Modelowanie w środowisku ARIS.pdf

(1701 KB) Pobierz
Modelowanie procesów biznesowych w środowisku ARIS
Literatura:
1. R. Gabryelczyk: ARIS w modelowaniu procesów biznesu. Difin. Warszawa 2006
2. C. Mankowski: Model referencyjny planowania potrzeb materiałowych. w:
Modelowanie procesów i systemów logistycznych. Część II. red. M. Chaberek.
Zeszyty Naukowe UG ETL. Nr 24/2002
3. A. W. Scheer: Architecture of integrated information systems. Springer-Verlag, Berlin
1992
4. A. W. Scheer: Business Process Excellence. ARIS in Practice. Springer-Verlag, Berlin
2002
Pojęcie procesu biznesowego
Według jednej z definicji proces jest to „zbiór czynności wymagający na wejściu wkładu i
dający na wyjściu rezultat mający pewną wartość dla klienta” [Hammer, Champy 1996].
„Proces gospodarczy to przebieg następujących po sobie działań, mających początek
i koniec oraz jasno zdefiniowany wkład i rezultat (ang. input/output ).” [Gabryelczyk,
2006]
„Proces można jeszcze inaczej określić jako serię operacji lub przebieg działań, podej-
mowanych w określony sposób i prowadzących do osiągnięcia pewnego rezultatu.”
[Gabryelczyk, 2006]
Niektórzy autorzy zwracają uwagę na różnice między pojęciami procesu i procesu
biznesowego: pojęcie procesu nic mówi o ograniczeniach, rozpiętości, zawartości, strukturze
i odbiorcach procesu.
Na proces biznesowy składają się takie komponenty jak:
wymagania klienta i oczekiwania klienta,
1298649394.008.png
wkład (input),
świadczenie mające wartość dla klienta,
rezultat (output),
osoba odpowiedzialna za realizację procesu (właściciel, menedżer procesu),
cel procesu,
mierniki sterujące procesem.
Proces biznesowy rozpoczyna się i kończy u klienta.
Wyróżnia się procesy podstawowe i procesy wspierające. Procesy podstawowe (główne)
powstają z połączenia zależnych od siebie czynności, decyzji, informacji i materiałów, które
mają największy wpływ na pozycję konkurencyjną firmy. Procesy te skierowane są
bezpośrednio na strategiczne obszary przedsiębiorstwa.
Procesy wspierające (pomocnicze) to procesy, które nie mają strategicznego znaczenia.
Procesy wspierające powinny być wyraźnie oddzielone od procesów podstawowych. Takie
rozwiązanie pozwala skupić się firmie na zmianach najważniejszych procesów, to jest tych,
które kreują wartość dodaną z punktu widzenia klienta i są głównym źródłem przewagi
konkurencyjnej.
Najważniejsze cele modelowania procesów biznesu (mapowania procesów biznesu) to:
odwzorowanie stanu obecnego i zaprojektowanie stanu docelowego przebiegu
procesów i struktury ich powiązań,
opracowanie systemu mierzenia efektywności procesów,
prezentacja logicznych i czasowych powiązań czynności wykonywanych
w ramach procesu, co pozwoli dostrzec krytyczne obszary i przeprowadzić
analizę słabych stron procesu takich jak:
brak integracji danych,
brak integracji procesów,
zbyt długie czasy przezbrojeń, oczekiwania na wykonanie funkcji, transportu,
1298649394.009.png 1298649394.010.png
przetwarzania danych,
ogólnie zbyt długie czasy realizacji procesów,
wielokrotne wykonywanie tych samych funkcji w procesie,
zbyt wiele sprzężeń zwrotnych,
zbyt wysokie koszty,
za mało przejrzyste, zbyt skomplikowane procesy,
fragmentaryczna odpowiedzialność za realizację procesu - brak
odpowiedzialnych za cały proces,
zbyt dużo funkcji niedodających wartości,
zbyt duża ilość czasu w procesie, który nie wpływa na dodawanie wartości,
częste zmiany jednostek organizacyjnych w ramach jednego procesu,
przyporządkowanie do kolejnych funkcji procesu osób lub stanowisk
odpowiedzialnych za realizację danej funkcji.
Podejście procesowe w koncepcjach zarządzania takich jak Business Process Reengineering
(BPR), Business Process Orientation (BPO) postuluje odejście od orientacji funkcjonalnej
przedsiębiorstwa na rzecz myślenia procesowego zorientowanego na klienta, które wymaga
modelowania procesów biznesowych w ujęciu rewolucyjnym, czyli zakładającym ich
zaprojektowanie od nowa (BPR), lub ewolucyjnym (BPO), postulującym ciągłe usprawnianie
istniejących procesów.
Modele procesów zbudowane za pomocą pakietów informatycznych stanowią doskonałą
dokumentację przebiegów procesów w organizacji (tzw. modele stanu obecnego, ‘as is’ models ).
Zwykły opis (tekstowy) nie daje możliwości przejrzystej prezentacji logicznych i czasowych funkcji
procesu.
Ponadto wizualizacja przebiegu dotychczasowych procesów stanowi podstawę do pracy nad
usprawnieniami procesów (tzw. modele stanu docelowego, ‘to be’ models ), dostarcza modeli
referencyjnych odzwierciedlających wzorcowe przebiegi procesów, a także jest doskonałym
narzędziem komunikacji, stymulującym pracę grupową i ułatwiającym instruowanie nowych
pracowników.
Zastosowania modelowania procesów biznesu:
1298649394.011.png
[ Rosemann i in., 2005] za [Gabryelczyk 2006]
Punktem wyjścia w procesie modelowania stanu obecnego jest identyfikacja struktury
procesów zorientowanych na klienta. Szczegółowe informacje o organizacji przedsiębiorstwa,
realizowanych celach (funkcjach), wykorzystywanych danych i systemach informatycznych
potrzebne do budowy modelu stanu obecnego pozyskuje się z wywiadów z pracownikami
Przykład dekompozycji procesów przedsiębiorstwa:
Metoda (koncepcja) ARIS
Pod pojęciem ARIS można rozumieć dwie rzeczy:
- metodę ARIS (koncepcję ARIS)
1298649394.001.png 1298649394.002.png 1298649394.003.png 1298649394.004.png
 
- program ARIS.
Poza programem ARIS, metoda ARIS jest wdrożona w innych programach, np. w SAP
Business Designer.
Zrzut z ekranu programu SAP Business Designer [materiały BPM SAP education course ]
Koncepcja ARIS - Architektury Zintegrowanych
Systemów Informacyjnych (ang. Architecture of
Integrated Information Systems, niem. Architektur
Integrierter Informationssyteme) została
zaproponowana przez prof. Augusta Wilhelma Scheera
w 1991 roku jako koncepcja kompleksowego
modelowania wspomaganych komputerowo systemów
informacyjnych.
W 1993 roku na rynku pojawił się pakiet
oprogramowania o nazwie ARIS-Toolset, który
oferował metody i narzędzia do tworzenia i
A. W. Scheer
wdrażania systemów informatycznych.
1298649394.005.png 1298649394.006.png 1298649394.007.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin