Daniel Kosiorek
ZESTAWY ĆWICZEŃ PORANNYCH
Wrzesień 1-2 tydzień
1. „Przywitanie przedszkolaka” – zabawa ożywiająca. Dzieci maszerują w kole po całej sali. Na hasło N.: Witamy się! uczestnicy zabawy muszą się przywitać ze swoim sąsiadem w podany przez N. sposób np.:
· witamy się lewą ręką
· prawą ręką
· lewym łokciem
· prawym kolanem
· prawą stopą
· itd.
2. „Bezpieczna droga” – N. z szarf lub skakanek układa dwie równoległe linie, z których powstanie droga. Dzieci mają za zadanie bezpiecznie przez nią przejść w wyznaczonym miejscu. Uczestnicy muszą przestrzegać zasad panujących na drodze (rozglądamy się w lewo, prawo i jeszcze raz w lewo). Jeśli N. stwierdzi, że dziecko poprawnie wykonało zadanie, może ono bezpiecznie przejść.
3. „Policjanci i złodzieje” – odmiana berka (pracują duże partie mięśni). N. wybiera dwie lub trzy osoby, które będą policjantami. Zakładają niebieskie szarfy i na gwizdek mają za zadanie złapać jak największą liczbę dzieci, czyli złodziei. Osoby złapane zatrzymują się w miejscu i czekają na koniec zabawy.
4. „Marsz przedszkolaka” – zabawa uspakajająca. Dzieci maszerują po całej sali w prawidłowej, wyprostowanej pozycji. Wciągają powietrze nosem, wypuszczają ustami, następnie każdy przedszkolak wraca na swoje miejsce.
Wrzesień 3-4 tydzień
1. „Poranna toaleta” – dzieci przy akompaniamencie muzyki naśladują poranną toaletę. Na polecenie N. wykonują dane czynności:
· myjemy zęby
· myjemy buzię
· myjemy rączki
· wycieramy buzię
2. „Jesienne zbiory” – dzieci swobodnie poruszają się po sali. Na hasło N.: Zbieramy grzyby! wszystkie dzieci schylają się i poruszają się tak, jakby zbierały grzyby w lesie. Na hasło: Zbieramy jabłka! dzieci udają, że wchodzą na drzewko po drabinie i zrywają owoce.
3. „Na pomoc” – N. dzieli dzieci na 3 grupy. Każdej z grup rozdaje inny kolor szarf – czerwony – straż pożarna, niebieski – policja, biały – pogotowie. N. buduje 3 garaże – krzesełka na których nalepione są numery alarmowe. Dzieci biegają po sali, na sygnał szybko muszą zająć miejsca w odpowiednim garażu.
Październik 1-2 tydzień
1. „Jesienny deszcz” – dzieci maszerują po kole. N. rozdaje obręcze i włącza muzykę z odgłosami spadającego deszczu. Dzieci na dźwięk padających kropli zatrzymują się, wyciągają ramiona ku górze i udają, że chowają się przed deszczem. Gdy odgłosy deszczu ucichną, dzieci maszerują dalej.
2. Ćwiczenia mięśni ramion – dzieci ustawiają się w kolumnie, twarzą do N. Ramiona na bok i na sygnał N. udają wiatraki. Następnie naśladują ruchy pływaka, na koniec wykonują wymachy ramion do przodu i do tyłu.
3. „Żabki na łące” – ćwiczenia mięśni nóg. Wszystkie dzieci wykonują przysiad podparty. Na sygnał gwizdka wykonują żabie skoki. Na hasło: Bocian leci! wszystkie żabki muszą wykonać ukłon japoński, żeby bocian ich nie zjadł.
4. „Pochód olimpijski” – ćwiczenie uspokajające. Dzieci maszerują po kole, wciągają powietrze nosem, wypuszczają ustami. N. zmienia kierunek i sposób marszu – na palcach, na pietach, z wysoko uniesionymi kolanami, na całych stopach, itd.
Październik 3-4 tydzień
1. „Pobudka w lesie” – ćwiczenia rozciągające. Dzieci kładą się na podłodze. N. włącza muzykę z odgłosami lasu i opowiada, jakie zwierzęta żyją w lesie. Dzieci po usłyszeniu zwierzęcia, powoli wstają i udają chód oraz odgłosy danego gatunku.
2. „Jastrząb i wróbelki” – ćwiczenie bieżne z elementami gimnastyki korekcyjnej. N. rozkłada na podłodze woreczki gimnastyczne. Dzieci biegają boso, udając wróbelki. Na hasło: Jastrząb leci! dzieci zakrywają stopami po jednym woreczku, stając na nim.
3. „Wiewiórki zbierają orzechy” – N. rozkłada na podłodze woreczki gimnastyczne. Dzieci biegają boso. Na sygnał gwizdka dzieci zbierają palcami stóp jeden z woreczków gimnastycznych i odkładają w wyznaczone miejsce.
4. „Ćwiczenia oddechowe” – dzieci ustawiają się w kole. W tle słychać odgłosy szumiącego lasu. Dzieci zamykają oczy. Przy pomocy rąk i nóg naśladują szumiące drzewa.
Listopad 1-2 tydzień
1. „Fotograf” – dzieci dobierają się w pary. Ustawiają się naprzeciwko siebie. N. rozdaje jednej osobie szarfę, a drugiej kółeczko gimnastyczne. Na sygnał osoba z szarfą wykonuje śmieszne miny oraz figury, natomiast osoba z kółeczkiem udaje fotografa i robi zdjęcia. Po krótkiej sesji zdjęciowej następuje zmiana.
2. „Marsz doboszy” – ćwiczenie mięśni ramion i nóg. Dzieci maszerują w rytm akompaniamentu np. perkusji lub bębenków po całej sali. Na sygnał N. wszystkie dzieci udają grę na instrumencie (można dzieciom rozdać prawdziwe instrumenty).
3. „Muzyczny nastrój” – (wg. Labana) Dzieci maszerują w rytm muzyki. N. zmienia melodie. Dzieci wyrażają swoje emocje związane z rytmiką piosenki – przy szybkich melodiach skaczą i biegają, natomiast przy wolnych spokojnie chodzą.
4. „Widok z okna” – zabawa uspokajająca. Dzieci ustawiają się w szeregu wzdłuż okna. Osoba wyznaczona przez N. musi powiedzieć jedną rzecz, którą widzi za oknem, później następna i tak do końca kolejki. Rzeczy nie powinny się powtarzać.
Listopad 3-4 tydzień
1. „Owieczki na łące” – ćwiczenia dużych grup mięśniowych. Dzieci leżą na łące (sali) i udają śpiące owieczki. Na sygnał gwizdka zaczynają czworakować, udając owieczki. Na hasło: Wilk idzie! wszystkie owieczki zatrzymują się bez ruchu.
2. „Piłka parzy” – N. ustawia dzieci w trzech lub czterech kołach po siedem / osiem osób w zależność od tego, ilu jest uczestników. N. rozdaje po jednej piłce na koło. Dzieci podają sobie piłkę w jedną lub w drugą stronę. Na hasło: Piłka parzy! dziecko musi jak najszybciej puścić piłkę.
3. „Ciepło-zimno” – dzieci maszerują na wspiętych palcach. Na hasło: Zimno! wszystkie dzieci robią siad skulony i chronią się pr...
catherina2202