POLITECHNIKA OPOLSKA
Wydział Elektrotechniki, Automatyki i Informatyki
INŻYNIERIA OPROGRAMOWANIA
Modelowanie biznesowe na przykładzie
Zakładu handlowo-usługowego „Szymczak”, system informatyczny „Węgielek”
Wykonał:
Dawid Szymczak Prowadzący:
Informatyka II dr inż. Karol Grandek W2 L7
Opole 2014
24.02.2014
1. Cel systemu
Celem systemu „Węgielek” jest obsługa Z.H.U Szymczak, a system w niej używany powinien być odpowiedzialny za:
· Obsługę klienta zarówno w ramach sprzedaży jak i informatyzacji dotyczących poszczególnych odmian opału
· Przyjmowanie zamówień klienta
· Gromadzenie danych pod względem zamówień poszczególnego towaru
· Prowadzenie statystyk pozwalające na wcześniejsze przewidzenie oraz na wcześniejsze zmagazynowanie towaru na które zapotrzebowanie jest największe
· Weryfikacja złożonych zamówień i ocena w jakim czasie dane zamówienie może zostać zrealizowane
03.03.2014
2. Korzyści i zagrożenia
Korzyści płynące z zastosowania systemu w Z.H.U Szymczak
· Szybsza obsługa klienta
· Baza danych zawierająca dużą ilość klientów pozwala na lepsze dobranie danego towaru do potrzeb poszczególnego klienta
· System komputerowy ma możliwość sprawdzenia czy dany towar jest aktualnie dostępny
Zagrożenia płynące z zastosowania systemu w aptece
· Awaria systemu komputerowego
· Awaria sprzętu komputerowego
· Pomyłka dostawcy przy wprowadzaniu poszczególnych danych
· Pomyłka klienta przy dokonywaniu zamówienia
17.03.2014
3. Opis procesu
Zakład Handlowo Usługowy Dawid Szymczak oferuje swoim klientom sprzedaż i dostawę opału. Opał ten jest pozyskiwany tylko i wyłącznie z kopalni Piast znajdującej się w Bieruniu, aby zapewnić stałą jakość sprowadzanego towaru.
· Posiadany towar
-miał 23 kj/kg
-miał 25 kj/kg
-węgiel typu orzech do29 kj/kg
-węgiel typu kostka do 33 kj/kg
-ekogroszek workowany lub luzem 27-33 kj/kg
· Wyposarzenie firmy
-biuro
-wybetonowany plac
-magazyn
-waga elektroniczna najazdowa z legalizacją o maksymalnym ucisku 8 ton
-koparko-ładowarkę(ostrówek)
-wózek widłowy(Gliwice)
-samochód dostawczy(Daewoo Lublin)
-samochód ciężarowy(Iveco Eurotech)
-Przyczepa 3-osiowa
-3 garaże
· Sposób transportu towaru
Opał transportowany jest do firmy samochodem ciężarowym Iveco Eurotech wraz z przyczepą. Towar musi być zaplandekowany żeby zapewnić bezpieczeństwo na drodze. Po dotarciu do celu towar musi być natychmiastowo wyładowany w wyznaczone miejsce na placu i przykryty plandeką. Opał typu ekogroszek zostaje zworkowany na miejscu. Cena towaru jest dostosowywana do kosztów kupna transportu. Towar zostaje zamawiany telefonicznie lub osobiście. Zostaje on ładowany koparko-ładowarka(ostrówek) lub wózkiem widłowym(Gliwice) na samochód dostawczy(Daewoo Lublin) po czym zostaje dokładnie zważony i dostarczany do klienta. Firma funkcjonuje od poniedziałku do soboty w godzinach 6-20.
24.03.2014
4. Rozwinięcie segmentów działania Z.H.U Szymczak
Klient komunikuje się z systemem za pośrednictwem pracownika Z.H.U Szymczak. Może on w sposób telefoniczny bądź też osobiście poprosić o udzielenie informacji dotyczącej jakości towaru metodzie spalania i dawkowania. Klient ma możliwość dokonania zamówienia towaru bez możliwości ruszania się z domu, towar najczęściej dostarczany jest tego samego dnia.
07.04.2014
5. Informatyzacja
System informatyczny „Węgielek”
Zadania systemu informatycznego:
-Rejestrowanie nowych klientów
-Rejestrowanie sprzedaży towarów
-Sprawdzanie dostępności towaru
-Wystawianie oraz przechowywanie faktur
-Historia zamówień
-Monitorowanie stanu magazynowego
14.04.2014
6. Wykaz przypadków użycia
UC1: Zamawianie towarów do magazynu.
Aktorzy: Właściciel Kopalnia.
1. Właściciel wybiera opcję „zamów towar”.
2. System wyświetla formularz zamówienia.
3. Właściciel wypełnia pola nazwa towaru, ilość oraz kopalnie.
4. System nadaje zamówieniu nowy numer, wprowadza aktualną datę, wartość oraz status zamówienia.
5. Właściciel wybiera opcję „wyślij zamówienie”.
6. System wysyła zamówienie do kopalni
7. Kopalnia realizuje zamówienie i wybiera w systemie opcję „Zmień_status”.
8. System zmienia status zamówienia na zrealizowane.
UC2: Wystawianie faktury
Aktorzy - Właściciel i klient.
1. Klient podaje numer zamówienia.
2. Właściciel wywołuje w systemie funkcję „sprawdz_nr” i wpisuje w niej numer zamówienia.
3. System sprawdza czy istnieje podany numer w systemie oraz wyświetla formularz podania danych
4. Właściciel wpisuje imię, nazwisko oraz NIP i wybiera opcję „drukuj fakturę”.
5. System drukuje fakturę.
21.04.2014
7. Diagram przypadków użycia
Rys. 1 Diagram przypadków użycia.
28.04.2014
8. Diagram klas przypadków użycia
Diagram klas składa się z 5 klas, które są ze sobą powiązane.
Rys. 2 Diagram klas.
9. Równoważenie klas z przypadkami użycia.
UC1: Zamawianie towarów do plac.
Aktorzy: Właściciel, Kopalnia.
3. Właściciel wypełnia pola nazwa części, ilość oraz kopalnie.
2. Sprzedawca wywołuje w systemie funkcję „sprawdz_nr” i wpisuje w niej numer zamówienia.
4. Sprzedawca wpisuje imię, nazwisko oraz NIP i wybiera opcję „drukuj fakturę”.
05.05.2014
10. Diagram sekwencji klas
1. Diagram sekwencji dla przypadku użycia zamawianie towaru na plac
Rys. 3 Diagram sekwencji
...
konopia0700