Zestawy cwiczen porannych.doc

(115 KB) Pobierz

Daniel Kosiorek

ZESTAWY ĆWICZEŃ PORANNYCH

Wrzesień 1-2 tydzień

1.      Przywitanie przedszkolaka zabawa ożywiająca. Dzieci maszerują w kole po całej sali. Na hasło N.: Witamy się! uczestnicy zabawy muszą się przywitać ze swoim sąsiadem w podany przez N. sposób np.:

·         witamy się lewą ręką

·         prawą ręką

·         lewym łokciem

·         prawym kolanem

·         prawą stopą

·         itd.

2.      Bezpieczna drogaN. z szarf lub skakanek układa dwie równoległe linie, z których powstanie droga. Dzieci mają za zadanie bezpiecznie przez nią przejść w wyznaczonym miejscu. Uczestnicy muszą przestrzegać zasad panujących na drodze (rozglądamy się w lewo, prawo i jeszcze raz w lewo). Jeśli N. stwierdzi, że dziecko poprawnie wykonało zadanie, może ono bezpiecznie przejść. 

3.      Policjanci i złodzieje odmiana berka (pracują duże partie mięśni). N. wybiera dwie lub trzy osoby, które będą policjantami. Zakładają niebieskie szarfy i na gwizdek mają za zadanie złapać jak największą liczbę dzieci, czyli złodziei. Osoby złapane zatrzymują się w miejscu i czekają na koniec zabawy.

4.      Marsz przedszkolaka – zabawa uspakajająca. Dzieci maszerują po całej sali w prawidłowej, wyprostowanej pozycji. Wciągają powietrze nosem, wypuszczają ustami, następnie każdy przedszkolak wraca na swoje miejsce.    

 

 

 

 

 

Wrzesień 3-4 tydzień

 

1.      Poranna toaleta dzieci przy akompaniamencie muzyki naśladują poranną toaletę. Na polecenie N. wykonują dane czynności:

·         myjemy zęby

·         myjemy buzię

·         myjemy rączki

·         wycieramy buzię

·         itd.

2.      Jesienne zbiory dzieci swobodnie poruszają się po sali. Na hasło N.: Zbieramy grzyby! wszystkie dzieci schylają się i poruszają się tak, jakby zbierały grzyby w lesie. Na hasło: Zbieramy jabłka! dzieci udają, że wchodzą na drzewko po drabinie i zrywają owoce.

3.      Na pomoc N. dzieli dzieci na 3 grupy. Każdej z grup rozdaje inny kolor szarf – czerwony – straż pożarna, niebieski – policja, biały – pogotowie. N. buduje 3 garaże krzesełka na których nalepione są numery alarmowe. Dzieci biegają po sali, na sygnał szybko muszą zająć miejsca w odpowiednim garażu.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Październik 1-2 tydzień

1.      Jesienny deszcz – dzieci maszerują po kole. N. rozdaje obręcze i włącza muzykę z odgłosami spadającego deszczu. Dzieci na dźwięk padających kropli zatrzymują się, wyciągają ramiona ku górze i udają, że chowają się przed deszczem. Gdy odgłosy deszczu ucichną, dzieci maszerują dalej.

2.      Ćwiczenia mięśni ramion – dzieci ustawiają się w kolumnie, twarzą do N. Ramiona na bok i na sygnał N. udają wiatraki. Następnie naśladują ruchy pływaka, na koniec wykonują wymachy ramion do przodu i do tyłu.

3.      Żabki na łące – ćwiczenia mięśni nóg. Wszystkie dzieci wykonują przysiad podparty. Na sygnał gwizdka wykonują żabie skoki. Na hasło: Bocian leci! wszystkie żabki muszą wykonać ukłon japoński, żeby bocian ich nie zjadł.

4.      Pochód olimpijski – ćwiczenie uspokajające. Dzieci maszerują po kole, wciągają powietrze nosem, wypuszczają ustami. N. zmienia kierunek i sposób marszu – na palcach, na pietach, z wysoko uniesionymi kolanami, na całych stopach, itd.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Październik 3-4 tydzień

1.      Pobudka w lesie – ćwiczenia rozciągające. Dzieci kładą się na podłodze. N. włącza muzykę z odgłosami lasu i opowiada, jakie zwierzęta żyją w lesie. Dzieci po usłyszeniu zwierzęcia, powoli wstają i udają chód oraz odgłosy danego gatunku.

2.      Jastrząb i wróbelki – ćwiczenie bieżne z elementami gimnastyki korekcyjnej. N. rozkłada na podłodze woreczki gimnastyczne. Dzieci biegają boso, udając wróbelki. Na hasło: Jastrząb leci! dzieci zakrywają stopami po jednym woreczku, stając na nim.

3.      Wiewiórki zbierają orzechyN. rozkłada na podłodze woreczki gimnastyczne. Dzieci biegają boso. Na sygnał gwizdka dzieci zbierają palcami stóp jeden z woreczków gimnastycznych i odkładają w wyznaczone miejsce.

4.      Ćwiczenia oddechowe – dzieci ustawiają się w kole. W tle słychać odgłosy szumiącego lasu. Dzieci zamykają oczy. Przy pomocy rąk i nóg naśladują szumiące drzewa.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Listopad 1-2 tydzień

1.      Fotograf – dzieci dobierają się w pary. Ustawiają się naprzeciwko siebie. N. rozdaje jednej osobie szarfę, a drugiej kółeczko gimnastyczne. Na sygnał osoba z szarfą wykonuje śmieszne miny oraz figury, natomiast osoba z kółeczkiem udaje fotografa i robi zdjęcia. Po krótkiej sesji zdjęciowej następuje zmiana.

2.      Marsz doboszy ćwiczenie mięśni ramion i nóg. Dzieci maszerują w rytm akompaniamentu np. perkusji lub bębenków po całej sali. Na sygnał N. wszystkie dzieci udają grę na instrumencie (można dzieciom rozdać prawdziwe instrumenty).

3.      Muzyczny nastrój – (wg. Labana) Dzieci maszerują w rytm muzyki. N. zmienia melodie. Dzieci wyrażają swoje emocje związane z rytmiką piosenki  – przy szybkich melodiach skaczą i biegają, natomiast przy wolnych spokojnie chodzą.

4.      Widok z okna – zabawa uspokajająca. Dzieci ustawiają się w szeregu wzdłuż okna. Osoba wyznaczona przez N. musi powiedzieć jedną rzecz, którą widzi za oknem, później następna i tak do końca kolejki. Rzeczy nie powinny się powtarzać.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Listopad 3-4 tydzień

1.      Owieczki na łącećwiczenia dużych grup mięśniowych. Dzieci leżą na łące (sali) i udają śpiące owieczki. Na sygnał gwizdka zaczynają czworakować, udając owieczki. Na hasło: Wilk idzie! wszystkie owieczki zatrzymują się bez ruchu.

2.      Piłka parzy N. ustawia dzieci w trzech lub czterech kołach po siedem / osiem osób w zależność od tego, ilu jest uczestników. N. rozdaje po jednej piłce na koło. Dzieci podają sobie piłkę w jedną lub w drugą stronę. Na hasło: Piłka parzy! dziecko musi jak najszybciej puścić piłkę.

3.      Ciepło-zimno – dzieci maszerują na wspiętych palcach. Na hasło: Zimno! wszystkie dzieci robią siad skulony i chronią się pr...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin