pytania SRK I egzamin.doc

(1929 KB) Pobierz
1

1. Na czym polega zmniejszenie zagrożenia bezpieczeństwa ruchu pojazdów (kolejowych)?

Zmniejszenie zagrożenia bezpieczeństwa ruchu pojazdów polega na:

- możliwie pewnym zapobieganiu kolizjom pojazdów,

- zapobieganiu rozwijania przez nie nadmiernej prędkości  (przekraczającej prędkość dopuszczalną),

- wykrywaniu stanów awaryjnych infrastruktury i taboru (mogących zakłócić sprawny i bezpieczny ruch pojazdów).

2. Przedstaw system srk jako automat Mealy'ego.

3. Przedstaw podstawowe rodzaje urządzeń sygnalizacyjnych.

Urządzenia sygnalizacyjne:

+ Sygnalizatory

              + kształtowe

              = świetlne, o elementach świetlnych:

                            - jednobarwnych

                            - wielobarwnych

              = znakowe

+ Znaki (wskaźniki)

              = kształtowe

              = świetlne

              = graficzne

+ Przybory sygnałowe

= optyczne

                            - kształtowe

                            - świetlne

= akustyczne

Wszystkie urządzenia sygnalizacyjne można również podzielić na:

- stałe - zainstalowane na dłuższy okres w terenie lub stanowiące stałe wyposażenie pojazdu,

- przenośne lub przewoźne - instalowane na krótki okres w               terenie lub stanowiące wyposażenie personelu zajmującego się sterowaniem ruchem, obsługującego pojazd itp.

4. Podaj definicję sygnalizatora, wskaż zasadniczą cechę sygnalizatora świetlnego i kształtowego.

Sygnalizator jest urządzeniem technicznym służącym do przekazywania zmieniających się w czasie informacji, przeznaczonych dla uczestników procesu ruchowego (transportowego), a określających możliwości, warunki i sposób wykonywania ruchu. Przekazywana informacja jest zazwyczaj zależna od aktualnej sytuacji ruchowej.

Sygnalizator świetlny służy do przekazywania informacji za pomocą zmieniających się barw elementów świetlnych, zawierających własne źródło światła. Elementy świetlne mogą być wykonane jako elementy (komory) jednobarwne i wówczas sygnalizator zazwyczaj jest sygnalizatorem wielokomorowym lub też element świetlny posiada możliwość zmiany barwy i tworzy sygnalizator jednokomorowy.

Sygnalizator kształtowy służy do przekazywania informacji za pomocą zmieniających się kształtów geometrycznych lub przez zmianę przestrzennego rozmieszczenia tych kształtów. Wymaga oświetlenia w porze nocnej lub uzupełniany jest sygnalizacją świetlną.

 

 

5. Jakie sygnalizatory wykorzystywane są dla jazd: pociągowych, manewrowych?

Pociągi prowadzone przez maszynistów poruszają się po drogach jazdy zasadniczo na podstawie sygnałów przekazywanych przez sygnalizatory przytorowe lub przez sygnalizatory znajdujące się w kabinie maszynisty, zwane sygnalizatorami kabinowymi. Jazdy manewrowe mogą się odbywać na sygnał przekazywany przez sygnalizatory oraz sygnał dawany ręcznie za pomocą przyborów sygnałowych, np. latarką, chorągiewką itp. Przez upoważnionych pracowników, bez stosowania sygnalizatorów przytorowych.

6. Podaj definicję stawności sygnalizacji, określ wpływ stawności na odległość między kolejnymi pociągami.

Sygnalizacja jest m-stawna, jeżeli umożliwia przekazanie przez sygnalizator informacji o możliwości jazdy na m-1 odstępach położonych za tym sygnalizatorem.

1 odstęp – sygnalizacja dwustawna, 2 – trzystawna itd…

7. Wskaż zasady sygnalizacji wynikające ze stopni prędkości i stawności sygnalizacji.

- informacja może być przekazywana jednym lub dwoma światłami albo też dwoma światłami wraz z jednym pasem świetlnym

- w informacjach przekazywanych dwoma światłami w komorach może migać tylko światło górne

8. Przedstaw podstawowe informacje, które powinien zawierać plan schematyczny urządzeń srk. 

Plan schematyczny powinien zawierać:

(sygnalizatory, napędy zwrotnicowe, ryglowe i wykolejnicowe, układy kontroli zajętości, opis przebiegów, granice okręgów, nazwy sąsiednich posterunków)

- schematyczny rysunek układu torowego z określeniem torów zelektryfikowanych, ukresów rozjazdów i skrzyżowań torów, kilometrażu linii, kierunku północnego

- lokalizację nastawni i innych posterunków technicznych wraz z określeniem rodzaju urządzeń srk

- lokalizację urządzeń stałych mających wpływ na usytuowanie urządzeń srk i widoczności sygnałów, pochylniki, perony

- lokalizację zewnętrznych urządzeń srk oraz innych urządzeń mających wpływ na działanie urządzeń srk

- kierunek ruchu dla pościgowych przebiegów zorganizowanych

- nazwy posterunków technicznych i sąsiednich posterunków ruchu, granice okręgów nastawczych, identyfikatory peronów, torów i zewnętrznych urządzeń srk

- oraz inne niezbędne informacje.

9. Jakie warunki trzeba uwzględnić projektuj rozstawienie semaforów na stacjach?

Ustawianie to powinno się odbywać zgodnie z potrzebami sterowania ruchem kolejowym. Sygnalizatory te umieszcza się przy torach, wg ściśle określonych zasad projektowania przyjętych za obowiązujące w danym kraju. W Polsce semafory typu S, które określają z reguły określają początek i koniec drogi jazdy ustawiane są w ustalonej odległości od pierwszego miejsca niebezpiecznego – droga ochronna.

10. Wymień grupy stanów stanowiące przebieg?

Przebieg - zbiór uporządkowanych stanów, w jakich powinny znajdować się elementy urządzeń SRK, które nastawiają, zabezpieczają i kontrolują określoną drogę przebiegu. Każdy przebieg powinien być jednoznacznie określony. Nadawanie elementom drogi przebiegu wymaganych stanów nazywamy nastawianiem przebiegów. Przebiegi nastawiane dla pościgów będą nazywane przebiegami pościgowymi. Pozostałe przebiegi są nastawiane na stacjach dla pojazdów manewrujących. Proces sterowania ruchem można podzielić na cztery etapy: przygotowanie drogi przebiegu, dozorowanie jazdy, zwolnienie przebiegu, rejestrowanie jazdy.

11. W jaki sposób można zapewnić ochronę boczną?

Ochronę boczną można zapewnić poprzez ustawienie sygnalizatora lub tarczy oraz przygotowanie drogi ochronnej. Również może to być zrealizowane poprzez zwrotnice w układzie torowym, która umożliwi w momencie zagrożenia skierowanie pociągu na inny tor. Radykalnym posunięciem jest zastosowanie wykolejnicy, która ma za zadanie wykolejenie składu i w ten sposób zapewnienie bezpieczeństwa innemu pojazdowi kolejowemu. 

12. Dla przykładowej drogi jazdy określ przebieg.

Kierunki jazdy określone są strzałkami. Każda droga zaczyna się i kończy przy semaforze. Np. od semafora A zaczyna się jedna droga, która kończy się przy semaforze E, i druga droga, która kończy się przy semaforze F.

13. W jakich przypadkach uzasadnione jest stosowanie urządzeń mechanicznych ręcznych SRK?

Urządzenia mechaniczne ręczne stosowane się najczęściej jako urządzenia tymczasowe, czynne tylko przez określony czas, np. podczas przebudowy czy modernizacji urządzeń. Urządzenia stosowane są również w przypadku jazd z niewielką prędkością, czyli jazd manewrowych. Ponieważ przy jazdach z większą prędkością możliwe jest wytworzenie sił poziomych większych od trzymania zwrotnicy. W takim przypadku należy urządzenie dodatkowo zamknąć.



14. Opisz konstrukcję zwrotnicowego napędu ręcznego.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

15. Jaką rolę spełniają zamki kluczowe?

Zamykanie zwrotnic nastawianych ręcznie odbywa się najczęściej za pomocą zwrotnicowych zamków kluczowych. Wyróżniamy dwa typy zamków: trzpieniowe i ryglowe. Trzpieniowe - iglica odsunięta jest zamykana za pomocą wysuniętego trzpienia. Przy tego rodzaju zamkach dostateczna pewność zamykania iglic będzie zapewniona pod warunkiem, prawidłowego działania zwrotnicowego zamknięcia  nastawczego. Zamek zwrotnicowy musi zapewniać dokładne zamykanie zwrotnic; w drodze przebiegu i powinien spełniać ustalone w tym celu warunki. Każdy zamek zwrotnicowy w danym okręgu sterowania ma klucz o własnym profilu. Klucz można wyjść z zamka tylko wówczas, gdy zamek jest w stanie zamkniętym. Zwrotnica zamknięta zamkiem zwrotnicowym kluczowym jest nierozpruwalna. Zamki ryglowe połączone są oddzielnymi prętami z każdą iglicą i zamykają za pośrednictwem prętów obie iglice w krańcowych położeniach. Dlatego zamki ryglowe gwarantują większą pewność zamknięcia zwrotnicy niż zamki trzpieniowe. Stosowane są dla pociągów pasażerskich zazwyczaj tylko do zwrotnic przejeżdżanych przez pociągi na ostrze.

17. Opisz podstawowe rozwiązania konstrukcyjne i zasadę działania wiszącej skrzyni zależności.

W skrzyni kluczowej wiszącej uzależnia się klucze sygnałowe decydujące o możliwości podania sygnału zezwalającego na semaforze od kluczy zwrotnicowych i wykolejnicowych, a przez to kontroluje się odpowiednie położenie zwrotnic i wykolejnic wymagane w nastawieniu przebiegu. Poza tym wyklucza się również jednoczesne odbywanie przebiegów sprzecznych. Oba te uzależnienia są wykonywane w skrzyni kluczowej za pomocą suwaków zależnościowych. W skrzyni kluczowej umieszczane są klucze od zamków zwrotnicowych. Jeżeli znajdują się w niej wszystkie klucze do zwrotnic uzależnionych w danym przebiegu i zostaną przekręcone do pozycji zamknięcia wówczas można wyjąć klucz sygnałowy.

18. Wymień podstawowe funkcje blokady stacyjnej.

Blokada stacyjna służy do uzależnienia czynności nastawczych miedzy dwiema nastawniami w obrębie stacji. Do urządzeń blokowych blokady stacyjnej zalicza się bloki elektromechaniczne prądu przemiennego oraz zaworki blokady stacyjnej. Blok elektromechaniczny spełnia dwa zadania : zamykanie lub zwalnianie elementów urządzeń nastawczych oraz łączenie obwodów elektrycznych. Zaworki blokowe służą do realizacji zależności miedzy blokami a drążkami przebiegowymi lub dzwigniami semaforowymi.

19. Opisz sposób zrealizowania blokady stacyjnej w urządzeniach kluczowych.

W przypadku urządzeń kluczowych okręgi nastawcze muszą być małe, aby umożliwić szybką i wygodną obsługę wymagającą dojścia od nastawni do zwrotnic w terenie. W takich przypadkach prawie każda stacja, stanowiąca przeważnie jeden okręg sterowania jest podzielona przynajmniej na dwa, a często i więcej okręgów nastawczych z nastawniami umieszczonymi w miejscach największego zgrupowania obsługiwanych urządzeń zewnętrznych.

20. Wymień podstawowe elementy mechanicznego zespołu nastawczego(w urządzeniach pędniowych).

Dźwignia, napęd zwrotnicowy, naprężacz, pędnia, zwrotnica.

21. Jakie warunki powinien spełniać zwrotnicowy zespół nastawczy w urządzeniach pędniowych?

- zwrotnica niezamknięta w przebiegu powinna być utrzymywana w położeniach krańcowych z siłą około 2000 N

- zamykanie zwrotnicy w przebiegu powinno być realizowane przez zamknięcie dźwigni zwrotnicowej w nastawnicy

- zespół nastawczy niezamknięty w przebiegu powinien być rozpruwalny

- zerwanie jednego ciągu pędni zwrotnicowej nie powoduje zmiany położenia zwrotnicy

- rozprucie zwrotnicy lub zerwanie jednego ciągu pędni jest sygnalizowane w nastawni.

22. Jakie warunku powinien spełniać sygnałowy zespół nastawczy w urządzeniach pędniowych?

- elementy sygnalizacyjne nastawiane przez zespół nastawczy powinny być w położeniach końcowych tak ustalone, aby umożliwiona była zmiana ich położenia tylko a pomocą zespołu nastawczego

- zamykanie elementów sygnalizacyjnych w położeniu stój na sygnalizatorze przytorowym powinno być realizowane przez zamknięcie dźwigni sygnałowej w nastawnicy

- straty przesuwu pędni nie powinny mieć wpływu na prawidłowość wskazań sygnalizatora

- zerwanie jednego ciągu pędni na odcinku, w którym znajduje się naprężacz, powinno spowodować ustawienie się elementów sygnalizacyjnych w położeniu wskazującym sygnał bardziej bezpieczny dla ruchu

- konstrukcja napędów sygnałowych powinna umożliwiać włącznie dwóch napędów sygnałowych w jedną pędnię; w przypadku zerwania jednego ciągu pędni między napędami sygnałowymi powinno być możliwe w dalszym ciągu podawanie sygnałów na pierwszym sygnalizatorze, przy ustawieniu drugiego sygnalizatora w położeniu zasadniczym

- ramiona sygnalizatorów i dyski tarcz ostrzegawczych mogą być nastawiane również przy współudziale sprzęgieł elektromagnetycznych, które powodują samoczynne ich przejście do położenia zasadniczego lub wzajemne uzależnienie.

23. Przedstaw podstawowe części funkcjonalne nastawnicy mechanicznej.

Dźwignia semafora, naprężacz, napęd semafora, napęd tarczy ostrzegawczej

24. W jaki sposób realizowane jest utwierdzenie przebiegu w urządzeniach pędniowych?

Przy nastawianiu przebiegu pociągowego jest zapewnione uzależnienie i kontrola prawidłowego położenia zwrotnic oraz wykolejnic, nieodbywanie się przebiegów sprzecznych i spełnienie warunków blokady stacyjnej oraz, w miarę potrzeby, blokady liniowej. Stosuje się utwierdzenie przebiegu zwalniane samoczynni przez pociąg, co uniemożliwia zmianę położenia zwrotnic pod jadącym pociągiem oraz przedwczesne zwolnienie zwrotnic ochronnych. II st. Bezpieczeństwa ruchu.

25. Podaj kolejność obsługi mechanicznych urządzeń pędniowych podczas nastawiania i zwalniania przebiegu w okręgu sterowania obejmującym jeden okręg nastawczy.???

Czynności wykonywane w nastawianiu przebiegu obejmują:

- wybranie zwrotnic i innych urządzeń, które mają być nastawione dla danego przebiegu,

- nastawienie elementów drogi przebiegu wymagających zmiany stanu,

- sprawdzenie prawidłowości stanu elementów drogi przebiegu i nieodbywania się przebiegów sprzecznych z przebiegiem rozpatrywanym,

- wykluczenie przebiegów sprzecznych,

- zamknięcie (utwierdzenie) przebiegu i skontrolowanie zamknięcia (utwierdzenia) przebiegu,

- podjęcie decyzji o dopuszczalnej prędkości jazdy i przekazanie jej obsłudze pojazdu lub urządzeniom prowadzącym pojazd.

Czynności zwolnienia (uchylenia zamknięcia, utwierdzenia) przebiegu obejmują:

- osłonięcie drogi jazdy sygnałem zabraniającym jazdy kolejnym               pojazdom,

- kontrolę przejazdu pojazdu przez drogę zwrotnicową,

- kontrolę opuszczenia przez cały pojazd miejsca kontrolnego dla zwolnienia całego przebiegu lub jego sekcji,

- właściwe zwolnienie przebiegu lub jego sekcji.

 

 

26. W jaki sposób urządzenia blokady stacyjnej uzależniają zwrotnice i sygnały w dwu różnych okręgach nastawczych (przy urządzeniach pędniowych)?

Stacje wyposażone w urządzenia pędniowe są dzielone na dwa okręgi nastawcze w każdej grupie torów (np.: w grupie torów dla pościgów osobowych i dla towarowych) i wówczas istnieje potrzeba uzależnienia czynności nastawczych między nastawniami, czyli stosowania blokady stacyjnej. Blokada ta uzależnia czynności nastawcze między nastawniami tylko przy przebiegach pociągowych.

Blokada stacyjna dla kierunku wjazdowego od strony nastawni dysponującej jest realizowana za pomocą tzw. bloków zgody, która daje nastawnia wykonawcza, a dla kierunków III i IV - obsługiwanych przez nastawnię wykonawczą - za pomocą bloków nakazów dawanych przez nastawnię dysponującą Kierunek II wyjazdu z nastawni dysponującej nie wymaga blokady stacyjnej.

27. Jakie warunki musi spełniać blokada liniowa (jedno i dwukierunkowa)?

JEDNOKIERUNKOWA:

- umożliwiać podanie na semaforze, ustawionym na początku odstępu blokowego, sygnału zezwalającego na jazdę dopiero po zwolnieniu tego odstępu przez poprzedni pociąg i osłonięciu go sygnałem zabraniającym jazdy, podanym na semaforze ustawionym na końcu odstępu;

- umożliwiać podanie na semaforze ustawionym na początku odstępu blokowego sygnału zezwalającego na jazdę tylko jeden raz do czasu otrzymania informacji o zwolnieniu odstępu przez pociąg z nastawni umieszczonej na końcu odstępu;
- nastawiać na semaforze samoczynnie, w wyniku jazdy pociągu sygnał zabraniający jazdy w przypadku, gdy brak takiego sygnału mógłby spowodować wyprawienie następnego pociągu na zajęty odstęp blokowy;

- samoczynnie kontrolować opuszczanie odstępu przez pociąg

DWUKIERUNKOWA:

ma dodatkowy warunek - przed wyprawienie pociągu z jednej stacji należy wykluczyć wyjazdy z przeciwnej stacji gdyż w ruchu dwukierunkowym istnieje niebezpieczeństwo czołowego zderzenia dwóch pociągów wyprawionych równocześnie obu stacji końcowych.

28. Jakie funkcje (zadania) spełniają: blok początkowy, blok końcowy i blok pozwolenia w półsamoczynnej blokadzie liniowej.

Blok początkowy Po: z zawórką początkową, potwierdza wyprawienie pociągu na szlak blokowy (uniemożliwia wyprawienie kolejnego pociągu). Blok końcowy Ko: z zawórką końcową i elektryczną zastawką liniową nad blokiem, potwierdza przybycie pociągu i zezwala na wyprawienie kolejnego. Blok pozwolenia Poz: z zawórką pozwolenia sprzęgniętą z zawórką bloku początkowego, dotyczy tylko ruchu dwukierunkowego, uniemożliwia równoczesne wyprawienie pociągów z obu stacji końcowych (kolizyjne).

29. Opisz zasadnicze zespoły elektrycznego napędu zwrotnicowego.

M-silnik elektryczny, R - zespół ręcznego przestawiania napędu, P- przekładnia redukująca obroty i tworząca ruch posuwisty, U - element ustalający (cyfra to możliwe warianty ustawienia, ustala siłę F trzymania zwrotnicy), S - sprzęgło chroniące przed przeciążeniem, N - zespół nastawczy połączony z iglicami, K - zespół kontrolny. Ruch silnika przenoszony jest przez przekładnię na sprzęgło i dalej na zespół nastawczy połączony za pomocą pręta napędnego ze zwrotnicą. Po nastawieniu zwrotnicy odwód nastawczy jest wyłączany samoczynnie za pośrednictwem zespołu kontrolującego krańcowe położenie iglic. Zespół kontrolny powoduje również zamknięcie obwodu przesyłania do nastawni informacji o położeniu zwrotnicy.

30. Jakie warunki powinien spełniać zwrotnicowy układ nastawczy w urządzeniach przekaźnikowych?

Zwrotnicowy układ nastawczy powinien:

a) zapewniać bezpieczne nastawianie zwrotnicy,

- uniemożliwiać przestawienie zwrotnicy utwierdzonej w przebiegu,

- uniemożliwiać przestawienie zwrotnicy zajętej przez tabor,

- przewidywać możliwość uchylenia kontroli niezajętości przestawianej zwrotnicy pod warunkiem rejestracji tej czynności,

- zapewniać odłączenie wszystkich uzwojeń silnika od napięcia nastawczego natychmiast po zakończeniu przestawiania zwrotnicy,

- zapewniać odłączenie napięcia w przypadku zwarcia obwodu (sterującego),

- uniemożliwiać samoczynne włączenie prądu nastawczego po ustąpieniu uszkodzenia, które wcześniej wstrzymało przestawianie,

- spełniać wymagania ochrony przeciwporażeniowej.

 

b) zapewniać niezawodne nastawianie zwrotnicy,

-umożliwiać przestawienie zwrotnicy z dowolnego położenia  (krańcowego lub pośredniego) w dowolnie wybrane położenie krańcowe,

- zapewniać możliwość zmiany kierunku przestawiania zwrotnicy w trakcie jej przestawiania, jeżeli rozjazd nie został zajęty,

- umożliwiać kontynuowanie rozpoczętego przestawiania zwrotnicy po jej zajęciu lub po zaniku kontroli jej niezajętości po rozpoczęciu przestawiania,

-wyłączyć prąd nastawczy po 6s, jeżeli napęd nie dojdzie do położenia końcowego,

- zapewniać dużą żywotność zestyków włączających i wyłączających prąd nastawczy,

-działać prawidłowo przy napięciu zasilania zmieniającym się w               dopuszczalnych granicach i maksymalnej oporności pętli obwodu.

 

c) umożliwiać wybór sposobu nastawiania (sterowania) zwrotnicą,

-umożliwiać indywidualne, a w razie potrzeby również grupowe, nastawianie zwrotnic,

- umożliwiać miejscowe, a w razie potrzeby również zdalne i lokalne, sterowanie zwrotnicą,

- umożliwiać przełączanie rodzaju sterowania, rodzaj sterowania powinien być sygnalizowany na urządzeniu sterowniczym,

- umożliwiać rozpoczęcie przestawiania po zasterowaniu trwającym nie dłużej niż 2s.

 

d) zapewniać ciągłą kontrolę położenia zwrotnicy.

-zapewniać włączenie napięcia kontrolnego natychmiast po               zakończeniu przestawiania,

- umożliwiać przekazanie personelowi informacji o podstawowych               stanach zwrotnicy,

- wykrywać i sygnalizować rozprucie zwrotnicy utożsamiane z brakiem kontroli położenia zwrotnicy i zajętością rozjazdu,

- zabezpieczać obwód kontrolny przed skutkami zwarcia,

- umożliwiać kontrolę pracy przekaźników kontroli położenia zwrotnicy,

- umożliwiać kontrolę zestyków przekaźników nastawczych, zestyków kontrolno-sterujących, przewodów nastawczych oraz przynajmniej jednej fazy uzwojenia silnika.

 

 

31. Jakie warunki powinien spełniać sygnałowy układ nastawczy w urządzeniach przekaźnikowych?

Sygnałowy układ nastawczy powinien:

a) zapewniać bezpieczne nastawianie sygnałów,

b) zapewniać niezawodne nastawianie sygnałów,

(a i b)

-zapewniać wyświetlanie sygnałów zgodnych z przepisami sygnalizacji,

- umożliwiać wyświetlenie prawidłowego sygnału zezwalającego na jazdę tylko po spełnieniu wszystkich wymagań dotyczących przebiegu,

- w razie niemożliwości wyświetlenia właściwego sygnału zezwalającego na jazdę, zapewniać wyświetlenie sygnału               zabraniającego jazdy lub sygnału zezwalającego na jazdę               z prędkością mniejszą od tej, która miała być sygnalizowana,

- zapewniać wyświetlanie sygnału zabraniającego jazdy gdy nie jest wyświetlany prawidłowy sygnał zezwalający na jazdę,

- w razie niemożliwości wyświetlenia prawidłowego sygnału               zabraniającego jazdy pociągowej, zapewniać wyświetlenie sygnału zabraniającego jazdy na semaforze poprzedzającym,

- zapewniać możliwość wyświetlania w dowolnym momencie sygnału zabraniającego jazdy na sygnalizatorze niesamoczynnym,

-przewidywać stosowanie dwu żarówek - zasadniczej i rezerwowej, w obwodach świateł, których zgaśnięcie mogłoby spowodować niemożliwość przekazania sygnału zabraniającego jazdy lub ostrzegającego o sygnale zabraniającym jazdy albo pojawienie się sygnału wprowadzającego w błąd,

- uniemożliwiać wyświetlenie światła sygnału zezwalającego na jazdę (pociągową) w wyniku pojedynczego zwarcia obwodów,

- zapewniać wyłączenie napięcia w razie zwarcia żył obwodu każdego światła zasilanego ze wspólnego transformatora,

- zapewniać ochronę przeciwporażeniową.

 

 

c) umożliwiać wybór sposobu nastawiania (sterowania) sygnalizatorem,

-umożliwiać indywidualne, a w razie potrzeby również grupowe, nastawianie sygnalizatorów,

- umożliwiać miejscowe, a w razie potrzeby również zdalne, sterowanie sygnalizatorami,

- umożliwiać przełączanie rodzaju sterowania, rodzaj sterowania powinien być sygnalizowany na urządzeniu sterowniczym.

d) zapewniać ciągłą kontrolę stanu sygnalizatora.

- zapewnić kontrolowanie (wykrywanie przerwy i zwarcia,) obwodu każdego światła,

- zapewnić kontrolę migania światła, jeżeli jego brak powoduje zmianę sygnału zagrażającą bezpieczeństwu,

- zapewniać kontrolowanie pracy przekaźników kontroli świateł.

 

 

 

32. Przedstaw układy kontroli świecenia żarówek sygnalizatora.

A - z układem potencjometrycznym, B - z transformatorem, C - z przekaźnikiem kontrolnym, D - z dławikiem kontroli jednoczesnego świecenia oby świateł, E (nie ma na rysunkach) - z rdzeniem ferrytowym.

33. Przedstaw sposoby przełączania świateł sygnalizatora.

Na rysunku ukazany jest układ realizujący zmianę światła zabraniającego na zezwalające i odwrotnie. Zestyki przekaźnika sygnałowego S lub przekaźnika torowego IT stanowią zasadniczy włącznik obwodu światła zielonego. Przekaźnik S kontroluje wszystkie elementy drogi przebiegu. Przekaźnik IT występuje w obwodach semaforów jednokierunkowej blokady liniowej nastawianych samoczynnie, na których podanie sygnału jest w zasadzie uzależnione tylko od stanu odwodu torowego odstępu blokowego, więc nie występuje potrzeba tworzenia obwodu przekaźnika sygnałowego.

34. Przedstaw sposoby kontroli niezajętości odcinków torowych (zwrotnicowych).

Przez personel lub urządzenia automatyczne. Punktowa lub ciągła.

Elektryczne obwody torowe (N - nadajnik, O - odbiornik sygnału, odcinek izolowany stanowiący fragment toru). A - obwód zamknięty, B - obwód otwarty. Szyny działają jako odizolowane przewody, które zwiera zestaw kołowy. Inne metody to czujniki szynowe: pneumatyczny (wykrywający duży nacisk na szynę), magnetyczny (gdzie pole magnetyczne magnesu zmienia się wskutek pojawienia się koła), indukcyjny, magneto-indukcyjny, foto-elektryczny, izotopowy, dynamiczny.

35. W jaki sposób można zapewnić jednoczesne wykorzystywanie szyn do przepływu prądu trakcyjnego i kontrolowanie niezajętości odcinków torowych (zwrotnicowych)?

W przypadku działania obwodów torowych opartych na wykorzystaniu obu szyn toru kolejowego jako odizolowanych od siebie przewodów możliwe jest jednoczesne wykorzystanie szyn do przepływu prądu trakcyjnego i kontroli niezajętości odcinków torowych. Ponieważ zestawy kołowe taboru kolejowego są wykonane z materiału przewodzącego, każdorazowo – ilekroć tabor znajdzie się odcinku izolowanym obwodu torowego – zachodzi zmiana stanu tego obwodu, wyrażająca się zmianą rozpływu prądów oraz innym rozkładem spadków napięć na poszczególnych fragmentach obwodu.

36. Jakie grupy odbiorników elektrycznych muszą być uwzględnione w urządzeniach zasilających.

W urządzeniach zasilających muszą być uwzględnione odbiorniki elektryczne:

- prądu przemiennego do zasilania napędów zwrotnicowych (3x380/220V lub 3x380V)

- prądu przemiennego do zasilania obwodów świateł zezwalających (145V i 130V)

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin