Cele kształcenia:
1) realizowanie programu nauczania skoncentrowanego na dziecku, na jego indywidualnym tempie rozwoju i możliwościach uczenia się;
2) respektowanie trójpodmiotowości oddziaływań wychowawczych i kształcących: uczeń – szkoła – dom;
3) rozwijanie predyspozycji i zdolności poznawczych dziecka;
4) kształtowanie u dziecka pozytywnego stosunku do nauki oraz rozwijanie ciekawości w poznawaniu otaczającego świata i w dążeniu do prawdy;
Cele operacyjne:
1) uczeń właściwie ocenia postępowanie własne, kolegów i innych osób;
2) uczeń współpracuje z kolegami w klasie i szkole;
3) uczeń szanuje i chroni środowisko przyrodnicze;
4) uczeń stawia sobie określone zadania i własnym wysiłkiem je pokonuje, jest zdolnym do wyrzeczeń na rzecz osiągnięcia postawionych zamierzeń.
5) uczeń posługuje się poprawnie językiem ogólnopolskim w mowie i piśmie; uczeń opanowuje zasób podstawowych pojęć i działań matematycznych, umie posługiwać się nimi;
6) uczeń przejawia wrażliwość na piękno przyrody, a także dostrzegać je w wytworach pracy ludzkiej;
7) uczeń wyraża słownie lub za pomocą środków plastycznych, muzycznych, technicznych spostrzeżenia i przeżycia związane z poznawaniem środowiska, bieżącymi wydarzeniami;
Blok tematyczny – Świat wokół nas
Klasa I
Edukacja polonistyczna
Edukacja muzyczna
Edukacja plastyczna
Edukacja społeczna
Edukacja przyrodnicza
Edukacja matematyczna
Zajęcia komputerowe
Zajęcia techniczne
1. w zakresie umiejętności społecznych warunkujących porozumiewanie się i kulturę języka:
a) obdarza uwagą dzieci i dorosłych, słucha ich wypowiedzi i chce zrozumieć, co przekazują; komunikuje w jasny sposób swoje spostrzeżenia, potrzeby, odczucia,
b) w kulturalny sposób zwraca się do rozmówcy, mówi na temat, zadaje pytania i odpowiada na pytania innych osób, dostosowuje ton głosu do sytuacji, np. nie mówi zbyt głośno,
c) uczestniczy w rozmowie na tematy związane z życiem rodzinnym i szkolnym, także inspirowane literaturą;
2. w zakresie umiejętności czytania i pisania:
a) rozumie sens kodowania oraz dekodowania informacji; odczytuje uproszczone rysunki, piktogramy, znaki informacyjne i napisy,
b) zna wszystkie litery alfabetu, czyta i rozumie proste, krótkie teksty,
d) interesuje się książką i czytaniem; słucha w skupieniu czytanych utworów (np. baśni, opowiadań, wierszy), w miarę swoich możliwości czyta lektury wskazane przez nauczyciela,
e) korzysta z pakietów edukacyjnych (np. zeszytów ćwiczeń i innych pomocy dydaktycznych) pod kierunkiem nauczyciela;
1. powtarza prostą melodię; śpiewa piosenki z repertuaru dziecięcego, wykonuje śpiewanki i rymowanki;
4. wie, że muzykę
można zapisać i odczytać;
5. świadomie i aktywnie słucha
muzyki, potem
wyraża swe
doznania werbalnie
i nie werbalnie;
6. kulturalnie
zachowuje się na
koncercie oraz w
trakcie śpiewania
hymnu
narodowego.
1. wypowiada się w wybranych technikach plastycznych na płaszczyźnie i w przestrzeni; posługuje się takimi środkami wyrazu plastycznego, jak: kształt, barwa, faktura;
2. ilustruje sceny i sytuacje (realne i fantastyczne) inspirowane wyobraźnią, baśnią, opowiadaniem, muzyką; korzysta z narzędzi multimedialnych;
1) potrafi odróżnić, co jest dobre, a co złe w kontaktach z rówieśnikami i dorosłymi; wie, że warto być odważnym, mądrym i pomagać potrzebującym; wie, że nie należy kłamać lub zatajać prawdy;
2) współpracuje z innymi w zabawie, w nauce szkolnej i w sytuacjach życiowych; przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej oraz w świecie dorosłych, grzecznie zwraca się do innych w szkole, w domu i na ulicy;
4) ma rozeznanie, że pieniądze otrzymuje się za pracę; dostosowuje swe oczekiwania do realiów ekonomicznych rodziny;
5) zna zagrożenia ze strony ludzi; wie, do kogo i w jaki sposób należy się zwrócić o pomoc;
6) wie, gdzie można bezpiecznie organizować zabawy, a gdzie nie można i dlaczego;
7) potrafi wymienić status administracyjny swojej miejscowości (wieś, miasto); wie, czym zajmuje się np. policjant, strażak, lekarz, weterynarz; wie, jak można się do nich zwrócić o pomoc;
8) wie, jakiej jest narodowości, że mieszka w Polsce, a Polska znajduje się w Europie; zna symbole narodowe (flaga, godło, hymn narodowy), rozpoznaje flagę i hymn Unii Europejskiej.
1) w zakresie rozumienia i poszanowania świata roślin i zwierząt:
a. rozpoznaje
rośliny i
zwierzęta
żyjące w takich
środowiskach
przyrodni –
czych, jak:
park, las, pole
uprawne, sad i
ogród (działka),
e. zna zagrożenia
dla środowiska
przyrodniczego
ze strony
człowieka:
wypalanie łąk i
ściernisk,
zatruwanie
powietrza i wód,
pożary lasów,
wyrzucanie
odpadów i
spalanie śmieci
itp.; chroni
przyrodę: nie
śmieci, szanuje
rośliny,
zachowuje ciszę
w parku i w lesie,
pomaga
zwierzętom
przetrwać zimę i
upalne lato,
f .zna zagrożenia
zwierząt
(niebezpieczne i
chore zwierzęta)
i roślin (np.
trujące owoce,
liście, grzyby) i
wie, jak
zachować się w
sytuacji
zagrożenia,
2) w zakresie rozumienia warunków atmosfery-cznych:
a) obserwuje pogodę i prowadzi obrazkowy kalendarz pogody,
1) w zakresie czynności umysłowych ważnych dla uczenia się matematyki:
a.ustala
równoliczność
mimo
obserwowa-
nych zmian w
układzie
elementów w
porównywa-
nych zbiorach,
c. klasyfikuje
obiekty: tworzy
kolekcje np.
zwierzęta,
zabawki, rzeczy
do ubrania,,
e. wyprowadza
kierunki od
siebie i innych
osób; określa
położenie
obiektów
względem
obranego
obiektu;
orientuje się na
kartce papieru,
aby odnajdować
informacje (np.
w lewym
górnym rogu) i
rysować strzałki
we właściwym
kierunku,
2) w zakresie liczenia i sprawności rachunko-wych:
a) sprawnie liczy obiekty (dostrzega regularności dziesiątkowego systemu liczenia), wymienia kolejne liczebniki od wybranej liczby, także wspak (zakres do 20); zapisuje liczby cyframi (zakres do 10),
b) wyznacza sumy (dodaje) i różnice (odejmuje), manipulując obiektami lub rachując na zbiorach zastępczych, np. na palcach; sprawnie dodaje i odejmuje w za kresie do 10, poprawnie zapisuje te działania,
c) radzi sobie w sytuacjach życiowych, których pomyślne zakończenie wymaga dodawania lub odejmowania,
harpia88