przemowienie-pdf.pdf

(45 KB) Pobierz
PRZEMÓWIENIE
1. Przypomnij sobie, co wiesz na temat przemówienia i zaznacz poprawne odpowiedzi. Uwaga! Więcej niż jedna
odpowiedź może być poprawna.
1. Kiedy kieruje się przemówienie do kolegów lub koleżanek, najlepiej rozpocząć je apostrofą:
a)
Kochani!
b) Panie i panowie!
c) Szanowni zebrani!
d) Koleżanki i koledzy!
2. Celem wstępu przemówienia jest najczęściej:
a) przedstawienie argumentów.
b) zdobycie przychylności odbiorców.
c)
zainteresowanie odbiorców tematem.
d) przedstawienie problemu/tematu mowy.
3. Podczas wygłaszania przemówienia nie należy:
a)
modulować głosu.
b) całkowicie unikać gestykulowania.
c) mówić z zaangażowaniem emocjonalnym.
d) dbać o właściwą intonację i tempo wypowiedzi.
e)
mówić cały czas z jednakowym wyrazem twarzy.
4. Aby przemówienie odniosło zamierzony skutek, należy:
a) ułożyć argumenty w odpowiedniej kolejności.
b) zadbać o porządek i kompozycję wypowiedzi.
c)
unikać kontaktu wzrokowego ze słuchaczami.
d) dostosować formę wypowiedzi do okoliczności i określonego odbiorcy.
e)
wygłosić przemówienie bez wcześniejszego przygotowania, żeby słuchacze nie odnieśli wrażenia sztucz
ności wypowiedzi.
5. Aby ułatwić przekonanie do siebie słuchaczy, można:
a) używać 1 os. lm.
b) mówić prostym, zrozumiałym językiem.
c) stosować różnego rodzaju przerywniki, np. anegdoty, przykłady.
d) zaakcentować własne zaangażowanie w przedstawiany problem/sprawę.
e)
przemawiać jak najdłużej, by odbiorcy mieli wrażenie, że mają do czynienia z osobą kompetentną.
2. Napisz, z jakiej okazji i do kogo można się zwrócić, zaczynając przemówienie apostrofą:
Drodzy przyjaciele!
...............................................................................................................................................................................
...............................................................................................................................................................................
Wysoki sądzie!
...............................................................................................................................................................................
...............................................................................................................................................................................
Czcigodni zebrani!
...............................................................................................................................................................................
...............................................................................................................................................................................
Szanowni państwo!
...............................................................................................................................................................................
...............................................................................................................................................................................
Kochani!
...............................................................................................................................................................................
...............................................................................................................................................................................
Szanowna pani dyrektor!
...............................................................................................................................................................................
...............................................................................................................................................................................
3. Przeczytaj fragment powieści N.H. Kleinbauma Stowarzyszenie umarłych poetów i wykonaj zadania pod
tekstem.
Następnego dnia na początku lekcji angielskiego Keating napisał na tablicy wielkimi literami słowo: COLLEGE.
Podkreślił je grubą linią.
– Moi panowie – powiedział – omówimy dziś pewną bardzo ważną dla każdego przyszłego studenta umie
jętność, której opanowanie jest niezbędne, jeśli nie chce się zmarnować kilku lat studiowania w college’u. Otóż
chodzi o umiejętność analizowania nieprzeczytanych lektur.
Chłopcy wybuchnęli gromkim śmiechem.
– College w bardzo krótkim czasie zniszczy wasze zamiłowanie do poezji – mówił dalej Keating. – Dokonają
tego długie godziny drobiazgowych analiz i nie kończących się interpretacji. Wiersz będzie dla was istniał tylko
jako rymy, zgłoski i metafory. . . W college’u poznacie na pewno dzieła najwyższego lotu, których piękno po
winniście umieć smakować. Niekiedy jednak skazani będziecie na godne pożałowania brednie, których należy
unikać jak dżumy. – Keating spacerował powoli przed klasą. – Załóżmy, że zdecydujecie się na wykłady z po
wieści współczesnej. W ciągu całego semestru czytacie wyborną literaturę, wzruszającego Ojca Goriot Balzaka,
Ojców i dzieci Turgieniewa i wiele innych arcydzieł. Kiedy jednak przychodzi okres zaliczeń, okazuje się nagle,
że jedynym tematem na egzaminie będzie problem miłości rodzicielskiej, który w swej powieści pod tytułem
Wątpliwy debiut podjął nie kto inny jak sam. . . wasz pan profesor. – Keating zerknął z ukosa na chłopców i mó
wił dalej. – Po przeczytaniu pierwszych trzech stron książki uświadomicie sobie, że wolelibyście być wysłani
na front niż trwonić drogocenny czas na zajmowanie umysłu takimi śmieciami. Ale któż śmiałby głośno na
rzekać? Czy warto przez taką błahostkę oblać egzamin? Oczywiście, że nie. Przecież przez cały semestr pilnie
pracowaliście i powieść współczesną znacie bardzo dobrze. Co zrobić?
Chłopcy wsłuchiwali się zachłannie w słowa nauczyciela.
– Sposób na nie przeczytane lektury jest bardzo prosty. Bierzemy do ręki ów Wątpliwy debiut i z kilku zdań
streszczenia na obwolucie dowiadujemy się, że pewien jegomość imieniem Frank, który żyje z handlu snopo
wiązałkami*, poświęca wszystko, by umożliwić przyzwoity start swojej córce o dźwięcznym imieniu Christine,
która zresztą jest tyle złakniona sukcesu co leniwa. Na egzaminie swoją odpowiedź rozpoczynamy od przeko
nania profesora, iż nie będziemy przytaczać szczegółów intrygi, by od razu przejść do głębszej interpretacji
znakomitego dzieła. Jednocześnie chytrze przemycamy wszystkie nasze wiadomości z obwoluty, chcąc utwier
dzić go, iż rzetelnie przeczytaliśmy całą lekturę. W następnej części warto zaskoczyć profesora ambitną analizą
porównawczą, wobec której trudno zająć obojętne stanowisko. Na przykład mówimy coś w rodzaju: „Konieczne
jest odnotowanie pouczającego podobieństwa między śmiało przez autora skreślonym portretem kochającego
ojca a niektórymi elementami teorii Zygmunta Freuda. Nasz powieściowy Frank, ojciec Christine, to upadły
Edyp, natomiast Christine to Elektra. . .” Wreszcie nadchodzi czas efektownej konkluzji, i tu radziłbym odwołać
się do bardzo niejasnych i niesprecyzowanych źródeł. . . Na przykład coś w tym rodzaju – Keating zamilkł na
krótką chwilę i zaczął czytać z notatnika: – „Rzeczą godną największej uwagi jest trudno uchwytna, tajemnicza
nić, jaka łączy powieść z naukami hinduskiego filozofa i proroka Avesha Rahesha Nona. Sięgając do mitycznego
wyobrażenia trójgłowego smoka, Rahesh Non drobiazgowo analizuje przyczyny, dla których dzieci porzucają
swoich rodziców. Według proroka trzy smocze głowy to ambicja, pieniądze i sukces”. I tak dalej, i tak dalej,
możecie swobodnie rozwijać filozofię Rahesha Nona, począwszy od tego, czym straszne głowy się odżywiają,
a skończywszy na tym, jak je ściąć, by już więcej nie odrastały. Na sam koniec swojej wypowiedzi należy nie
zbyt nachalnie, ale z udaną szczerością, pochwalić profesora za olśniewający talent literacki i godną zazdrości
odwagę, którą okazał, publikując Wątpliwy debiut .
Meeks podniósł rękę.
– Kapitanie. . . a co zrobić, jeśli nic się nie wie na temat kogoś takiego, jak Avesh Rahesh Non?
– Avesh Rahesh Non nigdy nie istniał, Meeks. Chodzi o to, aby sobie kogoś takiego wymyślić. Żaden ceniący
się profesor nie przyzna się, że jest mu obce nazwisko hinduskiego filozofa, tym bardziej, gdy pada ono z ust
zwykłego studenta. Najprawdopodobniej wasza odpowiedź zostanie skomentowana podobnie, jak zrobił to mój
profesor. – Keating wziął do ręki kartkę papieru, która była wsunięta pomiędzy strony notatnika. – „Pańskie
odwołanie się do dzieł Avesha Rahesha Nona – zaczął czytać donośnym głosem – było dowodem wnikliwej
analizy. W jasny i poprawny sposób umiał pan odczytać jego idee. To miło usłyszeć, że oprócz mnie jest jeszcze
ktoś, kto ceni sobie tego wielkiego, choć nieco już zapomnianego mędrca Dalekiego Wschodu. Celujący”.
*snopowiązałka maszyna do koszenia i wiązania zboża i rzepaku w snopy
a) Wyodrębnij we fragmencie powieści tekst przemówienia Keatinga.
b) Napisz, kilkuzdaniową wypowiedź, w której przedstawisz temat i cel przemówienia Keatinga.
...............................................................................................................................................................................
...............................................................................................................................................................................
...............................................................................................................................................................................
...............................................................................................................................................................................
...............................................................................................................................................................................
...............................................................................................................................................................................
...............................................................................................................................................................................
...............................................................................................................................................................................
...............................................................................................................................................................................
...............................................................................................................................................................................
c) Uzasadnij, dlaczego przemówienie Keatinga możemy uznać za ironiczne. Przytocz przynajmniej dwa
fragmenty, w których szczególnie się uwydatnia ironia.
...............................................................................................................................................................................
...............................................................................................................................................................................
...............................................................................................................................................................................
...............................................................................................................................................................................
...............................................................................................................................................................................
...............................................................................................................................................................................
d) Wskaż cechy przemówienia w wypowiedzi Keatinga. Zapisz je w punktach.
...............................................................................................................................................................................
...............................................................................................................................................................................
...............................................................................................................................................................................
...............................................................................................................................................................................
...............................................................................................................................................................................
...............................................................................................................................................................................
e) Zapisz w punktach, które elementy przemówienia pozwoliły nauczycielowi przyciągnąć uwagę uczniów
i sprawiły, że przemówienie odniosło zamierzony skutek. Swoje spostrzeżenia poprzyj odpowiednim przykła
dem.
...............................................................................................................................................................................
...............................................................................................................................................................................
...............................................................................................................................................................................
...............................................................................................................................................................................
...............................................................................................................................................................................
...............................................................................................................................................................................
4. Przygotuj przemówienie, w którym będziesz chciała/chciał ośmieszyć lub skrytykować jakieś zaobserwo
wane przez ciebie zjawisko, np. w szkole, w polityce, w kulturze. W tym celu wykonaj poniższe zadania. Swoje
przemówienie możesz wygłosić na forum klasy.
1. Zdecyduj, o czym chcesz mówić i sformułuj temat swojego przemówienia.
...............................................................................................................................................................................
...............................................................................................................................................................................
...............................................................................................................................................................................
2. Zapisz cel swojego przemówienia. Zdecyduj, czy będzie to wypowiedź o charakterze ironicznym.
...............................................................................................................................................................................
...............................................................................................................................................................................
...............................................................................................................................................................................
3. Określ adresata wypowiedzi i sytuację, w której chciałabyś/chciałbyś je wygłosić. Pamiętaj, żeby dostoso
wać styl przemówienia do odbiorcy i sytuacji.
...............................................................................................................................................................................
...............................................................................................................................................................................
4. Przygotuj plan wypowiedzi i zapisz, jakie elementy znajdą się w każdej części kompozycyjnej.
WSTĘP
Zapisz, jakim zwrotem do adresata rozpoczniesz swoje przemówienie.
Zanotuj, w jaki sposób przedstawisz temat lub problem swojego wystąpienia.
Zdecyduj, jak zainteresujesz odbiorcę i przykujesz jego uwagę.
...............................................................................................................................................................................
...............................................................................................................................................................................
...............................................................................................................................................................................
...............................................................................................................................................................................
...............................................................................................................................................................................
...............................................................................................................................................................................
...............................................................................................................................................................................
ROZWINIĘCIE
Zbierz i zapisz argumenty, ustal ich kolejność.
Przemyśl, jakimi przykładami (fakty, wydarzenia, anegdoty, powoływanie się na autorytety, użycie me
tafor itp.) poprzesz swoje argumenty. Zanotuj propozycje.
Zastanów się, jakie mogą być zarzuty i kontrargumenty przeciwników i zapisz, w jaki sposób możesz
je w trakcie wygłaszania przemówienia odeprzeć.
Zapisz zwroty do adresata i inne środki językowe, które pomogą w utrzymaniu zainteresowania tema
tem i wpłyną na osiągnięcie zamierzonego przez ciebie celu.
Zdecyduj, czy i w jaki sposób chcesz apelować do konkretnych uczuć odbiorcy.
...............................................................................................................................................................................
...............................................................................................................................................................................
...............................................................................................................................................................................
...............................................................................................................................................................................
...............................................................................................................................................................................
...............................................................................................................................................................................
...............................................................................................................................................................................
...............................................................................................................................................................................
...............................................................................................................................................................................
...............................................................................................................................................................................
...............................................................................................................................................................................
ZAKOŃCZENIE
Zastanów się, jak chcesz zakończyć swoje przemówienie.
Podsumuj swoje rozważania wyciągnij wnioski, potwierdź wysuniętą we wstępie tezę.
Zastanów się, czy i w jaki sposób odwołasz się do emocji słuchaczy. Zanotuj swoje pomysły.
...............................................................................................................................................................................
...............................................................................................................................................................................
...............................................................................................................................................................................
...............................................................................................................................................................................
...............................................................................................................................................................................
...............................................................................................................................................................................
5. Przemyśl sposób wygłoszenia przemówienia. Zdecyduj, jaką zastosujesz gestykulację, w których momen
tach będziesz modulował głos, użyjesz pauz, zmienisz tempo wypowiedzi, podniesiesz lub obniżysz głos itp.
Zanotuj swoje pomysły.
...............................................................................................................................................................................
...............................................................................................................................................................................
...............................................................................................................................................................................
...............................................................................................................................................................................
...............................................................................................................................................................................
...............................................................................................................................................................................
...............................................................................................................................................................................
6. Wykonaj kilka prób wygłoszenia przemówienia, np. przed lustrem lub krytycznym słuchaczem.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin