Dodatkowe dochody funkcjonariuszy Policji.pdf

(309 KB) Pobierz
Dodatkowe dochody funkcjonariuszy Policji
Na przestrzeni 20-to lecia funkcjonowania Policji nie wypracowano jednolitej interpretacji
podejmowania przez policjantów dodatkowego zajecia zarobkowego poza służbą. W końcu,
dzieki inicjatywie Biura Prawnego KGP pojawiła się interpretacja tego pojęcia. Miejmy nadzieję,
że oparta o obiektywne przesłanki spowoduje ujednolicenie stosowania przedmiotowego
przepisu.
Poniżej  cytujemy treść tej interpretacji i jednocześnie przypominamy, że interpretacja to nie
źródło prawa powszechnie obowiązujące. Uwzględniając uprawnienia każdego z przełożonych
właściwych w sprawach osobowych do własnej interpretacji, w praktyce można będzie
stwierdzić pojawianie się nowych interpretacji, niekoniecznie zgodnych z poniżej cytowaną. 
"W związku z wątpliwościami dotyczącymi stosowania przepisu art. 62 ust. 1 ustawy o Policji
zakazującego podejmowania przez policjantów zajęcia zarobkowego bez zgody przełożonego a
także wykonywania czynności lub zajęć sprzecznych z obowiązkami wynikającymi z ustawy lub
podważających zaufanie do Policji, w szczególności podnoszonymi w odniesieniu do pojęcia
„zajęcie zarobkowe”, Biuro Prawne KGP, po konsultacji z Biurem Kadr i Szkolenia,
przypomniało jego właściwą interpretację.
W piśmie podpisanym przez dyrektora Biura Kadr insp. Lecha Biernata przypomniano, że
termin „zajęcie zarobkowe” nie został przez ustawodawcę zdefiniowany, dlatego powinien być
rozumiany zgodnie z powszechnie przyjętym w języku polskim znaczeniem. Zatem w ujęciu
słownikowym, w występującym w ustawie o Policji kontekście, zajęcie zarobkowe to czynność,
praca przez kogoś wykonywana w celu uzyskania zapłaty lub osiągnięcia zysku z transakcji
handlowej. Przepisy ustawy o Policji nie precyzują formy wykonywania zajęcia zarobkowego,
których omawiany przepis dotyczy. Zatem by zastosować normę (poza ustaleniem czy nie
zachodzi przypadek, że zajęcie byłoby sprzeczne z obowiązkami wynikającymi z ustawy lub
podważałoby zaufanie do Policji), należy stwierdzić, czy w istocie mamy do czynienia z
zajęciem zarobkowym.
Orzecznictwo sądów administracyjnych wskazuje, iż „zajęcie zarobkowe, to takie zajęcie, za
które wg obowiązujących przepisów przysługuje wynagrodzenie. Ponadto konieczność wypłaty
wynagrodzenia może też wynikać z zawartej umowy lub ogólnie przyjętych zwyczajów” (wyrok
Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z dnia 7 maja 2008 r. II SA/Sz 99/08).
Sąd w ww. sprawie wyraził zdanie, że „pojęcie zajęcia zarobkowego obejmuje wszelkie formy
zatrudnienia połączone z uzyskiwaniem dochodów, czyli działalność gospodarczą, stosunek
pracy, stosunek służbowy oraz każdy rodzaj umowy cywilnoprawnej. Nadto należy też
1 / 3
1397226529.002.png
 
Dodatkowe dochody funkcjonariuszy Policji
uwzględnić członkostwo w organach statutowych jakichkolwiek instytucji, jeżeli jest to
połączone z uzyskiwaniem dochodów pieniężnych stałych bądź okresowych. Zajęciem
zarobkowym będzie też świadczenie pracy za wynagrodzeniem bez podpisania umowy, która
precyzowałaby warunki wykonywanej działalności”.
Podobne stanowisko prezentuje komórka prawna obsługująca Ministra Spraw Wewnętrznych,
która na tle rozważań dotyczących pełnienia przez policjantów będących ekspertami
kryminalistyki funkcji biegłych sądowych, stwierdza, że „podstawą podjęcia przedmiotowego
zajęcia zarobkowego mogą być różne stosunki prawne, zarówno stosunek cywilnoprawny,
stosunek pracy, jak i inny stosunek służbowy czy też stosunek prawny wynikający z
określonych przepisów, jeżeli tylko wiąże się on z uzyskiwaniem z tego tytułu wynagrodzenia (w
dowolnej formie)”. W efekcie komórka ta wyraziła pogląd, że podejmowanie przez policjanta
„poza zakresem obowiązków wynikających z pełnienia przez niego służby jakiegokolwiek
zajęcia zarobkowego (tj. takiego zajęcia, które wiąże się z uzyskiwaniem wynagrodzenia lub
osiąganiem zysku) wymaga pisemnej zgody przełożonego bez względu na to czy zajęcie
zarobkowe ma charakter stały”.
W literaturze poświęconej omawianemu zagadnieniu – poza brakiem zasadniczego sporu co do
zasadniczych cech i przesłanek analizowanych ograniczeń – podnosi się jednakże również
tezy, które wymagają uwagi w przypadku niektórych form pozasłużbowej aktywności
funkcjonariuszy wiążących się z przysporzeniem majątkowym, które może mieć cechy zarobku.
Zwraca się uwagę, iż nie wchodzą w zakres pojęcia „zajęcie zarobkowe” czynności okazjonalne
i jednorazowe, przykładowo wskazując umowy prawa autorskiego związane z publikacją
naukową czy wygłoszeniem wykładu. Podobnie traktowane są „jednorazowe czynności
związane z prowadzeniem swoich spraw życiowych, jak np. zawarcie umowy najmu własnego
lokalu” (B. Cudowski, Dodatkowe wynagrodzenie, Oficyna Wolters Kluwer 2007, cyt. za Lex).
W ocenie Biura Prawnego w praktyce stosowania przez przełożonych policjantów właściwych w
sprawach osobowych przepisu art. 62 ust. 1 ustawy o Policji – przy zachowaniu zasady
indywidualnej oceny wniosku policjanta zarówno z punktu widzenia zakresu jego obowiązków
służbowych, jak i obowiązków, które wynikałyby z konkretnego zajęcia zarobkowego poza
służbą – należy zaliczać do zajęć zarobkowych podejmowanie działań w różnorodnych formach
a co za tym idzie na różnorodnych podstawach prawnych. Jednocześnie jednak należy mieć na
uwadze, iż nie każde działanie policjanta, z którym wiąże się przysporzenie majątkowe, może
być traktowane jako zajęcie zarobkowe, w szczególności gdy chodzi o czynności jednorazowe
związane z prowadzeniem jego spraw życiowych, w tym polegające na dysponowaniu swoim
majątkiem. Podstawę do takiego zróżnicowania można dostrzec w użyciu przez ustawodawcę
w art. 62 ust. 1 ustawy o Policji obok terminu „podejmować zajęcie zarobkowe” także terminu
„wykonywać czynności lub zajęcia” wskazującym, iż nie zachodzi tożsamość pojęć „zajęcie”
oraz „czynność”.
2 / 3
1397226529.003.png
 
Dodatkowe dochody funkcjonariuszy Policji
Podsumowując powyższe rozważania Biura Prawne wyraża pogląd, iż w praktyce działania
przełożonych w sprawach dotyczących udzielania policjantom zgód na wykonywanie zajęcia
zarobkowego poza służbą w typowych sytuacjach za takie zajęcie powinny być uznawane w
szczególności: działalność wykonywana w ramach stosunku pracy, umowy zlecenia, umowy o
dzieło, a także innych umów cywilnoprawnych mających podobny charakter, działalność
gospodarcza, wykonywanie funkcji biegłego sądowego, czy społecznego kuratora sądowego.
Mając na uwadze złożoność poruszanych spraw i szereg wątpliwości, które mogą pojawić się w
poszczególnych sytuacjach życiowych, Biuro Prawne KGP za celowe uznaje zwracanie się
przez zainteresowanych policjantów, w przypadkach budzących wątpliwości, o wyjaśnienie tych
kwestii do właściwych przełożonych."
3 / 3
1397226529.001.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin