prfin.doc

(30 KB) Pobierz
Działy prawa finansowego: pr

Działy prawa finansowego: pr. fin.: publ.; przeds.; banków; ubezp.

Art. 5. Do sektora finansów publicznych zalicza się: 

1.org. władzy publ., org. adm. rządowej, org. kontroli państ. i ochrony pr., sądy i trybunały, a także jedn. samorządu  ter. i ich org. oraz związki, 2. jedn. budż., zakłady budż. i gosp. pomocnicze, 3. fundusze celowe, 4. państ. szkoły wyższe, 5. jedn. bad.-rozwojowe, 6. samodzielne publ. zakłady opieki zdrowotnej, 7. państ. lub sam. inst. kultury, 8. ZUS, Kasę Rolniczego Ubezpieczenia Społecz­nego i zarz. przez nie fundusze, 9. Kasy Chorych oraz Krajowy Związek Kas Chorych, 10. PAN i tworzone przez nią jedn. org., 11. państ. lub sam. os. pr. utworzone na podst. odręb­nych ustaw w celu wykonywania zadań publ. (z wyłączeniem przed­s., banków i sp. pr. handl.

Art. 3 Środkami publicznymi są:

1. dochody publiczne, 2. śr. ze źródeł zagr., nie podlegające zwrotowi, 3. przych. budż. państ. i budż. jedn. sam. ter. oraz innych jedn. zaliczanych do sektora finansów publ. (pocho­dzące: ze sprz. pap. wart., z prywatyzacji maj. Skarbu Państwa oraz maj. jedn. sam. ter., ze spłat pożyczek udziel. ze śr. publ., z otrzymanych pożyczek i kr.), 4. przych. jedn. zaliczanych do sektora fin. publ. uzyskiwa­ne w związku z prowadzoną przez nie dział. oraz pochodzące z in­nych źródeł.

Dług Skarbu Państwa – nomin. zadłużenie Skarbu Państwa, powst. przy pokryciu deficytu budż. (skumulowany deficyt budż.)

Art. 10. Państ. dług publ. obejmuje zob. sektora fin. publ. z tytułów: 1. wyemitowanych pap. wart., 2. zaciągniętych kr. i pożyczek, 3. przyjętych depozytów, 4. wymagalnych zobowiązań

Państ. dług publ.- jest to Dług Skarbu Państwa powiększony o dług pozostałych jedn. samorządu ter. Budż. terenowe nie muszą być zrównoważone . Budżety terenowe zadłużają się w Budżecie SP. Zalicza się też Fundusze Celowe (system emerytalno-rentowy, systemy zabezpieczania rolników).

Deficyt budżetowy – różnica między dochodami a wydatkami budżetowymi. Pokrywa się go przychodami. Deficyt dotyczy 1 roku, a pokrycie deficytu rozkłada się na kolejne lata.

Normy ostrożnościowe

Art. 12. l. Min. Fin. ma obowiązek ogł.: 1. kwotę: państ. długu publ., niewymagalnych zob. z tytułu poręczeń i gwar. udziel. przez podm. sektora fin. publ. i Skarb Państ., długu Skarbu Państ. oraz 2. relacje do produktu krajowego brutto do ww.

Art. 12 ust. 1 pkt 2 Udział państ. długu publ. nie powinien przekroczyć 60% PKB; deficyt nie powinien przekroczyć 3% PKB.

Art. 45. jeśli dług publ.

l) jest między 50%, a 55%, to: w proj.  ust. budż. relacja deficytu do doch. budż. nie może być wyższa niż ta z roku poprzedniego

2) jest między 55%, a 60%, to: w proj. ust. budż. relacja długu Skarbu Państ. powiększonego o wypłaty z tyt. poręczeń i gwarancji do PKB musi być niższa jw.,  a RM przedst. Sejmowi program sanacyjny

3) jest równa lub większa od 60%, to: zakaz udzielania nowych poręczeń lub gwarancji (po 7 dniach od ogłoszenia, dot. także nastepnego roku budż.), RM przedstawia w ciągu mies. progr. sanacyjny, w proj. ust. budż. nie uwzgl. się deficytu

Budżet – roczny plan obejmujący dochody i wydatki, rozchody i przychody, środki pochodzące z zagranicy nie podlegające zwrotowi. Budżet może być rozumiany jako fundusz ogólny , plan fin. o char. dyrektywnym (przymus wykonania) i akt prawny (ust. –zapewnia kontrolę, przygotowanie i wykonanie)

Zmiana budż. w toku wykonywania (deficyt nie może wzrosnąć): przeniesienie (dokonują dysponenci, w razie stanu wojennego RM, blokowanie (czasowy lub całoroczny zakaz całości lub cz. wyd., dokonuje min. fin. lub dysponenci), wydatki dodatkowe (wymagają znalezienie źr. fin. –nowelizacja UB)

Rezerwy: ogólna (<=0,2% wydatków budż. –na nieprzewidziane wydatki), celowe (<=5% wyd. budż., na wydatki których nie można przypisać konkretnym cz. budż.)

Zasady budż. (postulaty nie mają mocy pr.): jawności (dot. całej sfery budż), powszechności (zupełności, fi. brutto –nie realizowana), szczegółowości (ten sam spos. rozl. i szczegółowo), równowagi formalnej i materialnej (brak deficytu/nadwyżki –nie realizowana), jedności materialnej (nie tworzyć funduszy celowych) i formalnej (budż. ma być oddzielnym, jednym dok. –realizowana tylko na szczeblu sam., bo na państ. jest jeszcze raport o stanie mienia komunalnego)

 

UBEZPIECZENIA

Rezerwy:

Rezerwa składek (podst. forma dla wszystkich ZU)

Rezerwa na ryzyko niewygasłe – jest uzupełnieniem rezerwy składek – różnica między sumą ubezp. wynikającą z umowy a wielkością utworzonej rezerwy składek

Rezerwa na niewypłacone odszkodowania – gdy ZU wyliczył ile ma wynieść odszkodowanie, ale nie wypłacił / gdy ZU nie ma pods. do wyliczenia odszkodowania przy wypadku / gdy tworzy się na wypadki, które jeszcze nie nastąpiły

Rezerwa na wyrównanie szkodowości (ryzyka) –by wyrównać iloraz wypłaconych odszkodowań do zebranej składki,

Rezerwa w dziale ubezp. na życie – im młodszy ubezpieczany tym mniejsza składka – z wiekiem składka jest niezmienna Rezerwa na życie

Rezerwa na premie i rabaty – w wysokości w jakiej będą premie, rabaty dla ubezpieczonych

Pozostałe rezerwy

 

DEWIZOWE

Formy łagodzenia:

wyłączenia podmiotowe – (Art. 4) ust. nie dot. Skarbu Państ., NBP, Zakł. Ubezp., dewizowych banków komerc., kantorów, biur maklerskich

ogólne zwolnienia – możliwość zwolnienia dewizowego poprzez rozporządzenie ministra finansów indywidualne zwolnienia (zezwolenia dewizowe)– decyzją prezesa NBP po wystąpieniu z wnioskiem

wyjątki na podstawie samej ustawy

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin