Prawa człowieka a Policja.pdf

(320 KB) Pobierz
Prawaczłowiekaapolicja
I.Wprowadzenie
1. Policja jest organem ochrony porządku prawnego najbardziej widocznym w
Ŝyciu społeczeństwa. Zadaniem policji jest bowiem bezpośrednia, codzienna
ochrona prawa, porządku i bezpieczeństwa publicznego. Kontakt jednostki z
policjantem to najczęściej występujące bezpośrednie zetknięcie się z
reprezentującym władzę państwową funkcjonariuszem publicznym. Prawo,
szanowane w praktyce przez funkcjonariuszy państwa prawa, słuŜy nie tylko
obywatelom,lecztakŜewładzyitymŜefunkcjonariuszom.Policjantjestwięc(a
przynajmniej powinien być) sługą prawa, często będąc jednocześnie jego
pierwszyminterpretatorem,którydecydujeotym,czyprawozostałonaruszone,i
osposobieochronynaruszonegoporządku1.
2. Oznaką przemian, jakie nastąpiły w Polsce w ostatnich latach, jest m. in.
wykazywanawsondaŜachopiniipublicznejwysokaaprobatadlapolicjiwPolsce
po 1989 roku 2. Przyczyniły się do tego zmiany prawne określające granice
władzy, a takŜe uwzględnienie w tzw. ustawach policyjnych i przepisach
wykonawczych regulujących funkcjonowanie policji, podstawowych
międzynarodowych standardów, określających postępowanie policji.
Podstawowykanonowychstandardówobejmujem.in.:zasadyuŜyciasiłyoraz
broni palnej, zakaz stosowania tortur oraz innego okrutnego, nieludzkiego lub
poniŜającego traktowania albo karania, postępowanie w stosunku do osób
zatrzymanych, tymczasowo aresztowanych lub uwięzionych, przestrzeganie
prawadoprywatnościorazprawodopokojowegozgromadzaniasię.
II.Polskieprawopolicyjneawybranestandardyprawczłowieka
1. Prawo policyjne to system norm określających oraz regulujących strukturę,
ustrójidziałalnośćorganówzajmującychsięochronąbezpieczeństwaiporządku
publicznego,awszczególnościprawaiobowiązkitychorganów,wtymzakresi
sposób podejmowanych przez nie działań 3. Obowiązujące w Polsce prawo
policyjnejestefektemprzemianostatnichlat.WduŜympośpiechu,wymuszonym
społecznymi zmianami, ustawodawca starał się zmniejszyć dystans dzielący
polskie unormowania od standardów państw prawnych. Upolitycznione w swej
treściustawyzdnia14lipca1983r.ourzędzieMinistraSprawWewnętrznychi
zakresiedziałaniapodległychmuorganów4orazzdnia31lipca1985r.osłuŜbie
funkcjonariuszy SłuŜby Bezpieczeństwa i Milicji Obywatelskiej 5 zastąpione
zostałyszeregiemaktówprawnych,stanowiącychnietylkonową,normatywną
regulacjędziałalnościorganówochronybezpieczeństwaiporządkupublicznego,
lecz takŜe pewien przełom jakościowy w kształtowaniu postaw prawnych
funkcjonariuszypolicjiirealizowanychprzezniecelów.
2.Podstawoweprzepisy6,tworząceobecniepolskieprawopolicyjne,zawartesą
wnastępującychaktachnormatywnych:
1.Ustawiezdnia6kwietnia1990r.oPolicji7;
2.Ustawiezdnia21czerwca1996r.ourzędzieMinistraSprawWewnętrznychi
Administracji8;
3. Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 17 września 1990 r. w sprawie
określenia przypadków oraz warunków i sposobów uŜycia przez policjantów
środkówprzymusubezpośredniego9;
4.RozporządzeniuRadyMinistrów zdnia17września1990r.wsprawietrybu
legitymowania, zatrzymywania osób, dokonywania kontroli osobistej oraz
przeglądaniabagaŜyisprawdzaniaładunkuprzezpolicjantów10;
5. Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 5 marca 1991 r. w sprawie
szczegółowychzasadiwarunkówuŜyciaoddziałówipododdziałówPolicjiorazSił
Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w razie zagroŜenia bezpieczeństwa lub
niebezpiecznegozakłóceniaporządkupublicznegoorazzasaduŜyciabronipalnej
przeztejednostki11.
6. Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 21 maja 1996 r. w sprawie
szczegółowychwarunkówisposobupostępowaniaprzyuŜyciubronipalnejprzez
policjantów12;
7. Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 13 sierpnia 1996 r. w sprawie
szczegółowego trybu korzystania przez policjantów z pomocy instytucji
państwowych, organów administracji rządowej i samorządu terytorialnego,
jednostekgospodarczychiorganizacjispołecznychorazosób13;
8.RozporządzeniuPrezesaRadyMinistrówzdnia7sierpnia1997r.wsprawie
szczegółowegozakresudziałaniaMinistra SprawWewnętrznychiAdministracji
14.
Pomijamy tu akty wykonawcze niŜszej rangi i przepisy wewnętrzne o
charakterze wykonawczym, instrukcyjnym lub objaśniającym (np. regulaminy
słuŜby patrolowej, słuŜby konwojowej, insukcje dochodzeniowośledcze czy
instrukcje pracy operacyjnej), które bezpośrednio regulują działania
poszczególnychsłuŜbpolicyjnych15.Ponadtopomijamytujakzaznaczyliśmy
pozostałeprzepisypolicyjnewszerokimrozumieniutegoterminudotyczącem.
in.UrzęduOchronyPaństwa,StraŜyGranicznej,śandarmeriiWojskowej,straŜy
gminnych(miejskich),NadwiślańskhJednostekWojskowychMinisterstwaSpraw
Wewnętrznych i Administracji czy licencjonowanych pracowników ochrony
fizycznej(tzw.ochroniarzy).
Znajomość podstawowych, międzynarodowych przepisów w dziedzinie praw
człowiekajestnieodzownawpracypolicjanta.Niektóreznichokreślająpewne
minimalne wymagania wobec działań funkcjonariuszy. Wynikają one ze
wspólnychdoświadczeńpaństwprawa16.
Jakprzedstawiająsięprzepisypolskiegoprawapolicyjnegonatlewspomnianych
standardów dotyczących policji ? Przeanalizujmy najbardziej istotne prawa i
wolności.
3.Podstawowym,niekwestionowanym17prawemczłowiekajestprawodoŜycia.
KonwencjaoOchroniePrawCzłowiekaiPodstawowychWolnościRadyEuropyz
1950r.(dalej:EKPC)18uznajejednak,ŜepozbawienieŜycianiebędziesprzeczne
zjejart.2,jeŜelinastąpiwwynikubezwzględniekoniecznegouŜyciasiły(podkr.
nasze):
wobroniejakiejkolwiekosobyprzedbezprawnąprzemocą,
wceluwykonaniazgodnegozprawemzatrzymanialubuniemoŜliwieniaucieczki
osobiepozbawionejwolnościzgodniezprawem,
w działaniach podjętych zgodnie z prawem w celu stłumienia zamieszek lub
powstania(art.2pkt2Konwencji).
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej 19 zapewnia kaŜdemu człowiekowi
prawnąochronęŜycia(art.38).Tenlapidarnywswymbrzmieniuprzepisoznacza
zobowiązanie państwa do ochrony Ŝycia obywateli oraz innych osób
przebywających na jego terytorium wszystkimi prawnie dostępnymi środkami,
zarówno poprzez wprowadzenie odpowiednich przepisów do ustawodawstwa
wewnętrznego(np.kodeksukarnegoczykodeksucywilnego)wrazześrodkami
egzekucjitychpraw,jakipoprzezzapewnienieodpowiedniejpraktykistosowania
tych przepisów. Muszą mieć one na celu "prawną ochronę Ŝycia". Jakkolwiek
paradoksalnietobrzmialenp.przepisydotycząceuŜyciabroniprzezpolicjanta
są"pochodną"przepisuKonstytucjichroniącegoŜycieczłowieka.
Istotnym uzupełnieniem prawa jak i praktyki, zwłaszcza dla państw nie
będących członkami Rady Europy, są postanowienia Kodeksu Postępowania
Funkcjonariuszy Porządku Prawnego (rezolucji 34/169 Zgromadzenia Ogólnego
ONZz1979r.).Dokumenttenstanowi,Ŝefunkcjonariuszeporządkuprawnego20
mogąuŜyćsiływyłączniewwypadkuabsolutnejkoniecznościitylkowgranicach
niezbędnych do wypełnienia swego obowiązku (art. 3). Komentarz, stanowiący
integralnączęśćtegodokumentu,wyjaśnia,iŜuŜyciebronipalnejuwaŜasięza
środekostatecznyiŜenaleŜypodjąćwszelkiekroki,byjewykluczyćzwłaszcza
przeciwkodzieciom.BronipalnejwzasadziewogóleniepowinnosięuŜywać.
Wyjątek stanowią sytuacje, w których osoba podejrzana o popełnienie
przestępstwastawiazbrojnyopórlubwinnysposóbnaraŜaczyjeśŜycie,amniej
drastyczne środki nie wystarczają do powstrzymania jej lub skłonienia do
poddaniasię.
JeszczebardziejszczegółowesąPodstawowezasadyuŜyciasiłyorazbroni
palnejprzezfunkcjonariuszyporządkuprawnego(rezolucjaVIIIKongresuONZw
SprawieZapobieganiaPrzestępczościiPostępowaniazPrzestępcami)z1990r.
PozwalająonenauŜyciesiłyibronipalnejtylkowtedy,gdyinneśrodkiokaŜąsię
nieskutecznebądźgdyniemaŜadnejnadzieinaosiągnięciezamierzonegocelu.
Nakładają takŜe na funkcjonariuszy porządku prawnego obowiązek działania
rozwaŜnegoiproporcjonalnegodowagiprzestępstwa,minimalizowaniaszkodyi
uszkodzeniaciałaoraznakazująszanowaćichronićŜycieludzkie,zapewnićjak
najszybciejpomociopiekęmedycznąwszystkimzranionym,atakŜeupewnićsię,
czy poinformowano krewnych i bliskich osoby zranionej lub poszkodowanej.
Zasadyzalecają,abyregułyiprzepisywykonawczewsprawieuŜyciabronipalnej
zawierały m. in. określenie okoliczności, w których funkcjonariusze porządku
prawnego są uprawnieni do jej noszenia, typów dozwolonej broni palnej i
amunicji,sposobukontrolibroni,sporządzaniaraportówokaŜdymjejuŜyciuoraz
gwarancję,ŜebrońtabędzieuŜywanajedyniewstosownychokolicznościachiw
sposób,któryzmniejszaryzykoniepotrzebnegouszkodzeniaciała.
Przepisy dotyczące zasad stosowania broni palnej w polskim prawie
policyjnymzawartesąwustawieopolicjiorazwrozporządzeniuRadyMinistrów
z 21 maja 1996 roku w sprawie szczegółowych warunków i sposobu
postępowaniaprzyuŜyciubronipalnejprzezpolicjantów.Wprzypadku,gdyinne
środkiprzymusubezpośredniegosąniewystarczającelubichuŜycie,zewzględu
naokolicznościdanegozdarzenia,niejestmoŜliwe,policjantmaprawouŜycia
bronipalnejwyłącznie:
1)wceluodparciabezpośredniego,bezprawnegozamachunaŜycie,zdrowielub
wolność policjanta lub innej osoby oraz w celu przeciwdziałania czynnościom
zmierzającymbezpośredniodotakiegozamachu,
2)przeciwkoosobieniepodporządkowującejsięwezwaniudonatychmiastowego
porzuceniabronilubinnegoniebezpiecznegonarzędzia,któregouŜyciezagrozić
moŜeŜyciu,zdrowiulubwolnościpolicjantaalboinnejosoby,
3) przeciwko osobie, która usiłuje bezprawnie, przemocą, odebrać broń palną
policjantowilubinnejosobieuprawnionejdoposiadaniabronipalnej,
4)wceluodparcianiebezpiecznego,bezpośredniego,gwałtownegozamachuna
obiekty waŜne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa, na siedziby
naczelnychorganówwładzy,naczelnychlubcentralnychorganówadministracji
państwowej albo wymiaru sprawiedliwości, na obiekty gospodarki lub kultury
narodowej oraz na przedstawicielstwa dyplomatyczne i urzędy konsularne
państw obcych albo organizacji międzynarodowych, a takŜe na obiekty
dozorowane przez uzbrojoną formację ochronna utworzoną na podstawie
odrębnychprzepisów,
5)wceluodparciazamachunamienie,stwarzającegojednocześniebezpośrednie
zagroŜeniedlaŜycia,zdrowialubwolnościczłowieka,
6) w bezpośrednim pościgu za osobą, wobec której uŜycie broni było
dopuszczalnewprzypadkachokreślonychwpkt13i5,albozaosobą,wobec
której istnieje uzasadnione podejrzenie popełnienia zabójstwa, zamachu
terrorystycznego,uprowadzeniaosobywceluwymuszeniaokupulubokreślonego
zachowania, rozboju, kradzieŜy rozbójniczej, wymuszenia rozbójniczego,
umyślnego uszkodzenia ciała, zgwałcenia, podpalenia lub umyślnego
sprowadzenia w inny sposób niebezpieczeństwa powszechnego dla Ŝycia albo
zdrowia,
7)wceluujęciaosoby,októrejmowawpkt6,jeślischroniłasięonawmiejscu
trudnodostępnym,azokolicznościtowarzyszącychwynika,ŜemoŜeuŜyćbroni
palnejlubinnegoniebezpiecznegonarzędzia,któregouŜyciezagrozićmoŜeŜyciu
albozdrowiu,
8) w celu odparcia gwałtownego, bezpośredniego i bezprawnego zamachu na
konwój ochraniający osoby, dokumenty zawierające wiadomości stanowiące
tajemnicępaństwową,pieniądzealboinneprzedmiotywartościowe,
9) w celu ujęcia lub udaremnienia ucieczki osoby zatrzymanej, tymczasowo
aresztowanejlubodbywającejkarępozbawieniawolności,jeśli:
a) ucieczka osoby pozbawionej wolności stwarza zagroŜenie dla Ŝycia albo
zdrowialudzkiego,
b)istniejeuzasadnionepodejrzenie,ŜeosobapozbawionawolnościmoŜeuŜyć
bronipalnej,materiałówwybuchowychlubniebezpiecznegonarzędzia,
c)pozbawieniewolnościnastąpiłowzwiązkuzuzasadnionympodejrzeniemlub
stwierdzeniempopełnieniaprzestępstw,októrychmowawpkt6.(Art.17ust.1
ustawyopolicji).
PrawodopuszczaponadtouŜyciebronipalnejprzezuzbrojoneoddziałylub
pododdziały Policji w razie zagroŜenia bezpieczeństwa publicznego lub
niebezpiecznego zakłócenia porządku publicznego, zwłaszcza przez
sprowadzenie:
1)niebezpieczeństwapowszechnegodlaŜycia,zdrowialubwolnościobywateli,
2)bezpośredniegozagroŜeniadlamieniawznacznychrozmiarach,
3) bezpośredniego zagroŜenia obiektów waŜnych dla bezpieczeństwa lub
obronnościorazŜyciapublicznegopaństwa(art.18ust.1ustawyopolicji).
UŜyciebronipalnejnaleŜytraktowaćjakośrodekostateczny,sięgaćponią
naleŜy więc ze szczególną rozwagą, traktując ją jako ostateczny środek
przymusu bezpośredniego. Funkcjonariusz winien starać się zminimalizować
szkody;niemoŜeteŜzmierzaćdopozbawieniaŜyciaosoby,wobecktórejuŜywa
broni.NiemoŜetakŜenaraŜaćnautratęŜycialubzdrowiainnychosób.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin