dziecko_w_swoim_zywiole_-_program_wychowania_przedszkolnego.pdf

(3930 KB) Pobierz
Dziecko
w swoim żywiole
Program wychowania przedszkolnego
– dobre praktyki
1246341047.014.png 1246341047.015.png 1246341047.016.png 1246341047.017.png 1246341047.001.png 1246341047.002.png 1246341047.003.png 1246341047.004.png 1246341047.005.png 1246341047.006.png 1246341047.007.png
Nabyta przez Ciebie publikacja jest dziełem twórcy i wydawcy. Prosimy o przestrzeganie praw, jakie
im przysługują. Zawartość publikacji możesz udostępnić nieodpłatnie osobom bliskim lub osobiście
znanym, ale nie umieszczaj jej w internecie. Jeśli cytujesz jej fragmenty, to nie zmieniaj ich treści
i koniecznie zaznacz, czyje to dzieło. Możesz skopiować część publikacji jedynie na własny użytek.
Szanujmy cudzą własność i prawo.
Więcej na www.legalnakultura.pl
© Copyright by Nowa Era Sp. z o.o. 2013
ISBN 978-83-267-1343-9
Warszawa 2013
Autorzy: Anna Pawłowska-Niedbała (żywioły w przedszkolu), Dorota Kucharska,
Anna Pawłowska-Niedbała (etapy osiągania celów edukacyjnych zawartych w podstawie programo-
wej oraz sposoby ich realizacji), Justyna Święcicka (obserwacja i diagnoza),
Ewelina Wilkos (rozwój dzieci w wieku poniemowlęcym i przedszkolnym i współpraca z rodzicami).
Redaktor serii: Ewa Wilczyńska.
Konsultacja merytoryczna: Dorota Kucharska, Anna Sosnowska.
Redakcja merytoryczna: Agnieszka Uścińska, Ewa Wilczyńska.
Opracowanie redakcyjne: Ewa Wilczyńska.
Korekta: Kamila Skotnicka.
Projekt graficzny: Kinga Salwińska.
Realizacja projektu graficznego: Dorota Sameć.
Nowa Era Sp. z o.o.
Aleje Jerozolimskie 146D, 02-305 Warszawa
tel.: 22 570 25 80; faks: 22 570 25 81
infolinia: 801 88 10 10 (z telefonów stacjonarnych),
58 721 48 00 (z telefonów komórkowych)
www.nowaera.pl, e-mail: nowaera@nowaera.pl
Druk i oprawa: Pabianickie Zakłady Graficzne
1246341047.008.png 1246341047.009.png 1246341047.010.png 1246341047.011.png
Spis treści
Wstęp ... 5
I. Wychowanie przedszkolne – regulacje prawne ...6
1. Podstawa programowa wychowania przedszkolnego – cele kształcenia
i obszary działalności edukacyjnej przedszkola oraz zalecane warunki
i sposób ich realizacji ... 7
2. Program wychowania przedszkolnego ... 13
II. Założenia teoretyczne programu „Dziecko w swoim żywiole”
i ich realizacja w materiałach dla dziecka i nauczyciela ...14
1. Założenia teoretyczne ... 15
2. Żywioły w przedszkolu ... 17
III. Etapy osiągania celów edukacyjnych zawartych w podstawie
programowej wychowania przedszkolnego oraz przykładowe sposoby
ich realizacji ...23
IV. Rozwój dzieci w wieku poniemowlęcym i przedszkolnym ...86
1. Wprowadzenie ... 87
2. Rozwój psychoruchowy dzieci w 2. i 3. roku życia (wiek poniemowlęcy) ... 88
3. Rozwój psychoruchowy dzieci w wieku od 4. do 6. roku życia
(średnie dzieciństwo, tzw. wiek przedszkolny) ... 91
4. Dojrzałość szkolna dziecka ... 99
1246341047.012.png
V. Obserwacja i metody przeprowadzania diagnozy ...102
1. Nowe wytyczne i zmiany ... 103
2. Informowanie rodzica ... 103
3. Organizacja i metody badań ... 106
4. Dziecko zdolne w przedszkolu ... 110
5. Dziecko z ryzykiem dysleksji w przedszkolu ... 115
6. Dziecko z ADHD w przedszkolu ... 115
7. Arkusze obserwacyjne ... 117
VI. Współpraca placówki i rodziców ...130
1. Formy współpracy dwóch środowisk ... 131
2. Dobry początek – współpraca podczas adaptacji ... 133
3. Wspieranie wszechstronnego rozwoju dziecka ... 137
4. Rozmowa z rodzicem ... 138
Wstęp
Z przyjemnością przekazujemy Państwu nowoczesny program wychowania przed-
szkolnego będący zbiorem wielu dobrych praktyk tak potrzebnych w codziennej pracy
każdego nauczyciela wychowania przedszkolnego. Jest to owoc pracy psychologów i na-
uczycieli, teoretyków i praktyków. Zawiera wiele odwołań do literatury związanej z tematem
tak, by zainteresowani mogli pogłębić swoją wiedzę i znaleźć interesujące ich informacje.
Na początek, w rozdziale I, zawarto podstawowe regulacje prawne dotyczące
działań merytorycznych przedszkola, czyli podstawę programową wychowania przed-
szkolnego oraz informacje o programie wychowania przedszkolnego.
W rozdziale II przedstawiono założenia teoretyczne programu „Dziecko w swo-
im żywiole”, gdzie zostały zasygnalizowane najważniejsze hasła realizowane szczegółowo
w planach pracy, szkicach zajęć i pakietach dla dziecka.
Rozdział III został poświęcony przedstawieniu etapów osiągania celów edukacyj-
nych zawartych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego oraz przykłado-
we sposoby ich realizacji w odniesieniu do poszczególnych grup wiekowych. Cele ujęto
w tabeli pokazującej realizację poszczególnych punktów z podstawy programowej wy-
chowania przedszkolnego.
Następnie, w rozdziale IV, znajduje się charakterystyka poszczególnych grup
wiekowych dzieci w przedszkolu z uwzględnieniem etapów ich rozwoju.
O  obserwacji i  metodach przeprowadzania diagnozy traktuje rozdział V.
Oprócz opisu wymagań stawianych dzieciom w danej grupie wiekowej rozdział zawiera
również ciekawe informacje na temat dziecka zdolnego, z symptomami dysleksji czy
ADHD w przedszkolu. Ponadto nauczyciel znajdzie tu przydatne arkusze obserwacji
dzieci 3-, 4- i 5-letnich.
Na koniec, w rozdziale VI, zawarto najważniejsze aspekty dotyczące współpracy pla-
cówki z rodzicami : formy współpracy, rady dotyczące adaptacji dziecka do warunków
przedszkola, informacje o wspieraniu wszechstronnego rozwoju dziecka oraz wskazówki
do przeprowadzania rozmów z rodzicami.
Mamy nadzieję, że program „Dziecko w swoim żywiole” stanie się dla Państwa źródłem
praktycznej i użytecznej wiedzy. Wierzymy, że publikacja pomoże Państwu organizować
pracę wychowawczo-dydaktyczną z dziećmi w sposób ciekawy, aktywny i twórczy oraz po-
zytywnie wpłynie na Państwa kontakty z rodzicami dzieci. Życzymy wielu sukcesów!
Redakcja
5
1246341047.013.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin