PROJEKT
„KOLOROWY ŚWIAT”
Projekt jest przeznaczony dla grupy dzieci 3 – 5 letnich, które mają problem z rozpoznawaniem i nazywaniem kolorów.
· Dziecko utrwala nazwy kolorów
· Dziecko wyrabia umiejętność szybkiego ich rozpoznawania i nazywania
· Dziecko zna takie słowa jak: kolor, barwa, paleta, barwy podstawowe, pośrednie, tęcza
· Dziecko zna proces powstawania kolorów pośrednich z podstawowych
· Dziecko potrafi uzyskać barwy pośrednie z podstawowych poprzez mieszanie farb
· Dziecko porównuje barwy o różnej intensywności
· Dziecko zna takie określenia jak: jasny, jaśniejszy, ciemny, ciemniejszy
· Dziecko potrafi wypowiedzieć się na temat zjawiska tęczy
· Dziecko potrafi wywołać tęczę w słoneczny dzień przy użyciu zraszacza
· Dziecko potrafi ułożyć paski kolorowego papieru w kolejności ich występowania w tęczy
· Dziecko pełnymi zdaniami wypowiada się na tematy związane z barwami poruszane przez nauczyciela
· Dziecko słucha wierszy: „Kolory” B. Forma, „Różowy konik” B. Brzeziński oraz „Czerwony”, „Zielony”, „Niebieski”, „Żółty”, „Tęcza” B. Czarnik – potrafi wypowiedzieć się na ich temat
· Dziecko potrafi zaśpiewać piosenkę „Kolorowe kredki”
· Dziecko rozwiązuje poprawnie zagadki związane tematycznie z kolorami
· Dziecko poprawnie określa cechy jakościowe wyglądu ludzi i postaci przedstawionych na obrazkach
· Dziecko poprawnie tworzy zbiory według cechy jakościowej (koloru)
· Dziecko doskonali umiejętność klasyfikowania przedmiotów według barwy
· Dziecko poprawnie i starannie koloruje obrazki według podanej instrukcji
· Dziecko potrafi wykonać obrazek wg instrukcji zawartej w wierszu „Rysunek“ A. Matuszak
· Dziecko wykorzystuje wiedzę o kolorach podczas wykonywania prac plastycznych
· Dziecko poprawnie rozwiązuje rebusy fonetyczne
· Dziecko doskonali percepcję słuchową i wzrokową oraz orientację w przestrzeni
· Dziecko doskonali sprawność ruchową
· RAMOWY PLAN ZAJĘĆ CAŁODZIENNYCH:
1. Schodzenie się dzieci – zabawy dowolne, rozmowy z rodzicami i dziećmi.
2. Porządkowanie sali, zabawek.
3. Śniadanie.
4. Wspólne rozpoczęcie dnia – powitanie, zabawy integrujące, wyciszające.
5. Wprowadzanie w temat dnia – rozwijanie mowy i myślenia, zabawy logiczno-matematyczne, zajęcia plastyczne, konstrukcyjne itp.
6. Zabawy paluszkowe, ruchowe, muzyczno – ruchowe, rytmiczne.
7. Zabawy swobodne.
8. Sprzątanie. Przygotowanie do obiadu.
9. Obiad.
10. Zajęcia przygotowujące do nauki czytania i pisania (młodsze dzieci bawią się swobodnie).
11. Czytanie literatury dziecięcej.
12. Spacer – zabawy ruchowe na dworze.
13. Rozchodzenie się dzieci do domów.
W czasie realizacji projektu w przedstawiony powyżej ramowy plan zajęć całodziennych należy wpisać opisane niżej działania i zadania dobierając je według własnych potrzeb i możliwości.
· AKTYWNOŚĆ BADAWCZA
· Obserwacja i wyszukiwanie kolorów w najbliższym otoczeniu
(Przy realizacji różnych tematów należy stwarzać dzieciom wiele sytuacji wymagających obserwacji oraz wyszukiwania różnych kolorów w sali, środowisku przyrodniczym)
· Wskazywanie kolorów i nazywanie ich
(Wszelkie zadania, których celem jest określanie cech jakościowych ( w tym wypadku barwy) przedmiotów i zjawisk, przyporządkowywanie kolorów do charakterystycznych dla nich rzeczy, zjawisk – np. pomarańczowy – pomarańcza, niebieski – niebo)
· Pozna...
ATOLINTA