Agnieszka Gremkowska-Melosik - Ciało, moda i tożsamość kobiety epoki wiktoriańskiej.pdf
(
637 KB
)
Pobierz
KULTURA
SPOŁECZE
STWO
EDUKACJA Nr 2/2012 POZNA
Agnieszka Gromkowska-Melosik
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Ciało, moda i tosamo kobiety
epoki wiktoriaskiej – dyskursy pikna i przemocy
ABSTRACT
KEY WORDS
ideal of beauty,
fashion, identity,
symbolic violence,
Victorian femininity
Gromkowska-Melosik Agnieszka,
Ciało, moda i to
samo
kobiety epoki
wiktoria
skiej – dyskursy pi
kna i przemocy
[
Body, Fashion and Identity of
a Victorian Age Woman – Discourses of Beauty and Violence
]. Kultura −
Społecze
stwo − Edukacja nr 2, 2012, Pozna
2012, pp. 17–30, Adam
Mickiewicz University Press. ISBN 978-83-232-2528-7
The article is devoted to the analysis of the dominant ideal of beauty in the
Victorian period. The author defi nes mechanisms of repression and symbolic
violence over the body of the Victorian upper-class woman, connected with the
phenomenon of social control over the woman’s body and identity. The author
assumes that the desire to achieve physical beauty has always been a source
of a biographical experience that was constitutive for a woman, a source of
a separate identity for her in comparison with a man. The historical changes
of the ideals of the beautiful body are expressive of the complex interactions
between the social roles of women and the dominant ideology of femininity as
well as scientifi c and medical knowledge.
W kadej epoce kobiety pragn by pikne – zdaje si to by niejako wpisany w kon-
strukcj ich tosamoci (a moe i biologii?) imperatyw. Niekiedy wykorzystuj skraj-
nie „wyra nowane” i „neurotyczne” sposoby ucielenienia obowizujcego ideału
urody (analizujc czasy współczesne, mona przywoła tutaj choby chirurgi es-
tetyczn). Denie do uzyskania zycznego pikna było przy tym zawsze ródłem
konstytutywnego dla tosamoci kobiety i odrbnego dla niej – w porównaniu
z mczyzn – dowiadczenia biogra cznego (chocia w ostatnich dekadach i w tej
dziedzinie rónice midzy płciami zamazuj si – mczyzna coraz czciej otrzy-
muje kulturowe sygnały, e i on ma by „pikny” – por. Melosik, 2008). Nie ulega te
wtpliwoci, e wygld kobiety stanowi zawsze podstawowy, wyjciowy „wyznacznik
identy kacji” – jest ekspresj oczekiwa narzucanych ciału kobiety przez obowi-
zujce standardy i normy społeczne. Z kolei historyczne zmiany ideałów piknego
18
A G-M
ciała stanowi wyraz złoonych interakcji midzy społecznymi rolami kobiet i domi-
nujc ideologi kobiecoci, a take wiedzy naukowej i medycznej (Vertinsky, 1987:
257). Zawsze jednak kobiety s oceniane w duej mierze przez pryzmat ich zdolnoci
adaptacji do akceptowanych powszechnie przekona dotyczcych zycznoci i sek-
sualnoci. I w tym przypadku znaczenia nabiera kategoria „władzy”. Idealne ciało,
zarówno nagie, jak i ubrane, stanowi bowiem – jak twierdzi wielu krytyków – rodek
sprawowania społecznej kontroli nad umysłami i yciem kobiet. S. Bordo uwaa, e
analiza dziejów choby dwóch rodzajów praktyk społecznych – medycyny i mody
– prowadzi do wniosku, i społeczna manipulacja ciałem kobiecym stanowi pod-
stawow strategi w potwierdzaniu asymetrycznych stosunków midzy kobietami
i mczyznami, zawsze na niekorzy tych pierwszych (Bordo, 1995: 143). Jednocze-
nie przy tym panujca ideologia cielesnoci (i seksualnoci) kobiecej wikła kobiety,
przynajmniej z wyszych klas społecznych, w neurotyczne sprzecznoci, które spra-
wiaj, i yj one w nieustannym niepokoju dotyczcym swojego ciała
1
.
Znakomicie jest to widoczne w epoce wiktoriaskiej. I tak w ideologii typowej
dla tej epoki (zgodnie z zasadami dziewitnastowiecznej moralnoci) ciało zda-
wało si by „wrogiem duszy”. Paradoksalnie jednak przy tym powierzchowno
kobiety, jej „zewntrzno”, jej uroda, wygld i ubiór stanowiły kwestie niezwykle
wane. Kobieta z „klasy próniaczej” była przeznaczona dla teatru społeczestwa –
odpowiednika arystokratycznego dworu z minionej ery (Duby, Perrot, 1995: 321).
Jej ciało i umysłowo były dyscyplinowane poprzez obowizujc mod oraz ety-
kiet dotyczc właciwej ekspresji obowizujcych ideałów kobiecoci, odnosz-
cych si zarówno do wygldu kobiety, jak i – w konsekwencji – do jej tosamoci
oraz moliwych do zaakceptowania ról społecznych.
Kobiety angielskie i amerykaskie, yjce w społeczestwie wiktoriaskim, od
najwczeniejszych lat swojego ycia dowiadywały si kadego dnia, w jaki sposób
maj si za(re)prezentowa, jak im wyglda wolno, a jaki wygld wywoła spo-
łeczn dezaprobat; jaka „wizualno” (i jakie ciało) stanie si obiektem zachwytu
mczyzn, a jakie uznane zostanie za nieadekwatne. Kobieta wiktoriaska miała
by pikna, ale, jak wiemy, pikno stanowi – aby odwoła si do Michela Foucaulta
– nasycon władz konstrukcj społeczn, która w tym przypadku bezwzgldnie
potwierdzała podporzdkowanie kobiet
2
. Std w punkcie wyjcia naley stwier-
dzi, e ideał kobiecoci wiktoriaskiej z klas wyszych nie był wolny od sprzecz-
noci, jednake mona dostrzec w nim pewn stał tendencj.
Oto idealna kobie-
ta tamtej epoki powinna mie „malekie i delikatne dłonie i stopy oraz smukł
gur”. wiadczy one miały nie tylko o subtelnoci jej natury, ale i o całkowitej
niezdolnoci do podjcia jakiejkolwiek pracy, a take wyraz tendencji do izolo-
1
W odniesieniu do sytuacji kobiety współczesnej por. rozwaania: Gromkowska, 2002, a w szer-
szym kontekcie: Gromkowska-Melosik, 2011.
2
Na temat zjawiska „przemocy pikna” w kulturze współczesnej por. Melosik, 2010: 21–27.
19
Ciało, moda i tosamo kobiety epoki wiktoriaskiej – dyskursy pikna i przemocy
wania jej od wiata oraz powszechnego przekonania, i naley jej zapewni ycie
na wysokim poziomie. Tylko taka kobieta mogła wiadczy o bogactwie swojego
ma (por. Veblen, 1971: 133–135).
Owa wiotko i delikatno (oraz towarzyszcy im brak apetytu) były symbo-
lem, a jednoczenie potwierdzeniem (naturalnego – jak wierzono) „zamknicia
w domu” i braku dostpu kobiety do „sfery publicznej” (Steele, 1985: 94). Ponadto,
szczupłe ciało ony wyraało lekcewacy stosunek do potrzeby jedzenia – w kon-
tekcie wspomnianego ju bogactwa jej ma i nieograniczonego dostpu do dóbr
materialnych.
Konstrukcja ciała kobiety omawianego okresu posiadała równie swój aspekt
klasowy. Jak trafnie pisze Pierre Bourdieu – ciało stanowi najbardziej „niekwe-
stionowan materializacj smaku klasowego” (Bourdieu, 1997: 110). „Bezcielesne
ciało” kwestionowało jakikolwiek „ekonomiczny” aspekt kobiecoci; jej „ zyczn
przydatno” (Bordo, 1995: 117). Wród buruazji panowała wówczas moda na
posiadanie ony, której efemeryczne ciało stanowiło „wizualizacj arystokratycz-
nego gustu” mczyzny (parafrazujc T. Veblena – kobieta miała by „ostentacyj-
nie bezuyteczna na pokaz”). Mona wic stwierdzi za P. Vertinskym, e kon-
strukcja ciała kobiety wiktoriaskiej – poprzez społeczne presje – wyraała dwa
podstawowe cele: potwierdzenie zarówno panowania mczyzn nad kobietami,
jak i panowania klasy dominujcej. Ciało kobiety wiktoriaskiej stanowiło wic
swoisty „kapitał kulturowy” (Vertinsky, 1987: 257).
Wiktoriaskie kobiety nie czytały „Twojego Stylu”, „Elle”, czy „Cosmopolitan”,
nie ogldały telewizji, nie „surfowały po Internecie” i nie podlegały inwazyjnemu
działaniu tysicy reklamowych przekazów. Skd zatem czerpały wzory tosamoci
kobiecej? ródłem wiedzy o kobiecoci były wówczas wskazówki matek, tygodniki
mody, bohaterki powieci, scen oper i teatrów, a take poradniki w zakresie wła-
ciwego zachowania si i wygldu. Szczególnym wzorcem idealnej kobiecoci były
publikowane w czasopismach zdjcia kobiet z arystokracji. K. Mulvey i M. Richards
podaj przykład angielskiego magazynu „ e Tatler” zamieszczajcego zdjcia
arystokratek i ich rodzin, opatrzone komentarzami pełnymi pochlebstw i zachwy-
tów (Mulvey, Richards, 1998: 14). Z kolei, jak podaje Michelle Perrot, w ssied-
niej Francji premiery baletów
Giselle
i
La Sylphide
, z efemerycznymi solistkami
w roli głównej, potwierdzały mod na smukło i delikatno u kobiet tego okresu.
Szczupłe i wiotkie były te bohaterki czytanych przez kobiety powieci (Duby, Per-
rot, 1995: 327).
Podobnie t kwesti ujmuje Leight Summers, która pisze, i dominujcy wów-
czas ideał „adekwatnego ciała” symbolizował wspomnian ju wraliwo i deli-
katno jego posiadaczki. Skóra ciała była tak subtelna i cienka, i jej przezro-
czysto pozwalała na dokładne rozrónienie rozgałzie yłek, które dodatkowo
podkrelano niebiesk farbk lub je w ogóle pozorowano (Summers, 2003: 126).
20
A G-M
Podane były delikatne, bladoróowe rumiece, zbyt czerwone uznawano bo-
wiem za oznak choroby lub skutek nadmiernego przebywania na słocu, co po-
wodowało utrat „szlachetnego odcienia skóry”. Ta szczególna dbało o blado
cery symbolizujcej czysto umysłu była równie zwizana z symbolik czystoci
moralnej (Krugov-Silver, 2002: 13).
Panowało wówczas w całej Europie przekonanie, odnoszce si głównie do
kobiet, i twarz odzwierciedla wntrze: „Omdlewajca blado, jeli to moliwe
zaakcentowana przez czarne włosy, ciemne cienie pod oczami, chmury pudru ry-
owego; wszystko to symbolizowało wic cierpienia romantycznej duszy” (Duby,
Perrot, 1995: 326). Blado, delikatno i przezroczysto „nienej” cery pozosta-
wała wyznacznikiem pikna kobiecego, a take symbolizowała przynaleno do
okrelonej klasy i rasy jeszcze na przełomie dziewitnastego i dwudziestego wieku.
Było to podyktowane wieloma wzgldami; m.in. zachowanie perłowego odcienia
cery oznaczało, i kobieta nie wychodzi zbyt czsto „na powietrze”, co zapewniało
ewentualnego adoratora, i lubi przebywa w domu, nadaje si wic na on i mat-
k (Beaujot, 2012: 12).
Kobiety nie tylko stosowały wówczas specjalne pudry nadajce karnacji po-
dany odcie, ale równie piły ocet, który zapewniał blado oraz szczupło (Sum-
mers, 2003: 126–127). „Wikszo tych wybielaczy i maci trzeba było nakłada tak
grub warstw (…) [e] twarz musiała pozostawa nieruchoma, gdy najmniejszy
grymas mógł zniszczy cały efekt (…). Kobiety uywajce tych rodków wygldały
prawdopodobnie jak grono ponurych, pokrytych warstw tynku klaunów, boj-
cych si wykrztusi słowo, aby kredowa maska nie spadła z ich twarzy!” (Mulvey,
Richards, 1998: 20). Stwierdz ponownie, e opalenizna zdradzała – w powszech-
nej opinii – niski status społeczny. Oznaczała ona kontakt jej włacicielki z ak-
tywnociami naraajcymi cer na promienie słoneczne. Jej obecno była – jak
sdzono – równoznaczna ze zniszczeniem cery, oszpeceniem, zepsuciem karnacji,
„której blado była synonimem «wieoci» i «blasku»” (Servan-Schreiber, 1998:
138). Std wynikała popularno wszelkich specy ków zapobiegajcych opaleni-
nie i wybielajcych cer oraz dłonie, jak choby: sok z cytryny, korze chrzanu czy
kamfora („ e Lady’s Friend”, 1870: 221). W czasopimie „ e Lady’s Friend” mo-
na było równie znale proste receptury wybielajce skór: „dwa wiee ółtka jaj,
dwie łyki olejku z migdałów, łyka deserowa nalewki z benzoiny, łyka wody ró-
anej” („ e Lady’s Friend”, 1870: 221). Dla uzyskania bladej cery jedzono równie
wafelki ze zwizkami arsenu, które blokowały hemoglobin we krwi (Ackerman,
1994: 279; McConnell, 2005: 173–174).
Warto doda, e po roku 1914 nastpił zasadniczy zwrot w podanym od-
cieniu karnacji. Wiktoriaska blado przestała obowizywa, po raz pierwszy
zaakceptowano delikatn opalenizn. Teoretyk kultury, Pascal Ory, napisał o tym
zjawisku w sposób nastpujcy: „Jedna z najwikszych w naszym stuleciu rewolu-
21
Ciało, moda i tosamo kobiety epoki wiktoriaskiej – dyskursy pikna i przemocy
cji w kulturze, która jak dotychczas zupełnie nie wzbudziła zainteresowania histo-
ryków, to ta, która zmieniała obowizujcy w kulturze Zachodu kanon piknoci
pigmentacyjnej z koloru kredy na kolor przypalonego chleba” (Servan-Schreiber,
1998: 138).
W dziewitnastowiecznej Anglii i Ameryce istniało daleko idce zrónicowa-
nie w zakresie społecznych ról mczyzn i kobiet. Odzwierciedleniem istniejcych
rónic były przy tym odmienne stroje dla obu płci. Ubiory kobiet w tym okresie
podkrelały ich pozycj społeczn: brak aktywnoci (ograniczały ruch), podpo-
rzdkowanie i delikatno (akcentowały drobne talie, spadziste ramiona i mikkie
sylwetki) (Roberts, 1977: 555). Strój kobiety był przy tym symbolem jej niezdolno-
ci do pracy. Kobieta jednoczenie miała by zarówno ozdob domu, jak i w spo-
sób widoczny obnosi bogactwo, które wiadczyło o zamonoci jej ma lub ojca.
„Wysokie obcasy, długa spódnica, fantastyczny, niepraktyczny kapelusz, gorset”
stanowi wyraz lekcewaenia wygody i s potwierdzeniem faktu, i kobieta jest,
aby odwoła si do T. Veblena, „ekonomicznie zalena od mczyzny, e w pew-
nym uzasadnionym uproszczeniu jest wci jego własnoci”. I jak konkluduje
dobitnie tene socjolog, „prónowanie na pokaz i zbytkowny wygld kobiet ma
proste uzasadnienie” – wyraa ide podporzdkowania kobiet oraz t ich „funk-
cj”, jak jest „wiadczenie o moliwociach nansowych swego pana” (Veblen,
1971: 163–164). Ma to odniesienie równie do wymylnych fryzur, które nie tylko
pozbawiały włacicielki moliwoci swobodnego poruszania si, ale wymagały te
szeregu wielogodzinnych zabiegów, czsto przy pomocy słuby (sama kobieta nie
byłaby tego zrobi – raz jeszcze mamy tu do czynienia z potwierdzeniem „ideolo-
gii bezradnoci” kobiet, które s „w dodatku” do swojego wygldu) (
Victorian Fa-
shions and Costumes
, 1974: 36–37). Jak pisano w podrczniku etykiety z roku 1880:
„Kobieta cieszy si znacznie mniejsz wolnoci ni mczyzna; on moe zmieni
pozycj na tysice sposobów, przybra nonszalanck poz i oprze si niedbale,
skrzyowa nogi, usi na brzegu krzesła i załoy rce wokół kolan; ale kobieta
musi siedzie spokojnie” (
Manners of Modern Society
, 1880: 40). Ówczesny autory-
tet w dziedzinie psychologii i estetyki w ksice powiconej piknu u kobiet pisze
jednoznacznie: „Kobieta, która w duej mierze wykorzystuje organy lokomocyjne,
zyskuje grubiaski i mski wygld” (Walker, 1845: 206).
Rytuał bezuytecznej pracy, zwizany z przywdziewaniem stroju i upiksza-
niem ciała, miał na celu podkrelenie binaryzmu płciowego i odmiennoci ról.
„Kobieta ma monopol na perfumy, pomadk, kolor, jedwabne materie, koronki
(…), wszystko to stawia j pocztkowo poza wszelkim podejrzeniem wykonywa-
nia pracy. Ma ona za zadanie by ozdob i szyldem mczyzny” (Corbin, 1999:
463). W tym kontekcie na przykład Valerie Stelle twierdzi nawet, i jedn z funk-
cji gorsetu było utrzymywanie kobiet zalenymi ekonomicznie od mczyzn, a to
z powodu faktu, i uniemoliwiały one podjcie jakiejkolwiek roli zawodowej
Plik z chomika:
eyvailicous
Inne pliki z tego folderu:
Agnieszka Gremkowska-Melosik - Ciało, moda i tożsamość kobiety epoki wiktoriańskiej.pdf
(637 KB)
Społeczeństwo w epoce wiktoriańskiej.pdf
(564 KB)
Inne foldery tego chomika:
!!! MATURA
Ezoteryka
Fantasy
Kuchnia
Pisarstwo
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin