Innocenzo Gargano
LECTIO DIVINA do Ewangelii św. Mateusza
WYDAWNICTWO KSIĘŻY SERCANÓW
TYlUI (WYCINAI.U
ijecUa dwma sm 1/ Vangdo di Matteo
l*K/IKł.AO 7. J. WłjOSKlEGO
Krzysztof Stopa
KlIJAKCJA
Wydawnictwo „SCJ"
PkOJFK r (5KtADKI
Ewa Stokłosa
Korekta językowa Zofia Woźniakowa
Nihil Obstat
ks. dr hab. Stanisław Hałas SCJ
Imprimatur
Kuria Metropolitalna
Kraków, 12.01.2001 r. Nr 115/01
bp Kazimierz Nycz
ISBN 83-88465-14-7
©1997 Centro Editoriale Dehoniano
Via Nosadella, 6-40123 Bologna
© 2001 Wydawnictwo Księży Sercanów „SCJ" ul. Saska 2, 30-715 Kraków tel.(012)656 20 42 e-mail: wydawscj@kr.onet.pl www.wydawnictwo.scj .of.pl
Druk: Drukarnia Diecezjalna, Sandomierz 2001
NOTA OD TŁUMACZA
W tłumaczeniu fragmentów biblijnych, które Autor zaczerpnął z oficjalnego przekładu Biblii, zatwierdzonego przez Włoską Konferencję Episkopatu (Biblia CEI), posłużyliśmy się IV Wydaniem Biblii Tysiąclecia. Pozostałych przekładów dokonaliśmy bezpośrednio z tekstu włoskiego podanego przez Autora oraz w konfrontacji z greckim oryginałem. W kwadratowych nawiasach dołączyliśmy w kilku przypadkach krótkie wyjaśnienia, które -jak mamy nadzieję - ułatwią lekturę polskiemu czytelnikowi.
K.S.
-5-
EWANGELIA MATEUSZA
A WYZNANIE PIOTRA
Mt 16,13-20
Postanowiliśmy poświęcić pięć dni na lekturę Ewangelii Mateusza, która jest czytana w czasie liturgii niedzielnych w roku A. Ograniczymy się jednak tylko do paru jej najbardziej znaczących fragmentów.
Zaczniemy od kilku ogólnych informacji, dotyczących struktury Ewangelii według św. Mateusza, aby mieć przynajmniej całościowy obraz tego, w jaki sposób Mateusz zebrał i połączył ze sobą wcześniejsze tradycje. Wyróżnimy też z grubsza zasadnicze części tej Ewangelii, by następnie móc umieścić we właściwym kontekście omawiane przez nas poszczególne fragmenty.
1. Struktura Ewangelii według św. Mateusza
Ewangelię według św. Mateusza można podzielić na dziesięć odrębnych części, do których
-7-
należałoby dołączyć jeszcze pewnego rodzaju prolog, nazywany również Ewangelią dzieciństwa.
Prolog obejmuje wersety 1,1-2,23. Pierwsza część, opowiadająca o relacjach między Jezusem a Janem Chrzcicielem, zawiera się w 3,1-4,25.
Na drugą część składa się wielka mowa Jezusa, która zaczyna się w 5,1, a kończy w 7,29. Następuje po niej szereg informacji na temat działalności Jezusa oraz reakcji Jego przeciwników.
W prologu do Dziejów Apostolskich Łukasz mówi, że Jezus zaczął nauczać i czynić.
W Kazaniu na Górze można w pewnym sensie dopatrzyć się streszczenia całego nauczania Jezusa, zaś w części, która następuje po tym Jego wystąpieniu, daje się zauważyć jakby streszczenie dzieł dokonanych przez Jezusa.
Misja apostołów rodzi się więc właśnie w tym miejscu, gdyż tutaj otrzymują oni naukę i są świadkami dzieł Jezusa.
To, co usłyszeli i co zobaczyli, teraz przekazują (9,35 i 11,1).
Następnie przychodzą owoce tej misji. Jezus spotyka się ze sprzeciwem, ale i z przyjęciem. Mamy tutaj wielką beraka, wielkie błogosławieństwo Jezusa: „Wysławiam Cię, Ojcze, Panie nieba i ziemi, że zakryłeś te rzeczy przed mądrymi i roztropnymi, a objawiłeś je prostaczkom".
Ze względu na swój charakter ta część Ewangelii Mateusza uważana jest poniekąd za coś ze-
-8-
wnętrznego w stosunku do całości. Niektórzy nawet nazywają ten fragment miejscem Janowym w Ewangelii Mateusza. Należy podkreślić znaczenie tej beraka, która stanowi swoiste zakończenie dla Kazania na Górze oraz misji apostołów.
Część obejmująca 11,2-12,50 stanowi obszerny dział przypowieści, w którym Mateusz okazuje się specjalistą tego gatunku. Oczywiście będziemy zmuszeni ograniczyć się do przeanalizowania tylko kilku z nich, aby zobaczyć, w jaki sposób Mateusz przedstawia Jezusa, nauczającego za pośrednictwem przypowieści. Jest to szósta część Ewangelii i praktycznie obejmuje rozdział 13, wersety 1-52.
Od tego miejsca rozpoczyna się wędrówka wiary uczniów Jezusa oraz oczywiście wspólnoty, która rozpoznaje w nich siebie.
W ramach tej wędrówki wiary w Jezusa, którego wyznaje się jako Mesjasza i Syna Bożego, znajdzie się także urywek Ewangelii dotyczący wyznania Piotra i stanowiący przedmiot naszej dzisiejszej lectio diuina. Ta część obejmuje wersety 13,53-17,27. Od tej pory Jezus będzie coraz wyraźniej mówił o tym, co Go czeka po wjeździe do Jerozolimy. Odtąd - oznajmi ewangelista - „(...) zaczął Jezus wskazywać swoim uczniom na to, że musi iść do Jerozolimy" (16,21).
Opis drogi Jezusa do Jerozolimy zawiera w sobie fragment nauczania na temat wspólnoty (18,1-35) oraz fragment dotyczący relacji między Jezusem
- 9-
a Izraelem (19,1-25,46). Do tej obszernej części włączone zostaną następnie wzmianki natury eschatologicznej, a nade wszystko nauka Jezusa o czuwaniu. Bardzo znana jest tu przypowieść o dziesięciu pannach.
W ramach tego działu znajdzie się również wielka mowa Mateusza (rozdz. 25) o narodach, których nie można sprowadzić do samego Izraela według ciała i krwi. Mimo to nie przestają one być ludem, który Bóg pragnie zgromadzić wokół krzyża Chrystusa.
Na koniec mamy część dotyczącą męki, śmierci i zmartwychwstania Jezusa: 26,1-28,20.
Takim sposobem mielibyśmy więc istotnie dziesięć części oraz prolog zwany Ewangelią dzieciństwa. Postaramy się uwzględniać te podziały, a nawet jeśli nie uda nam się omówić ich wszystkich, to będziemy mieć na uwadze całość, aby żadnej z zasadniczych części nie pominąć.
2. Niektóre cechy charakterystyczne Ewangelii Mateusza
Moglibyśmy się jeszcze pokrótce zatrzymać nad charakterystycznymi cechami Ewangelii Mateusza, które posłużą jako przewodnik w odkrywaniu wewnętrznej struktury tekstu. Jednym z takich wyróżników jest powtarzanie „utartych sformułowań".
-10-
Każdy ewangelista posiada swój własny sposób konstruowania nauki Jezusa oraz faktów z Jego życia. Dlatego bardzo ważną rzeczą będzie nauczyć się samemu odkrywać tę strukturę.
W pierwszym rzędzie dobrze jest pamiętać, że struktury ewangelistów lub raczej struktur używanych przez ewangelistów nie da się sprowadzić do znanych nam dziś form literackich, które w przybliżeniu odpowiadają pewnej logicznej wizji literackiej wypowiedzi.
Często budują oni tekst w oparciu o figury geometryczne: prostokąty, kwadraty, trójkąty, a także figury wielościanowe. Niekiedy posługują się obrazem drzewa, kiedy indziej zaś po prostu obrazem równowagi dwóch stron. Czasami podają całe przesłanie na początku opowiadania lub mowy. Starożytni określali tego rodzaju początek jako initium praegnans. Innym razem natomiast najważniejszą część swego orędzia podają na końcu stronicy, niemal na zakończenie całego wystąpienia. Kiedy indziej zaś najbardziej istotny element znajduje się w środku tekstu. Bardzo ważne jest zatem, by umieć wyróżnić, którą spośród tych figur posłużył się ewangelista przy prezentacji swej myśli. Pomoże nam w tym znajomość literackich cech Ewangelii Mateusza.
Mateusz na przykład lubuje się w technice zwanej inkluzją. Co to znaczy? Znaczy to, że na końcu całego szeregu stwierdzeń ewangelista powraca do stwierdzenia początkowego. W ten sposób wszyst-
-11-
ko, co stanowiło przedmiot jego wykładu, zostaje ujęte w pewnego rodzaju ramy. Jeśli odkryjemy te ramy, będziemy mieć możliwość zobaczenia, z jakiej perspektywy chce, byśmy patrzyli na tworzoną przez niego stronicę.
Innym razem ewangelista woli stosować paralelizm. Może to być paralelizm nazywany przez niektórych (odwołuję się tu do Renzo Fabrisa) progresywnym. W takim przypadku dokonuje się pewnego stwierdzenia, po czym zaraz dołącza się kolejne, które jest paralelne i stanowi poszerzenie poprzedniego. Egzegeci przytaczają następujący przykład: „Nie dawajcie psom tego, co święte", po czym dodaje się: „i nie rzucajcie swych pereł przed świ...
dziadekpp