Reklama - rodzaje i funkcje.odt

(17 KB) Pobierz

 

 

Anna Olber kl. III TE

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

RODZAJE  I FUNKCJE

REKLAMY

 

 

 

 

 

 

 

 

Nauczyciel          

mgr. Krzysztof Drężek  

 

 

 

 

 

SPIS TREŚCI

 

 

 

 

 

 

1. Co to jest reklama?

2. Historia reklamy.

3. Etapy projektowania reklamy, Korzyści reklamy i Zagrożenia płynące z reklamy.

4.  Formy reklamy.

5. Funkcje reklamy.

6. Rodzaje reklamy.

 

 

 

 

 

 

 



 

***

 

  Reklama (z łac. reclamo, recla) to informacja połączona z komunikatem perswazyjnym. Zazwyczaj ma na celu skłonienie do nabycia lub korzystania z określonych towarów czy usług, popierania określonych spraw lub idei (np.promowanie marki).

 

Reklama przybiera różną postać - od rzetelnej informacji o cechach produktu, spotykanej głównie w prasie specjalistycznej, po wychwalanie produktu bez rzetelnej informacji merytorycznej o przedmiocie reklamy, co często przypisuje się reklamie telewizyjnej.

 

Czasami reklama występuje w formie ukrytej - np. firmy organizują prezentacje własnych technologii czy też piszą artykuły do prasy specjalistycznej na ich temat - co jest na pograniczu reklamy i edukacji lub ukazywane są przedmioty, będące towarami określonej marki, umieszczone w kontekście filmu fabularnego.

Czasem reklama łączona jest z korzyściami dla osób decydujących o skorzystaniu z przedmiotu reklamy - np. firmy sponsorują wyjazdy szkoleniowe lub pseudoszkoleniowe w atrakcyjne miejsca - co jest na pograniczu reklamy i korupcji.

Ponieważ celem reklamy jest skuteczność ich oddziaływania na odbiorcę, dlatego można się spotkać w reklamie z treściami wywołującymi np. skandal obyczajowy lub procesy sądowe. Dzięki temu wzrasta zainteresowanie wokół reklamy a tym samym jej siła oddziaływania.

 

Ważną cechą odróżniającą w komunikacji poprzez media reklamę od public relations jest to, że reklama jest formą płatną, tzn. reklamodawca płaci mediom za nadanie komunikatu reklamowego i ma nad tym komunikatem pełną kontrolę.

 

Zdecydowana większość reklam charakteryzuje się celami komercyjnymi.

 

 

 

 

 

 

 

 

***

 



 

 

***

  

Swoiste formy reklamy pochodzą z czasów starożytnych. Stosowali reklamę w postaci napisów na ścianach budynków, kamiennych lub terakotowych szyldów karczmy, zajazdy. Średniowieczni handlowcy wykrzykiwali ceny oraz zachwalali cechy swoich towarów i dóbr. W ten sposób powstała pierwsza w historii forma reklamy - reklama ustna.

 

W starożytnej Grecji pojawiła się reklama pisemna. Miała ona charakter spisanych informacji dotyczących wydarzeń kulturalnych i sportowych.

 

Wynalezienie w 1442 r. przez J. Gutenberga druku zrewolucjonizowało reklamę. Pojawiły się pierwsze gazety a w nich pierwsze reklamy prasowe.

Ok.1480 roku wydrukowano w Anglii pierwszą reklamę prasową (wskazówki dla duchownych dotyczące Wielkanocy).

1612 14 października - w Paryżu wydrukowana pierwsza reklama w gazecie "Journal General d'Affiches".

1704 - pierwsza udokumentowana amerykańska reklama prasowa (w Europie reklamy na łamach tygodników obecne były już wcześniej - w XVII wieku)

1893 - w Stanach Zjednoczonych wydano około 50 tysięcy dolarów na reklamę.

1843 - w Filadelfii rozpoczął działalność pierwszy agent reklamowy Volney Palmer. Zajmował się

 

zbieraniem ogłoszeń reklamowych i umieszczaniem ich w prasie. Można powiedzieć, że była to pierwsza jednoosobowa agencja reklamowa.

1925 - profesor Olgierd Langer jako pierwszy w Polsce rozpoczyna cykl wykładów o reklamie w Wyższej Szkole dla Handlu Zagranicznego we Lwowie

1941 - w Stanach Zjednoczonych pojawiła się pierwsza reklama telewizyjna.

1989 - w Polsce zaczął się rozwijać rynek reklamy komercyjnej.

 

 

 

 

 

***

 

 

 

 



 

***

 

 

 

*Etapy projektowania reklamy

1.Tworzenie świadomości produktu, firmy lub marki.

2.Wzbudzanie zainteresowania produktem, firmą lub marką.

3.Wzbudzanie pożądania oferty.

4.Wywoływanie oczekiwanej akcji (np. zakupu).

 

 

 

 

 

*Korzyści reklamy

1.powszechna informacja o produkcie,

2. finansowanie mediów działalności sportowej, kulturalnej,

3.kształtowanie postaw społecznych

 

 

 

 

 

*Zagrożenia płynące z reklamy

1.wprowadzenie w błąd reklamobiorcy,

2.wzbudzanie nadmiernych potrzeb konsumpcyjnych,

3.promocja zachowań społecznych i zwyczajów negatywnie wpływających na jednostkę,

4.wyrabianie obojętności na przekaz społeczny,

5.manipulacja odbiorcami przez użycie środków pozaracjonalnych, jak np. popęd seksualny, 6.uzależnienie od papierosów, i inne.

 

 

***

 

 



 

***

 

1) ULOTKA

 

Ulotka jest najtańszą i najbardziej rozpowszechnioną formą drukowanej reklamy. Aby odnieść zamierzony skutek, ulotka powinna zawierać tylko najbardziej istotne informacje, takie jak:

- logo firmy \ biura podróży,

- slogan,

- atrakcyjny produkt lub promocje,

- informacje adresowe, telefoniczne.

 

Jeśli zabraknie któregoś z elementów ulotka straci wiele na swojej sile oddziaływania i informowania. Ważne jest aby ulotka była dobrze wydana - wydrukowana na dobrej jakości papierze. Nie może być to oczywiście reklama czarno-biała. Wręcz niedopuszczalne są ulotki w postaci czarno-białych kserokopii .Wprawdzie tego typu reklama zwraca uwagę odbiorcy na bardzo krótki czas, jednak wrażenie jakie wywoła pozostaje bardzo długo. Graficznie ulotka powinna być wykonana w stylu takim jak plakat oraz reklamy zamieszczane w prasie.

 

2) PLAKAT

 

Stosunkowo tanim, wygodnym i efektywnym środek przekazu wizualnego jest plakat. Plakat ( z niem.) to ogłoszenie, reklama, hasło ujęte w artystyczną formę drukarską lub malowniczą, zwykle powielane i umieszczane w miejscach publicznych; plakat jest zaliczany do grafiki użytkowej. W zależności od tematyki rozróżnia się: plakat polityczny, społ., reklamowy i imprezowo-artystyczny. Plakaty są wykonywane według projektu artysty, głównie w technikach: litografii, offsetu, typografii i rotograwiury. Początki nowoczesnego plakatu sięgają 1 połowy XIX w. (Japonia), a jego rozwój nastąpił w latach 80. i 90.; w XX w. wzrosło zapotrzebowanie na plakat, którego forma ulegała wpływom rozmaitych kierunków artystycznych. W okresie międzywojennym plakat stał się samodzielną dyscypliną (m.in. ok. 1925 pojawił się plakat fotograficzny i fotomontażowy); po II wojnie świat. nastąpiło zbliżenie tej dyscypliny do doświadczeń nowoczesnego malarstwa, poszukiwanie form ekspresji groteskowej, żartobliwej, przy dążeniu do oszczędności środków wyrazu, umowności i metaforyki.

Dobry plakat informujący o produkcie turystycznym, powinien być czytelny, komunikatywny i estetyczny. Nie należy przesadzać z ilością elementów zamieszczanych na plakacie, gdyż nadmiernie wzbogacony afisz może nawet zaszkodzić wizerunkowi danego biura podróży niż mu pomóc.

Plakat powinien zawierać tylko trzy podstawowe elementy:

 

- logo biura podróży,

- slogan, przedstawienie produktu turystycznego,

- cena produktu.



Jeśli chodzi o formaty plakatów to możemy wyróżnić plakaty małe o rozmiarach 70x50 cm i 100x70 cm, oraz duże zwane billboardami wielkości 300x500 cm

i 400x600 cm. Styl graficzny plakatu powinien korespondować ze stylem wykonania ulotki oraz reklam zamieszczanych w prasie.

 

 

 

3) KONKURSY

 

Konkurs, czyli impreza, przedsięwzięcie o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym mające określony program i dające możność wyboru przez eliminację najlepszych wykonawców, autorów danych prac. Ten rodzaj reklamy zwykle wyróżniania uczestników nagrodami przez co reklamuje swoje biuro turystyczne bądź produkt turystyczny. Wyróżnia się dwa rodzaje konkursów:

 

- konkurs otwarty, w którym może brać udział każdy,

- konkurs zamknięty, w którym mogą brać udział tylko zaproszone osoby.

 

4) SPONSORING

 

Sponsoring, to z angielskiego finansowanie czegoś, często w zamian za reklamowanie własnej działalności. Na przykład finansowanie danej wycieczki w pewnym programie telewizyjnym w celu zachęcenia oraz poinformowania widzów, uczestników o danej firmie turystycznej oraz o atrakcyjnych produktach turystycznych.

 

 

 

5) REKLAMA W PRASIE I TELEWIZJI

Podstawą dobrej reklamy jest fakt, że zwraca ona uwagę odbiorców. Można wpłynąć na jej atrakcyjność dla publiczności m.in. przez zamieszczenie ciekawego nagłówka, intrygującego stwierdzenia, niebanalnego zdjęcia, grafiki.

Istnieją dwie zasady reklamy w prasie, które wpływają na odbiór reklamy prasowej przez czytelników. Pierwsza z nich nazywa się zasadą "prawej strony". Zgodnie z nią reklama zamieszczana na prawym arkuszu gazety jest częściej zauważana przez odbiorców niż ta zamieszczona na stronie lewej. Warto o tym pamiętać, tym bardziej jeżeli cena druku reklamy na obu arkuszach jest taka sama, co zdarza się w przypadku prasy lokalnej.

Druga zasadą jest "prawo litery Z", zgodnie z którym oglądający stronę gazety wodzi po niej wzrokiem wykonując ruch zbliżony do litery "Z". Z tego względu warto zamieszczać reklamy w górnym lub dolnym wierszu strony, najlepiej w narożnikach. Sam tekst reklamy powinien mieć charakter narracyjny.

 

 

 

 

***

 



 

 

***

Funkcje reklamy:

 

Dobra reklama powinna spełniać cztery funkcje:

- informującą, spełniona poprzez informacje konsumentów o danym produkcie wprowadzonym na rynek,

- nakłaniająca, polega na przekonaniu konsumentów, że dany produkt najlepiej zaspokoi ich potrzeby,

- utrwalająca, polega na wyrobieniu pożądanych liczby konsumentów i utrwala ich w przekonaniu, że nasz produkt jest lepszy niż konkurencji,

- edukacyjna, adresaci reklamy mogą dowiedzieć się o istniejących produktach na rynku i sposobach zaspokojenia ich potrzeb.

 

Zadaniem reklamy jest wywrzeć wpływ na konsumenta oraz zachęcić go do zakupu.

Celem reklamy jest zbliżenie konsumenta do produktu:

a) wspiera proces nowego produktu na rynek,

b) pomoc w opracowaniu pożądanych rynków zbytu,

c) ułatwienie realizacji sprzedawcom,

d) utrzymanie kontaktów z rynkiem docelowym,

e) wywoływanie natychmiastowego zakupu.

 

 

 

***

 

Rodzaje reklamy:

 

Reklama pionierska związana z kształtowaniem popytu pierwotnego, informowanie o nowym produkcie, wyjaśnienie jego zalet,

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin