Scenariusz zajęć
Prowadząca: Anna Dziuła
Data: 11.12.2014r. Blok tematyczny: Moje zimowe święta.
Temat dnia: Świąteczne tradycje.
Cele ogólne:- podtrzymywanie tradycji i zwyczajów dotyczących Świąt Bożego Narodzenia- wprowadzenie nastroju oczekiwania na zbliżające się święta Bożego Narodzenia.
Cele operacyjne:dziecko:- reaguje na sygnały wzrokowe i słuchowe- słucha uważnie czytanego tekstu oraz poleceń nauczyciela- wciela się w rolę- potrafi wykonać pracę plastyczną- uczestniczy w zabawach ruchowych- znają zwyczaje i tradycje związane z obchodami Świąt Bożego Narodzenia
Metody pracy:słowna, czynna, oglądowa
Formy pracy:grupowa, indywidualna
Środki dydaktyczne:płyta CD z nagraniem, odtwarzacz CD, zagadki związane z tematyką, treść opowieści o Świętym Mikołaju, szablon choinki i bombek, pudełko, pluszowy Mikołaj, gwiazda, bombki, opłatek, cukierki, choinka, aniołek, prezenty, płyta z kolędami, ciastka, pierniki, kolorowe kartki papieru, klej, nożyczki, kolorowe kredki, mazaki, wata.
Przebieg:
1. Powitanie przy muzyce.Każde dziecko otrzymuje sylwetę choinkowej bombki w danym kolorze i przygląda się jej z obu stron.Gdy gra muzyka dzieci swobodnie pląsają po dywanie. Kiedy muzyka ucichnie, każdy musi odnaleźć osoby posiadające bombkę w takim samym kolorze i stanąć z nimi w małym kole.
2. Rozwiązywanie zagadek łączących się tematycznie ze świętami (załącznik 1).
3. Rozmowa na temat Świąt Bożego Narodzenia – tradycji świątecznych na podstawie własnych przeżyć dzieci:- W jaki sposób dzieci przygotowujecie się do świąt?- Co robią Wasi rodzice?- Jakie znacie zwyczaje związane z Wigilią?- Jak pomagacie Waszym rodzicom?- Kiedy ubieracie choinkę w Waszych domach?- Co powinno znaleźć się na wigilijnym stole?- Kiedy zasiadamy do stołu wigilijnego?- Kiedy otwieramy prezenty? itp.
4. Wprowadzenie do opowieści (załącznik 2):Dzieciom Święta Bożego Narodzenia kojarzą się przede wszystkim ze Świętym Mikołajem. Tuż przed świętami Mikołaj i jego pomocnicy mają najwięcej pracy. Spróbujmy na chwilę przenieść się do Laponii i podpatrzeć co teraz dzieje się u Świętego Mikołaja. Słuchanie opowieści ruchowej „Bajka o Świętym Mikołaju” z aktywnym udziałem dzieci (dzieci są podzielone na cztery grupy: aniołki, renifery, krasnoludki, Mikołaje). Przy słowach: aniołki – machają skrzydełkami, renifery – stawiają rogi z palców dłoni nad głową, krasnoludki – składają z dłoni „czapeczki” nad głową, Mikołaj – wyciągają przed siebie ręce i splatając palce formują brzuch.
5. Rozmowa kierowana na temat opowieści:Kto pomaga Świętemu Mikołajowi?Co robią krasnoludki?Co robi aniołek?Co robią renifery?
6. Zabawa integracyjna "Przygotowania do świąt"Nauczyciel włącza muzykę, podaje polecenia. Dzieci wcielają się w role. Zanim wyjdziemy na śnieg ubieramy buty, kurtkę, czapkę. (Dzieci naśladują te czynności). Wychodzimy na dwór i lepimy kule ze śniegu. Najpierw dużą, potem średnią i małą. Kule trzeba na siebie nałożyć i powstaje bałwan. Na śniegu robimy orła. Otrzepujemy ubranie i wracamy do przedszkola (nauczyciel demonstruje, wszystkie czynności). Po powrocie do domu robimy świąteczne ciasteczka. Na stolnicę sypiemy mąkę, wbijamy jajka, sypiemy cukier i proszek do pieczenia. Ugniatamy ciasto, wałkujemy, wykrawamy ciasteczka, dekorujemy i wkładamy do piekarnika, odczekujemy chwilę, wyjmujemy i częstujemy innych.
7. Zadanie dydaktyczne „Ubieramy choinkę” ( załącznik 3)Dzieci otrzymują w kopertach szablon choinki i bombek o różnej wielkości ( 4 małe, 3 średnie i 2 duże) układają bombki na szablonach według zasady: największe na dole, najmniejsze na górze, średnie po środku. Przeliczanie bombek, udzielanie przez dzieci odpowiedzi na pytania:- Czym różnią się bombki?- Ile jest wszystkich bombek?- Ile jest najmniejszych bombek?- Ile jest średnich bombek?- Ile jest najmniejszych bombek?
8. Zimowy masaż – zabawa relaksacyjna
Przyszła zima, mróz mocno szczypie
I maluje piękne wzory na szybie.
Za oknem z nieba śnieżek leci,
Na który bardzo czekają dzieci.
Będą wesoło rzucać ścieżkami
I zjeżdżać z wysokiej górki na pazurki.
9. „Zaczarowane pudełko”Dzieci siedzą w kole. Prowadząca pokazuje „zaczarowane pudełko”, w którym ukryte są świąteczne skarby. Mówi, że lubi zaglądać do tego pudełka, bo skarby w nim ukryte przypominają jej o najpiękniejszych w roku świętach – Świętach Bożego Narodzenia. Pyta dzieci, czy chcą zobaczyć co w nim jest? Dzieci wyjmują po kolei „skarby”, nazywają je i określają, z którym momentem świąt są związane (Mikołaj, gwiazda, bombki, żłóbek, opłatek, cukierki, choinka, aniołek, prezenty, płyta z kolędami, ciastka, pierniki...).
10. Zabawa w słowa kojarzące się ze świętami Bożego NarodzeniaNauczycielka rzuca piłkę do dziecka, a ono podaje słowo, które wiąże się ze świętami, np. Mikołaj, prezenty, choinka, gwiazdka, śnieg, kolędy, aniołki, ciasto, kartki świąteczne itd.Jeżeli dzieci mają problemy z podawaniem słów, nauczyciel stosuje podpowiedzi, na przykład: ubieramy ją w kolorowe ozdoby, znajdujemy je pod choinką, wieszamy ją na czubku choinki, ozdabiamy nimi choinkę, przynosi prezenty itp.
11. „Świąteczne pocztówki” – praca plastyczna – wykonanie własnych kartek świątecznych, wklejanie życzeń w środku kart.
Załącznik 1Przyniesioną z lasupięknie wystroimyna niej najpiękniejszebombki powiesimy. / choinka/
Te złote – lubią nosić paniete papierowe choinka dostanie./ łańcuchy /
Pudełeczka i paczuszki,torebki i paczkiw groszki, gwiazdkioraz w małe szlaczki.W środku pewnie coś miłegood Świętego dla każdego./ prezenty /
W paseczki, gwiazdeczki,błyszczące, matowe.Podłużne, okrągłe,stare i nowe.Dzisiaj ozdobiągałązki świerkowe./ bombki /
Jakie to świętagwiazdka zaczynaa w żłobie leżymała Dziecina?/ Boże Narodzenie /
Załącznik 2Tam gdzie polarna świeci zorza, na końcu świata za morzami, gdzie śnieg zasypał wszystkie drogi, mieszka Mikołaj z aniołkami. Tam na choinkach migocą gwiazdy, Mikołaj mieszka w chatce małej. Krasnale pasą renifery na śnieżnych łąkach, na polach białych. Tak jak rodzynki w świątecznym cieście, gwiazdy migocą między chmurami. Dzieją się cuda, plotą się baśnie, kolęda pachnie migdałami. Przywieź dobry Mikołaju pod naszą choinkę, dla mnie pieska, rower, piłkę a dla mamy szminkę. Jeszcze konia na biegunach dla mojego brata i samochód, który bardzo chciałby mieć mój tata. A dla dziadka przywieź proszę książkę z obrazkami, dziadek będzie mi z niej czytał bajki wieczorami. Daleka droga w zimowym lesie, a sanie takie wielkie. Przed reniferem aniołek niesie maleńką latarenkę. Sypią się piórka z anielskich skrzydeł i słodko pachnie kolędą. Razem z aniołkiem święty Mikołaj w noc wigilijną przybędą.
Załącznik 3
monia14111990