Nowa podstawa programowa języka polskiego dla kl. IV-VIII Szkoły podstawowej. Prezentacja.pdf

(606 KB) Pobierz
Nowa podstawa programowa
języka polskiego
dla kl. IV–VIII szkoły podstawowej
Podstawowe założenia, filozofia zmiany
i kierunki działania
Autor: dr hab. Andrzej Waśko
Rozwój indywidualny ucznia
i wprowadzenie do kultury polskiej
„Zakres znajomości języka ojczystego
i sprawność w posługiwaniu się nim ułatwia
przyswajanie wiedzy z innych dziedzin (przedmiotów)
i jest dla każdego ucznia podstawą sukcesu szkolnego”.
Źródło: Załącznik nr 2 do Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej
wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów
z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły
I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej
(Dz.U. z 2017 r., poz. 356). Tekst rozporządzenia dostępny w Internetowym Systemie Aktów Prawnych:
http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU20170000356
Rozwój indywidualny ucznia i wprowadzenie do kultury polskiej
Język polski jest przedmiotem pełniącym kluczową funkcję w edukacji szkolnej:
Uczeń:
zdobywa elementarne
umiejętności w zakresie:
czytania
pisania
rozumienia i tworzenia
wypowiedzi
proces
nauczania
języka
polskiego
Uczeń:
rozumie złożone treści
kultury
poznaje związane z tymi
treściami wartości
aktywnie uczestniczy
w życiu kulturalnym
rozwijanie indywidualności
ucznia jako osoby
harmonijnie wprowadzanie ucznia
w życie wspólnotowe na poziomie
lokalnym, narodowym i państwowym,
a także cywilizacyjnym i ogólnoludzkim
Rozwój indywidualny ucznia
i wprowadzenie do kultury polskiej
Rozwój indywidualnej osobowości idzie w parze
z uspołecznieniem – człowiek jako jednostka
może być sobą tylko w relacjach z innymi –
samospełnienie człowieka jako istoty społecznej
możliwe jest tylko we wspólnocie.
Rozwój indywidualny ucznia
i wprowadzenie do kultury polskiej
Nowa podstawa programowa języka polskiego,
nie zapominając o
indywidualnym rozwoju
osobowości i zainteresowań każdego ucznia
jako
jednostki, kładzie większy niż poprzednia nacisk na:
społeczny wymiar i funkcje literatury,
wychowawcze funkcje języka polskiego
jako
przedmiotu wprowadzającego ucznia w kulturę
narodową.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin