Test_Koparko-ładowarki.doc

(112 KB) Pobierz
KOPARKO – ŁADOWARKI

KOPARKO – ŁADOWARKI

1.      Z jakich układów zbudowana jest kop.-ład.?

- układ napędowy jazdy, ukł. kierowniczy, ukł. hamulcowy, ukł roboczy,

2.      Jakie podstawowe osprzęty posiada koparko ładowarka

- osprzęt koparkowy i osprzęt ładowarkowy

3.      Jakie inne osprzęty można zamontować do koparko ładowarki

-- zamiast koparkowego – młot do skuwania, hak, chwytak, zagęszczarka, wiertnica itp.

- zamiast ładowarkowego – widły, ostroga do kręgów, urządzenia czyszczące,

4.      Do której kategorii pracujemy bez spulchniania gruntu.

- osprzętem koparkowym do czwartej

- osprzętem ładowarkowym do drugiej

5.      Od czego zależy wydajność kop.-łąd.

- od rodzaju kop.-ład, czyli od wielkości naczynia roboczego

- od sprawności maszyny,

- od umiejętności operatora,

- od rodzaju gruntu i warunków atmosferycznych

6.      Czym różni się nowoczesna kop.-ład. od starej (Ostrówek)

- nowe posiadają zmiennik a ostrówek sprzęgło cierne,

- przy nowoczesnych można stosować więcej osprzętów roboczych,

- w nowych są lepsze warunki pracy, bezpieczne kabiny, lepsze sterowanie itp.

7.      Czy można kop.-ład ze zmiennikiem palić na zaciąg?

- nie można

8.      A Ostrówek ?

- można bo posiada sprzęgło cierne

9.      Jak przebiega napęd w kop.-lad

- z silnika na sprzęgło lub zmiennik w zależności od kop.-ład, ze zmiennika na skrzynię przekładniową, ze skrzyni wałami napędowymi na most przedni i tylny lub jeden(tylny), a stamtąd na przekładnie boczne (zwolnice) i na koła

10.  Jak działa układ roboczy?

- pompa hydrauliczna tłoczy olej pod ciśnieniem ok. 140-160 [atm] w zależności od typu kop.-ład na rozdzielacz, sterując rozdzielaczem podajemy olej na siłowniki układu sterowania łyżką do koparki lub łyżką do ładowarki, z siłowników olej przez rozdzielacz wraca do zbiornika.

11.  Jak działa układ skrętu?

- olej tłoczony jest od rozdzielacza typu orbital. Skręcenie kierownicy powoduje przepływ oleju do siłownika skrętu dwustronnego działania i możemy skręcać w lewo lub w prawo.

12.  Jak postępować przy wymianie przewodu hydraulicznego?

- ustawiamy maszynę w bezpiecznym miejscu, opuszczamy wysięgnik tak, aby z siłownika maksymalnie wypchać olej, gasimy silnik, odprężamy układ hydrauliczny ruszając dźwignią rozdzielacza, odczekujemy aż olej ostygnie i wymieniamy przewód.

13.  Jak należy się zachowywać przy wymianie opony?

- należy spuścić powietrze, aby nie nastąpiło odbicie, i uderzenie operatora pierścieniem zabezpieczającym.

14.  Jak należy się zachować gdyby w naczyniu roboczym znalazł się pocisk?

- należy opuścić lekko osprzęt, unieruchomić kop.-ład i nie odchodząc od maszyny, powiadomić najlepiej policję

15.  Jak należy odpowietrzać układ hydrauliczny?

- przy uruchomionym silniku należy poruszać osprzętem na maksymalny zasięg od końca do początku ruchu. Powietrze przejdzie do zbiornika i przez zawór za zewnątrz.

16.  Ilu ludzi jest potrzebnych do wjazdu kop.-ład na przyczepę?

- dwie osoby, operator i kierujący ruchem operatora przy wjeździe

17.  Jak przygotować kop.-ład do przejazdu?

- należy zablokować pedały hamulcowe, musi być sprawny układ hamulcowy, kierowniczy, oświetlenie, zablokowany obrót łyżki, maszyna musi być oczyszczona, usunięte wycieki oleju

 

 

 

HYDRAULIKA SIŁOWA

 

1.      Z czego zbudowany jest układ hydrauliczny?

- zbiornik, przewody, filtry, pompa hydrauliczna, zawory, siłowniki, akumulatory ciśnienia, zamki hydrauliczne, silniki hydrauliczne.

2.      Jak zbudowany jest zbiornik oleju hydraulicznego?

- najczęściej tłoczony jest z blachy, musi posiadać wlew z filtrem siatkowym, w dolnej części korek spustowy, może posiadać wziernik do kontroli poziomu oleju, czujnik temp. Oraz zawór odpowietrzający ukł. hydrauliczny

3.      Jakie znasz przewody hydrauliczne?

- sztywne i elastyczne, Sztywne  to rurki stalowe bez szwu, elastyczne gumowe zbrojone oplotem bawełnianym i siatką metalową.

4.      Jakie ciśnienia musza wytrzymać przewody hydrauliczne?

- w zależności od typu maszyny 250 – 400 [atm].

5.      Kiedy stosujemy przewody sztywne a kiedy elastyczne?

- sztywne tam gdzie nie zmienia się położenie jednego elementu względem drugiego,

- elastyczne tam gdzie połączone elementy zmieniają względem siebie położenie

6.      Czy można łączyć przewody o różnych średnicach przepływu.

- nie, ponieważ nastąpiło by dławienie przepływu, spadek ciśnienia i wzrost szybkości przepływu oleju

7.      Po co stosuję się filtry oleju?

- do czyszczenia oleju, aby mieć pewność działania i przedłużyć żywotność elementów hydraulicznych

8.      Jakie mogą być filtry?

- jednorazowe i z wymiennym wkładem, które mogą być z tektury, bawełny, siatki metalowej. Budowa filtra zależy od ciśnienia jakie musi wytrzymać.

9.      Jak dzielą się pompy hydrauliczne?

- zębate, wielotłoczkowe osiowe i promieniowe, śrubowe i łopatkowe. Najczęściej stosowane są pompy zębate i wielotłoczkowe osiowe.

10.  Do jakich ciśnień stosuje się pompy zębate a do jakich wielotłoczkowe?

- zębate w zakresie do 250[atm], a wielotłoczkowe do 350 [atm].

11.  Od czego zależy wydajność pompy zębatej?

- od jej budowy tj. od wielkości zębów, (modułu) i obrotów operator ma wpływ tylko na obroty.

12.  Od czego zależy wydajność pompy wielotłoczkowej?

- od ilości tłoczków i ich średnicy, skoku tłoczków, która uzależniona jest od wychylenia tarczy napędów i obrotów.

13.  Jak odróżnić pompę od silnika hydraulicznego?

Po otworach wlotowym i wylotowym, - przy silniku są o jednakowej średnicy, przy pompie otwór wlotowy (ssący) ma średnicę większą niż wylotowy (tłoczący). Pompa działa zawsze w jednym kierunku.

14.  Jak dziela się siłowniki hydrauliczne

- na tłokowe, nurnikowe, teleskopowe, jednostronnego i dwustronnego działania.

15.  Kiedy siłownik jest dwustronnego działania?

- w siłowniku dwustronnego działania olej doprowadzany jest pod ciśnieniem ba dwie strony tłoka w zależności od wymaganego kierunku ruchu tłoczyska.

16.  Od czego zależy siła na siłowniku, a od czego szybkość poruszania?

- siła zależy od powierzchni tłoka i ciśnienia oleju, a szybkość od czasu napełniania się olejem

17.  Który siłownik może być jednostronnego działania?

- tam gdzie tłoczysko może się przesuwać pod jakimś ciężarem, np. wysięgnika osprzętu.

18.  Czym różni się siłownik tłokowy od nurnikowego (wyporowego)?

- w tłokowym tłok styka się z cylindrem a w nurnikowym nie. Nurnikowe siłowniki można spotkać przy wózkach podnośnikowych

19.  Gdzie i kiedy stosowane są siłowniki teleskopowe?

- tam gdzie potrzebny jest duży skok tłoka np. przy kiprach oraz przy urządzeniach dźwigowych.

20.  Co to jest wydajność pompy, a co to jest chłonność silnika?

- wydajność pompy jest to ilość przetłaczanego w jednostce czasu mierzona w l/min, natomiast chłonność silnika to ilość oleju pobieranego przez silnik od pompy w l/min.

21.  Jakie znasz zawory hydrauliczne?

- sterujące ciśnieniem i sterujące kierunkiem przepływu oleju.

22.  Wymień kilka zaworów sterujących ciśnieniem?

- zawór bezpieczeństwa, przeciążeniowy, krzyżowy. Są to zawory typu grzybkowego lub kulowego.

23.  Podaj przykład zawory sterującego kierunkiem przepływu oleju?

- typowym przykładem jest rozdzielacz w maszynach roboczych, gdzie przez przesunięcie suwaka w sekcji rozdzielacza olej kierowany jest do sterowania np. podnoszenia ramienia łyżki.

24.  Do czego służy zawór krzyżowy?

- zabezpiecza przed nagłym wzrostem ciśnienia przy zmianie kierunku obrotu wysięgnika i bocznym uderzeniu o przeszkodę.

25.  Do czego służą siłowniki hydrauliczne?

- Do wykonywania określonych ruchów osprzętem

26.  Do czego służą akumulatory hydrauliczne (hydroakumulatory)?

- ich zadaniem jest gromadzenie oleju pod ciśnieniem w czasie pracy i jak potrzeba oddanie do układu. Utrzymują więc w miarę stałe ciśnienie w układzie hydraulicznym.

27.  Jakie są akumulatory hydrauliczne?

- najczęściej gazowe i sprężynowe o różnych rozwiązaniach konstrukcyjnych.

28.  Jak działają akumulatory hydrauliczne?

- jeżeli nastąpi gwałtowny wzrost ciśnienia oleju w układzie, olej gromadzi się w akumulatorze

- jeżeli opór zewnętrzny maleje, maleje też ciśnienie w układzie i olej z akumulatora powraca do układu roboczego. A więc akumulator przejmuje gwałtowny ruch ciśnienia oleju z układu hydraulicznego i powoduje tłumienie tego ciśnienia.

29.  Do czego służą zamki hydrauliczne?

- są to urządzenia, które zabezpieczają opadnięcie wysięgnika przy awarii (pęknięciu) przewodu hydraulicznego. Najczęściej stosowane w dźwigniach hydraulicznych i pompach do betonu.

30.  Co to jest silnik hydrauliczny?

- jest to urządzenie przetwarzające ciśnienie oleju na energię mechaniczną – ruch obrotowy lub posuwisto zwrotny tłoka, pompa podaje olej pod ciśnieniem do silnika, który np., napędza koła jezdne lub rozety napędzające gąsienice.

31.  Co to jest zmiennik momentu?

- zmiennik momentu jest to przekładnia hydrokinetyczna zmieniająca moment obrotowy przy zmianie obciążenia zewnętrznego bez zmiany obrotów silnika napędowego

32.  Co to jest przełożenie dynamiczne zmiennika i ile ono wynosi oraz co to oznacza?

- przełożenie dynamiczne zmiennika wynosi 1:3,5 i oznacza, że przenoszony moment obrotowy na wale wyjściowym ze zmiennikiem może wzrosnąć 3,5 razy

33.  Prze co przenoszony jest moment w zmienniku?

- moment przenoszony jest za pośrednictwem oleju.

34.  Czy ostrówka zapalimy na zaciąg?

- tak, (posiada sprzęgło cierne)

35.  Czy maszynę ze zmiennikiem zapalimy na zaciąg?

- nie

36.  Ile wynosi normalna temp. Oleju w zmienniku podczas pracy?

- średnio wynosi ok. 80 stC

37.  Co robimy gdy temperatura wzrośnie do 120 stC?

- zostawiamy silnik na podwyższonych obrotach aż do ostygnięcia oleju.

38.  Co się stanie gdy będziemy pracować na oleju rozgrzanym do temp. 120 stC?

- Zniszczymy uszczelniacze.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PODSTAWY ELEKTROTECHNIKI

1.      W jakich jednostkach mierzy się:

- napięcie U – w voltach (V)

- natężenie I – w amperach (A)

- opór R – w Ohm (OM)

- moc N – kilowatach (KW)

2.      Co jest większe KM czy KW?

- większy jest KW – 1 KW = 1,36 KM

3.      Co to jest rozrusznik i do czego służy?

- rozrusznik jest to silnik prądu stałego, służy do uruchamiania silnika spalinowego.

4.      Jak działa rozrusznik?

-  po włączeniu zapłonu uruchamia się automat rozrusznika (Bendix) – kółko zębate rozrusznika zazębia się z wieńcem zębatym koła zamachowego i następuje uruchomienie silnika. Po zwolnieniu kluczyka kółko zębate (bendix) zostaje wyrzucone z zazębienia z wieńcem.

5.      Co jest lepsze: prądnica czy alternator?

- lepszy jest alternator, bo wytwarza prąd przy niskich obrotach, jest lżejszy i mniejszy, nie ma komutatora, który iskrzy i w zasadzie jest bezobsługowy

6.      Jaki prąd wytwarza prądnica?

- prądnica wytwarza prąd stały, a alternator prąd zmienny, który jest prostowany najczęściej prostownikiem diodowym.

7.      Co jest głównym odbiornikiem prądu w maszynie?

- głównym odbiornikiem jest akumulator.

8.      Kiedy uszkodzimy alternator?

- jeżeli przy uruchomionym silniku spalinowym nie będzie odbioru prądu np. odłączymy akumulator, zabrudzone klemy lub słupki akumulatora, przetarcie przewodów w obwodzie ładowania – czyli każda przyczyna powodująca, że wytwarzany prąd przez alternator nie będzie dopływał do akumulatora.

9.      Jakie mogą być przyczyny braku lub złego ładowania akumulatora?

- zerwany lub ślizgający pasek, zabrudzone lub nie dokręcone klepy, inna przerwa w obwodzie łądowania, zawieszone lub zużyte szczotki, zabrudzony komutator

10.  Jak sprawdzamy naciąg paska klinowego?

- przez naciśnięcie kciukiem – ugięcie powinno wynosić ok. 1,5 cm. Nadmierny naciąg powoduje szybkie zużycie łożysk.

11.  Co się stanie jak nie będzie ładowania?

- rozładuje się akumulator.

12.  Czy możemy pracować jak nie ma ładowania?

- Nie, najwyżej do zjazdu maszyny w bezpieczne miejsce

13.  Jak łączymy akumulatory?

- szeregowo „+” z „-„ i równolegle „+” do „+” a „-„ do „-„. Przy łączeniu szeregowym wzrasta napięcie, a pojemność pozostaje bez zmian, a równolegle wzrasta pojemność a napięcie pozostaje bez zmian.

14.  Jak należy łączyć dodatkowy akumulator przy zapalaniu silnika?

- należy łączyć równolegle.

15.  Jak sprawdzamy ładowanie akumulatora?

- prze pomiar gęstości elektrolitu aerometrem – pełne naładowanie 1,26 – 1,28 [g/cm3] .

16.  Co zrobić przy wystąpieniu zwarcia?

- zgasić silnik, odłączyć akumulator i szukać przyczyny zwarcia.

17.  Co dolewamy do akumulatora?

- wodę destylowaną, chyba że wyleje się elektrolit to dolewamy elektrolitu o takiej samej gęstości i tyle samo co się wylało

18.  Ile wynosi napięcie na celi?

- ok. 2V – czyli akumulator 6V będzie miał trzy cele

19.  W jakich jednostkach określa się pojemność akumulatora?

- w amperogodzinach Ah...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin