Mapowanie_historyjek_uzytkownika_Przepis_na_produkt_idealny_maphis.pdf

(1802 KB) Pobierz
Tytuł oryginału: User Story Mapping
Tłumaczenie: Maksymilian Gutowski
ISBN: 978-83-283-2059-8
© 2016 Helion SA.
Authorized Polish translation of the English edition of User Story Mapping, ISBN 9781491904909 © 2014
Jeff Patton.
This translation is published and sold by permission of O’Reilly Media, Inc., which owns or controls all
rights to publish and sell the same.
All rights reserved. No part of this book may be reproduced or transmitted in any form or by any means,
electronic or mechanical, including photocopying, recording or by any information storage retrieval system,
without permission from the Publisher.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej
publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną,
fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje
naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji.
Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi ich
właścicieli.
Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były
kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane
z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Wydawnictwo HELION nie
ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji
zawartych w książce.
Wydawnictwo HELION
ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE
tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63
e-mail:
helion@helion.pl
WWW:
http://helion.pl
(księgarnia internetowa, katalog książek)
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres
http://helion.pl/user/opinie/maphis
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
Printed in Poland.
Kup książkę
Poleć książkę
Oceń książkę
Księgarnia internetowa
Lubię to! » Nasza społeczność
Spis treści
Słowo wstępne od Martina Fowlera ........................................................................... 11
Słowo wstępne od Alana Coopera .............................................................................. 13
Słowo wstępne od Marty’ego Cagana ........................................................................ 15
Wprowadzenie .......................................................................................................... 19
Dlaczego akurat ja?
Jeśli masz problemy z historyjkami, ta książka jest dla Ciebie
Kto powinien przeczytać tę książkę?
Konwencje formatowania przyjęte w książce
Struktura książki
20
20
21
22
23
Przeczytaj to najpierw ............................................................................................... 25
Głuchy telefon
Wspólne porozumienie można osiągnąć bezproblemowo
Nie staraj się pisać idealnych dokumentów
Dobre dokumenty są jak zdjęcia z wakacji
Dokumenty są jak ściągi
Mów o tym, co ważne
Dziś i jutro
Oprogramowanie nie jest najważniejsze
No dobra, nie chodzi o samych ludzi
Wytwarzaj mniej
Brzydkie słowo na „w”
To właściwie tyle
25
28
29
30
31
32
32
33
34
35
36
37
1. Obraz całości ............................................................................................................. 39
Słowo na „a”
Historie są do opowiadania, nie do czytania
Opowiadanie historii w całości
39
40
41
5
Kup książkę
Poleć książkę
Gary i tragedia płaskiego rejestru
Mów i zapisuj
Naszkicuj zarysy pomysłu
Opisz klientów i użytkowników
Opowiedz historie użytkowników
Zapoznaj się ze szczegółami i możliwościami
42
43
44
45
46
49
2. Produkuj mniej ......................................................................................................... 55
Mapowanie pomaga dużym grupom uzyskać wzajemne zrozumienie
Mapowanie ułatwia znajdowanie luk w opowieści
Do zrobienia zawsze jest za dużo
Wydziel minimalne, działające wydanie produktu
Wydziel harmonogram produkcji
Nie priorytetyzuj funkcji, tylko rezultaty
To czysta magia — naprawdę
Dlaczego MVP jest takie ważne
Nowe MVP wcale nie jest produktem!
56
59
59
60
61
62
62
65
66
3. Ucz się szybciej .......................................................................................................... 69
Zacznij od omówienia korzyści
Zweryfikuj problem
Ucz się z prototypów
Ludzie mogą chcieć nie tego, czego potrzebują
Twórz, aby się uczyć
Powtarzaj aż do uzyskania funkcjonalności
Jak tego nie robić
Zdobywanie weryfikowanej wiedzy
Minimalizuj swoje eksperymenty
Podsumowanie
70
70
71
72
72
75
75
76
77
78
4. Kończ na czas ............................................................................................................ 79
Opowiedz zespołowi o wszystkim
Jak skutecznie szacować czas
Budowanie kawałek po kawałku
Nie wypuszczaj pojedynczych plastrów
Jak skutecznie szacować czas — sekret drugi
Zarządzaj swoim budżetem
Iteratywnie i przyrostowo
Otwarcie, gra środkowa i gra końcowa
Podziel strategię produkcyjną na mapie
Wszystko sprowadza się do ryzyka
Co teraz?
80
81
82
83
83
84
88
88
89
90
90
6
Spis treści
Kup książkę
Poleć książkę
5. Już wiesz, jak to robić ................................................................................................ 91
1. Wypisz swoją opowieść krok po kroku
2. Ułóż swoją opowieść
3. Zastanów się nad innymi wariantami historii
4. Opracuj rdzeń mapy
5. Wydziel działania umożliwiające osiągnięcie konkretnego rezultatu
I już! Wiesz już wszystko, co trzeba
Wypróbuj to w domu i w pracy
Mapa opowiada o tym, co jest dziś, nie o jutrze
Wypróbuj to w praktyce
Programistom trudniej
Mapa to dopiero początek
91
94
95
97
98
99
100
101
102
103
104
6. Cała prawda o historyjkach .......................................................................................109
Absurdalnie prosty pomysł Kenta
Proste nie znaczy łatwe
Ron Jeffries i trzy C
Hasła i obrazy
To tyle
109
110
111
113
114
7. Opowiadanie lepszych historii ..................................................................................115
Szablon Connextra
Szablonowi zombie i jazda pługiem
Lista dobrych tematów do omówienia
Rób zdjęcia z wakacji
To rzeczywiście dużo zachodu
115
118
120
123
124
8. Karteczka to nie wszystko .........................................................................................125
Różni ludzie, różne dyskusje
Potrzebujemy większej kartki
Grzejniki i lodówki
Piła to nie młotek
125
126
128
130
9. Karteczka to dopiero początek ..................................................................................135
Miej w głowie jasną wizję
Stwórz tradycję przekazu opowieści
Sprawdzaj wyniki swojej pracy
To nie jest Twoja zabawka
Twórz, aby się uczyć
Nie chodzi tylko o oprogramowanie
Planuj naukę, ucz się planować
136
136
137
138
139
140
140
Spis treści
7
Kup książkę
Poleć książkę
Zgłoś jeśli naruszono regulamin