Historia sztuki Rzezba.pdf

(19150 KB) Pobierz
Magdalena Gutowska
Bartłomiej Gutowski
rzeźba
historia sztuki
Kup książkę
PREHISTORIA ::::::::::::::::::::6
RZEŹBA PREHISTORYCZNA :::::::::::::7
STAROŻYTNOŚĆ
:::::::::::::::10
RZEŹBA I WŁADZA
W MEZOPOTAMII :::::::::::::::::::::::::::11
RZEŹBA I RELIGIA, CZYLI
STAROŻYTNY EGIPT :::::::::::::::::::::::14
KLASYCZNE PIĘKNO GRECKIE ::::::17
CZASY CESARSTWA
RZYMSKIEGO :::::::::::::::::::::::::::::::::23
ŚREDNIOWIECZE
:::::::::::::32
OD ROMAŃSKIEGO PRAWA RAM
DO GOTYCKIEJ KATEDRY :::::::::::::::33
RENESANS
I MANIERYZM
::::::::::::::::::46
POWRÓT DO TRADYCJI
ANTYCZNEJ ::::::::::::::::::::::::::::::::::::47
MANIERYZM ::::::::::::::::::::::::::::::::::55
RENESANS W POLSCE :::::::::::::::::::57
BAROK I ROKOKO ::::::::::::60
BARROCO – PERŁA
O NIEREGULARNYM
KSZTAŁCIE :::::::::::::::::::::::::::::::::::::61
ROKOKO :::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::69
RZEŹBA BAROKOWA W POLSCE ::::71
RZEŹBA ROKOKOWA W POLSCE ::::73
Kup książkę
NEOKLASYCYZM
I ROMANTYZM
:::::::::::::::::74
NEOKLASYCYZM ::::::::::::::::::::::::::::75
ROMANTYZM :::::::::::::::::::::::::::::::::79
CMENTARZ – SALON
RZEŹBY W XIX WIEKU ::::::::::::::::::::83
AKADEMIZM
:::::::::::::::::::::::::84
AKADEMICKIE ZALOTY ::::::::::::::::::85
NADCHODZI REWOLUCJA ::::::::::::::87
CZY W POLSCE BYLI
WIELCY RZEŹBIARZE? :::::::::::::::::::90
XX WIEK
:::::::::::::::::::::::::::92
KU PRZYSZŁOŚCI :::::::::::::::::::::::::::98
POLSKA ::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
102
RZEŹBA PO 1945 ROKU::::::::::::::::
104
SŁOWNICZEK TERMINÓW
PLASTYCZNYCH
:::::::::::::123
WYBRANA BIBLIOGRAFIA
:: 126
Kup książkę
|
Michał Anioł,
Dawid
(detal), 1501–1504
R
Rzeźba to jedna z najwdzięczniejszych, a zarazem
najtrudniejszych form sztuki. Jej odmian, form,
technik, sposobów zdobienia i kształtowania jest
tak wiele, jak wielu jest artystów. Jest ona nie
tylko trójwymiarowa, co pozwala na jej głębszy
odbiór, ale także dostarcza możliwości obco-
wania z różnorodnym materiałem: kamieniem,
metalem, woskiem, ceramiką, szkłem, a nawet
plastikiem ukształtowanym w dzieło sztuki.
Możliwości dla artysty jest zatem wiele.
Wyodrębnia się rzeźbę pełną oraz relief:
wklęsły i wypukły. Rzeźba może też być monu-
mentalna lub miniaturowa, pojedyncza lub
tworząca całą grupę rzeźbiarską. Ze względu
na funkcję rozróżnia się rzeźby: dekora-
cyjne, architektoniczne, kultowe, pomnikowe,
nagrobne oraz wiele innych.
W ramach poszczególnych epok, kierunków
i prądów na przestrzeni całej historii sztuki, od
zarania dziejów do współczesności, powstają
niezwykłe dzieła, które są ciągle analizowane
i interpretowane przez rozmaitych odbiorców
sztuki. Historia rzeźby jest to bowiem historia
kultury, a tym samym historia otaczającego
nas świata.
Przykładem, który pomaga uświadomić, jak
wiele można odczytać ze sztuki i zarazem za
jej pomocą opowiedzieć, jest motyw kobiety,
4
4
Kup książkę
Zgłoś jeśli naruszono regulamin