św. Jan Od Krzyża _ Dzieła.txt

(3239 KB) Pobierz
Św. Jan od Krzyża 
DZIEŁA 
Spis treści 
PISMA MNIEJSZE 
POEZJE 
I. O Trójcy Przenajświętszej 
 1. O Trójcy Przenajświętszej 
 2. O udzielaniu się Trzech Osób Trójcy Świętej 
 3. O stworzeniu świata 
 4. O Wcieleniu 
 5. O narodzeniu 
 6. Nad rzekami Babilonu 
 7. Pieśń duchowa 
 8. Znam dobrze Źródło 
 9. Noc ciemna 
 10. Pasterz 
 11. Żywy płomień miłości 
 12. Żyję nie żyjąc w sobie 
 13. Wszedłem w nieznane 
 14. Lot miłości 
 15. Glosa o rzeczach Boskich 
 16. Glosa druga 
 17. O Słowie Bożym 
 18. Całość doskonałości 
II. Słowa światła i miłości 
 1. Prolog 
 2. Sentencje 
 3. Zasady miłości 
 4. Wskazówki, które przechowała M. Magdalena od Ducha Świętego 
 5. Wskazówki zachowane przez Marię od Jezusa 
 6. Podstawy doskonałości 
 7. Modlitwa duszy rozmiłowanej 
 8. Przestrogi 
 a) przeciw światu 
 b) przeciw szatanowi 
 c) przeciw samemu sobie i podstępom zmysłowości 
 9. Cztery wskazówki dla pewnego zakonnika, by mógł osiagnąc doskonałość 
10. Stopnie doskonałości 
11. Ocena ducha i modlitwy 
III. Góra Karmel, czyli Góra Doskonałości 
DZIEŁA WIĘKSZE 
IV. Droga na górę Karmel 
 1. Założenie 
 2. Strofy 
 3. Prolog 
KSIĘGA PIERWSZA 
(Noc czynna zmysłów) 
W tej księdze jest mowa o tym, co to jest “noc ciemna" i jak koniecznie trzeba przejść przez nią, aby dojść 
do zjednoczenia z Bogiem. W szczególności objaśnia się “noc ciemną zmysłów" i pożądań oraz szkody, 
jakie one duszy wyrządzają 
Rozdziały 
 1. Przytacza pierwszą strofę. Mówi o dwóch różnych nocach, przez które przechodzą osoby duchowe, 
 według dwóch części człowieka: niższej i wyższe j. Objaśnia następującą strofę 
 2. Objaśnia, co to jest ta “noc ciemna", przez którą przeszła, jak mówi, by dojść do zjednoczenia. Mówi 
 o jej przyczynach 
 3. Mówi o pierwszej przyczynie tej “nocy" to jest o wyzbyciu się pożądania wszystkich rzeczy. Podaje 
 przyczynę, dlaczego się nazywa 
 4. Udowadnia konieczność przejścia duszy przez “ciemną noc zmysłów", którą jest umartwienie 
 pożądania, by mogła dążyć do zjednoczenia z Bogiem 
 5. Posługując się powagą Pisma świętego, udowadnia w dalszym dągu, że dusza koniecznie musi przejść 
 przez tę „noc” umartwienia w pożądaniu wszystkich rzeczy, by mogła iść do Boga 
 6. Mówi o dwóch głównych szkodach, jakie pożądania wyrządzają duszy. Pierwsze z nich nie 
 dopuszczają dobra do duszy, drugie wprost jej szkodzą 
 7. Mówi jak pożądania męczą duszę. Na potwierdzenie przytacza porównanie i dowody z Pisma 
 świętego 
 8. Mówi o tym, jak pożądania zaciemniają i zaślepiają duszę 
 9. Mówi, jak pożądania brudzą duszę. Na potwierdzenie przytacza porównania i dowody z Pisma 
Świętego 
10. Omawia, w jaki sposób pożądania “oziębiają i osłabiają" duszę w cnocie 
11. Udowadnia, że dusza, aby mogła dojść do zjednoczenia z Bogiem, musi koniecznie wyzbyć się 
 wszelkich, nawet najmniejszych pożądań 
12. Daje odpowiedź na inne pytanie: jakie pożądania wystarczają, by wyrządzić duszy wspomniane wyżej 
szkody 
13. Mówi o sposobie zachowania się duszy, by mogła wejść w tę “noc zmysłów" 
14. Objaśnia drugi wiersz strofy 
15. Objaśnia pozostałe wiersze wspomnianej strofy 
KSIĘGA DRUGA 
(Noc czynna ducha) 
 Mówi o najbliższym środku zjednoczenia z Bogiem, którym jest wiara. Mówi więc o drugiej części 
omawianej już nocy, czyli “nocy ducha". Zawiera się ona w drugiej strofie, niżej podanej 
Rozdziały 
 1. Podaje założenie tej księgi 
 2. Zaczyna objaśniać tę drugą część, czyli przyczynę “nocy", którą jest wiara. - Potwierdza dwoma 
dowodami, że jest ona ciemniejsza niż pierwsza i trzecia 
 3. W jaki sposób wiara jest dla duszy “ciemną nocą". - Uzasadnia to dowodami, przykładami i obrazami 
z Pisma świętego 
 4. Mówi ogólnie, że dusza, o ile to od niej zależy, winna być w ciemnościach, by wiara mogła ją pewnie 
prowadzić do najwyższej kontemplacji 
 5. Objaśnia, co to jest zjednoczenie z Bogiem. - Przytacza porównanie 
 6. Objaśnia, jak trzy cnoty teologiczne udoskonalają trzy władze duszy i jak sprawiają mrok i próżnię w 
 tych władzach 
 7. Rozważa, jak wąska jest droga wiodąca do żywota wiecznego. Ci więc, co chcą nią postępować 
muszą być ogołoceni i uwolnieni od wszystkiego. - Zaczyna mówić o Ogołoceniu rozumu 
 8. Wykazuje ogólnie, że żadne stworzenie ani żadne pojęcie rozumowe, nie może być najbliższym 
środkiem do zjednoczenia z Bogiem ' 
 9. Jak wiara jest dla rozumu najbliższym i odpowiednim środkiem, przez które dusza może dojść do 
 zjednoczenia z Bogiem w miłości. Potwierdza to cytatami obrazami z Pisma świętego 
10. Podaje rozróżnienia pomiędzy wszystkimi pojęciami i poznaniami, jakie umysł objąć może 
11. O przeszkodach i trudnościach, jakie mogą wyniknąć z pojęć umysłowych, otrzymanych w sposób 
 nadprzyrodzony przez ukazanie się ich zewnętrznym zmysłom cielesnym. Jan dusza powinna się 
 wobec nich zachować 
12. Mówi o naturalnych pojmowaniach wyobrażeniowych. Objaśnia je i dowodzi, że nie mogą one być 
właściwym środkiem do zjednoczenią z Bogiem. Wskazuje, jakie szkody przynoszą, jeśli dusza nie 
 odrywa się od nich 
13. Podaje znaki, które zauważyć winien w sobie człowiek duchowy, by mógł poznać, kiedy powinien 
opuścić rozmyślanie i rozumowanie, a przejść do stanu kontemplacji 
14. Uzasadnia potrzebę tych trzech znaków i wskazuje na ich nieodzowność, by dusza mogła postępować 
naprzód 
15. Objaśnia, że przy wejściu w ogólne poznanie kontemplacyjne postępujący powinni jeszcze 
 posługiwać się nieraz rozmyślaniem naturalnym i działaniem władz przyrodzonych 
16. Mówi o pojmowaniach wyobrażeniowych, pojawiających się w fantazji w sposób nadprzyrodzony. 
 Wskazuje, że nie mogą one służyć duszy na najbliższy środek zjednoczenia z Bogiem 
17. Wyjaśnia cel i sposób postępowania Boga w udzielaniu duszy dóbr duchowych za pośrednictwem 
 zmysłów. Odpowiada na wątpliwość, która się w związku z tym nasunęła 
18. Mówi o szkodach, jakie niektórzy mistrzowie życia duchowego mogą wyrządzić duszom przez 
niewłaściwe kierownictwo, odnośnie do wspomnianych wizji. Wskazuje, że choćby wizje te 
pochodziły od Boga, mogą jednak w błąd wprowadzić 
19. Wyjaśnia i udowadnia, że choć widzenia i mowy pochodzące od Boga same w sobie są prawdziwe, 
 to jednak my możemy się co do nich mylić. - Potwierdza to świadectwami z Pisma świętego 
20. Dowodzi świadectwami Pisma świętego, że słowa Boże, mimo iż są zawsze prawdziwe, nie zawsze 
są pewne we własnych przyczynach 
21. Objaśnia, że Bóg, chociaż odpowiada niekiedy na to, o co Go prosimy, nie podoba sobie w używaniu 
 takich sposobów. Udowadnia, że chociaż Bóg zgadza się i odpowiada, to jednak często gniewa się z 
tego powodu 
22. Rozwiązuje pewną wątpliwość, mianowicie czemu nie wolno teraz w Starym Zakonie pytać Boga 
 sposobem nadprzyrodzonym, skoro to dozwolone było w Starym Zakonie. Uzasadnia to 
 świadectwami św. Pawła 
23. Zaczyna mówić o pojmowaniach rozumowych, które przychodzą drogą czysto duchową. Wyjaśnia, 
 czym one są 
24. Mówi o dwóch rodzajach widzeń duchowych, udzielających się sposobem nadprzyrodzonym 
25. Mówi o objawieniach i ich istocie. Podaje pewne rozróżnienie 
26. Mówi o poznaniu umysłowym nagich prawd. Dowodzi, że są ich dwa rodzaje i poucza, jak dusza 
wobec nich powinna się zachować 
27. Mówi o drugim rodzaju objawień, czyli o odkrywaniu ukrytych tajemnic. Wyjaśnia, kiedy one 
prowadzą do zjednoczenia z Bogiem, a kiedy są przeszkodą. Przestrzega, że szatan łatwo może przez 
 nie uwodzić 
28. Mówi o słowach [wewnętrznych], które w sposób nadprzyrodzony mogą się udzielać duchowi. 
Objaśnia jakie są ich rodzaje. 
29. Mówi o pierwszym rodzaju słów, które czasami tworzy sobie duch skupiony. Podaje ich przyczyny i 
wskazuje, że mogą być dla duszy zarówno pożyteczne, jak i szkodliwe 
30. Mówi o słowach wewnętrznych, jakie formalnie słyszy duch sposobem nadprzyrodzonym. 
Przestrzega przed niebezpieczeństwami, na jakie mogą one duszę narazić. Zachęca do ostrożności, 
aby nie dać się przez nie oszukać 
31. Mówi o słowach substancjalnych, jakie duch odbiera wewnętrznie. Podaje jaka jest różnica między 
 tymi słowami a słowami formalnymi. Wskazuje na korzyści, jakie one przynoszą. Podaje rady co do 
 wyrzeczenia się i w ogóle co do ustosunkowania się do nich duszy 
32. Omawia doznania, jakie rozum odbiera z uczuć wewnętrznych, powstających w duszy sposobem 
nadprzyrodzonym. Podaje ich przyczyny. Wskazuje, jak dusza powinna się do nich ustosunkować, 
ażeby jej nie przeszkadzały na drodze do zjednoczenia z Bogiem 
KSIĘGA TRZECIA 
(Noc czynna ducha, pamięci i woli) 
Omawia oczyszczenie pamięci i woli przez noc czynną. Podaje naukę jak dusza powinna się zachować co 
do pojmowań w kręgu tych dwu władz, aby mogła dojść do zjednoczenia z Bogiem w obu tych władzach, 
w doskonałej nadziei i miłości 
Rozdziały 
 1. [Podaje założenie tej księgi] 
 2. Mówi o naturalnych pojmowaniach pamięci. Poucza, jak pamięć powinna się z nich opróżniać, ażeby 
 dusza mogła zjednoczyć się z Bogiem według tej władzy 
 3. Mówi o trzech rodzajach szkód, na jakie narażona jest dusza, jeżeli nie zaciemni się co do 
 wiadomości i rozważań pamięciowych. Omawia tutaj pierwszą szkodę 
 4. Mówi o drugiej szkodzie, jakiej dusza może doznać od szatana, jeśli pójdzie drogą naturalnych 
 pojmowań pamięci 
 5. Mówi o trzeciej szkodzie, jakiej doznaje dusza przez szczegółowe, naturalne pojmowanie pamięci 
 6. Mówi o korzyściach przychodzących dla duszy z zapomnienia i opróżnienia z wszelkich myśli i 
 pojęć, jakie może posiąść sposobem naturalnym w zakresie pamięci 
 7. Mówi o drugim rodzaju pojmowań pamięciowych. Są to wyobrażenia i poznania nadprzyrodzone 
 8. Mówi o szkodach, jakie sprawują w duszy wiadomości o rzeczach nadprzyrodzonych, jeśli się nad 
 nimi zatrzymuje. Objaśnia, jakie są te szkody 
 9. Mówi o ...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin