WY 5 ST 6.doc

(94 KB) Pobierz
Idee liberalizmu

WY 6 ST Samorząd w zaborze pruskim

Uwarunkowania;

1.po 1815 r. Wielkie Księstwo Poznańskie włączone do Prus (Pomorze oraz Śląsk)

- organy odrębności Ks.Poznańskiego

- namiestnik królewski 1815-1830 (A.Radziwiłł)

-w 1824 r. powstał Sejm prowincjonalny w Poznaniu złożony wybranych  przedstawiciel szlachty (24), mieszczan (16) i chłopów (8), wybierany co 2 lata

- nie miał prawa wyłaniania wydziału będącego organem wykonawczym

- wąskie kompetencje w sprawach lokalnych oraz przekazanych przez króla Prus (opinia, nie uchwała)

-po 1831 r. ograniczenie autonomii, od 1848 r. prowincja poznańska

- ziemie polskie wchodziły także do prowincji śląskiej, Prus Zachodnich, Prus Wschodnich, Pomorza

2. Prusy monarchią absolutną (centralizm administracyjny, rządy policyjne)

- system administracji: prowincje, obwody regencyjne, powiaty oraz gminy

- 1807  r. zniesienie poddaństwa; równość wobec prawa, wolność gospodarcza - - 1871 r. powstanie II Rzeszy Niemieckiej (O.Bismarck)

Samorząd miast

-1808 r. ustawa Steina o samorządzie miejskim: gminę miejską stanowi społeczność lokalna, która rządzi się samodzielnie poprzez wybrane organy; ważna rola polityczna samorządu gminnego: obywatel uczy się pracy dla państwa, (np. kształtowanie świadomości politycznej, przygotowania do pracy w parlamencie na poziomie realizacji zadań państwowych

-na ziemiach polskich ustawa realizowana najpierw w Bydgoszczy i Toruniu (1834 r.) potem w innych miastach

-struktura organów samorządu miejskiego: rada gminy oraz wybierany przez radę magistrat

-rada złożona z 24-102 radnych wybranych na podstawie bezpośredniego i tajnego głosowania obradowała w sposób tajny

- magistrat składał się z członków pracujących honorowo (kadencja 6 lat) będących reprezentantami obywateli oraz urzędników płatnych (kadencja 12 lat)

- obywatele mieli obowiązek brania udziału w wyborach oraz pełnienia honorowych funkcji

- rada miejska to organ uchwałodawczy i kontrolujący; magistrat organ wykonawczy i zarządzający; zakres kompetencji ograniczony do spraw lokalnych (zadania własne i zlecone - szkolnictwo, podatki, rekrutacja do wojska)

-ustawy 1893, 1895 regulowały problem dochodów miast: zyski z podatku gruntowego i przemysłowego

- 1911 r. miasta mogły tworzyć związki w celu realizacji poważniejszych zadań  

-kontrole nad miastami sprawował landrat lub prezes rejencji (legalność aktow prawnych)

Samorząd powiatu

-1872 r. reforma administracji oraz samorządu na szczeblu powiatu

-powiat stanowi podstawową jednostkę administracji rządowej oraz samorządowej

- na czele administracji rządowej stoi urząd landrata; landrat kierował także organami samorządu powiatowego  w postaci sejmiku i wydziału powiatowego 

- sejmik powiatowy to organ uchwałodawczy i kontrolujący (25 członków wybieranych w wyborach kurialnych:  kurii własności miejskiej, wiejskiej, większej własności wiejskiej oraz przemysłowej); przewodniczącym sejmiku był landrat

- zakres funkcji sejmiku: lokalne finanse, komunikacja, sprawy społeczne, wybór delegatów do sejmiku prowincjonalnego oraz członków wydziału powiatowego

- wydział powiatowy kierowany przez landrata to organ wykonawczy uchwał sejmiku oraz sprawował nadzór nad samorządem gminnym; był jednocześnie jednostka administracji rządowej

- w prowincji poznańskiej wydziały powiatowe wprowadzono w 1889 r. (sejmik ten mógł jedynie wysuwać kandydatów do nominacji na członków wydziału powiatowego) 

- w 1879 r. w prowincji poznańskiej wprowadzono organy samorządu prowincji: sejmik prowincjonalny oraz w 1889 r. wydział prowincjonalny i starostę krajowego; ich wybór był zatwierdzany przez ministra spraw wewnętrznych; także uchwały sejmiku zatwierdzane przez ministra

Samorząd wiejski

-1823 r. reforma uznająca wieś za najniższą jednostkę administracyjną na czele z sołtysem spełniającym funkcje administracyjne i policyjne

- 1833 r. ustawa o gminach (kilka wsi, małe miasteczka, folwarki) na czele z wójtem jak urzędnikiem państwowym spełniającym funkcje administracyjne i policyjne, mianowanym przez landrata

-organy gmin wiejskich: rada gminy wybierana przez ludność (zgromadzenie gminne) jako organ uchwałodawczy; rada gminy wybierała sołtysa oraz ławników; wybory zatwierdzał landrat

-obszary dworskie nie wchodziły w skład gmin, stanowiły odrębne jednostki organizacyjne na czele z właścicielem folwarku, który był dla osób zamieszkujących zarówno pracodawcą jak i funkcjonariuszem państwowym

Cechy samorządu

- w zaborze pruskim działały terytorialne związki samorządowe posiadające organy uchwałodawcze i wykonawcze:

- organy samorządu prowincjonalnego to: sejmik prowincjonalny oraz wydział prowincjonalny z udziałem dyrektora krajowego;

-organy samorządu powiatowego to: sejmik powiatowy oraz wydział powiatowy związany osobą przewodniczącego (landrata, starosty, z administracja rządową; -w miastach i wsiach działały rady oraz magistraty i zarządy gmin z sołtysami i wójtami oraz ławnikami

-system samorządu tworzył ciało mieszane złożone z czynnika obywatelskiego oraz urzędniczego, które miały się uzupełniać i dawać skuteczne administrowanie

- ograniczenia praw Polaków wynikały z motywów politycznych

- uprzywilejowanie ludności niemieckiej w korzystaniu z praw obywatelskich (1876 r. język niemiecki w administracji, sądownictwie, szkolnictwie), ustawy: 1886 r. – kolonizacyjna, 1904 r. budowlana, 1908 r. o wywłaszczeniu dyskryminowały ludność polską

- ograniczenia dostępu Polaków do samorządu prowadziły do aktywności na polu społecznym, ekonomicznym: zakładano stowarzyszenia gospodarcze, oświatowe, kulturalne, kółka rolnicze, banki i kasy pożyczkowe, czytelnie, biblioteki

 

Samorząd w Galicji (zabór austriacki)

Uwarunkowania

- w I połowie XIX w. monarchia austriacka absolutystyczna;  w latach 1848-1849 kryzys polityczny, nadanie konstytucji, zniesienie poddaństwa i uwłaszczenie chłopów 

-patent cesarski 1861 r. o powołaniu sejmów krajowych

-konstytucja 1867 r. – powstanie Austro – Węgier

Autonomia

-Galicja i Lodomeria jeden z 7 krajów koronnych na czele z namiestnikiem

-od 1871 r. minister dla Galicji

-Sejm Krajowy we Lwowie w 1861 r. oraz organ wykonawczy: Wydział Krajowy (reprezentował kraj na zewnątrz, sprawował nadzór nad samorządem terytorialnym)

-Sejm jednoizbowy, (149 posłów i 12 wirylistów) wybierany na podstawie prawa kurialnego na 6 lat

- wiryliści: biskupi trzech obrządków, rektorzy wyższych uczelni i prezes PAU w Krakowie

-posłowie: 44 z kurii wielkiej własności ziemskiej, 3 z izb przemysłowo-handlowych, 31 z miast większych i 74 z gmin wiejskich i miejskich

- uprawnienia Sejmu: ustawodawstwo w sprawach krajowych, współdziałanie w ustawodawstwie ogólnopaństwowym 

-uchwały Sejmu wymagały sankcji cesarza austriackiego

- Galicja posiadała 63 mandaty w Radzie Państwa (parlament austriacki); posłowie tworzyli Koło Polskie

-organem autonomii i samorządu była Rada Szkolna Krajowa utworzona w 1867 r., pod przewodnictwem namiestnika

- w terenie rady szkolne na poziomie powiatu (okręgowe) i gminy

-zakres zadań rad szkolnych: nadzór na oświatą na poziomie podstawowym i średnim łącznie z prawem mianowania dyrektorów i nauczycieli szkół ludowych, zatwierdzaniem programów, podręczników

-od 1866 r. język polski językiem urzędowym

-podział administracyjny kraju: powiaty i gminy

- samorząd: na szczeblu kraju koronnego, powiatu i gminy

- struktura administracji rządowej: minister do spraw Galicji w Wiedniu; namiestnik jako organ administracji krajowej we Lwowie oraz starosta na czele powiatu (nadzór nad wykonywaniem ustaw, utrzymanie porządku, nadzór nad prasa, sprawy wyznaniowe, sprawy gospodarcze)

 

Samorząd gminny

1. samorząd wsi

-ustawa gminna 1862 r. dla całego państwa podporządkowała gminę władzom autonomicznym

-ustawa Sejmu Krajowego z 1866 r. o samorządzie powiatowym i gminnym stwierdzała, że każda nieruchomość należy do określonej gminy oraz każdy mieszkaniec państwa ma przynależność gminną (obligatoryjność)

-gminę stanowiła wieś; także obszar dworski; był gminą podlegającą dziedzicowi, który posiadał kompetencje tak rady jak i wójta

-organ uchwałodawczy gminy: rada wybierana w systemie kurialnym

-organ wykonawczy: zwierzchność gminna na czele z wójtem     

-gminy posiadały zakres zadań własnych (majątek, zarząd dróg, dobroczynność, administrowanie szkołami) oraz poruczony przez państwo (sprawy wyborcze, zawieranie małżeństw, statystyka). 

2. Samorząd miast

-ustawy z 1889 i 1896 r. regulowały ustrój miast

- organ uchwałodawczy rada miasta (18-36 członków, w Krakowie 60, we Lwowie 100)) wybierana na 6 lat , co 3 lata uzupełniano połowę składu rady

- organ wykonawczo – zarządzający: magistrat na czele z burmistrzem lub prezydentem; 2 zastępcami oraz 2-5 honorowych asesorów

- burmistrz przewodniczył radzie, był zobowiązany wykonywać zadania zlecone przez organy administracji

- samorząd Krakowa i Lwowa w zakresie zadań własnych podlegał Wydziałowi Krajowemu

Samorząd powiatowy

-organy administracji: starostwa powiatowe na czele ze starostą

-samorząd powiatowy: rada powiatu na czele z marszałkiem oraz wydział powiatowy

- rada powiatu (26 osób) wybierana w systemie kurialnym na 3 lata, od 1884 r. na 6 lat

-wydział powiatowy wybrany z grona rady, na czele z marszałkiem zatwierdzanym przez cesarza jako organ zarządzający

-kompetencje uchwałodawcze: rady: sprawy bankowości, zdrowia, komunikacji, szkolnictwa; mógł nakładać dodatkowe świadczenia za zgodą Wydziału Krajowego;

- obowiązkiem rad i wydziałów powiatowych był nadzór nad samorządem gminnym    

-powiat nie posiadał uprawnień egzekucyjnych i zwracał się do starosty jako organu administracji

- nadzór nad samorządem powiatowym  sprawował Wydział Krajowy

Cechy samorządu

- słaba korelacja pomiędzy administracja a czynnikiem obywatelskim i przewaga aparatu rządowego

- Polacy pełnili kierownicze funkcje w samorządzie

- ustrój i ordynacja wyborcza faworyzowały ziemiaństwo oraz osoby o wysokim statusie majątkowym

-samorząd stanowił namiastkę własnej państwowości

- doświadczenia pracy samorządowej wykorzystano w Odrodzonej Polsce

 

 

 

 

 

WY 5. ST. Samorząd w okresie rozbiorów

Księstwo Warszawskie !807-1815

-1807 pokój w Tylży: Napoleon I i car Aleksander I

1. konstytucja 22 lipca 1807 r. (tradycja polska, wzory prawa francuskiego – kodeks Napoleona-)

- ustrój: monarchia konstytucyjna; trójpodział władz z silną pozycją monarchy; (niezawisłość sądów, prawo cywilne oparte na kodeksie Napoleona, sądy cywilne i karne, sąd apelacyjny))

-sejm 2 izbowy (senat powoływany dożywotnio) izba poselska w wyborach

- izba poselska - 60 posłów ze szlachty wybieranych na sejmikach i 40 deputowanych wybieranych przez zgromadzenia gminne (spośród różnych warstw: mieszczan, inteligencji, chłopów, oficerów wg cenzusu majątkowego)

- art..4: znosi się niewola. Wszyscy obywatele są  równi przed obliczem prawa

2. 21 grudnia 1807 r. dekret o wolności osobistej włościan (bez prawa dysponowania własnością, prawo dzierżawy ziemi)

3. prawo oparte na kodeksie Napoleona (1808): wolność osobista, równość wobec prawa, świeckość prawa małżeńskiego, ochrona własności)

- uprzywilejowana pozycja szlachty: prawo do ziemi, pozycja w sejmie, organach terytorialnych 

4. podział administracyjny (wzór francuski): 6 departamentów, podzielonych na powiaty i gminy

- administracja: prefekt, podprefeket, burmistrz lub prezydent (Warszawa,. Poznań, Lublin, Toruń, Kraków), wójt

- organy o charakterze samorządowym pośrednio pomiędzy samorządem a zarządem biurokratycznym): rada departamentowa, rada powiatowa, rada municypalna, rada wiejska  (sprawy podatków, bezpieczeństwa, robót publicznych) 

- powoływanie urzędników „zawodowych”

Królestwo Kongresowe 1815-1830

1. traktat wiedeński o podziale ziem polskich 9 czerwca 1815 r. (1/6 obszaru sprzed rozbiorów)

2. konstytucja 27 listopada 1815 r. (twórcy: A.Czartoryski, M.Nowsilcow)

- unia personalna z Rosją

-król, namiestnik, Rada Stanu, Rada Administracyjna

- utrzymano w zasadzie sądownictwo z okresu Księstwa Warszawskiego  

- prawa obywatelskie: formalnie wolność osobista, słowa, równość, prawo wyborcze

-sejm 2 izbowy (senat mianowany przez króla) – izba poselska: 77 posłów wybranych na sejmikach (w powiatach) przez szlachtę i 51 deputowanych spośród innych warstw (cenzus majątkowy) 

- sejmiki wybierały 1 posła, 2 członków rady wojewódzkiej oraz kandydatów na urzędy administracyjne

- zgromadzenia gminne wybierały 1 deputowanego na sejm, 1 członka rady wojewódzkiej i kandydatów na urzędy administracyjne

- podział administracyjny na: województwa, powiaty i gminy

-organy o charakterze samorządowym to: rada wojewódzka złożona z radców wybieranych na sejmikach i zgromadzeniach gminnych

-rada wojewódzka wybierała sędziów 2 pierwszych instancji, kandydatów na urzędy administracyjne, dbała o dobro województwa

- podział administracyjny na 8 województw, zarządzanych przez komisje wojewódzkie z prezesem na czele, w powiatach (obwodach) komisarz obwodowy, w miastach burmistrz lub prezydent, na wsi wójt, którym z urzędu był właściciel dóbr ziemskich

3. detronizacja Mikołaja I 25 stycznia 1831 r.

4. Statut organiczny 26 lutego 1832 r.

-zniesienie konstytucji

- włączenie Królestwa do państwa rosyjskiego i unifikacja praw i instytucji - język rosyjski w urzędach, cenzura, represje

- w 1837 r. wprowadzono gubernie w miejsce województw na czele z gubernatorami cywilnymi, a komisje wojewódzkie stały się rządami gubernialnymi

- w 1842 na czele powiatu ustanowiono naczelnika powiatu

 

Rzeczpospolita Krakowska 1815-1846

1. obszar to Kraków oraz część powiatu chrzanowskiego

-zwierzchnictwo trzech zaborców (Komisja Organizacyjna z udziałem przedstawicieli Rosji, Austrii, Prus oraz delegatów Krakowa)

2. konstytucja Wolnego Miasta Krakowa 15 lipca 1818 r. 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin