Kultura i turystyka - wokół wspólnego stołu.pdf

(36600 KB) Pobierz
Zadanie zrealizowane przez Regionalną Organizację Turystyczną Województwa Łódzkiego
we współpracy z Instytutem Geografii Miast i Turyzmu Uniwersytetu Łódzkiego
przy dofinansowaniu ze środków Ministerstwa Sportu i Turystyki w 2015 roku
Regionalna
Organizacja
Turystyczna
Województwa
Łódzkiego
Instytut
Geografii Miast
i Turyzmu
Uniwersytet Łódzki
RECENZENCI
Andrzej Kowalczyk
Andrzej Stasiak
PROJEKT OKŁADKI
Piotr Dolata
ADIUSTACJA, REDAKCJA TECHNICZNA
SKŁAD KOMPUTEROWY
Elżbieta Paradowska
RYSUNKI
Anna Wosiak
© Regionalna Organizacja Turystyczna Województwa Łódzkiego, Łódź 2015
ISBN 978-83-61001-86-7
Druk: CUK, 90-002 Łódź, ul. Tuwima 20
Nakład 500 egz., 23,1 ark. druk.
SPIS TREŚCI
Wstęp ...............................................................................................................................
5
Zachowania żywieniowe turystów –
Romuald Zabrocki
.........................................
Turystyka kulinarna jako forma turystyki kulturowej –
Ewa Czarniecka-Skubina
Socjologia jedzenia – niezbędne uzupełnienie badań nad turystyką kulinarną
Justyna Gołębiowska
.....................................................................................................
Jak zmierzyć zawartość kulturyw turystyce kulinarnej? Atrakcje kulinarne:
moda czy autentyczne zapotrzebowanie? –
Elżbieta Tomczyk-Miczka
...................
Wpływ różnic kulturowych na realizację projektów z zakresu turystyki kuli-
narnej – przykład Austrii –
Piotr Geise
.......................................................................
Uwarunkowania rozwoju regionalnego produktu kulinarnego –
Henryk
Lewandowski
...................................................................................................................
Instytucjonalizacja oraz formalizacja turystyki kulinarnej na świecie i w Polsce
Magdalena Woźniczko, Dominik Orłowski, Tadeusz Jędrysiak
..................................
Rozwój turystyki kulinarnej w Polsce –
Andrzej Stasiak
........................................
Kulinarne produkty turystyczne Polski – analiza przestrzenna i ocena dyna-
miki rozwoju –
Magdalena Duda-Seifert, Marta Drozdowska
...................................
Foodie
w podróży –
Karolina Buczkowska-Gołąbek
.....................................................
Foodies
na turystycznym szlaku, czyli obraz turystyki kulinarnej według
polskich blogerów –
Magdalena Tomaszewska-Bolałek
............................................
Biroturystyka – „nowa” forma turystyki kulinarnej w Polsce –
Katarzyna
Duda-Gromada
................................................................................................................
Stan i perspektywy rozwoju biroturystyki w województwie śląskim –
Prze-
mysław Charzyński, Zbigniew Podgórski, Magdalena Jasińska
....................................
7
25
43
55
65
79
99
119
151
173
191
201
217
Kreowanie produktu turystycznego na przykładzie browaru „Zwierzyniec” –
Ewa Bekier-Jaworska
......................................................................................................... 235
Turystyka kulinarna w przestrzeni muzeów skansenowskich –
Dominik
Orłowski, Magdalena Woźniczko
.................................................................................... 251
Znaczenie programów edukacyjnych dotyczących chleba w popularyzacji
turystyki kulinarnej na Litwie –
Brigita �½uromskaite, Rūta Dačiulytė
.................... 273
Poznaj smak pielgrzymowania. Tradycje kulinarne i kreowanie nowych
produktów na szlaku Pomorskiej Drogi Świętego Jakuba –
Tomasz Duda,
Natalia Trocińska
............................................................................................................. 291
Miejsce kulinariów w turystyce na przykładzie Mazowsza –
Piotr Dominik
...... 313
Wybrane wydarzenia gastronomiczne jako efekt trendów europejskich –
Anna
Kozłowska .........................................................................................................................
333
Adaptacja wybranych łódzkich obiektów poprzemysłowych na potrzeby gas-
tronomiczne –
Izabela Pietruszka
.................................................................................. 357
WSTĘP
Turystyka kulturowa to nie tylko zwiedzanie zabytków, muzeów, udział
w festiwalach czy wydarzeniach sportowych. To także poznawanie stylu
życia mieszkańców odwiedzanych regionów, ich codziennych obyczajów,
spotkania z ludźmi w różnych sytuacjach: na ulicy, w sklepie, przy stole…
Jedzenie w podróży przestało być li tylko dodatkiem do zwiedzania czy
wypoczynku na plaży, stało się często celem samym w sobie. Dobra kuch-
nia niczym magnes przyciąga turystów poszukujących nowych doznań
smakowych czy też zainteresowanych powrotem do tradycji. Podczas wa-
kacji chcemy jeść nie tylko dobrze, ale także pięknie, przyjemnie, wyjątko-
wo. Chcemy poznawać inne kultury, ludzi i kraje poprzez ich oryginalne,
egzotyczne smaki. Nic tak nie zbliża ludzi, jak smacznie i pachnąco zasta-
wiony stół, przy którym godzinami można opowiadać, dyskutować, spie-
rać się, śpiewać... A wracając z turystycznych wojaży chętnie kupujemy
kulinarne pamiątki: alkohole, słodycze, wędliny, sery – specjały, które będą
przypominać urlopowe przygody.
Znaczenie i rola usług gastronomicznych podczas podróży turystycz-
nych nie ogranicza się więc tylko i wyłącznie do prostego zaspokojenie fiz-
jologicznych potrzeb turystów. Coraz częściej kuchnia (gastronomia) staje
się ważnym składnikiem pakietu turystycznego, znacząco podnoszącym
jego atrakcyjność, dodatkowo podkreślającym wyjątkowość, elitarność i eg-
zotykę wyjazdu. Jedzenie może być najprzyjemniejszą czynnością podczas
wyjazdu, budując przy tym niepowtarzalne multisensoryczne doświadcze-
nie wakacyjne turysty. Z drugiej strony mamy też wiele przykładów efek-
tywnego wykorzystania dziedzictwa kulinarnego do promocji i budowania
pozytywnego wizerunku obszaru (w przypadku wyrazistych kuchni regio-
nalnych czy etnicznych), a także aktywizacji gospodarczej całego regionu
(np. regiony winiarskie i enoturystyka).
Pojęcie „turystyka kulinarna” (jako jednego ze sposobów interesowania
się inną kulturą) po raz pierwszy do literatury naukowej wprowadziła
M. Long w 1998 r. „Podróżowanie w celu poszukiwania i smakowania
gotowych potraw i napojów” jest więc stosunkowo nowym zjawiskiem
K
ULTURA I TURYSTYKA
W KRĘGU WYDARZEŃ
5
w światowej turystyce, ale zdążyło już dotrzeć do Polski. Na fali mody na
kulinaria i zdrową żywność w ostatnich 10–15 latach obserwuje się ciągły
wzrost zainteresowania podróżami inspirowanymi kulinariami. W całym
kraju organizowane są liczne wydarzenia kulinarne (święta, festiwale gas-
tronomiczne), powstają szlaki poświęcone produktom i kuchni regionalnej,
przygotowywane są oferty touroperatorów dla smakoszy. Polacy coraz
chętniej wyjeżdżają w świat, by poszukiwać nowych smaków, ale też by
brać udział w warsztatach i szkołach gotowania.
Oddajemy dziś do rąk Czytelników publikację, która poświęcona jest
fenomenowi turystyki kulinarnej. Zjawisko to starali się przeanalizować
specjaliści różnych branż. Zebrane w tomie prace prezentują punkt widze-
nia ekonomistów, geografów, socjologów, antropologów, czy wreszcie spe-
cjalistów ds. żywienia człowieka. Dużą grupę artykułów stanowią opraco-
wania o charakterze inwentaryzacyjnym, próbujące ukazać aktualne oblicze
polskiego rynku podróży inspirowanych kulinariami, zarówno od strony
popytowej, jak i podażowej. Interesujące są zwłaszcza studia nad różnymi
formami wykorzystania naszego kulinarnego dziedzictwa do kreowania
oferty turystycznej, w tym tzw. biroturystyki. Dopełnienie zbioru stanowią
prace poświęcone wybranym zagadnieniom rozwoju turystyki kulinarnej
poza granicami Polski.
Komentując zgłoszone przez Autorów artykuły, należy z pewną troską
zauważyć, że stosunkowo niewiele z nich bazuje na podstawowych bada-
niach empirycznych. Wydaje się, że to wyzwanie nie zostało jeszcze w pełni
podjęte przez świat nauki. Czas już chyba zakończyć etap wstępnego roz-
poznawania problemu i przystąpić do głębszych analiz tego zjawiska.
Mamy nadzieję, że przygotowana monografia stanie się zaczątkiem
szerszej dyskusji nad turystyką kulinarną w Polsce, w tym także zachętą
i inspiracją do podjęcia badań naukowych, jak również oryginalnych przed-
sięwzięć praktycznych.
Życzymy przyjemnej lektury!
Redakcja
6
K
ULTURA I TURYSTYKA
W KRĘGU WYDZREŃ
Zgłoś jeśli naruszono regulamin