chemia_PR_A1.pdf

(272 KB) Pobierz
E
OD
EGZA
D ROK
AMIN
KU SZ
N MA
ZKOL
ATUR
NEGO
RALN
O 2014
NY
4/2015
5
C
ZIOM
CHEM
M ROZ
WY ZES
y może korz
ralny z biol
prosteg
MIA
SZERZ
PO
ZONY
Y
PRZYK
KŁADOW
STAW Z
ZADAŃ
(A1)
W
fizy
W czasie trwa
ykochemiczn
ania egzam
nych na egz
inu zdający
zamin matur
zystać z Kar
logii, chemi
go.
rty wybrany
i i fizyki , lin
ych wzorów
nijki oraz ka
i stałych
alkulatora
s pracy: 1
Czas
180 minut
t
GRUDZIEŃ
G
Ń 2013
1277307126.027.png
Zadanie 1. (0–2)
Dwa pierwiastki X i Z tworzą związek chemiczny. Pierwiastek X znajduje się w 2. okresie
i 14. grupie. W stanie podstawowym atomy pierwiastka Z mają konfigurację elektronową
1s 2 2s 2 2p 4 . Stosunek masowy pierwiastka X do pierwiastka Z w opisanym związku jest równy
3 : 8.
a) Napisz wzór sumaryczny związku, który opisano w informacji, a następnie podaj typ
hybrydyzacji (sp, sp 2 , sp 3 ) atomu pierwiastka X tworzącego opisany związek oraz
określ budowę przestrzenną (liniowa, trójkątna, tetraedryczna) cząsteczki tego
związku.
Wzór sumaryczny: .......................................................................................................................
Typ hybrydyzacji: ........................................................................................................................
Budowa przestrzenna: ..................................................................................................................
b) Podaj liczbę wiązań typu i liczbę wiązań typu występujących w cząsteczce
opisanego związku chemicznego.
Liczba wiązań typu : ...................................... Liczba wiązań typu : ......................................
Zadanie 2. (0–2)
Do 41,00 cm 3 wodnego roztworu wodorotlenku sodu o gęstości 1,22 g · cm
3
, ale
o nieznanym stężeniu, dodano nadmiar roztworu siarczanu(VI) miedzi(II) (reakcja I).
Po odsączeniu osad wyprażono do stałej masy, otrzymując 10,00 g tlenku miedzi(II)
(reakcja II). Opisane przemiany ilustrują poniższe równania.
I CuSO 4 + 2NaOH → Cu(OH) 2 + Na 2 SO 4
II Cu(OH) 2
temp
.
CuO + H 2 O

Oblicz w procentach masowych stężenie roztworu wodorotlenku sodu użytego
do przeprowadzenia reakcji I.
Obliczenia
Strona 2 z 20
1277307126.028.png 1277307126.029.png 1277307126.030.png
 
Zadanie 3. (0–1)
Tlenek węgla(II) jest stosowany w produkcji wielu metali, np. żelaza, co opisuje poniższy
schemat.
CO + Fe 2 O 3 → CO 2 + Fe
Dobierz i uzupełnij współczynniki stechiometryczne w poniższym schemacie oraz podaj
stosunek masowy substancji pełniącej funkcję utleniacza do substancji pełniącej funkcję
reduktora.
……CO + ……Fe 2 O 3 → ……CO 2 + ……Fe
Stosunek masowy substancji pełniącej funkcję utleniacza do substancji pełniącej funkcję
reduktora: ......................... : ............................
Zadanie 4. (0–1)
Związek między mocą kwasu Brønsteda i sprzężonej z tym kwasem zasady w roztworach
wodnych przedstawia zależność:
K a K b = K w
gdzie K a oznacza stałą dysocjacji kwasu, K b stałą dysocjacji sprzężonej zasady, a K w iloczyn
jonowy wody.
Zaznacz poprawne dokończenie zdania.
Najsłabszą spośród następujących zasad: NO , CH 3 COO , I , HS jest
2
B. CH 3 COO
C. I
D. HS
A.
NO
Zadanie 5. (0–1)
Poniżej przedstawiono informacje o efektach energetycznych reakcji przeprowadzonych
w dwóch odrębnych układach I i II.
o
1
I
2H 2 O (c) + O 2 (g) → 2H 2 O 2 (c)
H
196
kJ
o
2
II 3H 2 (g) + N 2 (g) 2NH 3 (g)
H
92
kJ
Uzupełnij poniższe zdania, podkreślając właściwe określenie w każdym nawiasie.
Reakcja zachodząca w układzie I (wymaga / nie wymaga) dostarczenia energii, ponieważ jest
procesem (egzoenergetycznym / endoenergetycznym).
Ogrzanie w warunkach izobarycznych układu II, który osiągnął stan równowagi, spowoduje
(wzrost / spadek) wydajności otrzymywania amoniaku.
Strona 3 z 20
Informacja do zadań 6–8.
W celu zbadania aktywności miedzi, cynku, żelaza i srebra przeprowadzono dwa
doświadczenia zilustrowane poniższym schematem.
Doświadczenie 1.
płytka Zn
płytka Ag
płytka Fe
I
II
III
CuSO 4 (aq)
CuSO 4 (aq)
CuSO 4 (aq)
Doświadczenie 2.
płytka Zn
płytka Fe
płytka Cu
IV
V
VI
AgNO 3 (aq)
AgNO 3 (aq)
AgNO 3 (aq)
Zadanie 6. (0–1)
Napisz, co zaobserwowano podczas doświadczenia 1. w probówkach I–III, lub zaznacz
brak objawów reakcji.
Probówka I: ..................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
Probówka II: .................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
Probówka III: ...............................................................................................................................
......................................................................................................................................................
Strona 4 z 20
1277307126.001.png 1277307126.002.png 1277307126.003.png 1277307126.004.png 1277307126.005.png 1277307126.006.png 1277307126.007.png 1277307126.008.png 1277307126.009.png 1277307126.010.png 1277307126.011.png 1277307126.012.png 1277307126.013.png 1277307126.014.png 1277307126.015.png 1277307126.016.png 1277307126.017.png 1277307126.018.png 1277307126.019.png 1277307126.020.png 1277307126.021.png 1277307126.022.png 1277307126.023.png
 
Zadanie 7. (0–1)
Napisz w formie jonowej skróconej równania reakcji zachodzących podczas
doświadczenia 2. lub zaznacz, że w danej probówce reakcja nie zachodzi.
Probówka IV: ...............................................................................................................................
Probówka V: ................................................................................................................................
Probówka VI: ...............................................................................................................................
Zadanie 8. (0–1)
Po wyjęciu płytek z roztworów siarczanu(VI) miedzi(II) i azotanu(V) srebra, wysuszeniu
i zważeniu, okazało się, że masa niektórych płytek zmieniła się.
Wskaż płytkę, która w obu doświadczeniach zwiększyła swoją masę, podając nazwę
lub symbol metalu, z którego ją wykonano.
Nazwa lub symbol metalu, z którego wykonano płytkę zwiększającą swoją masę w obu
doświadczeniach: .........................................................................................................................
Zadanie 9. (0–2)
Próbkę stopu glinu z magnezem o masie 10,00 gramów roztworzono w kwasie solnym.
Podczas tego procesu przebiegły reakcje opisane równaniami:
2Al + 6HCl → 2AlCl 3 + 3H 2
Mg + 2HCl → MgCl 2 + H 2
Wydzielony podczas reakcji wodór zajął objętość 11,85 dm 3 (w przeliczeniu na warunki
normalne).
Oblicz skład tego stopu w procentach masowych.
Obliczenia
Strona 5 z 20
1277307126.024.png 1277307126.025.png 1277307126.026.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin