Michał Wiszniewski python-na-start!-programowanie-dla-nastolatkow ebook.mobi

(14210 KB) Pobierz
SPIS TREŚCI
To nie jest kolejny nudny wstęp
| 7
ROZDZIAŁ 1.
ROZDZIAŁ 2.
ROZDZIAŁ 3.
ROZDZIAŁ 4.
ROZDZIAŁ 5.
ROZDZIAŁ 6.
ROZDZIAŁ 7.
ROZDZIAŁ 8.
ROZDZIAŁ 9.
ROZDZIAŁ 10.
ROZDZIAŁ 11.
ROZDZIAŁ 12.
ROZDZIAŁ 13.
ROZDZIAŁ 14.
ROZDZIAŁ 15.
ROZDZIAŁ 16.
ROZDZIAŁ 17.
Instalacja potrzebnych programów
| 9
Pierwszy program, czyli jak zostałem programistą
| 11
Zmienne są niezbędne…
| 15
…a zmienne znakowe jeszcze bardziej!
| 19
Operacje wejścia —
przekaż skryptowi dowolne informacje
| 25
Instrukcje warunkowe —
początek prawdziwego programowania
| 31
Funkcje to jest to!
| 37
Zasięg zmiennych i nieco więcej
o instrukcjach warunkowych — trzeba uważać
| 41
Pętle, czyli jak ułatwić sobie życie
| 47
Zaawansowane typy danych — to tylko groźnie brzmi
| 51
Operacje na plikach — w końcu ciekawy rozdział!
| 57
Moduły są wspaniałe!
| 61
Wyjątki, czyli błędy w języku Python
| 65
Obiekty, klasy i metody, czyli programowanie obiektowe
| 69
Przydatne funkcje i biblioteki — więcej o języku Python
| 79
Serializacja danych — zapis i odczyt danych binarnych
| 85
Pora kończyć, a tak naprawdę zaczynać
| 95
Skorowidz
| 97
Spis treści
5
Kup książkę
Poleć książkę
6
Python na start! Programowanie dla nastolatków
Kup książkę
Poleć książkę
ROZDZIAŁ 2.
PIERWSZY PROGRAM,
CZYLI JAK ZOSTAŁEM PROGRAMISTĄ
Tak jak pisałem w poprzednim rozdziale, w menu startowym pojawił się nowy
wpis
Python 3.4.
Rozwiń go i kliknij przycisk
IDLE
(ten zaznaczony na niebiesko na rysunku 2.1).
Twoim oczom powinno się ukazać okno tzw.
interaktywnej powłoki.
Brzmi to
poważnie, ale w rzeczywistości jest bardzo proste w użyciu.
Rysunek 2.1.
Menu startowe
W miejscu wystąpienia znaku
>>>,
widocznego na rysunku 2.2, możesz rozpocząć
wpisywanie swoich komend języka Python.
Rysunek 2.2.
Powłoka języka Python
Zerknij na rysunek 2.3, przedstawiający uruchomioną powłokę.
Rozdział 2. Pierwszy program, czyli jak zostałem programistą
11
Kup książkę
Poleć książkę
Na początku wpisałem
2 + 2
i nacisnąłem przycisk
Enter.
Spowodowało to
uruchomienie
interpretera.
Interpreter języka Python jest narzędziem, które tłu-
maczy to, co napisaliśmy, na język zrozumiały dla komputera. Zaraz to wyjaśnię
w bardziej przystępny sposób.
Rysunek 2.3.
Pierwszy program uruchomiony w powłoce
Pora na kilka słów o komputerach. Nie rozumieją one naszego języka i nie myślą
w sposób taki jak my, dlatego aby się z nimi komunikować, potrzebujemy tłumacza,
tak samo jak Węgier potrzebuje tłumacza do komunikacji z Japończykiem. Gdyby
Węgier dał Japończykowi książkę napisaną w ojczystym języku Europejczyka, ten
nie zrozumiałby ani słowa. Ale gdyby ten sam Węgier najpierw oddał książkę do
tłumacza i przetłumaczoną wersję pokazał przyjacielowi z Azji, tamten wiedziałby
dokładnie, o co chodzi Węgrowi. Tak samo jest w świecie komputerów. Nasz język
i sposób rozumowania należy przetłumaczyć na język, który zrozumie komputer.
W przypadku Pythona taką pracę wykonuje interpreter. Najpierw analizuje wpisaną
przez nas linię (w tym przypadku 2 + 2), a następnie tłumaczy ją na język komputera
(tzw.
kod maszynowy),
który zostaje uruchomiony w kolejnym kroku. W efekcie
działania 2 + 2 na ekranie pojawi się wynik, czyli 4.
Spójrz teraz na kolejną linijkę o treści:
print ("pierwsze slowa")
Słowo
print
jest komendą, która nakazuje komputerowi wyświetlić napis znajdu-
jący się w nawiasie i w podwójnych cudzysłowach. Po naciśnięciu przycisku
Enter
pojawia się napis
pierwsze slowa.
W każdym języku programowania występują słowa, które są odpowiedzialne za
różne czynności. Jednym z takich słów jest
print.
Jest ono
funkcją.
Dzięki funkcji
print
jesteśmy w stanie wyświetlić na ekranie monitora dowolny napis. I znowu
wracamy do komunikacji między człowiekiem a komputerem. Interpreter tłuma-
czy nasze polecenia na język komputera, ale musi wiedzieć, w jaki sposób to robić.
12
Python na start! Programowanie dla nastolatków
Kup książkę
Poleć książkę
Zgłoś jeśli naruszono regulamin