowy (patrz rysunek 2.3). Jest to efekt
wprowadzenia tych samych wartości określających zarówno szerokość, jak i wysokość
obrazka. Zauwa , e aden z fragmentów obrazu nie został obcięty; jego zawartość
została po prostu dopasowana do ramki o określonej wielkości (1862×1800 pikseli).
Aby uniknąć podczas skalowania obrazu takiej sytuacji i zachować jego proporcje
(tzn. nie zmieniać jego kształtu), nale y w oknie dialogowym
Image Size
zaznaczyć
opcję
Constrain Proportions.
Rysunek 2.3.
Efekt zmiany wielkości
obrazka bez zachowania
proporcji
6.
Cofnij ostatnio wykonaną czynność, naciskając kombinację klawiszy
Ctrl+Z
(zamiast tego mo esz kliknąć poprzedni stan historii dokumentu na palecie
History
lub wybrać polecenie
Step Backward
z menu
Edit).
Obraz przyjmie pierwotny kształt.
7.
Wywołaj raz jeszcze okno dialogowe
Image Size,
wybierając polecenie
Image Size
z menu
Image.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin