Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy w Bydgoszczy
im. J.J. Śniadeckich
Projekt
Organizacja zaplecza technicznego
Projekt organizacji zaplecza technicznego stacji kontroli pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t.
Małgorzata Tomczak, gr. B
Transport, semestr VI
1. Cel projektu.
Celem projektu jest zmodernizowanie istniejącej stacji kontroli pojazdów osobowych na stację kontroli pojazdów, posiadającą stanowisko do kontroli samochodów osobowych
i stanowisko do kontroli samochodów ciężarowych oraz przedstawienie zaplecza technologicznego stacji kontroli pojazdów przeprowadzających badania techniczne pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t oraz przyczep przeznaczonych do łączenia z tymi pojazdami.
2. Lokalizacja.
Stacja Kontroli Pojazdów położona jest w pobliżu drogi krajowej nr1 na trasie Toruń-Chełmno - Świecie w Chełmnie na ul. Magazynowej.
Rys. 1 Lokalizacja Stacji Kontroli Pojazdów.
3. Obszar działania.
Dzięki takiemu położeniu stacji będzie możliwość dokonywania przeglądów nie tylko samochodów osobowych, ale również duże możliwości stanowią firmy przewozowe znajdująca się w Chełmnie, Świeciu i okolicy, posiadające flotę autobusów i samochodów ciężarowych. Konkurencje dla stacji mogą stanowić jedynie stacje kontroli pojazdów znajdujące się w odległości około 15 km w miejscowości Świecie.
4. Ogólny opis działalności firmy.
Obecnie stacja kontroli pojazdów posiada jedno stanowisko przelotowe, pomieszczenie biurowe oraz stanowisko zewnętrzne do pomiarów akustycznych. Stacja kontroli pojazdów posiada również parking dla pojazdów oczekujących na badanie techniczne. Liczba miejsc do parkowania wynosi: 5, zostanie powiększona o
-6 miejsc - dla pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t;
Projektowana stacja będzie posiadała dwa niezależne stanowiska kontrolne, które umożliwią jednoczesną obsługę samochodu osobowego oraz ciężarowego. Stanowisko do kontroli samochodów osobowych i lekkich samochodów dostawczych wyposażone jest w sprzęt najwyższej klasy zapewniający dokładność i pewność kontroli. W celu stworzenia stanowiska do badania samochodów ciężarowych zostanie wykonana przebudowa istniejącej stacji, a mianowicie dobudowane będzie jedno stanowisko przelotowe tak, aby urządzenia rozmieszczone były na całej długości stanowiska. Dzięki takiemu rozwiązaniu możliwe jest wykonanie przeglądu rejestracyjnego ciągnika siodłowego wraz z naczepą.
5. Zadania stacji kontroli pojazdów.
Przedmiotem działalności firmy, jako Stacji Kontroli Pojazdów jest badanie stanu technicznego pojazdów pod kątem corocznego przeglądu rejestracyjnego dopuszczającego pojazd do udziału w ruchu drogowym. Podstawowym dochodem stacji będą zyski z diagnostyki pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony oraz przyczep przeznaczonych do łączenia z tymi pojazdami, jednak duży udział w dochodach posiadają również samochody osobowe oraz inne usługi świadczone przez Stację.
6. Zakres wykonywania usług i zatrudnienie.
Zakres działania firmy to szeroko pojęte badanie techniczne pojazdów w zakresie okresowego badania technicznego:
a) Pojazdów ciężarowych i dostawczych o DMC powyżej 3,5T
b) Pojazdów osobowych o DMC do 3,5T
c) Autobusów i pojazdów do przewozu osób
d) Pojazdów zabytkowych
e) Taksówek bagażowych i osobowych
f) Pojazdów przystosowanych do zasilania gazem
g) Pojazdów skierowanych na ponowne badanie przez policję lub starostę
h) Autobusów o dopuszczalnej prędkości 100km/h
i) Pojazdów przeznaczonych do przewozu materiałów niebezpiecznych
j) Pojazdów zarejestrowanych po raz pierwszy:
· Za granicą
· Po zmianach konstrukcyjnych
· Po montażu haka
W firmie zatrudnieni są najwyższe klasy specjaliści legitymujący się wyższym wykształceniem technicznym o specjalności samochodowej i wieloletnim doświadczeniem. Ponadto każdy z nich posiada wymagane w tej branży certyfikaty i szkolenia nadające im tytuł diagnosty. W projektowanej OSKP zatrudnia się 4 diagnostów oraz księgową, zakładamy także pracę w systemie dwu-zmianowym.
7. Opis stanowiska kontrolnego do wykonywania badań technicznych pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t.
Wjazd na stanowisko kontrolne będzie mieć nawierzchnię kostkową, wykonaną na długości: 6,0 m.
Stanowisko kontrolne składać się będzie z:
1. poziomej powierzchni przeznaczonej bezpośrednio do przeprowadzania badań technicznych pojazdów (tzw. „ławy pomiarowej”);
2. powierzchni roboczej;
3. powierzchni pomocniczej mieszczącej urządzenia i przyrządy;
4. kanału przeglądowego lub urządzenia do podnoszenia całego pojazdu;
5. wyposażenia kontrolno-pomiarowego;
6. wyposażenia technologicznego.
Podłoga i ściany stanowiska kontrolnego do wysokości co najmniej 1,8 m, nawierzchnia i ściany kanału przeglądowego oraz nawierzchnia ław pomiarowych będą łatwo zmywalne.
Wymiary stanowiska, na którym przeprowadzane będą badania techniczne pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t oraz przyczep przeznaczonych do łączenia z tymi pojazdami:
· stanowisko kontrolne:
- długość: 20m
- wysokość: 4,2 m
- szerokość: 10m
· ława pomiarowa:
- długość: 8m
-szerokość: 2,8 m
· kanał przeglądowy:
- długość: 18 m
- szerokość: 1m
- głębokość: 1,8 m
· powierzchnia pomocnicza:
-długość: 19m
- szerokość: 1m po obu stronach ławy pomiarowej
· powierzchnia robocza:
- długość: 19m
· brama wjazdowa
- szerokość: 3,2m
- wysokość: 4,2m
Rys.2 Stanowisko kontrolne.
Opis kanału przeglądowego.
Kanał przeglądowy powinien być wyposażony w:
1. oświetlenie zapewniające:
światło możliwie rozproszone, oświetlające miejsce pracy,
światło skupione o bezpiecznym napięciu zasilania, kierowane w razie potrzeby na elementy pojazdu;
2. półki wewnętrzne na narzędzia i klucze;
3. urządzenie do podnoszenia osi pojazdu o udźwigu co najmniej:
115 kN - w odniesieniu do stacji kontroli pojazdów przeprowadzającej badania techniczne pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t oraz przyczep przeznaczonych do łączenia z tymi pojazdami.
Projekt założeń konstrukcyjno-budowlanych kanału przeglądowego powinien uwzględniać możliwość przeciążenia obrzeża lub odpowiednio podłogi kanału ciężarem przekraczającym o 25 % nominalny udźwig urządzenia do podnoszenia osi pojazdu na tym kanale.
Rys.3. Wnętrze kanału przeglądowego.
7.1. Wyposażenie techniczne stanowiska kontrolnego do wykonywania badań technicznych pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t.
Wyposażenie kontrolno-pomiarowe stanowiska kontrolnego w stacji kontroli pojazdów odpowiednio do badanych pojazdów powinno w zasadzie obejmować co najmniej następujące:
1. Urządzenie do podnoszenia:
a) całego pojazdu,
b) osi pojazdu
2. Urządzenie do kontroli działania hamulców:
a) urządzenia rolkowe,
b) urządzenia płytowe (najazdowe),
c) opóźnieniomierze
3. Przyrząd do pomiaru zbieżności kół jezdnych.
4. Urządzenie do oceny prawidłowości ustawienia kół jezdnych pojazdu .
5. Przyrząd do pomiaru i regulacji ciśnienia powietrza w ogumieniu pojazdu.
6. Przyrząd do pomiaru ustawienia i światłości świateł pojazdu.
7. Miernik poziomu dźwięku.
8. Dymomierz.
9. Przyrząd do kontroli złącza elektrycznego pojazd-przyczepa.
10. Przyrząd do wymuszania kontrolowanego nacisku na mechanizm sterowania hamulcem najazdowym przyczepy.
11. Urządzenie do wymuszania szarpnięć kołami jezdnymi pojazdu.
12. Wieloskładnikowy analizator spalin silników o zapłonie iskrowym.
13. Przyrząd do pomiaru geometrii ustawienia kół i osi pojazdu .
14. Urządzenie do kontroli skuteczności tłumienia drgań zawieszenia pojazdu o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t.
15. Czytnik informacji diagnostycznych do układu OBD II/EOBD.
16. Przyrząd do pomiaru w szybach pojazdu współczynnika przepuszczalności światła.
Istniejące stanowisko przelotowe do kontroli pojazdów osobowych wyposażone jest już w następujący sprzęt:
Pachu181