Wychowanie do życia w rodzinie - program nauczania dla klasy 4.pdf

(220 KB) Pobierz
Wędrując
ku
dorosłości
Teresa Król
p Ro g R a m
n au c z a n i a
Wychowanie do życia w rodzinie
dla uczniów klasy 4 szkoły podstawowej
Wydawnictwo Rubikon 2017
© Copyright 2017 by Katarzyna Król Wydawnictwo i Hurtownia
Rubikon
Adiustacja i korekta: Anna Grochowska-Piróg
Projekt graficzny i skład: Marcin Nowak
ISBN 978-83-65217-14-1
Katarzyna Król Wydawnictwo i Hurtownia Rubikon
ul. Na Leszczu 17, 30-376 Kraków
tel. 12 398 18 43, fax. 12 398 18 44
www.KsiegarniaRubikon.pl
REGON 351450547, NIP 944-147-11-82
Spis treści
Wstęp
WDŻ. Nowa podstawa programowa
Lekcja 1
Lekcja 2
Lekcja 3
Lekcja 4
Lekcja 5
Lekcja 6
Lekcja 7
Lekcja 8
Lekcja 9
Wspólnota domu, serca i myśli
– funkcje rodziny
Witaj w domu –funkcje prokreacyjna
i opiekuńcza
Zasady i normy – funkcje wychowawcza
i socjalizacyjna
Miłość, która scala, czyli funkcje
psychiczno-uczuciowa i kontrolna
Jesteśmy razem – funkcje rekreacyjno-
-towarzyska, kulturowa i ekonomiczna
Człowiek istota płciowa
Przekazywanie życia
(dla grupy dziewcząt)
Przekazywanie życia
(dla grupy chłopców)
U progu dojrzewania
(dla grupy dziewcząt)
5
8
Lekcja 11
12
Lekcja 12
13
Lekcja 13
14
Lekcja 14
15
Lekcja 15
16
17
18
19
20
Lekcja 15
Lekcja 17
Lekcja 18
Lekcja 19
Lekcja 10
U progu dojrzewania
(dla grupy chłopców)
Rodzi się dziecko
(dla grupy dziewcząt)
Rodzi się dziecko
(dla grupy chłopców)
Intymność
(dla grupy dziewcząt)
Intymność
(dla grupy chłopców)
Obrona własnej intymności
(dla grupy dziewcząt)
Obrona własnej intymności
(dla grupy chłopców)
Koleżeństwo
Dobre wychowanie
21
22
23
24
25
26
27
28
29
Internet świat prawdziwy czy nieprawdziwy? 30
31
Ewa Kosińska, Henryk Noga. Opinie o programie
„Wędrując ku dorosłości” – Program nauczania – WDŻ klasa IV
5
Wstęp
Wprowadzenie
Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia
2  czerwca 2017 roku zmieniającym rozporządzenie
w sprawie sposobu nauczania szkolnego oraz zakresu
treści dotyczących wiedzy o życiu seksualnym człowieka,
o zasadach świadomego i odpowiedzialnego rodziciel-
stwa, o wartości rodziny, życia w fazie prenatalnej oraz
metodach i środkach świadomej prokreacji zawartych
w podstawie programowej kształcenia ogólnego
(Dziennik
Ustaw 2017, poz. 117) po raz pierwszy wychowaniem do
życia w rodzinie zostali objęci uczniowie klasy IV szkoły
podstawowej.
Tej zmiany od dawna oczekiwali nauczyciele tych za-
jęć. Zjawisko akceleracji, czyli szybszego dojrzewania
młodego pokolenia wymagało dostosowania się do rze-
czywistych potrzeb i oczekiwań odbiorców (uczniów).
Dojrzewanie to proces, w którym wzmaga się niepokój
związany z przeżywaniem zmian zarówno fizycznych, jak
i tych, które dotyczą emocji, uczuć i pragnień. Aby więc
skutecznie i w odpowiednim czasie pomóc młodemu po-
koleniu w zrozumieniu przemian dziejących się między
dzieciństwem a dorosłością, trzeba podejmować rozmo-
wy, wyjaśniać i pomagać w samodzielnym kształtowaniu
własnego życia.
Polska szkoła podjęła się tego zadania w toku realizacji
lekcji wychowanie do życia w rodzinie (WDŻ).
Zgłoś jeśli naruszono regulamin