bloki tematyczne - zaliczenie.docx

(27 KB) Pobierz

 

Cele kształcenia:

 

1)      realizowanie programu nauczania skoncentrowanego na dziecku, na jego indywidualnym tempie rozwoju i możliwościach uczenia się;

2)      respektowanie trójpodmiotowości oddziaływań wychowawczych i kształcących: uczeń – szkoła – dom;

3)      rozwijanie predyspozycji i zdolności poznawczych dziecka;

4)      kształtowanie u dziecka pozytywnego stosunku do nauki oraz rozwijanie ciekawości w poznawaniu otaczającego świata i w dążeniu do prawdy;

 

Cele operacyjne:

 

1)      uczeń właściwie ocenia postępowanie własne, kolegów i innych osób;

2)      uczeń współpracuje z kolegami w klasie i szkole;

3)      uczeń szanuje i chroni środowisko przyrodnicze;

4)      uczeń stawia sobie określone zadania i własnym wysiłkiem je pokonuje, jest zdolnym do wyrzeczeń na rzecz osiągnięcia postawionych zamierzeń.

5)      uczeń posługuje się poprawnie językiem ogólnopolskim w mowie i piśmie; uczeń opanowuje zasób podstawowych pojęć i działań matematycznych, umie posługiwać się nimi;

6)      uczeń przejawia wrażliwość na piękno przyrody, a także dostrzegać je w wytworach pracy ludzkiej;

7)      uczeń wyraża słownie lub za  pomocą środków plastycznych, muzycznych, technicznych spostrzeżenia i przeżycia związane z poznawaniem środowiska, bieżącymi wydarzeniami;

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Blok tematyczny – Świat wokół nas

 

Klasa I

 

Edukacja polonistyczna

Edukacja muzyczna

Edukacja plastyczna

Edukacja społeczna

Edukacja przyrodnicza

Edukacja matematyczna

Zajęcia komputerowe

Zajęcia techniczne

 

1.       w zakresie umiejętności społecznych warunkujących porozumiewanie się
i kulturę języka:

a)                                obdarza uwagą dzieci
i dorosłych, słucha ich wypowiedzi i chce zrozumieć, co przekazują; komunikuje w jasny sposób swoje spostrzeżenia, potrzeby, odczucia,

b)                                w kulturalny sposób zwraca się do rozmówcy, mówi na temat, zadaje pytania i odpowiada na pytania innych osób, dostosowuje ton głosu do sytuacji, np. nie mówi zbyt głośno,

c)     uczestniczy w rozmowie na tematy związane z życiem rodzinnym i szkolnym, także inspirowane literaturą;

2.       w zakresie umiejętności czytania i pisania:

a)               rozumie sens kodowania oraz dekodowania informacji; odczytuje uproszczone rysunki, piktogramy, znaki informacyjne i napisy,

b)              zna wszystkie litery alfabetu, czyta i rozumie proste, krótkie teksty,

d)      interesuje się książką
i czytaniem; słucha w skupieniu czytanych utworów (np. baśni, opowiadań, wierszy),
w miarę swoich możliwości czyta lektury wskazane przez nauczyciela,

e)        korzysta z pakietów edukacyjnych (np. zeszytów ćwiczeń
i innych pomocy dydaktycznych) pod kierunkiem nauczyciela;

 

1.     powtarza prostą melodię; śpiewa piosenki z repertuaru dziecięcego, wykonuje śpiewanki i rymowanki;

4.  wie, że muzykę  

   można zapisać
  i odczytać;

5. świadomie
   i aktywnie słucha  

    muzyki, potem

    wyraża swe

    doznania werbalnie

   i nie werbalnie;

6. kulturalnie

    zachowuje się na

    koncercie oraz w

    trakcie śpiewania

    hymnu

    narodowego.

 

1.       wypowiada się
w wybranych technikach plastycznych na płaszczyźnie
i w przestrzeni; posługuje się takimi środkami wyrazu plastycznego, jak: kształt, barwa, faktura;

2.       ilustruje sceny
i sytuacje (realne
i fantastyczne) inspirowane wyobraźnią, baśnią, opowiadaniem, muzyką; korzysta z narzędzi multimedialnych;

 

1)       potrafi odróżnić, co jest dobre, a co złe w kontaktach z rówieśnikami i dorosłymi; wie, że warto być odważnym, mądrym i pomagać potrzebującym; wie, że nie należy kłamać lub zatajać prawdy;

2)       współpracuje z innymi w zabawie, w nauce szkolnej i w sytuacjach życiowych; przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej oraz w świecie dorosłych, grzecznie zwraca się do innych w szkole, w domu i na ulicy;

4)       ma rozeznanie, że pieniądze otrzymuje się za pracę; dostosowuje swe oczekiwania do realiów  ekonomicznych rodziny;

5)       zna zagrożenia ze strony ludzi; wie, do kogo i w jaki sposób należy się zwrócić o pomoc;

6)       wie, gdzie można bezpiecznie organizować zabawy, a gdzie nie można i dlaczego;

7)       potrafi wymienić status administracyjny swojej miejscowości (wieś, miasto); wie, czym zajmuje się np. policjant, strażak, lekarz, weterynarz; wie, jak można się do nich zwrócić o pomoc;

8)       wie, jakiej jest narodowości, że mieszka w Polsce, a Polska znajduje się w Europie; zna symbole narodowe (flaga, godło, hymn narodowy), rozpoznaje flagę i hymn Unii Europejskiej.

 

1)       w zakresie rozumienia i poszanowania świata roślin i zwierząt:

a. rozpoznaje  

    rośliny i   

    zwierzęta

    żyjące w takich

    środowiskach

    przyrodni

    czych, jak:

    park, las, pole

    uprawne, sad i

   ogród (działka),

e. zna zagrożenia

   dla środowiska

   przyrodniczego

   ze strony

   człowieka:

   wypalanie łąk i

   ściernisk,

   zatruwanie

   powietrza i wód,

   pożary lasów,

   wyrzucanie

   odpadów i

   spalanie śmieci

  itp.; chroni

  przyrodę: nie

  śmieci, szanuje

  rośliny,

  zachowuje ciszę

  w parku i w lesie,

  pomaga

  zwierzętom

  przetrwać zimę i

  upalne lato,

f .zna zagrożenia

   ze strony

   zwierząt

  (niebezpieczne i

   chore zwierzęta)

  i roślin (np.

   trujące owoce,

   liście, grzyby) i

   wie, jak

   zachować się w

   sytuacji

   zagrożenia,

 

2)       w zakresie rozumienia warunków atmosfery-cznych:

a)                          obserwuje pogodę i prowadzi obrazkowy kalendarz pogody,

 

1)       w zakresie czynności umysłowych ważnych dla uczenia się matematyki:

a.ustala

   równoliczność

   mimo

   obserwowa-

   nych zmian w

   układzie

   elementów w

   porównywa-

   nych zbiorach,

c. klasyfikuje

    obiekty: tworzy

    kolekcje np.

    zwierzęta,

    zabawki, rzeczy

    do ubrania,,

e. wyprowadza

    kierunki od

    siebie i innych

    osób; określa

    położenie

    obiektów

    względem

    obranego

   obiektu;

   orientuje się na

   kartce papieru,

   aby odnajdować

   informacje (np.

   w lewym

  górnym rogu) i

  rysować strzałki

  we właściwym

  kierunku,

2)       w zakresie liczenia i sprawności rachunko-wych:

a)                sprawnie liczy obiekty (dostrzega regularności dziesiątkowego systemu liczenia), wymienia kolejne liczebniki od wybranej liczby, także wspak (zakres do 20); zapisuje liczby cyframi (zakres do 10),

b)           wyznacza sumy (dodaje) i różnice (odejmuje), manipulując obiektami lub rachując na zbiorach zastępczych, np. na palcach; sprawnie dodaje i odejmuje w za kresie do 10, poprawnie zapisuje te działania,

c)                          radzi sobie w sytuacjach życiowych, których pomyślne zakończenie wymaga dodawania lub odejmowania,

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin