Dawson M. - Python dla każdego. Podstawy programowania wyd. III.pdf

(7201 KB) Pobierz
Tytuł oryginału: Python Programming for the Absolute Beginner, 3rd Edition
ISBN: 978-83-246-9361-0
Moim rodzicom, którzy przeczytali wszystko, co dotąd napisałem.
Podziękowania
Pisanie książki przypomina rodzenie — dowodzą tego rozstępy mózgu, jakie mi po tym
pozostały. Więc chciałbym podziękować wszystkim ludziom, którzy pomogli mi wydać
na świat moje kochane maleństwo.
Dziękuję Jenny Davidson za wykonywanie podwójnych obowiązków zarówno redaktora
projektu, jak i korektora. Doceniam Twoją ciężką pracę oraz dbałość o szczegóły.
Dziękuję Robertowi Hoagowi za jego umiejętności w zakresie redagowania
technicznego. (Dziękuję Ci za Twoje nietechniczne sugestie, a także za dobry humor).
Chcę również podziękować Pete’owi Shinnersowi, pierwotnemu autorowi
oprogramowania Pygame oraz ludziom, którzy przyczynili się do stworzenia pakietu
LiveWires. Dzięki Wam wszystkim pisanie programów multimedialnych (a szczególnie
gier!) jest teraz w zasięgu początkującego programisty Pythona.
Na końcu, lecz z nie mniejszą wdzięcznością chcę podziękować Mattowi za jego
biegłość w dziedzinie technik audio, Chrisowi za jego talenty muzyczne oraz Dave’owi
za noszenie czapki kucharza.
Spis treści
O autorze ...........................................................................11
Wstęp ...............................................................................13
Rozdział 1. Wprowadzenie. Program Koniec gry ....................................15
Analiza programu Koniec gry ..........................................................15
Co warto wiedzieć o Pythonie? .......................................................16
Konfiguracja Pythona w systemie Windows ......................................19
Konfiguracja Pythona w innych systemach operacyjnych ...................20
Wprowadzenie do IDLE ..................................................................20
Powrót do programu Koniec gry ......................................................26
Podsumowanie .............................................................................29
Rozdział 2. Typy, zmienne i proste operacje wejścia-wyjścia.
Program Nieistotne fakty ...................................................31
Wprowadzenie do programu Nieistotne fakty ...................................31
Użycie cudzysłowów przy tworzeniu
łańcuchów
znaków .....................32
Używanie sekwencji specjalnych w
łańcuchach
znaków .....................36
Konkatenacja i powielanie
łańcuchów
.............................................40
Operacje na liczbach .....................................................................42
Pojęcie zmiennych .........................................................................45
Pobieranie danych wprowadzanych przez użytkownika ......................48
Używanie metod
łańcucha
..............................................................50
Stosowanie właściwych typów ........................................................54
Konwersja wartości .......................................................................56
Powrót do programu Nieistotne fakty ..............................................59
Podsumowanie .............................................................................61
Rozdział 3. Rozgałęzianie kodu, pętle while, projektowanie programu.
Gra Odgadnij moją liczbę ....................................................63
Wprowadzenie do gry Jaka to liczba? ..............................................63
Generowanie liczb losowych ...........................................................64
Używanie instrukcji if .....................................................................67
Zgłoś jeśli naruszono regulamin