10.01.2015 Audiologia
Podstawy fizjologiczne audiologii
Dźwięk jest zjawiskiem zmysłowym odczuwanym za pośrednictwem słuchu.
Ruch falowy: szczególny sposób transportu energii.
Cechy dźwięku:
Układ ucha:
· Zewnętrzne: przewód słuchowy zewnętrzny, małżowina uszna;
· Środkowe: błona bębenkowa, 3 kosteczki słuchowe: młoteczek, kowadełko i strzemiączko (do tej pory środowisko jest gazowe, a potem występują płyny), wprawiane w ruch perylimfa i endolimfa;
· Wewnętrzne: płytka strzemiączka (jako granica), ślimak, błędnik błoniasty.
16 – 16000 Hz – zakres słyszalności ucha ludzkiego.
Do 50% zaburzeń słuchu wieku dziecięcego można by było uniknąć przez działanie profilaktyczne lub prewencyjne.
Profilaktyka to postępowanie zapobiegawczo – medyczne.
Prewencja dotyczy wytworzenia w zachowaniach ludzkich prozdrowotnych zasad i higienicznych postaw.
Sprawny narząd słuchu:
· Liczba dzieci w Polsce z zaburzeniami słuchu w wieku 1 - lat to 0,5 – 2%;
· Niedosłuchy występują w 1,87% jednostronne i 0,73% obustronne;
· Prawidłowy słuch jest niezbędny do wytworzenia w OUN (Ośrodkowym Układzie Nerwowym) fizjologicznych procesów integrowania, abstrahowania oraz wykształcenia mowy wewnętrznej, która jest podstawą procesu myślenia;
· Według WHO 10% populacji zgłasza problem ze słuchem;
· Najważniejszy rozwój słyszenia i rozumienia mowy to pierwsze 3 lata dziecka.
DZIAŁANIE PROFILAKTYCZNE (I ETAP - PRZED USZKODZENIEM SŁUCHU):
· Szczepienia (różyczka, zapalenie opon mózgowych, świnka);
· Poradnictwo genetyczne;
· Opieka okołoporodowa;
· Zapobieganie urazom – szczególnie głowy;
· Ochrona słuchu przed hałasem i substancjami ototoksycznymi (leki moczopędne np. Furosemid, gentamecyna).
DZIAŁANIE PROFILAKTYCZNE (II ETAP - PO USZKODZENIU SŁUCHU):
· Leczenie schorzenia poprzedzającego uszkodzenia słuchu;
· Poprawa zaburzonego słuchu (farmakologicznie, chirurgicznie – implant ślimakowy);
· Kompensacja ubytków słuchu.
DZIAŁANIE PROFILAKTYCZNE (III ETAP – OPIEKA I REHABILITACJA):
· Rehabilitacja;
· Aparaty słuchowe;
· Trening słuchowy;
· Poradnictwo zawodowe.
Ocena zaburzeń słuchu u dziecka powinna opierać się także na ustaleniu stopnia rozwoju ruchowego i intelektualnego oraz stan rozwoju mowy:
· Głuchota prelingwalna – dziecko głuche przed wytworzeniem słuchu;
· Głuchota postlingwalna – dziecko rozwijało się w zachorowało (powikłanie po porażeniu opon mózgowych);
· Głuchota z towarzyszącym niedorozwojem psychoruchowym.
Wczesne protezowanie umożliwia:
· Prawidłowy rozwój mowy;
· 3 miesiąc życia diagnostyka;
· Do 6 miesiąca życia aparat słuchowy;
· Rehabilitacja z fizjologicznym okresie rozwoju mowy.
Czynniki ryzyka uszkodzenia słuchu:
· Obciążenie rodzinne niedosłuchem odbiorczym (gen koneksyny GBJ26);
· Zakażenia wewnątrzmaciczne (TORCH – zespół Grega, opryszczka, cytomegalia, półpasiec i toksoplazmoza);
· Anomalie czaszkowo – twarzowe + zniekształcenia małżowiny;
· Masa urodzeniowa poniżej 1,5kg;
· Hyperbilirubinemia (zółtaczka) wymaga transfuzji wymiennej;
· Stosowanie leków ototoksycznych;
· Bakteryjne zapalenie opon mózgowych;
· Apgar 0 – 4 w 1 minucie lub 0 – 6 po 5 minutach;
· Pobyt na OIOMie;
· Oznaki lub objawy związane z zespołami w skład których wchodzą zaburzenia słuchu typu przewodzeniowego i odbiorczego (np. zespół Alporta).
Przyczyny niedosłuchów przewodzeniowych:
· Wady wrodzone ucha zewnętrznego i środkowego;
· Ciała obce;
· Zaburzenia funkcji aparatu słuchowego.
Przyczyny niedosłuchów odbiorczych:
· Genetyczne;
· Wrodzone (choroby matki w ciąży, czynniki toksyczne działające w czasie ciąży, zaburzenia hormonalne);
· Zapalne (w tym immunologiczne);
· Urazy (w tym akustyczny);
· Toksyczne (polekowe);
· Guzy;
· Choroba Menier’a (choroba ucha wewnętrznego przy zmianie ciśnienia płynu w błędniku, objawy to szumy w uszach, zawroty głowy);
· Zaburzenia czynnościowe.
Niedosłuch w przebiegu schorzeń poza otolaryngologicznych:
· Gruźlica;
· Kiła;
· Zimnica (malaria);
· Toksoplazmoza;
· Mukopolisacharydoza;
· Cukrzyca;
· Zespół Alport’a (schorzenie nerek, objawy to krwiomocz, zaburzenia wzroku);
· Przewlekłe zapalenie nerek;
· Półpasiec uszny;
· Stwardnienie rozsiane;
· Miastenia (szybka męczliwość mięśni szkieletowych);
· Antykoncepcja hormonalna.
Ośrodkowe zaburzenie słuchu:
· Zaburzenie powstałe w wyniku zmian chorobowych w obrębie pnia mózgu wyższego odcinka drogi słuchowej i w obrębie ośrodków korowych;
· Spostrzeganie zaburzenia dotyczącego nie tylko upośledzenia odbioru czystych tonów, lecz wielu innych zjawisk słuchowych;
· W diagnostyce należy stosować całe zestawy badań umożliwiające ocenę wielu czynności złożonych;
· Odchylenia w audiometrii mowy, w badaniu słyszenia kierunkowego.
CAPD – CENTRALNE ZABURZENIA PRZETWARZANIA SŁUCHOWEGO (brzydkie pismo, brak koncentracji, mylenie podobnych głosek, trudności w odbiorze dźwięku w szumie).
Metody badań słuchu:
· Subiektywne – gdy pacjent współpracuje – badania audiologiczne (zależność między bodźcem, a reakcją), badania akumetryczne (szept z odległości 6m, ocena przewodnictwa powietrznego), próby stroikowe;
· Obiektywne – audiometria wywołana z pnia mózgu.
Otoemisja akustyczna:
1978r. – Dawid Kemp odkrył zjawisko fotoemisji.
· Zaburzenia słuchu na poziomie ślimaka, sygnał generowany przez komórki słuchowe wewnętrzne (przez skurcz komórki rzęsatej zewnętrznej);
· 30 – 40% otoemisja spontaniczna;
· Otoemisja wywołana 100% populacji;
· Niedosłuch do 40dB (??);
· Badanie przesiewowe noworodków opierają się na otoemisji;
· Powstawanie fotoemisji – energia mechaniczna w postaci fali wstecznej dociera do strzemiączka następnie do łańcucha kosteczek.
Badanie BERA – wykonuje się po przesiewowym badaniu słuchu, pochodzą impulsy z nerwu słuchowego oraz ośrodka pnia mózgu.
Protezowanie:
· Implant ślimakowy – uszkodzenie ślimaka, pozostałe piętra drogi słuchowej sprawne;
· Aparaty słuchowe - duża plastyczność dziecięcego układu nerwowego, 2 aparaty słuchowe, słyszenie obuuszne, lokalizacja dźwięku.
Rehabilitacja dziecka:
· Współpraca lekarzy, logopedów, rodziców, surdologopedów;
· Wyniki zależą od wieku dziecka, w którym wystąpiło uszkodzenie słuchu (pre, peri i postlingwalny);
· Im później założy się aparat słuchowy tym większe problemy w odbiorze.
Dr. Sosnowska i Kasica – najlepsi lekarze w Katowicach.
Choroby:
UCHO ZEWNĘTRZNE – wady wrodzone to np.zarośnięcie, czy brak ucha;
UCHO ŚRODKOWE – zapalenie ucha środkowego (stan zapalny tkanek ucha środkowego o etiologii infekcyjnej i nieinfekcyjnej), wysięk (płyn zalegający w przestrzeniach ucha środkowego), wyciek;
UCHO WEWNĘTRZNE – zaburzenia narządu słuchu i równowagi.
Ilościowe ubytki słuchu:
- NIEDOSŁUCH SOCJALNIE WYDOLNY DO 30db;
- NIEDOSŁUCH 30 – 80db;
- GŁUCHOTA POWYŻEJ 80db;
- RESZTKI SŁUCHOWE (w zakresie 2KHz) – musi mieć implant ślimakowy.
Jakościowe ubytki słuchu:
- NIEDOSŁUCH PRZEWODZENIOWY;
- NIEDOSŁUCH ODBIORCZY (lokalizacja uszkodzenia słuchu: ślimakowy, pozaślimakowy (uszkodzony nerw słuchowy), pola mózgu odpowiedzialne za słuch (ośrodkowe).
elab-s