Odrębna istota o żydach w Polsce.txt

(24 KB) Pobierz
OŻYDACH W POLSCE.




O ŻYDACH W POLSCE.





Każdy stan bydź może w kraju pożytecznym, gdy żyie pod prawem, i moc iego nad 
sobą czuie.
Naruszewicz H. N. P. t. VI. K. 1. k. 13.


W Warszawie
1816.
W Drukarni Wiktora Dąbrowskiego.



Do
Jaśnie Wielmożnego
Jenerała Piechoty Senatora
Wojewody,
Zajączka
Namiestnika Królewskiego
Kawalera Orderu Orła Białego,
Komandora Krzyża Woyskoweg Polskiego i Legii Honorowey Francuzkiey.



Namiestniku Krolewski!
Z nieśmiałością u nóg Twoich pismo moie składam; jeżeli zamiarem usiłowanie 
usprawiedliwić raczysz, szczęśliwym, bo zupełnie spokoynym będę.
Łętowski.



O ŻYDACH W POLSCE.

Od niedawnego czasu, ulotne pisemka o żydach zwrócili Publiczności uwagę; gdy 
Rząd obojętnością dotąd żadnemu powagi nie nadał, tym śmieley z moiem na świat 
wydadź się odważam.
W wachaniu się zdań sprzecznych, kiedy o wspólne dobro idzie; odezwać się ze 
swoim nie ledwie obowiązkiem sądzę; lub aby trafnością dodać przewagi 
rzeczywistszey stronie, lub własnym złudzeniem przyłożyć się do błędney 
prędszego potępienia.
Los żydów w kraiu naszym każdego obchodzi. Myśli moie w tym przedmiocie nieiako 
prawdy, lecz za tg iedność

10

podaie, do którey porównane przeciwne domysły, lub przeważą słuszniey, lub 
przeważyć niezdołaią.
Żydowski naród od tylu wieków obarczony niewolą, tym więcey na uwagę naszą 
zasługuie, im więcey umysłu tęgością w prześladowaniu, w upływie wieków 
cierpliwością zadziwia. Aby iego obyczaie, zdolność zastosować do kraiu, wypada 
na onego wprzódy spoyrzeć ustawy, dotychczesne dzieie przebiegnąć.
Ustawy tego narodu tak ściśle z religią połączone, że nierozdzielnemi; iedynego 
Prawodawcy dziełem, w samey niezagładzie, cechę wyższości niosą: rozbiór ich 
dalszy pod względem Rzymskiey tolerancyi ludziom Kościoła zostawiam, z Bozuetem 
tylko przypominaiąc (1) co Sty Paweł (Epio: Paul. Apos. ad Rom Cap. II.) i 
Jsaias Prorok (in Cap. LIX.) o ich zacznem przeznaczeniu wspomnieli.
Co do ich dzieiów od Jerozolimy zburzenia aż do wieków naszych, te nie-

--------------------
(1) Tremble eu mettant les mains sur l'avenir.

11

ustannego prześladowania obraz nam stawiaią.
Gdy po Tytusa zwycięztwie, iakoby dla uzupełnienia przepowiedzianych im 
nieszczęść, resztę tych nędznych do Rzymu przegnano, nie wzbroniono im wszelako 
wolności wyznania, i własnych sędziów, (Etharcae Majores) nawet do wszelkich 
obywatelstwa korzyści przypuszczonemi zostali.
Honoriusz pierwszym był, co prześladowanie podniósł, iakie dotąd ciągle 
nieustaie; odsuwaiąc od godności woyskowych, ieszcze im był cywilne urzęda 
zostawił (L. 34 Cod. Thed. de. Jud.) lecz gdy złoto-usty Doktor, sześć razy na 
przeciw nich powstał, zniewolony Cesarz: odiął im Sądownictwo, Patryarchów 
zniósł, Bóżnic umnieyszył, (415, 422) namawiania na wiarę żakazał, nawet dzieci 
ich od chrztu odepchnął. — Żyd przeniewierzone dziecko wydziedziczyć niemógł; 
same zbrodnie wyksztów przeciw rodzicom prawo upoważniało. Parentes tamen eis 
falcidiam debitae suc-

12

cessionis relinquant, ut hoc saltem in honorem Religionis electae meruisse 
videantur (L. 25. Cod. Theod. de Jud.
Prześladowanie raz wszczęte granic nie miało. Niezdolnym żydostwo urzędów 
osądzono, wszelkie spółeczeństwa ciężary znosząc, żadnych z korzyści dzielić nie 
mogło (Honore fruantur nullo, sed sint in turpitudine fortunae in qua, et animam 
volunt esse. L. ult. Cod. just. Nov. 45.) Żyd przeciw Chrześcianinowi świadkiem 
służyć nie mógł, kiedy chrześcianina świadectwo przeciw żydowi dostateczne było.
Gdy Gothy i Wandały Rzymskie Państwo obsiedli, i przyjęli zwyciężonych wiarę, 
los żydów niemógł iak się pogorszyć — wzgarda ku niewolnikowi, połączona z 
nienawiścią ku obcowiercowi, oburzona ich wytrwałością, do samey wściekłości 
doszła: życie wydrzeć żydowi, karze śmierci niepodpadało. (Com. P. Deseckenberg, 
de juribus ac privilegüs quo ad judeos.)

13

Nowy z czasem powód, nowy zrodził rodzay z ochydzonych prześladowania. Odsunięte 
żydostwo od nauk, rolnictwa, urzędów, rękodzieł, do handlu się obróciło; (1) 
natężenie ku iednemu powołaniu, i nabyta nawyknieniem zręczność, wkrótce 
powszechne bogactwo sprowadziły; w ówczas nienawiść szukała sposobu obdarcia ich 
z własności, stawiani przed sędziów iako lichwiarze, rozbóyniki, zatruwacze, 
mękami w ogniu potwarze wypłacali: w roku 1348, cała Europa krwią się ich 
zafarbowała. (l'Histoire des juifs par Basnage.)
W tak nędznym stanie naród ten od Barbarzyńców napadu, ciągle aż do XVI. wieku 
zostawał, ieźeli ku końcu, duch ludzkości oświatą ożywiaiący się, wprawdzie 
bezpieczniey oddychać im dozwolił, nie mniey wszelako na inne sposoby 
bezwstydnie obdzieraiąc. — Pierwszym był Józef II. co w Państwach swoich do 
współ-obywatelstwa ich przypuścił, —

-------------------------------
(1) Bawić się handlem, było w ówczas upodlaiącym stanem.

14

w roku 1740, wiadomo iakim sposobem z Królestwa Oboyga Sycylii wygnanemi. Rossya 
złemu rostropnie zapobiegaiąc, całkiem ich nie przyięła Hollandya przeciwnie, w 
ich oszczędney zabiegłości po części banku swego pomyślność znalazła; w Turczech 
zarówno z chrześcianami w pogardzie zostaią. (De Ia reforme politique des juifs 
par Mr. C. G. Dohm. )
Do Polski wiadomo, że iż za panowania Bolesława Krzywoustego (1, 112) chroniąc 
się przed gwałtownościami Rycerzy Francuzkich, (1) z Czech aż do Kijowa 
rozszyrzyli się, Bolesław Pobożny Xiążę Kaliski (1, 264) pierwszy im liczne 
przywileia nadał, które Kazimierz Wielki (9. pazdz. 1, 554) w Krakowie 
potwierdził. Późnieysze wieki za Witolda i Alexandra dały tym przywileiom 
większą ieszcze wagę, włożywszy ie w Statut Koronny i Litewski dla prawidła są-

----------------------------
(1) Którzy przez Czechy, do ziemi świętey pod znakiem krzyża ciągnęli.

15

dowym wydziałom. (Naruszewicz. Hist: Nar: Pols: t. VI k. I k. 15.)
Lecz mimo przywileje, iakich zdaie się że używać wolni byli, i świeższe ogólne 
ustawy; otwórzmy do tego przeszłe, a współczesne przypomniymy dzieie czyż 
sumiennie stan ich spokoynym i szczęśliwym nazwiemy? — tu wielkie zagadnienie do 
rozwiązania zostaie: czy dosyć iest zabezpieczyć życie i własność poddanego, aby 
swobodnie zostawał? — Czy obywatela szczęście iest iedynie pieczołowitości 
Rządowey owocem? Lecz nim do tego przedmiotu przystąpię, wypada mi wprzody 
roztrząsnać: Czy żydzi są poddanemi kraiu, w którym zasiadaią? Czy prosto 
niewolnikami Rządu, co znosić ich sądzi?
Nie wchodząc w żadne dwoistości poważnych uroień, powodowany iedynie uczucia 
wyrocznią, śmiało się odwołuię do przyrodzonego poznania; które iednako w Chili 
iak w Polsce, w Chinach iak w Pensylwanii przemawia: czy ludzie od siedmiu 
wieków płodzący się iuż

16

w dwudziestym osmym pokoleniu zawsze na tey ziemi, mówiący iey językiem, 
posłuszni iey prawom, wierni iey Królom, kiedyś użytecznemi, nigdy nieszkodliwi, 
używaiący z dawna przywilejów, a do naszych czasów iuż trzeciey konstytucyi. — 
Czyliż nie są prawemi obywatelami tey ziemi? prawdziwemi dziećmi oycowskiego 
Rządu? — Na próżno czekam.... Któżby się nie zapłonił ieszcze, zaprzeczyć tey 
rzeczywistości teraz.
Czyż różność religii, i inne zwyczaie, obce nazywanie, są ieszcze dosyć silnemi, 
aby poruszyć nasze namiętności, aż do ubliżenia prawom człowieka, zasadom 
konstytucyinym, i wzaiemnym stosunkom? — jeżeli poiednały się umiarkowaniem 
późnieysze wyznania, których odszczepienie trudniey iest, iak zaślepienie żydów 
do wyrozumienia; czemuż te same umiarkowanie i za temi współ braćmi do nas nie 
przemówi? Kiedyż wyciągniemy bliźniego im rękę, Bo-

17

gu samemu ich niedoli sprawowanie powierzaiąc.
Wiek dziewiętnasty tyle dla tey ziemi cudownym, czeka tego tylko po nas 
zwycięztwa; a piękna ta ziemia, swobodę wspólną, zgodnością wyznań, wzaiemnością 
prawa, zakwitnie.
Czyliż Rząd, którenby pewnym tylko klassom współeczeństwie sprzyiał, był Rządem 
oycowskim? — Prawo aż do stosunków człowieka z bydlęciem (1), zakreślić winno 
iest. — Wszystko co czuie składa te iedne ciało; którego zjednoczona władza 
duszą, prawa życiem, ich doskonałość pomyślnością.
Likurg, straszny nam przykład ludzkiego rozumu obłąkania stawia. Czyż Jlloty 
ludźmi niebyli? czyż niebyli obywatelami? Czemuż tylko pewną liczbę wybranych, 
do tego zbrodniczego współ-obywatelstwa przypuścił: nakształt owey tłuszczy 
dworzan tyrana, co wspólney rozpusty potrzebą, mimo

-----------------------------
(1) W Anglii niedawno ukarano człowieka, co nadużywał losu bydlęcia.

18

upodlenia nędzę zagładę, tysiąca innych, byt swóy przedłużaią.
Jeżeli żydostwo gnusnością swoią i nie ochędestwem odstręcza, to szukaymy w 
przyczynach sposobów, ocucenia w nich współ-ubieganie miłością własną, miłości 
własney własną wartością, własney wartości uczciwyni dobytkiem pracy, — lecz 
oboiętne ustawy, wyższych pogarda, rodzą tę nienawiść równych, którey zgwałcona 
w człowieku natura opieraiąc się, potwór ten żydostwa wydaie, co nie może iak w 
tym stanie sprzeczności za dobytkiem tylko ubiegać się; bo dobytek mu wszystkim, 
a sposoby niczym kiedy dobytek ich celem.
Czyimże więc udziałem będzie, nadania im w spółeczeństwie prawdziwego, 
iestestwa; honorem byt moralny, swobodą byt fizyczny? — Rząd tylko ieden mocen 
całym rodzinom cudownego życia udzielać: nadaremnie mniemaią zabiegli, obeyść 
się bez iego oycowskiey poręki, występni w zuchwałem niedowierzaniu, niestanowią 
sami ogółu. — 

19

Szczęście iednego może bydź owocem samey zbrodni, szczęście wszystkich tylko 
prawa; bez którego na próżne słabych, usiłowania, próżne samego Rząu niedołgżne 
oczekiwanie.
Szlachta wszędzie dosyć iest możną, opieka dla niey byłaby śmieszny, Rząd 
bezstronny w ustawney iest z nią walce, nie ledwie na niey gwa...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin